גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בחירות בזק בצרפת: ההחלטה שמחקה בשבוע 240 מיליארד אירו מהבורסה בפריז

ההימור של עמנואל מקרון ללכת לבחירות עד סוף החודש מעורר חשש בקרב משקיעים, שרואים אפשרות לממשלת ימין או שמאל פופוליסטי בצרפת, ולעימות מתמשך בין הנשיא לפרלמנט ● כתוצאה מהירידות, לונדון שוב הבורסה הגדולה ביותר באירופה ● מה עומד מאחורי המהלך?

צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עמנואל מקרון ומקורביו מתגאים במהלכים ה"יופיטריים" של הנשיא הצרפתי, על שם ראש האלים במיתולוגיה הרומית. הנכונות שלו לנקוט צעדים "נועזים" ו"חסרי תקדים" היא חלק מהתדמית שבנה לעצמו, חלק מהאפיון של "המרכז הרדיקלי" שהוביל, ושהשתלט כמעט יש מאין על המערכת הפוליטית הצרפתית לפני שבע שנים. הנכונות לרפורמות והרצון לחדש היו אמורים לפעול כשיקוי קסם נגד הבריחה של הבוחרים הצרפתים לקצוות, לימין ולשמאל הקיצוני. אבל הצעד האחרון של הנשיא, שלוש שנים לפני תום הכהונה השנייה והאחרונה שלו, הוא אולי הנועז ביותר, כאשר על הכף ניצב לא רק גורלה הפוליטי של צרפת, אלא שגשוגו של סוג חדש של ימין באירופה.

"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז
תוצאות הבחירות מלמדות: אירופה אמרה לא למהגרים ולירוקים

ביום ראשון לפני כשבוע התייצב מקרון ונשא נאום טלוויזיוני לאומה. זה היה דקות אחרי שמדגמים חזו ניצחון סוחף למפלגת "האיחוד הלאומי" בבחירות לפרלמנט האירופי. ראשת המפלגה מרין לה פן היא היריבה הגדולה של מקרון, והיא הבטיחה והצליחה לעקוף את תנועתו עם קרוב ל-32% מקולות הבוחרים.

ב-2022 הצליח מקרון לנצח את לה פן בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות במדינה, אבל חודשיים לאחר מכן הציבור בחר בעבורו פרלמנט שבו תנועתו איבדה את הרוב שהיה לה בכהונה הראשונה שלו, והוא נאלץ להקים ממשלת מיעוט. מאז, החיים הפוליטיים היו קשוחים בשביל מקרון, עם הפגנות איכרים, שביתות ומחאות נגד העלאת גיל הפנסיה, והוא נאלץ להשתמש בצווים נשיאותיים כדי להעביר תקציב או רפורמות שנויות במחלוקת. הבחירות לפרלמנט האירופי ב-9 ביוני היו מבחן בעבורו, והוא נכשל.

הקדים תרופה למכה

לכן, היה קשה להבין מדוע בנאום הטלוויזיוני הודיע מקרון כי ישלח את המדינה לבחירות בזק, כשקבע כי הוא מפזר את הפרלמנט וכי הסיבוב הראשון יתקיים כבר ב-30 ביוני. הוא עצמו נימק זאת בכך ש"לא ניתן להתעלם מקול העם", ובמהלך הימים שלאחר מכן העניק שני הסברים די סותרים למהלך ה"יופיטרי" שלו. האחד היה כי הוא סבור שהציבור הצרפתי לא יצביע בבחירות הלאומיות באותו אופן שבו הצביע בבחירות לפרלמנט האירופי, שבעבר נתפסו בעיקר כבחירות מחאה והזדמנות לאוורר תסכולים פוליטיים. "אני מקווה שבבוא העת, מי שמתנגדים לימין הקיצוני יוכלו לחבור יחדיו", אמר. השני היה כי הוא הקדים תרופה למכה, ובחירות כעת ימנעו מהימין הקיצוני לקטוף את הנשיאות בקלות בסיבוב הבא. "אני לא רוצה פשוט להעניק לימין הקיצוני את המפתחות לנשיאות ב-2027", ציין.

בכל מקרה, נראה שמקרון מתכנן כעת את קמפיין ה"גוועלד" החשוב ביותר בהיסטוריה המודרנית של צרפת. זה עבד לו בבחירות לנשיאות ב-2022, כאשר מצביעים משמאל ומהמרכז איחדו כוחות כדי להצביע לו ולמנוע מלה פן לכהן כנשיאת הרפובליקה. מקרון אולי גם התעודד מהפגנה של רבע מיליון בני אדם ברחובות ערים גדולות בפריז בסוף השבוע, שקראה להילחם בימין הקיצוני.

אבל כעת מדובר בבחירות אזוריות במנגנון אחר לגמרי, שבו לרוב שתי מפלגות בלבד עולות לסיבוב ההצבעה השני, וקשה להכחיש את העובדה כי האיחוד הלאומי, לה פן ומועמד המפלגה לבריסל ג'ורדן ברדלה זוכים לפופולריות של ממש. מפה של צרפת מראה כי המפלגה זכתה ברוב המושבים כמעט בכל המדינה, למעט בפריז. לפי הסקרים האחרונים, היא מובילה כעת עם כ-35% מהתמיכה בציבור, לעומת 26% לגוש השמאל (New Popular Front) ורק 19% לתנועה של מקרון.

תהיה מה שתהיה המוטיבציה, ההודעה של מקרון יצרה מחול שדים בפוליטיקה הצרפתית וסצינות שלא זכורות בה. בשל הצורך להתאחד בגושים כדי להעפיל לסיבוב השני ביותר מ-570 מחוזות הבחירה השונים, נוצר מרוץ לאיחודים פוליטיים. בימין, המפלגה השמרנית (רפובליקנים) הפכה לפתע למכריעה. אבל ראש המפלגה הכריז על דעת עצמו כי יש לחבור לאיחוד הלאומי וללה פן. כשמהפלגה עצמה התנגדה לכך, הוא נעל את עצמו במטה המפלגה. כשהביאו מפתח והצביעו על הדחתו הוא פנה לבית המשפט כדי לטעון שהדבר לא נעשה כיאות. כרגע המפלגה מפוצלת. ראש המפלגה יחבור לאיחוד הלאומי ב-60 מחוזות בחירה, ויתר המפלגה בכ-400 נוספים.

השמאל, לעומת זאת, התאחד די בזריזות, מתוך הבנה כי הוא עומד להיכחד אם לא יעשה זאת. הסוציאליסטים הסכימו לשבת עם ז'אן לוק מלנשון, הפוליטיקאי מתנועת LFI מהשמאל הקיצוני. במצע המשותף, אגב, הסכימה סוף סוף התנועה להגדיר את מעשי חמאס כטרור, אחרי שנמנעה מכך במשך שמונה חודשים. גם פרנסואה הולנד, אחד מהנשיאים הכי פחות פופולריים בצרפת, הודיע כי יתמודד על מקום מטעם האיחוד החדש.

נפילה של 6% בשבוע

עוד זירה שבה להחלטה של מקרון היו השלכות מיידיות היא הבורסה של פריז. מיד אחרי ההודעה החלו ירידות במדד ה-CAC 40 הצרפתי, ולפי חישוב של בלומברג הבורסה הצרפתית איבדה קרוב ל-240 מיליארד אירו (כ-258 מיליארד דולר) משוויה בתוך כשבוע בלבד (כ-6.3% מערכה). כך, בפעם הראשונה זה שמונה חודשים, שבה הבורסה הבריטית שמעבר לתעלה לעקוף את זו הצרפתית מבחינת שווי שוק החברות הנסחרות בה. במקביל, המרווח בין התשואה על אג"ח צרפתית לגרמנית לעשר שנים עלה ב-29 נקודות בסיס.

ישנם כמה תסריטים אפשריים כעת לצרפת, והסבירים שבהם מפחידים את המשקיעים וגם את הפוליטיקאים ביבשת. אם תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי ישוכפלו והאיחוד הלאומי תגרוף חלק גדול מהמושבים באסיפה הלאומית, הרי שלא תוכל לקום ממשלה בלעדיה. מפלגתו של מקרון יכולה למצוא את עצמה בממשלת מיעוט קטנה יותר מהמצב כעת, אולי כמפלגה השלישית בגודלה. גם ייתכן שהאיחוד השמאלי ינצח, כתגובת נגד ללה פן. המפלגות החברות בברית זו כבר הבטיחו להוריד חזרה את גיל הפנסיה ל-60 ולהגדיל את שכר המינימום, כמו גם להטיל מס עושר.

לה פן, מצדה, הבהירה בראיונות כי לא תקרא להתפטרות של מקרון אלא תוביל "קוהביטציה" של נשיא ממפלגה אחת, וממשלה ממפלגה אחרת. מקרון אולי מקווה כי ממשלה כזו תשחק את התדמית של הימין, אבל היא עשויה לשחוק בעיקר את תדמיתו. בכל מקרה, היא הבטיחה להתמודד שוב, בפעם החמישית, בבחירות לנשיאות ב-2027. "שום דבר לא ימנע ממני לעשות זאת", אמרה. מקרון, בהחלטה אחת ובתזמון הלא נכון, יכול להיות מי שהגיש את הכלכלה השניה בגודלה לימין הפופוליסטי. ואחרי צרפת - אירופה.

עוד כתבות

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתחם מעיין שורק / צילום: יח''צ

תחנת הכוח שורק: שלוש הצעות הוגשו במכרז

מדובר במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של תחנת כוח קונבנציונלית חדשה לייצור חשמל שתוקם בשורק, בהספק של עד 900 מגה־וואט, לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה תועבר התחנה לבעלות המדינה ● הקבוצות שהגישו הצעות הן אדלטק וקבוצת מנורה מבטחים; OPC; ושיכון ובינוי אנרגיה

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

דרכו של נסראללה: אדריכל הטרור שמוביל את חיזבאללה מאז 1992

ישראל ניסתה לחסל את מנהיג חיזבאללה במתקפה אווירית מאסיבית על המטה הראשי של ארגון הטרור - במערכת הביטחון מעריכים כי נסראללה אכן חוסל, אך עדיין אין לכך אישור רשמי ● נסראללה, אח בכור לשמונה, לא הגיע ממשפחה דתית, אך בגיל 9 החל להפוך למוסלמי הדוק ● את קודמו בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה הוא הכיר בעיראק - ולמרות החרטה על מלחמת לבנון השנייה, הוא התכונן בשנים האחרונות למלחמה נוספת עם ישראל

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock

מה איבדה דיסני בגלל הטכנולוגיה ואיך תמציא את עצמה מחדש

ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת קברה את השיטה המסורתית של דיסני ● אלא שבסרט חדש גדולי האנימטורים מתעקשים: כל מה שצריך הם אמביציה טכנית וסיפור מצוין

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

גל תורן לוקח את זוג המילואימניקים לחתונה, ואת בנק לאומי למקום הראשון בזכירות

הפרסומת של הבנק, שהיא אחת משלוש המושקעות ביותר השבוע, גם מתברגת במקום השני באהדה - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, ואת ההפתעה השבועית מספקת עיריית נתיבות

יניב בן, IDX ודרור גנות, ADIO / צילומים: אייל זלצברג, יח''צ , עיצוב: טלי בוגדנובסקי

100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

שיתוף־פעולה בין הפלטפורמות הישראליות ADIO ו־IDX יאפשר למפרסמים להעלות קמפיינים דיגיטליים שמשלבים וידאו ואודיו באמצעות פלטפורמה אחת, ולמעשה ישנה את האופן שבו פעל השוק עד כה ● "זה One Stop Shop שהוא גיים צ'יינג'ר", מסבירים הצדדים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock

הורדת דירוג כפולה: מודי'ס מנחיתה מכה על הכלכלה הישראלית

באופן חריג, הודיעה חברת הדירוג על הורדת דירוג כפולה לישראל, לציון של Baa1, עם תחזית שלילית ● בהחלטה נכתב כי "הסיכון הגיאופוליטי התגבר באופן משמעותי, הכלכלה הישראלית לא תתאושש במהירות" וכי ישנה "ירידה באיכות המוסדות והממשל של ישראל, אשר לא היו אפקטיביים בצורה מלאה במניעת פעולות הפוגעות במדדי האשראי" ● הציון החדש מציב את ישראל לצד כלכלות כמו קזחסטאן

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

באוצר יוזמים: דיירים בהתחדשות עירונית יחזירו כספי סיוע

ברשות להתחדשות עירונית מתנגדים בתוקף להצעת האוצר, שלפיה דיירים בפרויקטים ישיבו מכיסם את כספי הסיוע מהמדינה ● באוצר תוקפים: "הרשות תוקעת מקלות בגלגלים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה איבדה 2.2%

דאו ג'ונס הוסיף היום 0.3%, נאסד"ק ירד ב-0.4% ו-S&P 500 נסוגה ב-0.2% ● ענקיות הטכנולוגיה נחלשו וחברות השבבים רשמו ירידות ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

"פגיעה קשה לאיראן": המומחה שמעריך האם טהרן תגיב

"אם נסראללה נהרג, זו עשויה להיות מכה עצומה לארגון, במיוחד כי לפי דיווחים היו בכירים אחרים בכוורת שנהרגו", מסביר תא"ל (מיל’) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ● לדבריו, "נסראללה הוא חלק מהמערכת האיראנית, וממלא בה תפקיד חשוב. עבור איראן, זו מהלומה שיהיה קשה לחיות איתה"

קניות / צילום: שירה ספיר

בניגוד לשנים קודמות, הציבור מוציא פחות על רכישות לקראת החגים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי המצב הביטחוני משפיע כצפוי יותר על הצפון, במיוחד בענף ההסעדה

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה