גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כולם רוצים בית ספר לרפואה. למה עכשיו והאם זה הפתרון למחסור ברופאים

בשנים הקרובות מתוכננים לקום ארבעה בתי ספר לרפואה בישראל ● הם ינסו לסתום את החור המתרחב בכוח האדם הרפואי, אבל לא כולם מתלהבים מהשחקנים החדשים ● התחרות הצפויה על משאבי הוראה כבר מחוללת סערות

כולם רוצים בית ספר לרפואה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
כולם רוצים בית ספר לרפואה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בשנים האחרונות, המרוץ להקמת בתי ספר חדשים לרפואה הפך מהיר וסוער מאוד. אוניברסיטת חיפה ומכון ויצמן, שהודיעו בחודשים האחרונים על פתיחת בתי ספר משלהם, הצטרפו לאוניברסיטת אריאל שפתחה בית ספר לרפואה רק ב־2019 ולאוניברסיטת בר אילן, שפתחה כמה שנים קודם לכן, ב־2012, בית ספר לרפואה בצפת. שתי יוזמות נוספות מחכות כעת לאישור המל"ג: בית הספר לרפואה של אוניברסיטת רייכמן בשיתןף עם מכבי ובית הספר הבינלאומי לרפואה באילת.

סמנכ"ל סורוקה: "הבנו את הסיטואציה מהר ב-7.10. אנחנו בי"ח חזק, אנחנו מוכנים תמיד ואנחנו חיים את הדרום"
WSJ | מה אומר "גיל הלב" שלכם על הבריאות שלכם

היעד: תוספת של 2,000 רופאים בשנה

הסיבה שדווקא עכשיו קמים עוד ועוד בתי ספר לרפואה היא קודם כול המחסור החמור ברופאים. מספר הרופאים לנפש שמוכשרים בבתי הספר לרפואה בישראל הוא הנמוך בין כל מדינות OECD.

במשך שנים הצליחה מערכת הבריאות להתגבר על העובדה הזאת בזכות הרופאים העולים (בעיקר העולים ממדינות ברה"מ לשעבר בשנות ה־90) ובזכות הכשרת רופאים בחו"ל.

אלא שבשנים הקרובות המצוקה צפויה להחריף מאוד, הן משום שרופאים רבים אמורים לפרוש לפנסיה והן משום שרפורמת יציב הגבילה את מספר המוסדות שבהם ניתן ללמוד רפואה בחו"ל לצורך קבלת רישיון ישראלי.

ההחלטה להגביל את הלימודים בחו"ל התקבלה בעקבות העלייה במספר הסטודנטים שלומדים במוסדות שאינם נחשבים טובים מספיק (הם נקלטו אחר כך לעבודה בעיקר בפריפריה). רפורמת יציב ביקשה לוודא שגם הסטודנטים מחו"ל ייכנסו למערכת הבריאות עם רמת הכשרה גבוהה, אולם לפחות בשלב הראשון היא תוביל לירידה במספר בוגרי הרפואה הזמינים למערכת, בגלל העלות הגבוהה יותר ותנאי הקבלה הנוקשים יותר של המוסדות הכלולים בה.

אם לא יחול כל שינוי בהכשרת הסטודנטים לרפואה, יהיו בישראל ב־2035 רק 2.9 רופאים לאלף איש, לעומת 3.4 בממוצע במדינות OECD.

ישראל אפילו אינה מכוונת ליעד של ממוצע OECD, אלא ליעד של 3.1 רופאים לאלף איש, וכדי לעמוד בו עליה להוסיף למערכת כ־2,000 רופאים בשנה. בעקבות רפורמת יציב, לפחות 1,400 מהם חייבים להגיע מהמערכת הישראלית, בהשוואה ל־1,000-1,100 כיום.

בהמשך, הכוונה היא להגדיל עוד יותר את מספר הרופאים הלומדים במערכת הישראלית, כדי שלא יצטרכו לנסוע לחו"ל, אפילו לא למוסדות העומדים בקריטריונים. להשארת הסטודנטים בישראל יש יתרון נוסף, והוא הפחתת מספר הסטודנטים ש"אובדים" לטובת קריירה בחו"ל.

סקר שערכה לפני כחודש קבוצת מדיקל דוקטור, שמנהל ד"ר משה כהן (היזם ששואף להקים בית ספר בינלאומי לרפואה באילת), הראה שכ־59% מהרופאים הללו ציינו שהם שוקלים קריירה באירופה או ארה"ב.

 

כמה בתי ספר צריך כדי לגשר על הפער

כמה בתי ספר לרפואה בישראל דרושים כדי להכשיר את הסטודנטים הנוספים? תלוי את מי שואלים. במוסדות הקיימים טוענים שהם יכולים לספוג את כל תוספת הביקוש, אם רק יאשרו להם, ולדעתם אין צורך במוסדות חדשים כלל.

לעומת זאת, במוסדות המתוכננים מכוונים לכ־80־100 סטודנטים בשנה, כלומר אם לא מגדילים את המוסדות הקיימים כלל, יש מקום לעוד 3־4 מוסדות חדשים בתקופה הקרובה.

ועדת גמזו, בראשות פרופ' רוני גמזו מבית החולים איכילוב, שקמה במטרה להציע דרכי טיפול במצוקת כוח האדם הרפואי, המליצה בדוח שהוציאה לאחרונה להגדיל את הקיבולת של בתי הספר לרפואה הקיימים, ולשקול להקים עוד בית ספר לרפואה אחד או שלוחות של בתי ספר קיימים, בדגש על הפריפריה.

פרופ' רוני גמזו / צילום: איל יצהר

בדוח הוועדה נכתב שהתשתיות הפרה־קליניות (מעבדות) בבתי הספר לרפואה צפופות, כך שיש סיבה להקים עוד בתי ספר לרפואה במקום להעמיס עוד סטודנטים על אותן תשתיות.

ועם זאת, יש כמה חסמים בפני הקמת בתי ספר נוספים, כמו סבסוד עלות הלימודים - כ־75 אלף שקל לסטודנט בשנה בבתי הספר הציבוריים, ובעיקר סגל ההוראה בבית הספר עצמו ולהכשרה הקלינית בבתי החולים. ישנו חשש כי בתי הספר החדשים לרפואה "ישתו" כוח אדם או שדות קליניים מבתי הספר הקיימים. תוכנית חדשה שכתבה ועדת גמזו מציעה פתרון לפחות לחסם האחרון. לפיה ניתן למצות יותר שדות קליניים מבתי החולים הקיימים על ידי שידוך בין בית חולים אחד לבית ספר עיקרי אחד לרפואה, הוספת שעות הוראה אחר הצהריים, הגדלת קבוצות ההוראה, הכשרה גם בקופות החולים ועוד. לפי הדוח, זה לא חייב להיות חסם.

בנוסף למחסור הכללי ברופאים, ישנו מחסור ספציפי במקצועות מסוימים וברופאים ביישובי הפריפריה. התוכנית הלאומית להכשרת סטודנטים לרפואה תצטרך לתעדף מוסדות שמתייחסים לסוגיות הללו ונותנים תמריצים לסטודנטים שבוחרים במקצועות או אזורי התמחות מסוימים.

עוד כתבות

בנק Commerzbank / צילום: Shutterstock

אפילו הקנצלר מעורב: ניסיון השתלטות על הבנק הענק בגרמניה מעורר סערה

הבנק האיטלקי אוניקרדיט הגדיל את החזקותיו כדי להפוך לבעל השליטה על בנק קומרצבנק, שנחשב לשני בגודלו בגרמניה ● הקנצלר שולץ תקף: "ניסיון עוין ולא חיובי עבור הבנקים במדינה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

שריפה שפרצה בזירת התקיפה בביירות, הערב / צילום: ap, Bilal Hussein

בישראל מעריכים שנסראללה חוסל; צה"ל תוקף את מחסני הנשק של חיזבאללה בביירות

בישראל מעריכים: נסראללה היה בבונקר שהותקף - ולא שרד • אחרי התקיפה בדאחיה: אזעקות בצפון, דובר צה"ל: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • גורם ישראלי: "ישראל הולכת למלחמה" • שר החוץ של ארה"ב בלינקן: "זה רגע מסוכן במזרח התיכון" • עקב ההתפתחויות הדרמטיות: ראש הממשלה נתניהו החליט להקדים את חזרתו ארצה, וימריא הלילה מניו יורק • כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

המרוץ מתחמם: אלה שני המועמדים החדשים לרכישת ישראכרט

הקרב על השליטה ישראכרט עולה מדרגה, כאשר איש העסקים בני אלג'ם שוקל להשתלט על החברה ● במקביל מספר קמעונאים גדולים עשויים לחבור יחד למעין שותפות שתרכוש את חברת כרטיסי האשראי ● כרגע על המדף ישנן שתי הצעות רשמיות להשתלטות על ישראכרט - אחת ממנורה מבטחים והשנייה מחברת ווישור גלובלטק

יניב בן, IDX ודרור גנות, ADIO / צילומים: אייל זלצברג, יח''צ , עיצוב: טלי בוגדנובסקי

100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

שיתוף־פעולה בין הפלטפורמות הישראליות ADIO ו־IDX יאפשר למפרסמים להעלות קמפיינים דיגיטליים שמשלבים וידאו ואודיו באמצעות פלטפורמה אחת, ולמעשה ישנה את האופן שבו פעל השוק עד כה ● "זה One Stop Shop שהוא גיים צ'יינג'ר", מסבירים הצדדים

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אוהדי ישראל ושלדים בנאסד"ק: חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים

קרנות הביומד המקומיות כמעט התייבשו, משקיעים נרתעים מהתחום שהישראלים הכי חזקים בו - מכשור רפואי, ובשוק מזהירים: ישראל מאבדת את ההזדמנות להוביל בתחומים שנולדים ממש עכשיו, כמו AI לפיתוח תרופות ● איפה בכל זאת נמצא הכסף?

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: עמוס בן גרשום לע''מ, AP

דוברת הבית הלבן סותרת את נתניהו: המגעים להפוגה היו מתואמים עם ישראל

המטח לגליל: נהג נפצע בינוני מרסיסים שפגעו ברכבו בכפר מנדא • נתניהו נחת בניו יורק: "המדיניות ברורה - ממשיכים להכות בחיזבאללה ולא נפסיק עד שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם" • צה"ל חיסל את מפקד המערך האווירי של חיזבאללה בתקיפה בדאחיה בביירות • גלנט והלוי צפו בתקיפה ואישרו תוכניות להמשך • כ-40 שיגורים במטח לגליל • עדכונים שוטפים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock

מה איבדה דיסני בגלל הטכנולוגיה ואיך תמציא את עצמה מחדש

ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת קברה את השיטה המסורתית של דיסני ● אלא שבסרט חדש גדולי האנימטורים מתעקשים: כל מה שצריך הם אמביציה טכנית וסיפור מצוין

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

2 ספינות תוצרת ישראל הגיעו לפיליפינים / צילום: באדיבות חיל הים הפיליפיני

ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה

שתי ספינות התקפה מתוצרת מספנות ישראל הגיעו ב־17 בספטמבר לפיליפינים ● הספינות נושאות איתן משגרי MLR-NLOS וטילי ספייק NLOS מתוצרת רפאל ● ספינות ההתקפה מהוות רק דוגמה אחת מבין רבות לקשרי הסחר הביטחוני הנרחבים בין המדינות