גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK
הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

טויוטה מוכרת יותר מכוניות בכל שנה מכל חברה אחרת, אבל זה לא מספיק לה. בפגישה פנימית של החברה ב-2020, מייסד טויוטה, סאקיצ'י טויודה עודד את עובדי החברה להתחיל לחלום בגדול. באותה שנה הכריזה החברה על הקמת חברה בת בשם Woven Planet, שתעזור לטויוטה לנווט "שינוי עמוק של פעם במאה" שבו מכוניות הופכות לחשמליות, מחוברות לאינטרנט, אוטונומיות ונשענות במידה רבה על תוכנה. מאז החברה שינתה את שמה ל־Woven by Toyota, כדי לשמור על שם המותג.

חזית המדע | הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד 
שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו? 

Woven by Toyota השאפתני התמודד עם כישלונות, אך הפרויקט העתידני הבולט ביותר של החברה היה בניית עיר חכמה בהיקף של מיליארד דולרים שמותגה כ"ניסוי אנושי המוני", וכ"יוזמה מרכזית של טויוטה להפוך את עצמה לחברת ניידות". כיום, כבר לא לגמרי ברור מה נותר מהרעיון הגרנדיוזי המקורי, והעיר טרם נפתחה. ה"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי התוכנית של טויוטה להפצה מלאה של ​​תוכנה שתאפשר לנהגים לשדרג את מכוניותיהם באופן אלחוטי, שהייתה חלק מרכזי בחזון החברה, נדחקה.

בין מעבדה לקהילה

ב־2021 החלה הבנייה של עיר העתיד האוטופית של טויוטה. העיר, המכונה "וובן סיטי" (Woven City), או בעברית, "העיר השזורה", נועדה להוות קהילה כמו גם מעבדה עבור יצרנית הרכב לביצוע מחקרי שוק על טכנולוגיה חדשה, כמו רכבים אוטונומיים, בתים חכמים ובינה מלאכותית.

אתר הבניה של Woven Cuty סביב מפעל הייצור של חברת הדגל Higashi Fuji / צילום: Shutterstock

העיר מוקמה בסמוך למרגלות הר פוג'י, בסוסונו סיטי, ליד החוף האוקיינוס ​​השקט במרכז האי הושו. העיר ניבנת סביב מפעל הייצור של חברת הדגל Higashi Fuji, שנסגר לפני כמה שנים. ב־2021, אמר מנכ"ל טויוטה דאז אקיו טויודה שהמטרה היא "לחבר את ההיסטוריה של מפעל היגאשי פוג'י לעתיד העיר הזו". העיר צפויה להתפרש על 175 דונם שנועדו לבחון טכנולוגיות חדשות כמו נהיגה אוטומטית, רובוטיקה ובינה מלאכותית (AI) בסביבה אמיתית.

העיר השזורה

עמוד הפייסבוק של הפרויקט חושף כי המילה "שזורה" קשורה באופן הדוק לסיפור ההקמה של טויוטה. סאקיצ'י טויודה, מייסד טויוטה, המציא את הנול האוטומטי כדי להקל על האריגה של אמו, מתוך רצון לעשות משהו 'למען אחרים'.

העיר בנויה על אמונתו ומשמשת כביטוי לשזירת העקרונות המכוננים במרקם החיים העתידי שיהיה העיר השזורה שלו. 'וובן סיטי' לוקחת את שמה גם מהעיצוב שלה, עם שלושה סוגי רחובות 'שזורים' זה בזה במפלס הקרקע, אחד מוקדש לנהיגה אוטומטית, אחד להולכי רגל ואחד לכלי ניידות אישיים. כמו כן, יהיה כביש תת קרקעי המשמש להובלת סחורות. MSN דווח כי העלות לבניית 'וובן סיטי' נעה סביב 10 מיליארד דולר. הנתון המדויק אינו ידוע.

''העיר השזורה'' של טויוטה. 2,000 תושבים צפויים לעבור לעיר עד סוף השנה, כולל עובדי טויוטה / צילום: מתוך היוטיוב הרשמי של Toyota UK

2,000 תושבים צפויים לעבור לעיר עד סוף השנה, כולל עובדי טויוטה. בין תושביה היא עתידה לאכלס סטארט־אפים, יזמים, קמעונאים ומדענים, כולם מיועדים לבדוק ולפתח את הטכנולוגיות שלשמן הוקמה העיר, כגון אוטונומיה, רובוטיקה, ניידות אישית, בתים חכמים ובינה מלאכותית במציאות סביבת העולם.

"כל מי שמתגורר בעיר הוא חלק ממאמץ משותף לעזור לממש חידושים שיועילו לכל האנשים. התשתית נועדה לייצר סביבה שבה ניתן ליצור המצאות בעלות פוטנציאל לפתור בעיות חברתיות בזמן", נכתב באתר הפרויקט.

תושביה יגורו בבתים חכמים עם מערכות רובוטיקה ביתיות שמטרתן לסייע בחיי היום יום ובינה מלאכותית מבוססת חיישנים לניטור הבריאות ולדאגה לצרכים בסיסיים אחרים. כך, העיר מיועדת להיות מקום שבו "נערוך ניסויים וחידושים שיניעו את החברה קדימה", נכתב באתר הפרויקט, המרבה להתייחס אליה כאל "מעבדה חיה" ו"דרך מחוברת לחיות".

מיזוג אסתטי

ביפן כמו ביפן, העיר מבקשת למזג אסתטיקה מסורתית עם טכנולוגיה וטכניקות חדשניות. רוב הבניינים בעיר ייבנו מעץ בסגנון יפני מסורתי. עם זאת, אפילו הטכניקות המסורתיות הללו יבוצעו על ידי רובוטים שתוכנתו במיוחד לבצע את העבודה הכבדה הכרוכה בכך.

מנכ''ל טויוטה דאז אקיו טויודה מציג את הפרויקט השאפתני של העיר העתידנית ב-2020 / צילום: ap, Ross D. Franklin

אינגלס (Bjarke Ingels), האדריכל הדני המפורסם העומד מאחורי פרויקטים בעלי פרופיל גבוה כמו 2 World Trade Center בניו יורק והמטות של ​​גוגל בקליפורניה ובלונדון, אחראי לעיצוב העיר. היא תכלול שלושה סוגי רחובות: להולכי רגל, למכוניות אוטונומיות, ולרכבים אישיים. שלושת סוגי הרחובות יהוו "תבנית רשת אורגנית" שמתוכה החברה תאסוף נתונים מהשימוש במכוניות אוטומטיות, ותוכל להבין טוב יותר דפוסים בתנועת רכבים והולכי רגל. כמו כן, יהיה כביש תת קרקעי אחד המשמש להובלת סחורות. צי רכבים חשמליים לנהיגה עצמית של טויוטה, הנקראים e־Palettes, ישמש להובלה, משלוחים וקמעונאות ניידת ברחבי העיר.

"בניית עיר שלמה מהיסוד, אפילו בקנה מידה קטן כמו זה, היא הזדמנות ייחודית לפתח טכנולוגיות עתידיות, כולל מערכת הפעלה דיגיטלית לתשתית העיר", אומר טויודה. "עם אנשים, בניינים וכלי רכב מחוברים כולם ומתקשרים זה עם זה באמצעות נתונים וחיישנים, נוכל לבחון טכנולוגיית AI הן בתחום הווירטואלי והן בתחום הפיזי, ולמקסם את הפוטנציאל שלה".

בתים חכמים עם מערכות רובוטיקה ביתיות ובינה מלאכותית מבוססת חיישנים לניטור הבריאות / צילום: מתוך היוטיוב הרשמי של Toyota UK

העיר צפויה להיות בת קיימא לחלוטין, מונעת על ידי תאי דלק מימן, עם אפס פליטה, כולל מנשאי הסוללות החשמליים של טויוטה הנקראים "פלטות אלקטרוניות", שתושבי העיר יבדקו עבור תחבורה ציבורית, משלוחים וקמעונאות ניידת. גגות הבתים מכוסים בפאנלים פוטו־וולטאיים כדי לייצר אנרגיה סולארית וכוח תאי דלק מימן. טויוטה אומרת שהיא מתכננת לשלב את הטבע ברחבי העיר עם צמחייה מקומית והידרופוניקה, שיטה לגידול צמחים ללא אדמה.

החזון של טויוטה לחברה ניידת ו'קונספט הניידות של טויוטה' מתמקדים בהרחבת ערך המכונית, הרחבת הניידות למחוזות חדשים ושילוב ניידות עם מערכות חברתיות. דרך העיר החכמה, טויוטה שואפת "להגשים חברת ניידות שבה כולם יכולים לנוע בחופשיות, בשמחה ובבטחה. אנחנו משפרים את הדרכים הרבות שבהן אנשים, סחורות ומידע נעים על פני כדור הארץ. על ידי שיפור הבטיחות והיעילות של חוויות יומיומיות כמו להגיע לאן שאנחנו צריכים להגיע וחיבור וירטואלי עם אחרים, המטרה שלנו היא לאפשר הרמוניה גלובלית גדולה יותר", נכתב באתר החברה.

עוד כתבות

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

תקיפה ישראלית באיראן תטלטל את שוק הנפט. מי תרוויח מהמצב?

מחיר הנפט זינק אתמול בכ־5.2%, בצל ההתבטאות של ג'ו ביידן כי "דנים" באפשרות למתקפה ישראלית על מתקני הנפט של איראן ● בחברת המכליות האיראנית הלאומית כבר החלו לנקוט בפעולות, ורוקנו ביום רביעי את מכלי הענק שנמצאים בטרמינל הנפט באי חארג שבצפון המפרץ הפרסי ● תקיפה של חארג לא תשפיע על ההפקה האיראנית, ואם מעוניינים לפגוע קשות באיראן, המפתח יהיה בצד ההפקה

המאצ'י צרוב עם אגס מוחמץ / צילום: אסף קרלה

המשבר ניכר בצלחת: השנה שעברה על המסעדנות הישראלית

הקבוצה הכי תל אביבית שהוציאה תעודת כשרות למען המטרה, הפרידה מחלום מישלן כשהוא עוד בטווח נגיעה, ושורה של סגירות כואבות ● אחרי המכה של אוקטובר המסעדות חזרו, אבל אחרת: מצומצמות, ענוות ונגישות

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

ד''ר זאק דבי־אהרון / איור: גיל ג'יבלי

יותר מ־3,000 צוותים ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון לבעיה. יזם ישראלי אחד הצליח

ד"ר זאק דבי־אהרון הקים עם שותפו דני מרגלית את חברת AEYE Health שפיתחה מוצר לאבחון ללא רופא של פגיעה בראייה ● בראיון לגלובס הוא מדבר על העתיד שהוא צופה לבינה מלאכותית ברפואה, על תחרותיות, ואיך הצורך להשפיע קשור לגינה שמול בניין ההסתדרות בתל אביב ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

האשם סאפי א־דין / צילום: מתוך ויקיפדיה

אחראי התקציבים שמנהל מיליארדים: היורש של נסראללה שהיה יעד לתקיפת צה"ל

ישראל ניסתה הלילה לחסל את האשם סאפי א־דין בן ה־60 בן דודו של נסראללה ויורשו המיועד בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה ● תוצאות התקיפה טרם התבררו ● המועצה המבצעת בראשותו מנהלת את הפעילות הפוליטית, הכלכלית והסוציאלית של הארגון ● בדומה לנסראללה, הוא מחזיק בקשרים אינטימיים עם הפטרונים באיראן, ותפיסתו הדתית קיצונית

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

ניר עוז - מבט מלמעלה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים

חברי קיבוץ ניר עוז מנסים להתחיל במלאכת השיקום, על אף שכספי הסיוע הממשלתיים טרם הגיעו ● בניר עוז מתוסכלים מהתקציב של מנהלת תקומה לשיקום הקיבוץ, שעומד על 200 מיליון שקל: "זה יספיק אולי לשליש מהתכנון" • גלובס בעקבות הקיבוץ שעבר את זוועת 7 באוקטובר, וכעת מנסה שוב לעמוד על רגליו

התחדשות עירונית בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבדל של חצי מיליון שקל לדירה באותה שכונה: האזור שהפך לנבנה ביותר בתל אביב

המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים אמנם ירד מעט מהשיא ועומד על 4.75 מיליון שקל, אבל הירידה נובעת משינוי בתמהיל הדירות שנמכרו - ולא מירידת מחירים ● ארבע הערות על שוק הנדל"ן בת"א

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל

ללא ערבות אישית ומבלי שהבטיח לקוח: כך גייסה הקבוצה של עומר אדם 410 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

לגלובס נודע כי קבוצת הענן שמאחוריה עומדים השלושה, מגייסת הלוואת ענק מבנק מזרחי טפחות לבניית חוות שרתים בצרעה ● ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר שחקנים, בהם בנק לאומי ● בשוק צופים כי לאחר השלמת העסקה, הקבוצה עשויה לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה