גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשחק הכפול של איראן: ביד אחת חוברת לטורקיה ובשנייה מוכרת נשק לכורדים

טהרן ואנקרה משלבות זרועות בחודשים האחרונים, בין היתר כחזית אנטי–ישראלית ● אבל לא הכול ורוד ביחסים האלו: כשהטורקים תוקפים את המחתרת הכורדית, הם מוצאים עצמם מול טילים איראניים

פעילים כורדים עם תמונת מנהיג המחתרת הכלוא, עבדוללה אוג'לאן / צילום: ap, Lewis Joly
פעילים כורדים עם תמונת מנהיג המחתרת הכלוא, עבדוללה אוג'לאן / צילום: ap, Lewis Joly

מערכת היחסים של טורקיה עם איראן פורחת בחודשים האחרונים, כך נראה, ושתי המדינות משלבות זרועות בביקורת נגד ישראל. אבל בשבוע החולף שבה וצפה ביתר שאת סיבה למתיחות קשה בין אנקרה ובין טהרן: אספקת האמל"ח הנרחבת של משטר האייתוללות למחתרת הכורדית (PKK) בעיראק.

"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז
ניתוח גלובס | ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה
סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

ההתפתחות האחרונה שמדאיגה את אנקרה היא השימוש שעושה המחתרת הכורדית במערכת הגנה אווירית מתוצרת איראן, לטובת יירוט כלי הטיס הבלתי מאוישים שבאמצעותם תוקף צבא טורקיה יעדים בצפון עיראק כדבר שבשגרה.

יש מן האירוניה בסיטואציה הטורקית, שהרי לאחרונה התגלה כי המחתרת הכורדית משתמשת במערכת 358: טילים משוטטים שאינם מכוונים למטרה מסוימת, אבל כשהם מוצאים את המטרה - הם מוכוונים אליה ופוגעים. ה-358 אומנם טסים לאט, אבל הנעתם סילונית ולא רקטית. זוהי הסיבה שאף שהם טסים לאט, אם טיל מחטיא אז הוא עשוי להסתובב ולפגוע בכל זאת במטרה.

אלו אותם הטילים שטהרן מספקת כדרך קבע גם לחיזבאללה, למורדים החות'ים וליתר המיליציות הפרו־איראניות. יתרה מכך, לאחר שטורקיה שלחה עיתונאים מכלי תקשורת ממלכתיים לסקר את המורדים החות'ים ואת חיזבאללה הלבנוניים כגופים לגיטימיים לכאורה, בזמן שאלו יירטו מל"טים מדגם MQ-9 ריפר האמריקאי בתימן ומדגמי הרמס הישראליים בלבנון, אותם טילים מוכוונים אל האמצעים שלה.

עיראק מפגינה עצמאות

את העיתוי של האספקות האיראניות בחודשים האחרונים למחתרת הכורדית שפועלת בצפון עיראק אי אפשר לנתק מהאירועים במרחב ככלל, ובעיראק בפרט. בראש ובראשונה, מלחמת חרבות ברזל מסיטה את תשומת הלב העולמית, ומאפשרת למשטר האייתוללות להגשים את האינטרסים שלו במקומות שבהם הוא לא עשה זאת עד עתה.

מעבר לכך, עיראק, שכנה של איראן, מציגה לאחרונה מדיניות של שיתופי פעולה בינלאומיים, שמהן טהרן נעדרת. לפני כשלושה חודשים החליטו טורקיה ועיראק לקדם מיזם מסדרון יבשתי, שכולל חיבור תחבורתי בין שתיהן, שיאפשר למעשה קישור של אנקרה לנהר שט אל־ערב, וממנו למפרץ הפרסי. תקציב הפרויקט, שקיבל את השם "דרך הפיתוח", ואורכו כ-1,200 ק"מ, מוערך ב־17 מיליארד דולר. עבור היציבות הביטחונית הנדרשת, נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן דיבר על הצורך במבצע צבאי בצפון עיראק למיגור המחתרת הכורדית. וכעת, דווקא לאחר ההצהרה ההיא, באה לידי ביטוי יכולת איראנית בידי יריבי טורקיה.

סוגיה נוספת בעצמאות העיראקית היא בחירת בגדד להעניק לעשר חברות סיניות מיזמים לחיפוש נפט וגז במדינה, מתוך מכרז של 21 פרויקטים. סין רחוקה מלהיות אויבת של איראן, אבל משטר האייתוללות מפעיל בעיראק מיליציות, ומעוניין שהתלות העיראקית בו תישאר ואף תגבר. כיום, לדוגמה, איראן מספקת לעיראק 1.2 ג'יגוואט חשמל וגז טבעי לייצור 2.8 ג'יגוואט, שמהווים יחד שליש מצורכי החשמל במדינה.

בה בעת, בדומה לארגוני טרור אחרים בעולם, המחתרת הכורדית בעיראק מבססת את הכנסותיה על מקורות בלתי חוקיים. לפי מאמר בסוכנות הידיעות הטורקית הממלכתית "אנאדולו", המחתרת מכניסה מדי שנה 1.5 מיליארד דולר מסחר בסמים. מקור ההכנסה הזה קריטי עבור מתן משכורות לפעילים שלה, ולא ידוע מהם הסכומים שמשלמת המחתרת הכורדית לאיראן, אם בכלל, על טילי 358.

גורם עיראקי שמקורב למחתרת הכורדית סיפר ל"מידל איסט איי", כי איראן מספקת את מערכות הטילים מפורקות לרכיבים, ואנשי המחתרת מרכיבים אותן. שיטת הובלת טילים בחלקים אינה זרה לאיראן, וכוח קודס של משמרות המהפכה מוביל את השיטה הזו עם המורדים החות'ים ועם חיזבאללה במשך שנים. עם זאת, משמעות בלתי מבוטלת יש לעובדה שמשטר האייתוללות בוחר להעניק למחתרת הכורדית את הידע בהרכבה.

גוף עיראקי שגדול מהמחתרת הכורדית, ויש לו הידע בהרכבה ובשימוש בטילי 358, הוא חשד א־שעבי, ארגון הגג של המיליציות הפרו־איראניות בעיראק. חשד א־שעבי, שהשתתפו במתקפת 14 באפריל נגד ישראל, וכדבר שבשגרה מפרסמים שיגורים תוך טענות לפגיעה ביעדים אסטרטגיים, הם קריטיים עבור משטר האייתוללות, משום שלא רק שמדובר במיליציות פרו־איראניות - הם בכלל לא מתוקצבים בתקציב האיראני.

האם השת"פ יימשך?

בניגוד למיליציות מקבילות, המימון של חשד א־שעבי מגובה בבסיס התקציב העיראקי, לכאורה כחלק מכוחות הביטחון של בגדד. ביוני אשתקד, הפרלמנט העיראקי אישר את התקציבים ל-2025-2023, בסך כ-153 מיליארד דולר בשנה. במסגרת זאת, תקציב חשד א־שעבי קפץ בכ-700 מיליון דולר לכ-2.88 מיליארד דולר, במטרה שמספר החיילים יוכפל כמעט, מכ-122 אלף לכ-238 אלף.

לבגדד נוח יחסית לתקצב את חשד א-שעבי משום שאינם רק פרו-איראנים. רובם שיעים, גדודי חיזבאללה, אסאיב אהל אל-חאק, גדודי אל-שוהאדה, אל נוג'בא, באדר וגדודי אימאם עלי, אך ישנם גם אחרים. גדודי סלאח א-דין הם סונים, וכן יש את גדודי הטורקמנים, גדוד בבל שהם אשורים, וגדוד 80 שמתבסס על יזידים.

מעניין יהיה לראות כיצד שיתוף הפעולה האיראני עם המחתרת הכורדית יימשך, והאם יכלול בתוכו את חשד א-שעבי. מה שברור הוא כי כל הידוק של מערכת היחסים הזו יעמוד בניגוד מוחלט לאינטרסים של ראש ממשלת עיראק, מוחמד שיאע.

עוד כתבות

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

איור: גיל ג'יבלי

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

בנק Commerzbank / צילום: Shutterstock

אפילו הקנצלר מעורב: ניסיון השתלטות על הבנק הענק בגרמניה מעורר סערה

הבנק האיטלקי אוניקרדיט הגדיל את החזקותיו כדי להפוך לבעל השליטה על בנק קומרצבנק, שנחשב לשני בגודלו בגרמניה ● הקנצלר שולץ תקף: "ניסיון עוין ולא חיובי עבור הבנקים במדינה"

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

גל תורן לוקח את זוג המילואימניקים לחתונה, ואת בנק לאומי למקום הראשון בזכירות

הפרסומת של הבנק, שהיא אחת משלוש המושקעות ביותר השבוע, גם מתברגת במקום השני באהדה - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, ואת ההפתעה השבועית מספקת עיריית נתיבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

4 גרפים והתעלומה: האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל

לאחרונה נראה שכל אפיק השקעה מסמן תחזית אחרת וסותרת לשוק ההון האמריקאי ● מדדי המניות בראלי חסר מעצורים, שוברים שיא אחרי שיא, אבל גם הזהב, שאמור להיות כלי לגידור מפני נפילות בשוק ● תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות את הצפי לשיעור הריבית, מתמחרות הורדות ריבית חדות ● ובינתיים הנפט נסחר ברמות שפל ומשקף ציפיות להאטה ● האם הכללים של וול סטריט נכתבים מחדש?

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קניות / צילום: שירה ספיר

בניגוד לשנים קודמות, הציבור מוציא פחות על רכישות לקראת החגים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי המצב הביטחוני משפיע כצפוי יותר על הצפון, במיוחד בענף ההסעדה

שניצל בחלה ב–Red Shoes / צילום: עדי אופק

המזללה המפתיעה בקיבוץ שתמצאו בה ארוחה מפנקת במחיר מפנק עוד יותר

אמנות ישראלית במוזיאון שהוא יצירת מופת בעצמו, מיזם קולינרי שמציע מטעמים ביתיים מנחמים וחנות וינטג' עם אוספים נדירים ● ביקור בקיבוץ עין חרוד לרגל 103 שנה להיווסדו

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

"אם היה שם - הוא לא שרד": בעולם מנסים להבין אם נסראללה חוסל

רוב הגורמים לא יודעים מה מצב בכירי חיזבאללה בכלל, והמזכ"ל חסן נסראללה בפרט ● לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית, ההערכה הישראלית היא שנסראללה חוסל ● מהשיחות של גורמים שמקורבים לארגון הטרור השיעי עם סוכנויות הידיעות השונות, ניכר כי מנסים להקטין ככל הניתן את תוצאות התקיפה הישראלית

שריפה שפרצה בזירת התקיפה בביירות, הערב / צילום: ap, Bilal Hussein

בישראל מעריכים שנסראללה חוסל; צה"ל תוקף את מחסני הנשק של חיזבאללה בביירות

בישראל מעריכים: נסראללה היה בבונקר שהותקף - ולא שרד • אחרי התקיפה בדאחיה: אזעקות בצפון, דובר צה"ל: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • גורם ישראלי: "ישראל הולכת למלחמה" • שר החוץ של ארה"ב בלינקן: "זה רגע מסוכן במזרח התיכון" • עקב ההתפתחויות הדרמטיות: ראש הממשלה נתניהו החליט להקדים את חזרתו ארצה, וימריא הלילה מניו יורק • כל העדכונים