גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוסי אברהמי כמשל: החורף הארוך בשוק ההנפקות של ת"א

חברת יוסי אברהמי שתכננה לגייס הון לפי שווי של מיליארד שקל תמתין עם המהלך לרבעון הבא לפחות ובשוק מעריכים כי התעוררות תגיע אולי בתחילת השנה הבאה ● למרות החולשה בשוק הראשוני בת"א, הנפקות שבוצעו מתחילת השנה הניבו רווחים נאים למשקיעים בהן

יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר
יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר

הבצורת בשוק ההנפקות התל אביבי נמשכת מזה כשנה וחצי. מתחילת 2024 בוצעו רק שלוש הנפקות ראשוניות (IPO) - שתיים מהן של חברות בנייה למגורים שכבר נסחרו בבורסה באמצעות אג"ח (אפי קפיטל ועמרם אברהם). זאת בהמשך להנפקה ראשונית אחת בלבד שיצאה לפועל בשנה שעברה.

החורף נמשך בשוק הראשוני בת"א: יוסי אברהמי דחה את ההנפקה
עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה 

המשקיעים בת"א, שחוו על בשרם הפסדים עצומים בגל ההנפקות של השנים 2022־2021, במסגרתו הגיעו לבורסה מעל 100 חברות חדשות, רובן מיזמי טכנולוגיה בוסריים שהכזיבו, מגלים כיום חשדנות רבה כלפי מנפיקות פוטנציאליות. לחולשה בשוק הראשוני תורמים גם יציאת המשקיעים הזרים מת"א, עקב קידום הרפורמה המשפטית המלחמה בעזה, שפוגעת בנזילות בשוק וכן עליית הריבית במשק שמקטינה את האטרקטיביות באפיק המנייתי.

התוצאה מכל אלה היא שהבורסה בת"א ננעלה כמעט לחלוטין בפני חברות המבקשות להנפיק בה את מניותיהן.

יוסי אברהמי ינסה ברבעון הבא?

עם זאת, בשבועות האחרונים, על רקע העליות בשווקים, נראה היה שנרשמת התעוררות מחודשת בשוק הראשוני בת"א. חברת הנדל"ן למגורים יוסי אברהמי החלה להיפגש עם מוסדיים לקראת הנפקת מניות ראשונית שאמורה הייתה להתבצע בימים אלה, כאשר מפרסומים בתקשורת עלה כי גם חברת הבנייה דונה נדל"ן של שלום שי והחברה הביטחונית טי.אס.ג'י, מקדמות הנפקות.

באשר ליוסי אברהמי, ההערכות היו כי בכוונת החברה היזמית לגייס 200 מיליון שקל, לפי שווי של מיליארד שקל (לפני הכסף), כשמי שמובילה את מהלך ההנפקה היא חברת אקטיב חיתום של עומרי לוי. אלא שלגלובס נודע כי בסוף השבוע התקבלה בחברה החלטה לדחות את ההנפקה ברבעון אחד לפחות.

ההערכות הן שהסיבות להחלטה הן חשש של יוסי אברהמי, בעלי החברה הנושאת את שמו, כי חולשת שוק המניות בת"א תפגע בשווי שיוכל לקבל לחברה בבעלותו, וכן ההתלבטות שלו באשר לעצם המהלך של הפיכה מחברה פרטית לציבורית על כל המשתמע מכך.

חברת יוסי אברהמי המחזיקה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית הון עצמי של כ־600 מיליון שקל. באתר האינטרנט שלה היא מתגאה בכך שבנתה מאז הקמתה בשנות ה־90 כ־6,000 דירות ברחבי ישראל, בערים תל אביב, חיפה, נתניה, כאשר דגש מיוחד שמה החברה על העיר אילת. הבעלים אברהמי מכהן כיו"ר החברה והמנכ"ל הוא צחי דידי.

המצב הביטחוני גורם לאי־הוודאות

בשנת 2023 בוצעה בבורסה ת"א הנפקה אחת בלבד של חברת האנרגיות המתחדשות זפירוס. מתחילת 2024 נרשמה התעוררות קלה ושלוש הנפקות ראשוניות יצאו לפועל, של חברת המסחר בניירות ערך מיטב טרייד וכאמור שתי חברות הבנייה למגורים אפי קפיטל ועמרם אברהם (שהנפיקו מניות לאחר שכבר נסחרו באמצעות אג"ח).

לצד יוסי אברהמי, חברה נוספת שהחלה לקדם הנפקה היא החברה הביטחונית טי.אס.ג'י (TSG), המייצרת מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, ומוחזקת בחלקים שווים על ידי התעשייה האווירית וקבוצת פורמולה. השווי עליו מכוונים בחברה עומד ככל הידוע על כ־400 מיליון שקל, אך חולשה בשוק ההנפקות יכולה להשפיע כמובן גם על מהלך זה.

בקרב חתמים בכירים בשוק התל אביבי יש מי שמעריכים שייתכנו כמה הנפקות בודדות בחודשים הקרובים, ולעומתם אחרים המסמנים את תחילת השנה הבאה כתקופה שבה השוק הראשוני יחזור לתפקד. גורם בשוק החיתום אומר לגלובס כי "אם להיות ריאליסטי, ההתעוררות תגיע רק בפברואר (על בסיס הרבעון השלישי של 2024) או במאי 2025 (הדוחות השנתיים). מי שכן יגיעו בסופו של דבר אלה חברות יותר קונסרבטיביות - תעשייה, צריכה ונדל"ן".

לדברי אותו גורם, מה שמוביל בעלי חברות "לשבת על הגדר" עם תוכניות ההנפקה הוא בעיקר חשש מהמצב הביטחוני ואי־הוודאות שהוא יוצר: "המלחמה, הפגיעה בצפון, החשש מהרחבת המלחמה מול חיזבאללה, ומצבה של ישראל בעולם, כל אלה מכבידים גם על פעילות שוק ההון. אנחנו גם לא במצב שבו זורמים כספים מחו"ל למדדי הבורסה המקומיים, מה שיכול לסייע לנזילות ובעקיפין לאושש גם את שוק ההנפקות".

מורן נחשוני, מנכ"ל משותף בווליו בייס חיתום, מציין כי "ההנפקות האחרונות שיצאו לפועל הן בתמחור שהשאיר גם למוסדיים שהשתתפו בהן לא מעט כסף להרוויח". כאמור, הנפקת מיטב טרייד בינואר הייתה מוצלחת עבור המוסדיים. מי שהשתתף בהנפקה קיבל מניות ואפציות ראה מאז ההנפקה רווח של יותר מ־60%. באפי קפיטל, שהנפיקה חודש לאחר מכן, עלה מחיר המניה מאז מאז ב־28% ואילו בעמרם אברהם שהשלימה את הנפקתה רק בשבוע שעבר, כבר רשמו המשקיעים רווח של 15%.

לדבריו, "אנחנו מתחילים להרגיש את היציאה מהקיפאון של שוק ההנפקות לאחר חודשי המלחמה הראשונים והיציאה מההלם הראשוני. אחד התחומים שאנחנו רואים בו התעניינות לביצוע הנפקות הוא בנייה למגורים. החברות שם מכינות עצמן לבום שצפוי לשנה הבאה. הצפי הוא לעליות מחודשות של מחירי הדירות בשנה הבאה, ולכן בכדי להאיץ פרויקטים כשהביקושים יגיעו, החברות ירצו להיות ערוכות פיננסית".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לקראת הדיון מחר: כל מה שצריך לדעת על הבג"ץ בעניין "חוק בן גביר" להתערבות השר בסמכויות המשטרה

בג"ץ ידון מחר בהרכב מורחב בתיקון לפקודת המשטרה שנעשה לבקשת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כחלק מההסכם הקואליציוני עם הליכוד ● מה קובע התיקון, מה טוענים העותרים, ואיך ישפיע הדיון על ליווי משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה? ● גלובס עושה סדר

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת רוכשת את סטלאר בלו האמריקאית בעד 245 מיליון דולר

החברה מסן דייגו מספקת פתרונות בתחום הקישוריות אינטרנט בטיסות ● ההצעה משלבת בין תשלום מיידי במזומן ותשלומים עתידיים שתלויים בכמות אספקות, הכנסות והזמנות בעתיד ● עדי צפדיה, מנכ"ל גילת: "הסינרגיה בינינו לבין סטלאר בלו תאפשר ללקוחות לקבל הכל תחת קורת גג אחת"

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

המנהל המיוחד של סלייס: עד כה הושבו לחשבונות העמיתים כ-16 מיליון דולר

עמיתי סלייס העבירו לקרנות האדומות שניהלו יזמים סכום של 240 מיליון דולר - כך עולה מעדכון ששלח היום המנהל המורשה, רו"ח אפי סנדרוב, לעמיתי קופת הגמל בניהול אישי ● לדבריו, "אנו ממשיכים בתהליכים לאיתור עסקאות נוספות"

אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור

שופרסל השלימה את מכירת חלקה בפייבוקס לדיסקונט תמורת 77 מיליון שקל

האחים אמיר מסיימים את הרומן של שופרסל עם פייבוקס: הערב הושלמה מכירת יתרת החזקות רשת הסופרמרקטים באפליקציית התשלומים (49.9%) לידי בנק דיסקונט המחזיק ביתרת המניות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; אל על זינקה בכ-12%, אופקו הלת' צללה בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי

הפיצ'ר Genmoji יאפשר לייצר אימוג'י לבקשתכם / צילום: יח''צ

הכלים והטריקים שכדאי להכיר באייפון

מקיצורי מקלדת ועיצוב אישי דרך חיבוריות בין אייפון למק, ועד פיצ'ר שמסייע לשמור על ריכוז ● השבוע הכריזה אפל על יכולות ה–AI במכשיריה, אך למעשה היא משחררת באופן קבוע עדכונים שכדאי להכיר

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מתחזקות העליות בת"א; מדד הבנקים מזנק בכ-1.5%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה

מניית חברת התרופות פתחה מבערים, ושווייה גבוה ביותר מ־50% מזה של הבנקים לאומי והפועלים • לבדידות בצמרת תרמה גם צלילת מניית ענקית התוכנה נייס

מסעדות יהודיות בברלין נאלצות לסגור שעריהן וזו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון, הסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית ומסעדות יהודיות בברלין נסגרות בגלל אנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם 

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי ● לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים ● הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית

תערוכת יורוסאטורי ב-2022 / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל

החברה המארגנת את תערוכת הנשק "יורוסאטורי" בצרפת נחלה כישלון בפני בית המשפט, וחברות ישראליות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה, לא יוכלו לעשות זאת ● בפועל, ההחלטה המדינית של ממשלת צרפת הופכת את ישראל למדינה מוקצה בתחום המסחרי של עסקי הביטחון במדינה