גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השבוע זרקה נציבות השוק האירופי פצצה כשהודיעה על הטלת מכסי היצף כבדים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, שמיובאים לאיחוד מיולי. ישראל היא לא חלק מהאיחוד, אבל הלחץ של הסינים, שרואים את הדלתות נסגרות, ואת מס הקנייה שיעלה בישראל בינואר, יאיץ את ההגעה לישראל של שלל דגמים חשמליים חדשים, ויפתח פתח לקוריאניים חדשים. הנה כמה מהבולטים שיגיעו בשני הרבעונים הקרובים.

ניתוח גלובס | מלאי הענק שהגיע מטורקיה בדקה ה-90 והשאלה: האם זה הזמן לקנות רכב חדש?
בקרוב: תחרות חדשה לסינית הפופולרית בישראל
מבחן דרכים | הסינית שהצליחה במקום שבו הרבה אחרות נכשלו. ובמחיר סביר

XPENG G6: תחרות ישירה ומוזלת בטסלה Y

מחיר בסיס משוער: 225-110 אלף שקל

יצרנית הרכב הצעירה XPENG נכנסה בתחילת השנה לשוק הרכב הישראלי בסערה, והצליחה למסור תוך חמישה חודשים יותר מ-1,000 כלי רכב, יותר מאשר בכל אירופה. אין זה מפתיע, שישראל נבחרה גם להשקת הבכורה האירופית של הדגם החדש של החברה - הקרוס-אובר-קופה G6, שיגיע עוד מספר שבועות.

זהו רכב קטן יותר משני הדגמים של המותג, ששווקו עד כה בישראל. אורכו 4.75 מ' וגובהו 1.65 מ' אולם הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך מכובד של 2.89 מ', שמציב אותו כמתחרה ישיר בטסלה Y.

XPENG G6 / צילום: יח''צ

הרכב ישווק אצלנו בשלוש גרסאות, והמעניינת מכולם היא דווקא גרסת הבסיס עם מנוע בודד של 258 כ"ס וסוללה צנועה של 69 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 435 ק"מ. אם להניח לפי המחיר באירופה, כ-44 אלף אירו, אפשר להניח שהרכב יהיה זול בכמה אחוזים טובים מטסלה Y הבסיסית.

תהיה גם גרסת "טווח ארוך" עם אותו מנוע, אך עם סוללה של 92 קילוואט וטווח של עד 570 ק"מ, שתעלה כנראה פחות מ-240 אלף שקל, וגרסת ביצועים קיצונית עם 476 כ"ס, זינוק מאפס ל-100 בכ-4 שניות וטווח של עד 550 ק"מ. שתיהן זולות באירופה מטסלה. אפשר לצפות לתא נוסעים מפואר ומאובזר עם מסך ענק בכל הגרסאות.

דונפנג BOX: קטנה ומרווחת במחיר שובר סגמנטים

מחיר משוער: 110-120 אלף שקל

דונגפנג היא קבוצת ענק ממשלתית, שאחראית בין השאר על פיתוח רוב הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים של סין. אבל את צעדיה המשמעותיים הראשונים בישראל היא תעשה דווקא עם עירונית חשמלית קטנה וחביבה בשם "BOX". בימים אלה עושה את דרכו לישראל משלוח ראשון, שכולל מאות כלי רכב כאלה.

זוהי מכונית עירונית, שאורכה כ-4 מ', רוחבה 1.81 מ' וגובהה 1.87 מ', והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.66 מ' מה שמבטיח שימושיות משפחתית. הגרסה הבכירה מצוידת בסין בסוללה של 45 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 430 ק"מ בתקן הסיני וכנראה 350-380 ק"מ בתקן WLTP האירופי.

דונפנג BOX / צילום: יח''צ

יש לה תא נוסעים צעיר עם מסך מולטימדיה ענק וסידור פנימי מקורי, שמאפשר לאפל את המושבים הקדמיים במתכונת של כיסא נוח. היא גם מצוידת בחבילת בטיחות אקטיבית מקיפה, ואפילו תומכת בטעינה מהירה בקצב מכובד. כל זה מוצע בסין בכ-14,600 דולר ואצלנו, אחרי מסים ועם קצת מזל, אי שם בין 110 ל-120 אלף שקל - מה שעשוי להעביר לשורותיה בישראל לא מעט לקוחות גם מפלח הבנזין וגם מהפלח החשמלי.

שנגאן DEEPAL S05: חשמלי "עממי" חדש של חברת ענק סינית

מחיר משוער: 160-180 אלף שקל

השבוע נחשף בגלובס כי יצרנית הרכב CHANGAN, השלישית בגודלה בסין, חתמה על הסכם יבוא עם "מכשירי תנועה". כלי הרכב הראשונים עשויים להגיע לישראל עוד השנה, והמותג, שיוביל את ההסתערות, הוא Deepal.

ההיצע יכלול בשלב הראשון שניים-שלושה דגמים חשמליים, שפונים לחלק התחתון של שוק הפרימיום. החדש והנגיש שבהם הוא הוא הקרוס-אובר "המשפחתי" S05, שאורכו 4.62 מ' בלבד, מה שמציב אותו בתחרות מול מובילי שוק כגון ATTO3 של BYD.

שנגאן DEEPAL S05 / צילום: יח''צ

הוא ניצב על בסיס גלגלים ארוך של 2.88 מ', שיהפוך אותו לאחד הכלים המרווחים בפלח "הקומפקטי". בסין הוא הוצג בשלב הראשון עם מנוע אחורי בודד בהספק של כ-230 כ"ס ועם סוללה של 60 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ-510 ק"מ בתקן הסיני - בסביבות 450 ק"מ בתקן האירופי. לא מן הנמנע שגרסת היצוא תצויד בסוללה גדולה יותר. תיתכן גם גרסה כפולת מנועים בהמשך.

המחיר בסין סופר-אגרסיבי ומתחיל בכ-19 אלף דולר, דומה לזה של המתחרה מבית BYD. אצלנו זה אומר מחיר פוטנציאלי של 160-180 אלף שקל. במקביל ישיק המותג DEEPAL גם סדאן חשמלית מתקדמת וקרוס-אובר ספורטיבי, שניהם גדולים יותר ומכוונים לטריטוריה של טסלה. בקנה נמצא גם קרוס-אובר חשמלי במראה "קשוח" ורבוע.

מיני ACEMAN: בריטי, גרמני וסיני נפגשים בישראל

מחיר משוער: 170-190 אלף שקל

בתוך שטף הסיניות המוצהרות יסתננו אלינו בקרוב גם דגמים של יצרנים אירופיים ידועים, שמיוצרים בסין. אחד מהם הוא ה-ACEMAN החשמלי החדש של המותג MINI מבית ב.מ.וו. לא רק שהמכונית מיוצרת בסין אלא היא גם חולקת פלטפורמה עם מכונית של GW הסינית. זוהי מכונית חמש דלתות קטנה ואופנתית באורך 4.07 מ', רוחב 1.75 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.6 מ'. תא המטען שלה מסתפק ב-300 ליטר.

תא הנוסעים עתיר בסממנים "צעירים" כמקובל במותג הבריטי-גרמני ועמדת הפיקוד היא על טהרת המסכים הדיגיטליים.

מיני ACEMAN / צילום: יח''צ

המכונית מגיעה לאירופה בשתי גרסאות הנעה. הבכירה ביניהן מצוידת במנוע בהספק 218 כ"ס, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות ובסוללה של 54.2 קילוואט עם טווח של עד 406 ק"מ. לגרסת הבסיס יש הספק של 184 כ"ס, סוללה של 42 קילוואט וטווח של עד 310 ק"מ.

המעניין הוא המחיר, בין 37 ל-40 אלף אירו בגרמניה, מה שאומר אצלנו מחיר משוער של 170-190 אלף שקל, כלומר זו תהיה המיני הכי זולה שנמכרה בישראל עד היום.

KGM TORRES EV: תחרות קוריאנית לחשמליות הסיניות

מחיר משוער: 170-190 אלף שקל

מול שטף הסינים תתייצב אצלנו בקרוב גם קוריאנית חשמלית חדשה ושמה TORRES, שמגיעה דווקא מבית סאנגיונג, הנציגה הפחות מוכרת של קוריאה. המכונית, שנושאת את לוגו KGM של בעלת הבית החדשה של סאנגיונג, מכוונת היישר לפלח המרכזי של דגמי הקרוס-אובר הסיניים בישראל.

יש לה עיצוב מודרני ותכליתי, שמזכיר קצת את ג'יפ צ'ירוקי, וממדיה 4.71 מ' לאורך, 1.89 מ' לרוחב ו-1.72 מ' לגובה. בסיס הגלגלים צנוע יותר, עם אורך של 2.68 מ', אבל תא המטען חריג בגודלו, 839 ליטר.

KGM TORRES EV / צילום: יח''צ

כרגע נמצאת בתכנון לאירופה גרסת הנעה אחת, עם מנוע אחורי בהספק 207 כ"ס וסוללה של 73.4 קילוואט עם טווח של עד 462 ק"מ ב-WLTP. תא הנוסעים מאמץ את העיצוב המינימליסטי המקובל בפלח ומצויד בצמד מסכים דיגיטליים גדולים ובחבילת בטיחות מקיפה.

באירופה המחיר דומה מאוד לזה של ה-BYD אטו המקבילה, ואצלנו המשמעות היא מחיר משוער של 170-190 אלף שקל.

עוד כתבות

ההפגנה נגד הממשלה מול הכנסת, הערב (ב') / צילום: ברק דור

הפגנה מול הכנסת בקריאה לבחירות: "מפילים את ממשלת המשתמטים"

ארגוני המחאה הודיעו על החרפת המאבק נגד הממשלה: "איבדה כל לגיטימיות, נפגין בצורה חוקית ולא אלימה" • יאיר גולן: "מילואימניקים קיבלו צו 8 שלישי, והממשלה צוחקת" • בתום העצרת המרכזית מול הכנסת יצאה צעדה למעון ראש הממשלה ברחוב עזה, מפגינים הבעירו מדורה, המשטרה הפעילה מכת"זית

כולם רוצים בית ספר לרפואה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כולם רוצים בית ספר לרפואה. למה עכשיו והאם זה הפתרון למחסור ברופאים

בשנים הקרובות מתוכננים לקום ארבעה בתי ספר לרפואה בישראל ● הם ינסו לסתום את החור המתרחב בכוח האדם הרפואי, אבל לא כולם מתלהבים מהשחקנים החדשים ● התחרות הצפויה על משאבי הוראה כבר מחוללת סערות

הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock

דיווח: ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה

לפי דוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום, בעוד שישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, מסתמן שהיא משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה ● הדוח קובע כי ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלת המדינות בעלות ראשי הקרב הגרעיניים. אילו מדינות בצמרת הטבלה?

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

לקופות סלייס הושבו רק 16 מיליון ד' מהכספים שהושקעו בקרנות חוץ

עמיתי סלייס העבירו לקרנות חוץ סכום של 240 מיליון דולר ורק מיעוט מהם חזר לקופות החברה - כך עולה מעדכון ששלח היום המנהל המורשה, רו"ח אפי סנדרוב, לעמיתי קופת הגמל בניהול אישי ● לדבריו, "אנו ממשיכים בתהליכים לאיתור עסקאות נוספות"

מירב כהן, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם אברך שיעזוב את הכולל יפסיד מכך יותר מ-5,000 שקל?

כמה יעלה לאברך לצאת מהכולל ולהשתלב בחברה? תלוי לאן הוא ילך ● המשרוקית של גלובס

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת תשלם עד רבע מיליארד דולר עבור חברה בתחום האינטרנט בטיסות

חברת רשתות הלוויין מישראל תשלם 98 מיליון דולר עם השלמת העסקה, והיתרה בכפוף לאבני דרך

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

צפריר אפרתי / צילום: פוקוס

״לא היו תשואות אטרקטיביות כאלה בעשור האחרון״: ההמלצה המפתיעה של מנהל ההשקעות

צפריר אפרתי מבית השקעות פוקוס, המתמחה בניהול קרנות אג"ח, ממליץ על חוב לא מדורג עם ביטחונות, "כך שגם אם החברה תגיע לחדלות פירעון ניתן יהיה לקבל את הכסף" ● באפיק המנייתי הוא מעדיף להשקיע בחו"ל, אך מציין הזדמנויות בנדל"ן המסחרי ובסקטור הגז המקומי

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

שדה התעופה בביירות בליל התקיפה האיראנית נגד ישראל. כל הטיסות בוטלו / צילום: Reuters, Houssam Shbaro

"חברות התעופה לא לוקחות סיכון": השפעות המלחמה על המזה"ת

המלחמה בעזה שיבשה את ענף התעופה המקומי, אבל לא רק ● חברת התעופה הממשלתית בלבנון הוציאה את מטוסיה מהמדינה מחשש לתקיפה ישראלית, ובירדן מדווחים על פגיעה משמעותית בהכנסות ● וגם: מערכות ההגנה שנותנות לישראל יתרון על פני שכנותיה

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

פסקי דין סותרים: ההכרעה בעניין החרם על ישראל בתערוכת הנשק רק הערב

בית המשפט לענייני עסקים בפריז פסק היום כי יש לבטל את החרם שנכפה על השתתפות נציגים ישראלים בתערוכת יורוסאטורי, זאת לאחר שבית דין אזרחי בצרפת דווקא אישר אותו ● בשל שתי פסיקות סותרות באותה ערכאה, עוברת ההכרעה לבית דין בערכאה גבוהה יותר, שידון בכך הערב

תמונת אילוסטרציה של מערכת לחילוץ נ.צ של קבוצת TSG / צילום: יח''צ

החברה הביטחונית שרוצה להנפיק בת"א לפי שווי של חצי מיליארד שקל

קבוצת TSG פירסמה טיוטת תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונית בת"א ● החברה רוצה לגייס בין 120 ל-160 מיליון שקל עבור כרבע ממניותיה ● מניות החברה מוחזקות בחלקים שווים על ידי התעשייה האווירית וקבוצת פורמולה, מנהלה הוא אריק קילמן

חיפה, אזור שרשם את עליית המחירים הגדולה ביותר בדירות יד שנייה / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova

מחירי הדירות יד שנייה עלו ב-4% בששת החודשים הראשונים למלחמה

על פי מדד מכון G City לחקר הנדל"ן של אוניברסיטת רייכמן, המלחמה קטעה תהליך של 3 רבעונים בהם ירדו מחירי הדירות יד שנייה, והביאה להיפוך המגמה ● G City עורך מדד עצמאי המשקף את השינויים בדירות יד שנייה, ובכך הוא משלים מבחינה מסויימת את נתוני הלמ"ס, שכוללים מדד כללי ומדד למחירי הדירות החדשות

ועדת החוקה 18.6.24- החוק לבחירת רבני ערים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הדיון על חוק הרבנים: ראש עיריית אשקלון - "חקיקה מטומטמת. נרצחו לי אנשים בעיר"

הבוקר מתקיים דיון בחוק השנוי במחלוקת אך חברי הכנסת של הליכוד מסרבים לתמוך ● הלחץ מצד ש"ס ובעיקר יושב ראש המפלגה אריה דרעי הוא כבד ביותר והוא מאיים בפירוק הממשלה ● בהיעדר רוב לקואליציה: ההצבעה על חוק הרבנים לא תתקיים היום

חוק פיצול דירות שב בגרסה משודרגת / אילוסטרציה: Shutterstock

חוק פיצול דירות שב בגרסה משודרגת. האם הפעם יתרום להוספת היצע?

הכנסת מקדמת חידוש הוראת השעה שאפשרה פיצול צמודי קרקע ליח"ד קטנות ● לאחר שבשנים האחרונות החוק לא תרם כלל להגדלת ההיצע או להסדרת פיצולים לא חוקיים, הגרסה המעודכנת כוללת הקמה של יחידה חדשה לצד הבית והיתר לפיצול בקיבוצים ובמושבים

מאגר הגז ''תמר'' / צילום: יח''צ

שנתיים מאז החלה לפעול: 6 מיליארד שקל נצברו בקרן העושר

רשות המסים פרסמה היום תחזית מעודכנת של גביית היטל בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע בשנים הבאות: התחזית לגביית היטל רווחי נפט וגז עד שנת 2033 גדלה ל-55-72 מיליארד דולר, במקום 45-53 מיליארד דולר עפ"י התחזית הקודמת

תערוכת הנשק בפריז. בלי ישראלים / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז

רוב הישראלים בחרו שלא להגיע לתערוכת הנשק יורוסאטורי (Eurosatory) בפריז ● אלה שכן הגיעו, גילו שהתו שהונפק להם לא מאפשר כניסה לתערוכה ● לא רק זאת, אלא שחברות בינלאומיות ביקשו לכסות מוצרים ישראלים שהציגו

וורן באפט / צילום: Reuters

עם החזקות ב-15 מיליארד דולר: וורן באפט מאמין במניה הזו

ברקשייר האת'ווי ממשיכה לאסוף מניות של אוקסידנטל פטרוליום ● במקביל, לאחר הפסקה של  יותר משנה, היא שוב מוכרת מניות של יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD