גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתן לבתו דירה במתנה ודרש אותה בחזרה לאחר גירושיו. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העדיף את עדותו של האב בסכסוך משפחתי על דירה, לפיה הוא וגרושתו ניסו להתחמק מתשלום מס, ולכן רשמו אותה על שם בתם רק למראית העין ● האב יקבל מחצית מהדירה בחזרה ● וגם: איך טיפלה השופטת בהעלמת המס?

בית המשפט השלום באשדוד / צילום: אתר רשות השופטת
בית המשפט השלום באשדוד / צילום: אתר רשות השופטת

אב ואם העניקו דירה במתנה לבתם הבכורה. כשש שנים מאוחר יותר, ולאחר שההורים התגרשו, האב דרש את מחצית הדירה בחזרה, בטענה כי הדירה הוענקה לבת ללא תמורה רק על־מנת להתחמק מתשלום מס רכישה עבור דירה נוספת שרכשו. האם והבת התנגדו וטענו כי הדירה שייכת לבת כדין. 

העניקו דירה לבן משפחה והתחרטו: מתי בתי המשפט מבטלים מתנה של מקרקעין?
בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בתל אביב והדרישה של רשות המסים

לא הייתה מחלוקת על כך שהאב חתם על הסכם המתנה ללא כפייה, ושהדירה רשומה בטאבו על שם הבת, אך בית המשפט לענייני משפחה באשדוד, אליו התגלגל הסכסוך, העדיף את עדותו של האב בעל־‏פה על כך שבני המשפחה ניסו להתחמק מתשלום מס, ביטל את הענקת המתנה וקבע כי מחציתה שייכת לאב.

איך זה קרה? השופטת עפרה גיא קבעה, בין היתר, כי דווקא עדותן של האם והבת על כך שהאב היה אלים ומתעלל, תומכות בגרסתו לפיה הוא לא התכוון להעניק לבת דירה במתנה. "היחסים המשפחתיים העכורים, שנטענו הן על־ידי הבת הבכורה והן על־ידי האישה, שומטים את יסודות חזקת המתנה, המבוססת על יחסי קירבה המתאפיינים בדפוסים של נתינה ודאגה הדדית", ציינה השופטת, וקבעה כי "גרסת הנתבעות על יחסים קרים, אלימים, קשים ומנוכרים, תומכת בגרסת התובע כי לא היה כל היגיון בהענקת המתנה ואף סותרת את חזקת המתנה בין בני המשפחה".

האב זכה במחצית הדירה, אך העלמת המס המשפחתית לא חמקה מתחת לרדאר. השופטת קבעה כי יש להעביר העתק מפסק הדין לאגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין בבאר שבע, שיפעל לגביית המס שנגרע מקופת המדינה.

טענות לאלימות ובגידות

התיק המשפטי־משפחתי הזה מגולל סיפור עגום של בני משפחה המטיחים האשמות קשות האחד כלפי השני, של אלימות ובגידות, כאשר בלב הסכסוך עומדת מחלוקת כלכלית סביב השאלה למי שייכת "דירת המריבה". האב והאם נישאו בראשית 1996 והתגרשו בשלהי שנת 2020. מנישואיהם נולדו להם שלוש בנות, הבת הבכורה ושתי בנות נוספות, אשר אינן צד לסכסוך.

ההורים היו רשומים כבעלים של מלוא הזכויות בדירה עד ספטמבר 2016, אז חתמו בפני עורך דין על שטר מכר ללא תמורה, לפיו השניים מעבירים את מלוא הזכויות בדירה על שמה של הבת הבכורה. כשנתיים קודם לכן חתמו השניים על חוזה לרכישת דירה שנייה.

לטענת האב, חיי המשפחה התנהלו ברוגע יחסי, עד שהתברר לו כי האישה ניהלה רומן עם בחור צעיר, וכאשר הבינה שהוא מוכן להכיל את הידיעה, החליטה לנצל את האירוע ולתכנן את פירוק התא המשפחתי, בין היתר באמצעות העברת רוב הנכסים המשותפים לשליטתה. משכך, טען, האישה התנתה את המשך החיים המשותפים ברכישת דירת מגורים שנייה, אשר תסייע בעתיד לצדדים לשדרג את מגוריהם. לטענתו, השניים השקיעו את מלוא ההון העצמי שהיה להם, בגובה 800 אלף שקל, ברכישת הדירה הנוספת וכן נטלו משכנתה בסך 250 אלף שקל וגייסו הלוואות נוספות בסך 235 אלף שקל מבני המשפחה.

האב העיד כי כעבור מספר חודשים קיבלו בני הזוג דרישה לתשלום מס רכישה מרשות המסים, בגובה של כ־100 אלף שקל, בשל היותם בעלים של שתי דירות במקביל. לטענתו, על־מנת להתחמק מתשלום מס הרכישה, הוא קיבל את עצת האישה להעביר הזכויות בדירה על שם הבת הבכורה, שמלאו לה אז 18 שנים, כך שהם יירשמו כבעלים על דירה יחידה. ואכן, כעבור זמן מה הם קיבלו הודעה כי שומת מס הרכישה בוטלה.

עם זאת, לטענת האב, יכולותיו הכלכליות מוגבלות, ולא הייתה לו כל כוונה ויכולות לספק דירה לכל אחת מבנותיו, ואין לו כל סיבה או כוונה להפלות בין בנותיו ולהעדיף אחת על פני האחרות. עוד הוט טען כי גם התנהגותה המחפירה של הבת הבכורה כלפיו והנתק שגזרה על יחסי השניים מזה שנים לא מצדיקים קבלת המתנה, אותה קיבלה למשמרת בלבד.

עוד טען האב כי הדירה הישנה הושכרה על־ידו ועל־ידי האישה במשך ארבע שנים רצופות, מה שמחזק טענתו כי כוונת הצדדים ברישום הדירה על שם הבת הבכורה הייתה למראית עין בלבד.

מנגד, הבת הבכורה טענה כי רצון הוריה להיטיב עימה ולהבטיח את עתידה הכלכלי הביא את השניים להעניק לה את הדירה במתנה. לטענתה, האב פועל לביטול המתנה, מתוך יצר נקמנות על רקע הסכסוך אשר נתגלע ביחסיו עם האם, אשר ביקשה לעשות סוף למסכת האלימות הקשה אותה חוותה המשפחה ולאובססיביות החולנית של האיש כלפיה ואף הגישה תלונה במשטרה נגדו, לאחר שהיכה אותה נמרצות. לטענתה, האב אף ריצה עונש מאסר בפועל בגין האלימות כלפיה.

עוד טענה הבת כי יחסי הקרבה בין הצדדים, אשר עד לסכסוך המשפטי היו מעולים והתאפיינו בדפוסים של נתינה ודאגה הדדית, מקימים את חזקת המתנה.

האם תמכה בגרסתה של הבת וטענה עוד כי במהלך חיי הנישואים היא נהגה לעבוד בהיקף משרה מלאה, בעוד האב לא עבד בעבודה קבועה, נהג לאסוף גרוטאות, לרבוץ על הכורסה ולצפות בטלוויזיה רוב שעות היום.

מצב כלכלי רעוע

השופטת גיא דחתה את גרסת האם והבת וציינה כי הן אינן מתיישבות עם המציאות המשפחתית שהוצגה בפניה. השופטת ציינה כי דווקא עדויותיהן של הבת הבכורה והאישה שטענו ליחסים קשים רוויי אלימות אותה חוו משך שנים רבות מצידו של האב, ששיאה בהרשעתו והכנסתו למאסר בפועל משך מספר חודשים, מלמדות על כך שהיחסים לא היו כאלה המהווים בסיס להענקת דירה במתנה.

עוד חיזוק לכך מצאה השופטת, בין היתר, במצבם הכלכלי הרעוע של בני הזוג. השופטת ציינה כי האישה עצמה טענה כי האב היה בטלן ובחר לשבת בטל תחת פרנסת המשפחה, כך שברור שלא מדובר משפחה אמידה המסוגלת להעניק מתנה בדמות דירה.

השופטת הוסיפה כי "גם הבת הבכורה, בניסיון להסביר מדוע לא נטלה את כספי השכירות שהשתלמו עבור הדירה, העידה כי סייעה כלכלית להוריה עקב הלוואות רבות שנטלו השניים לצורך רכישת הדירה".

היא אף ציינה כי הניסיון של הבת והאם לצבוע את המציאות הקשה שהציגו קודם לכן בוורוד ולהציג אידיליה משפחתית על־מנת לבסס הענקת מתנה בדמות של דירת מגורים - כשל.

עוד כתבות

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

גל תורן לוקח את זוג המילואימניקים לחתונה, ואת בנק לאומי למקום הראשון בזכירות

הפרסומת של הבנק, שהיא אחת משלוש המושקעות ביותר השבוע, גם מתברגת במקום השני באהדה - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, ואת ההפתעה השבועית מספקת עיריית נתיבות

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

בוטלה הטיסה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית

בשיאה של עונת התיירות, חלה הסלמה במצב הביטחוני שהביאה לביטולים דחיות ושיבושים בטיסות ● ריבוי המקרים והנפגעים מהתנהלותן של חברות התעופה העלה על סדר היום את השאלה האם כדאי לתבוע חברות תעופה בתביעה ייצוגית ● כמה זה יעלה, ומה צריך לקחת בחשבון לפני? ● גלובס עושה סדר 

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock

מה איבדה דיסני בגלל הטכנולוגיה ואיך תמציא את עצמה מחדש

ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת קברה את השיטה המסורתית של דיסני ● אלא שבסרט חדש גדולי האנימטורים מתעקשים: כל מה שצריך הם אמביציה טכנית וסיפור מצוין

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

המרוץ מתחמם: אלה שני המועמדים החדשים לרכישת ישראכרט

הקרב על השליטה ישראכרט עולה מדרגה, כאשר איש העסקים בני אלג'ם שוקל להשתלט על החברה ● במקביל מספר קמעונאים גדולים עשויים לחבור יחד למעין שותפות שתרכוש את חברת כרטיסי האשראי ● כרגע על המדף ישנן שתי הצעות רשמיות להשתלטות על ישראכרט - אחת ממנורה מבטחים והשנייה מחברת ווישור גלובלטק

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

מנכ''ל ImmunAI, ד''ר נועם סולומון / צילום: ImmunAI

היוניקורן הישראלי שחתם על הסכם אסטרטגי עם ענקית התרופות אסטרהזנקה

יוניקורן הביולוגיה החישובית ImmunAI חתם על הסכם אסטרטגי עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, בהיקף התחלתי של 18 מיליון דולר ● החברה פיתחה מודל שמאפשר לחברות התרופות לשפר את יעילות פיתוח התרופות שלהן, באמצעות בינה מלאכותית

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

דרכו של נסראללה: אדריכל הטרור שמוביל את חיזבאללה מאז 1992

ישראל ניסתה לחסל את מנהיג חיזבאללה במתקפה אווירית מאסיבית על המטה הראשי של ארגון הטרור - במערכת הביטחון מעריכים כי נסראללה אכן חוסל, אך עדיין אין לכך אישור רשמי ● נסראללה, אח בכור לשמונה, לא הגיע ממשפחה דתית, אך בגיל 9 החל להפוך למוסלמי הדוק ● את קודמו בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה הוא הכיר בעיראק - ולמרות החרטה על מלחמת לבנון השנייה, הוא התכונן בשנים האחרונות למלחמה נוספת עם ישראל

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

"פגיעה קשה לאיראן": המומחה שמעריך האם טהרן תגיב

"אם נסראללה נהרג, זו עשויה להיות מכה עצומה לארגון, במיוחד כי לפי דיווחים היו בכירים אחרים בכוורת שנהרגו", מסביר תא"ל (מיל’) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ● לדבריו, "נסראללה הוא חלק מהמערכת האיראנית, וממלא בה תפקיד חשוב. עבור איראן, זו מהלומה שיהיה קשה לחיות איתה"

האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

4 גרפים והתעלומה: האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל

לאחרונה נראה שכל אפיק השקעה מסמן תחזית אחרת וסותרת לשוק ההון האמריקאי ● מדדי המניות בראלי חסר מעצורים, שוברים שיא אחרי שיא, אבל גם הזהב, שאמור להיות כלי לגידור מפני נפילות בשוק ● תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות את הצפי לשיעור הריבית, מתמחרות הורדות ריבית חדות ● ובינתיים הנפט נסחר ברמות שפל ומשקף ציפיות להאטה ● האם הכללים של וול סטריט נכתבים מחדש?

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

שריפה שפרצה בזירת התקיפה בביירות, הערב / צילום: ap, Bilal Hussein

בישראל מעריכים שנסראללה חוסל; צה"ל תוקף את מחסני הנשק של חיזבאללה בביירות

בישראל מעריכים: נסראללה היה בבונקר שהותקף - ולא שרד • אחרי התקיפה בדאחיה: אזעקות בצפון, דובר צה"ל: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • גורם ישראלי: "ישראל הולכת למלחמה" • שר החוץ של ארה"ב בלינקן: "זה רגע מסוכן במזרח התיכון" • עקב ההתפתחויות הדרמטיות: ראש הממשלה נתניהו החליט להקדים את חזרתו ארצה, וימריא הלילה מניו יורק • כל העדכונים

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים