גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock
נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

עולם הטכנולוגיות הביטחוניות מפתיע כל העת, כשארה"ב מפנה כעת את תשומת ליבה לחומרים ממריצים. בה בעת, חברות כמו התעשייה האווירית ממשיכות להשיג עסקאות מתחומים מפתיעים, ואילו מדינות כמו גרמניה נדרשות להכפיל את קצבי הייצור שלהן. על כל אלו ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

באוקראינה לא האמינו שהנשק הזה יהפוך לכלי שיתאבד נגדם 
האם טורניר היורו והאולימפיאדה יובילו להתאוששות במניות מותגי הספורט? 
● שאלת השבוע | האם סקטור הביטחון העולמי מעניין להשקעה ואיך נחשפים אליו? 

עסקת הנמלים המסתורית של תע"א באסיה

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת הנמלים ELI 3320 "פורט גארד" בנמל באסיה. כך נודע לראשונה לגלובס. פורט גארד היא מערכת אבטחה מוכחת להגנה על נמלים מודרניים. המערכת מסייעת במעקב אחר המתרחש באזור הנמל בכל מזג האוויר, ומעניקה לרשויות המקומיות את המידע הנדרש לתגובה מיידית.

הארכיטקטורה הפתוחה של פורט גארד מאפשרת הטמעה של חיישנים, מערכות ופלטפורמות של התעשייה האווירית, לצד פתרונות מקבילים מתוצרת חברות אחרות. בדרך זו, המערכת מתאימה לכל הנמלים בעולם, מבחינת תנאים גיאוגרפיים ואיומים.

את הפורט גארד מפעילים בעזרת חיישנים שנפרסים באוויר, ביבשה, בים ובתווך התת־מימי, כשכל אלו מזינים מידע למערכת הפיקוד והשליטה. יתרון משמעותי של המערכת הוא שלא רק שהיא מרכזת את כל הנתונים, אלא גם מנתחת אותם לכדי מודיעין מסודר בעזרת המערכת של חטיבת אלתא.

זהות המדינה החדשה שמשתמשת במערכת לא נחשפה, אך מידע גלוי ממחיש עד כמה הזירה האסיאתית משמעותית לתעשייה האווירית. פילוח הכנסות החברה ב־2023 (שעמדו על כ־5.33 מיליארד דולר)  מצביע כי אסיה הייתה הלקוחה העיקרית (36.2%), ישראל (28.8%), צפון אמריקה (18%), אירופה (12.4%), וכן אפריקה ואוסטרליה בשיעורים קטנים. בעת מלחמת חרבות ברזל, הרבעון הרביעי שבו הכנסות החברה הסתכמו בכ־1.454 מיליארד שקל, אסיה היוותה מקור לכ־35.7% מההכנסות וישראל לכ־29.8%.

אם מפלחים את כלל היצוא הביטחוני של ישראל, אז לפני נתוני מכון סטוקהולם למחקרי שלום ( SIPRI ) - בין השנים 2023-2019 בלטו הודו (37%), פיליפינים (12%) וארה"ב (8.7%). מנגד, פילוח היבוא של מדינות מצביע כי ישראל הספקית השנייה בהיקפה של הפיליפינים (28%).

"אנחנו גאים להיבחר שוב כספק מפתח למשימה הקריטית של אבטחת נמלים", מסר מ"מ מנכ"ל אלתא, ישראל לופה. "אני בטוח כי פורט גארד, עם הארכיטקטורה הגמישה שלו, ימשיך לספק ביצועים וערך מקסימליים בשנים הקרובות".

ארה"ב מפתחת חומרים ממריצים ללא תופעות לוואי

הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים (DARPA) מפתחת חומרים ממריצים שיהיו נטולי תופעות לוואי כמו חרדה, עצבנות ואופוריה. החומרים נטמעים בגוף באמצעות מגע בלתי־פולשני עם מכשיר. בסוכנות הסבירו כי הם מעוניינים "להגיע למעגלים מוחיים שאמונים על תפקוד מרבי, זיכרון וקבלת ההחלטות".

מנהל התוכנית שנקראת AWARE, פדרו אירזוקי, מסר לסוכנות Defense Post כי "במטרה להשיג את ההשפעות המועילות של חומרים ממריצים - ערנות, ללא ההשפעות הבלתי‏־רצויות על מצב רוח, שינה ובריאות נפשית - דרושה גישה חדשה שתאפשר הפעלה ממוקדת של החומרים. אנחנו מתכוונים להשתמש בפולטי אור לבישים, שיפעילו במהירות ובאופן מקומי את התרופות".

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה

הפרלמנט היפני אישר לאחרונה את חלוקת התקציב של תוכנית "הלוחמה האווירית הגלובלית" (GCAP), ממנו עולה כי יפן ובריטניה ישקיעו כל אחת ב־40% מעלויות פיתוח הפרויקט, כאשר את 20% הנותרים תספק איטליה. במסגרת המיזם, יוקם מטה בבריטניה, אותו ינהלו גורמים יפנים. המטרה של שלוש המדינות היא שהחברות הביטחוניות שלהן ישתפו פעולה בפיתוח מטוס דור שישי - כלומר, עתידני במיוחד - במקום F-2 היפני ויורופייטר טייפון האירופאי.

פיתוח האב־טיפוס מיועד להתחיל בשנת 2026, כשהמטרה היא מבצוע ב־2035 של מטוס שיוכל, למשל, להפעיל כטב"מים. חלוקת העבודה בין החברות מהמדינות השונות כולל, למשל, הפעלה של זרוע התעשייה הכבדה של תאגיד מיצובישי, BAE הבריטית ולאונרדו האיטלקית, בפיתוח גוף המטוס. במקביל, זרוע החשמל של מיצובישי תשלב זרועות עם חברה יפנית אחרת, IHI, ביצירת המערכות האלקטרוניות.

מי שנשארה מחוץ לתוכניות היא ארה"ב, כאשר קרוב לוודאי כי בלוקהיד מרטין, יצרנית מטוס הדור החמישי הפופולרי F-35, מביטים בשיתוף הפעולה היפני־בריטי־איטלקי בדאגה. פיתוח מטוס הוא "עסק יקר" מאוד גם למדינות מפותחות, ושילוב זרועות אירופאי־אסיאתי שכזה מקל במידה רבה על האתגר הכלכלי של פיתוח מטוס עתידני.

הסיוע המערבי לאוקראינה נפגע קשות בשדה הקרב

אוקראינה לא הייתה יכולה לעמוד במלחמה מול רוסיה לאורך זמן ללא הסיוע המערבי הנרחב, שכלל טנקי צ'אלנג'ר 2 מבריטניה, ליאופרד 2 מגרמניה ואברמס M1 מארה"ב. אולם, הטנקים הללו, שפועלים בחזית ללא הפסקה, גם נפגעים, כשלפי נתונים מעודכנים - 14 מתוך 31 טנקי אברמס אמריקאיים שהועברו לאוקראינה נהרסו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פועל כל העת להרחבת הסיוע בכל הזירות. לאחר שהובטח לו כי יקבל חמישה מטוסי קרב מדגם רפאל 2000 שמייצרת דאסו הצרפתית, הוא מכוון גם למטוסי יורופייטר טייפון. בנאום בפני חברי פרלמנט צרפתיים, אמר זלנסקי: "אני בטוח שיגיע היום שבו אוקראינה תוכל לקבל לשמיים שלה כמה מטוסים שראינו בשמי נורמנדי". כוונתו הייתה ליורופייטר טייפון.

חברה צרפתית מתרחבת אל אינדונזיה

בזמן שהחברות הביטחוניות הישראליות מורחקות מהתערוכה היוקרתית יורוסאטורי, מי שככל הנראה שבעות רצון מהסיטואציה, אלו מקבילותיהן הצרפתיות. אחת מהן היא ת'אלס, שחתמה על עסקה להקמת מיזם משותף עם חברת PT Len מג'קרטה, במטרה לשדרג את יכולות האיסוף של חיל האוויר האינדונזי.

שתי החברות מתכננות לפתוח יחד מרכז שיפתח יכולות רדאר, אך גם להתרחב עם הזמן אל שיגורי לווינים צבאיים, לוחמה אלקטרונית ומערכות ניהול קרב. נשיא ומנכ"ל ת'אלס, פסקל סוריס, הביע את החשיבות שמייחסת החברה שלו לנוכחות במדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר בעולם.

בשנים האחרונות, ביצעה אינדונזיה רכש ביטחוני רחב־היקף, הכולל, למשל, 13 מערכות רדאר לטווח ארוך מת'אלס ושמונה מסוקי H225M מתוצרת איירבאס. בה בעת, מנסים בג'קרטה למכור חלק מהיכולות שרכשו בעצמם, כולל הצעה למכור לפיליפינים מטוסים ללחימה בצוללות.

גרמניה מכפילה את קצב הייצור של מערכות ההגנה האווירית

החברה הביטחונית הגרמנית דיהל הודיעה כי היא מתכוונת להכפיל את קצב ייצור מערכות ההגנה האווירית מדגם IRIS-T, בשל הביקוש העולמי הגובר - כך הכריז המנכ"ל הלמוט ראוך בסלון האווירי של ברלין. בכוונת החברה להגיע לקצב ייצור שנתי של עשר סוללות בשנה החל מ־2026.

עולם ההגנה האווירית, כפי שגם הומחש מהסכם המכירה ההיסטורי של חץ 3 לגרמניה תמורת 14 מיליארד דולר, עובר פריחה בעקבות מלחמת רוסיה־אוקראינה. IRIS-T היא מערכת הגנה לטווח של 40 ק"מ, מפני מטוסי קרב, מסוקים, כטב"מים וטילי שיוט. המערכת היא תוצר של שיתוף פעולה של גרמניה עם המדינות יוון, נורבגיה, איטליה, ספרד ושבדיה.

הולנד ובלגיה מעמיקות את שיתוף הפעולה

הולנד ובלגיה חתמו בשנה שעברה על חוזה בסך 4 מיליון אירו (כ־4.4 מיליארד דולר) לרכישת ארבע ספינות נגד צוללות (ASW), ככל הנראה בשל השפעת האיום מצד רוסיה. שתי הספינות הראשונות יסופקו לאמסטרדם ב־2029 ולבלגיה בשנה לאחר מכן, ובאספקתן נוטלות חלק חברות רבות, כמו ריית'און האמריקאית, שאחראיות להעביר כ־40 חלקים ונשקים שונים.

עתה, הצטרפה למיזם חברת טרמה הדנית, שתספק מערכות רדאר. הדנים יצטרפו למספנה הגרמנית דאמן, כדי להטמיע את הרדאר הימי סקאנטר 6002 בספינות. זהו רדאר שמספק, לדוגמה, יכולת לזהות איומים קטנים בעזרת אלגוריתמים שונים. מי שצפויה לסייע בהטמעה היא חברת RH מארין ההולנדית.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יואב דודקביץ (ידיעות אחרונות)

היועמ"שית לבג"ץ על לוין: התנהלותו מעניקה לרשות המבצעת שליטה במינוי נשיא לעליון

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה את עמדתה בנוגע לעתירה למינוי נשיא לבית המשפט העליון ואמרה כי מדובר במצב "חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל" ● בעתירה שהוגשה לפני מספר חודשים, נטען כי שר המשפטים מפר את חובתו החוקית ואת הנוהג החוקתי למנות נשיא לבית המשפט העליון על-פי שיטת הסניוריטי

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock, Jacob Mehager

קרן ההשקעות שהשיקה מסלול מהיר ליזמים בתחום הביומד

פורום חדש המאגד בכירים בתחום הבריאות התכנס במטרה לפתור את בעיות היסוד של סקטור הביומד בישראל ● הקרן שהשיקה מסלול השקעות מהיר ליזמים וליזמות בתחילת דרכם ● וגם: לראשונה, קק"ל משקיעה ממשאביה בבתי חולים ● השבוע בביומד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מגמה מעורבת בתל אביב; המניה שמזנקת ב-25%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ● להב רוכשת 30% מפריים אנרג'י ● טקטונה רוכשת 42% מהוריזון תמורת כ-12 מיליון שקל ● מיטב: הורדנו את תחזית האינפלציה ל-2.9%, עלו הסיכויים להורדת הריבית, וגבר הסיכון לתיקון רציני בשוק המניות בארה"ב ● פוריה פיננסים: ישראל היא כעת השוק האטרקטיבי ביותר בעולם המערבי מבחינת מכפילים, תמחור וגורמים נוספים

דגן לוין, איגוד התעשייה הקיבוצית / צילום: יעל שנער

פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש

באיגוד התעשייה הקיבוצית מובילים פרויקט טיפולים אישיים וקבוצתיים לעובדי 70 מפעלים בצפון ובדרום ● מנכ"ל האיגוד: "האנרגיות של כולם נשחקות. אנחנו זקוקים לתיקצוב, זה המנוף לשיקום" ● ישראל מתגייסת

משרדי VESTTO0 בתל אביב / צילום: כדיה לוי

לאחר הפיאסקו בווסטו: פשה רומנובסקי עוזב את קרן הנקו

פשה רומנובסקי, שניהל את הקרן במשך שמונה שנים, הוביל את ההשקעה שלה בסטארט-אפ ווסטו, שנסגר לאחר חשד למעשי מרמה וזיוף

משה מרי, דובי אמיתי, חיים פיגלין וענבר בזק בפאנל בהנחיית בר לביא / צילום: גיא צרחי

"מרקם שלם של כלכלה על סף קריסה"

כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי אירח בראש פינה פאנל כלכלי על הבעיות הבוערות של הצפון ● דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "בצפון יש מלחמה אמיתית יומיומית, אבל ירושלים לא איתנו" ● חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן: "כנראה שאם היו מיליון וחצי תושבים בגליל, לא היו חושבים לפנות אותו" ● מחר: הכנס מגיע לקצרין

מפקד צבא ארה"ב חשף את הסיבה העיקרית שבגללה מלחמה עם חיזבאללה מסוכנת לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הסיבה שארה"ב מזהירה שלא תוכן להגן היטב על ישראל במלחמה עם חיזבאללה, ספינות רוסיות עוקבות אחרי הצוללת החדשה של ישראל, ובאירופה מאשימים את עיריית בריסל בכניעה לאנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם

רחוב תירוש 19, בשכונת ספיר בנוף הגליל / צילום: יח''צ

הייטקיסט רכש דירת 3 חדרים בנוף הגליל להשקעה. כמה הוא שילם?

בשכונת ספיר בנוף הגליל נמכרה דירת 3 חדרים, 72 מ"ר, תמורת 820 אלף שקל ● הרוכש הוא הייטקיסט שקנה אותה להשקעה בציפייה לפינוי־בינוי ● אין הערכה בשלב זה מה הסיכוי שפרויקט פינוי־בינוי יאושר ויוקם

איור: גיל ג'יבלי

מה צפוי השבוע במט"ח? בעיקר תלוי אם תהיה הסלמה בצפון

לאחר שבוע סוער בזירה הביטחונית, השקל צנח לרמה של 3.76 מטבעות לדולר ● אירועים נוספים יכולים להביא לפיחות מתמשך של השקל לאור פעילות של המשקיעים הזרים ● אבל בטווח הרחוק המומחים אופטימיים

איור: Shutterstock

קיץ של מגפות: כך תיזהרו מגל חדש של קורונה ושל קדחת הנילוס

שתי נשים מתו ממחלת קדחת הנילוס בסוף השבוע האחרון ● ולמרות התקווה שהקורונה תהפוך למחלה עונתית, נרשמת כעת עלייה במקרים מאומתים ובאשפוזים ● איך נזהרים מגל המגפות הקיץ, ומה לעשות אם יש חשש להדבקות?

מי עדן / צילום: תמר מצפי

מי עדן על המדף: תאגיד המים פרימו ווטר מעמיד אותה למכירה

לא מדובר בהפתעה: כבר ב-2023 פורסם כי פרימו ווטר מעוניינת להתמקד בצפון אמריקה והחלה במכירת פעילותיה הבינלאומיות האחרות ● בין הרוכשות הפוטנציאליות: יפאורה וטמפו

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

דוח תלונות הציבור: זה המשרד שקיבל הכי הרבה מכתבי תלונה

בשנת 2023 עלו מספר מכתבי התלונה שקיבל משרד התחבורה ב-28% יחסית לשנה הקודמת ● מתוך כך, 1,089 מהתלונות שהתקבלו עסקו ברשות הארצית לתחב"צ, וכ-65% נמצאו מוצדקות ● בפרק שמתייחס לתלונות הציבור על התנהלות הממשלה, מרבית התלונות היו על על הביטוח הלאומי ורשות המסים

ראסל אלוואנגר (טאואר), ערן זינמן ורועי מן (מאנדיי), אייל הררי (אלוט) / צילום: ענבל מרמרי, נתנאל טוביאס, איל יצהר

ישראלית נוספת על הכוונת של השורטיסטים בוול סטריט

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● בטאוואר שואפים להגדיל את התגמולים למנכ"ל הוותיק ראסל אלוואנגר ● אלוט עלתה בכ-6% תוך יומיים לאחר שקרן Outerbridge הגדילה החזקה במניות החברה ● ומאנדיי נסחרה בתנודתיות לאחר שפורסם דוח של שורטיסט שצופה דאונסייד של 30% במניה

עובדי חברת היילו / צילום: Hailo

שבבי בינה מלאכותית והגנת סייבר לרכב: האם ענף האוטו־טק הישראלי מתעורר?

המשקיעים הגלובליים איבדו בשנים האחרונות עניין באוטו־טק הישראלי, ששקע בתרדמה ממושכת, אבל החל לאחרונה לשדר אותות התעוררות ● במרכז התנועה המתחדשת נמצאת חברת שבבים לבינה מלאכותית, שעשויה לייצר את "הנפקת העשור", וחברות סייבר לרכב

ארבע המופלאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אלו ארבע המניות שסוחבות את בורסת ת"א על הגב

אחת הסכנות מהן מזהירים המומחים בהשקעה במדד S&P 500 היא ההישענות שלו על 7 ענקיות הטכנולוגיה ● אבל האם בתל אביב המצב שונה? לפי בדיקת פעילים, בנטרול העליות החדות שרשמו טבע, נובה, קמטק וטאואר מתחילת השנה - מדד ת"א 35 היה יורד ב־7%, במקום לעלות ב־5%

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה. אחת מול 499 מניות / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אחראית לשליש מהעלייה במדד: אנבידיה עלולה להפוך לצרה הגדולה של S&P 500

ענקית השבבים מושכת את המדד המוביל בשוק האמריקאי מעלה לשיאים חדשים, בעוד שמרבית החברות במדד משתרכות מאחור הרבה מתחת לשיא שלהן ● ואם היא תפסיק להציג ביצועים וחלילה תיפול? גם מניות בתחום ה־AI ייחלשו, וכל השוק עלול להיגרר מטה

תצפית בניה ליד משגב עם / צילום: Shutterstock, Dmitriy Feldman svarshik

כטב"מים יורטו בצפון, שרפות פרצו בכמה מוקדים

יורט כטב"ם שהיה בדרכו לישראל מכיוון מזרח, משגרים יירטו כטב"מים נוספים שחדרו מלבנון • אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל העליון וביישובי משגב • ראש חדש למנהלת תקומה בדרום; צ'ייני מונה לפרויקטור בצפון • רה"מ: ירידה דרמטית באספקת חימושים מארה"ב, מסה גדולה נותרה מאחור • עדכונים שוטפים

מחנה הפליטים אל־האול, שאליו פונו משפחות מאזורים שהיו בשליטת דאעש / צילום: ap, Baderkhan Ahmad)

כשתשומת הלב העולמית מופנית לישראל ולאוקראינה: דאעש מרים ראש בסוריה

ארגון הטרור פרוס כיום במדבר הסורי, ומתחילת השנה מתקפותיו נגד משטר אסד עולות מדרגה ● מומחים מגדירים את פעילות דאעש כניצול של חוסר היציבות באזור ● ומה עושה ארה"ב?

שירה רזי, ראש המערך המסחרי, בנק לאומי / צילום: גיא צרחי

"כלכלה בנויה על כך שהעסקים מאמינים שהמחר יהיה טוב"

שירה רזי, ראש המערך המסחרי בבנק לאומי, השתתפה בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מהיישובים שנמצאים בקו האש ● רזי מכירה היטב את מצב העסקים ואיך עולמם של רבים השתנה מאז ה־7 באוקטובר ● "בצפון כרגע לא עושים השקעות של צמיחה אלא נמצאים במצב של שרידות. עסקים יותר מתעניינים בשאלה איך צולחים את היום־יום" ● מחר: הכנס מגיע לקצרין

אוניית הכלא וורנון סי. ביין באי רייקרס, ב־2022 / צילום: Reuters, TNS/ABACA

אוניית כלא מארה"ב: הפתרון היצירתי שנבחן עבור אסירי הנוח'בה

בשירות בתי הסוהר אמרו כי מאז המלחמה נקלטו כ־5,000 אסירים ביטחוניים, וכי בקרוב לא יוכלו לקלוט עוד בשל מחסור במקום ● אחד הפתרונות שנבדקו: הבאתה של אוניית כלא מארה"ב שיצאה מכלל שימוש בשנה שעברה ● במדינת ניו יורק, עם זאת, רמזו שהדבר אינו אפשרי