גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו, ואיך אפשר להסביר את התופעה?

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה המקומית געשה בשבוע שעבר כאשר ברק עילם, מנכ"ל חברת התוכנה הדואלית נייס  - החברה השנייה בגודלה בבורסת ת"א, פרש במפתיע לאחר למעלה מעשור בתפקיד. המניה הגיבה בנפילה של 14%, כאשר המשקיעים תהו מה גורם למנכ"ל המוערך לוותר על תפקידו. בשוק העריכו שהוא פרש בגלל תחושת מיצוי ורצון לחפש אתגר חדש. 

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק
פרשנות | התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון
אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט
ראיון | ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

עילם הוא האחרון בשרשרת ארוכה של מנכ"לים שעזבו את תפקידם מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. על פי בדיקת גלובס, לא פחות מ־53 מנכ"לים בבורסה המקומית עזבו את תפקידם (כ־10% מהמנהלים). התופעה מקיפה ענפי מסחר רבים, בהם נדל"ן (למשל איירפורט סיטי, חג'ג' נדל"ן ולהב אל. אר); תעשייה (חמת, רב בריח, אקרשטיין וקליל); שירותים ומסחר (נייס, בזק, שופרסל ודיפלומט); פיננסים (בנק הפועלים, פסגות, פנינסולה, מימון ישיר והראל); אנרגיה מתחדשת (אקופיה, סולגין ופינרג'י) וביומד וקנאביס (פנאקסיה וקנאשור).

גם בחברות ישראליות מעבר לים שנסחרות בוול סטריט, ניתן לסמן שינויים משמעותיים. גיל שויד, מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט, הודיע על פרישה אחרי 30 שנה, וברדקום, חברת הפתרונות לבדיקת רשתות תקשורת, התחלפו שני מנכ"לים. מאחר שמדובר בחברות שאינן נסחרות בישראל, השינויים בהן לא נספרו ברשימה.

מדוע המנהלים עוזבים?

מדוע התופעה מתרחשת ביתר שאת בתקופה הזו? משקיעים שמנסים למצוא תשובה בדיווחים שהחברות מפרסמות מעלים בדרך כלל חרס בידם. החברות מרבות להשתמש בניסוח זהה, גנרי ומעורפל, לפיו ההתפטרות "אינה כרוכה בנסיבות שיש להביאן לידיעת המשקיעים", הודעה שאינה מספקת הסבר סביר לעזיבה.

ייתכן שלמלחמה וההרעה בתנאים הכלכליים במשק היה תפקיד בהחלטה, זאת לצד מגוון סיבות "טבעיות", כמו תחושת מיצוי לאחר שנים בתפקיד, מעבר למשרה ניהולית אחרת, העברת שליטה או מכירת פעילות, ואף סיומה של שנה אזרחית (חלק מהמנכ"לים מעדיפים לעזוב בתאריך "מסודר").

בכירים בשוק מסבירים שחלק מהמנכ"לים שהתפטרו חטפו טלטלה בעקבות המלחמה. "המלחמה דחפה אנשים שהתלבטו בנושא להגיע להחלטה ולבצע את המהלך", אומר גורם בשוק. "אצל אחרים זה יכול לנבוע מכך ש'הזיזו להם את הגבינה': פתאום הרבה יותר קשה לגייס משקיעים, הרבה קווי אשראי לא מסתדרים, הלחץ עולה ויש כאלה שלא עומדים בו". גורם נוסף מציין כי מנכ"ל שמתאים לתקופה של גאות בשווקים, יכול לא להתאים לתקופה של שפל ושל קשיים.

"מנכ"לים אוהבים לעזוב בשיא", אומר גורם בשוק. "הם מרגישים שהביאו את החברה להצלחה ומעדיפים לא להמתין עד שהיא תיפגע. מנכ"ל יודע מתי החברה הגיעה לשיא והוא מעדיף לשחרר ולהיזכר כזה שהביא אותה להישג הגדול".

רו"ח אמיר איל, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי, אומר שהתקופה הנוכחית רוויה באתגרים ניהוליים משמעותיים, ובהתאם הלחץ על המנהלים גובר. "דווקא בזמן משבר נוצרות הזדמנויות, בטח בשוק המקומי. המחירים נמוכים ויש הרבה התעניינות בביצוע השתלטות על חברות. זה גן עדן לשינויים. מנכ"לים מזהים את ההזדמנויות הללו ומעריכים שזה הזמן הנכון מבחינתם לבצע את השינוי".

קשיים בסקטור

ניתן לחלק את השינויים שיצרה המלחמה בשוק למספר קטגוריות: הראשונה היא קשיים. חלק מהחברות סובלות מאז 7 באוקטובר בירידה חדה בפעילות והרעה בתוצאות, כאשר אצל חלקן הפגיעה החלה הרבה קודם. אחד הבולטים בהם הוא תחום הנדל"ן. חברת חנן מור לדוגמה, לקחה מימון יקר וגבוה מדי על מידותיה ולא הצליחה לעמוד בתשלומים. בנוסף, יש לא מעט חברות נוספות שנמצאות במעגל השני של אספקת ציוד לבית שנפגעו בעקבות עליית הריבית והצניחה במכירת דירות, כמו חמת, קליל ורב בריח.

הדחה על ידי ההנהלה

בחלק מהמקרים, מדובר בכיפופי ידיים בין המנכ"ל לבעלי המניות הגדולים בחברה. כך לדוגמה, אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר, נאלץ לעזוב את תפקידו אחרי שהאחים יוסי ושלומי אמיר הפכו לבעלי השליטה בפועל בקמעונאית הגדולה בישראל. במהרה, השניים הדיחו את וטרמן ואת איציק אברכהן, המנכ"ל המיתולוגי ועד לאחרונה יו"ר החברה.

מקרה דומה התרחש גם בחברת שירותי הסיעוד וכוח האדם דנאל, כאשר אילן ישראלי ששימש כמנכ"ל החברה יותר מ־15 שנה, עזב בעקבות הפיכתה של יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) לבעלת המניות הגדולה בדנאל (13%). על פי הערכות, UMI מתכוונת לבצע שינויים גדולים בחברת שירותי הסיעוד, לאחר שאיבדה 56% משוויה בשנתיים וחצי האחרונות בעקבות השקעות כושלות בתחום הרפואי. עם זאת, יש לציין שבתקופתו של ישראלי המניה זינקה בחדות.

תנועה בין חברות

במקרים נוספים, החליטו מנכ"לים לפרוש כדי להתמודד על תפקידים אחרים. כך לדוגמה, תמיר אמיר, מנכ"ל חג'ג' נדל"ן, פרש כדי להתמודד על תפקיד המנכ"ל של בזק, לאחר שרן גוראון פרש באופן מפתיע בתום שנתיים בלבד. גוראון עצמו הסביר את המהלך בתחושת מיצוי.

בקבוצת התעשייה אקרשטיין פרש דורון סלע מהתפקיד כדי לעבור לנהל את חברת אייקון גרופ, המפיצה את מוצרי אפל בארץ באמצעות חנויות iDigital. סלע החליף את דוידי פיאמנטה, שהודיע בקיץ על מעבר מאייקון לטובת ניהול יבואנית רכבי קיה, חברת טלקאר של רמי אונגר.

פורש בולט נוסף ברשימה הוא מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, שהודיע על עזיבה בתום חמש שנים בתפקיד ופחות משנה אחרי שכהונתו הוארכה על ידי בעלי המניות. בראיון לגלובס, אמר קוטלר כי "אין הסבר רציונאלי להחלטה. יש 17 סיבות ואין אף סיבה. מי שמכיר אותי יודע שאני למעלה מ־20 שנה מנכ"ל ופעם בחמש שנים המנוע הפנימי אומר שצריך שינוי. אין לי שום תפקיד, לא סגרתי חוזה עם אף אחד".

בשלב זה, לא ידוע לאן מועדות פניו של קוטלר, אך אם לשפוט לפי שותפיו לצמרת הבנקאית, הוא לא יישאר ללא עבודה. באפריל אשתקד פרש אורי לוין מתפקיד מנכ"ל בנק דיסקונט כדי לעבור לנהל את חברת הנדל"ן תדהר, וסמדר ברבר־צדיק, מנכ"לית הבינלאומי, פרשה בשנה שעברה וצפויה להתמנות לתפקיד יו"ר פיבי. כך יצא שבתוך קצת יותר משנה התחלפו שלושה מתוך חמשת המנכ"לים של הבנקים הגדולים בישראל.

מכירת פעילות כושלת

יש גם מקרים של מכירת פעילות כושלת וניסיון לבצע שינוי מהותי בחברה. כך למשל קרה בחברת האנרגיה המתחדשת סולגרין: המנכ"ל דרור שרון עזב אחרי שהחברה האם, ג'נריישן קפיטל, החליטה למחוק אותה מהבורסה בעקבות הפסדים של מאות מיליוני שקלים, בעיקר בשל השקעה כושלת בפעילות החברה הבת קיוביקס בארה"ב.

ברשימה הלא מכובדת הזו נמצאות גם חברת הקנאביס פנאקסיה, כאשר השלד הבורסאי מוזג בסופו של דבר עם בית ההשקעות הקטן והספקולטיבי ברק של שי ברק ותומר חיים, וגם אקופיה, חברת הרובוטים לניקוי פאנלים סולאריים שהשמידה ערך של כמיליארד וחצי שקל ונמכרה למנכ"ל ערן דגני ב־18 מיליון שקל בלבד.

שינוי ארגוני

יש גם חברות שבהן השינוי מתעתע יותר. מדובר בחברות שבהן נרשם שינוי ארגוני פנימי, כך שהמנכ"ל ימשיך להיות פעיל בחברה כיו"ר או בתפקיד בכיר אחר. ברשימה הזו נמצאים נעם וימן מדיפלומט, מיכאל אדיב מחברת האבטחה ג'י וואן, וגם רון רוטר מקסטרו, שיעבור לנהל את זרוע חו"ל של קבוצת האופנה.

עוד כתבות

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; המדדים המובילים עולים בכ-0.4%

מדד קאק מתאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● יציבות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפוייה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר / צילום: יח''צ

מחלוקת במגזר העסקי סביב הגבלת היבוא מטורקיה: האם ישראל בדרך למלחמת סחר?

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, תומך בהצעה להטיל מכס של 100% על היבוא מטורקיה: "לא ייתכן שהטורקים יחרימו אותנו ואנחנו לא נגיב" ● מנגד, נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, מתנגד נמרצות להגבלות על הסחר עם טורקיה ומזהיר מפני הידרדרות ל"מלחמת סחר שתחילתה בטורקיה וסופה לא ידוע"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה ● עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

נתניהו לשרים: מפרק את קבינט המלחמה

ברקע עזיבת גנץ ואיזנקוט את הממשלה, נתניהו הודיע לשרים כי הוא מבטל את קבינט המלחמה • במסגרת "שבוע ההתנגדות" בקריאה להקדמת הבחירות, חוסמים מפגינים את התנועה בכביש 1 ובכביש החוף באזור הרצליה • בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ • הותרו לפרסום שמותיהם של 12 לוחמי צה"ל שנפלו בשתי היממות האחרונות • עדכונים שוטפים

זהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי

שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

יום לפני שנפטר אשתקד העביר זהר זיסאפל, מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל, את החזקותיו בחברות רדקום וסרגון לילדיו מיכאל וכליל, בחלקים שווים

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

שיטת המדידה של סעיף אחד השתנתה - וחיזוי מדד המחירים לצרכן יצא משליטה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; אל על זינקה בכ-12%, אופקו הלת' צללה בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

תערוכת יורוסאטורי ב-2022 / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל

החברה המארגנת את תערוכת הנשק "יורוסאטורי" בצרפת נחלה כישלון בפני בית המשפט, וחברות ישראליות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה, לא יוכלו לעשות זאת ● בפועל, ההחלטה המדינית של ממשלת צרפת הופכת את ישראל למדינה מוקצה בתחום המסחרי של עסקי הביטחון במדינה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מתחזקות העליות בת"א; מדד הבנקים מזנק ב-1.4%

השקל נחלש ב-0.5% ● קבוצת דלק עולה ב-2%, תבצע רכישה עצמית של מניות ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה

ה-BBC מאשימים את ישראל במלחמה בצפון, והאזהרה של הגנרל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון והסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית • כותרות העיתונים בעולם 

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל