גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן ההשקעות שהשיקה מסלול מהיר ליזמים בתחום הביומד

פורום חדש המאגד בכירים בתחום הבריאות התכנס במטרה לפתור את בעיות היסוד של סקטור הביומד בישראל ● הקרן שהשיקה מסלול השקעות מהיר ליזמים וליזמות בתחילת דרכם ● וגם: לראשונה, קק"ל משקיעה ממשאביה בבתי חולים ● השבוע בביומד

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock, Jacob Mehager
חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock, Jacob Mehager

מסלול השקעות מהירות של eHealth Ventures

קרן eHealth Ventures, זכיינית חממה באותו השם המשקיעה בחברות בתחום ה-AI לבריאות, הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי, הודיעה על השקת "מסלול השקעות מהיר", מותאם לימי המלחמה. על־פי התוכנית, חברות הפונות לקרן בבקשה להשקעה ראשונה של עד 3.5 מיליון שקל, יקבלו תשובה תוך שלושה שבועות, ואת הכסף בפועל תוך שלושה חודשים. החברות שיתקבלו למסלול יצטרפו לחממה.

בכיר בטבע חושף: אלה כלי ה־AI שבאמת מעניינים את חברות הפארמה
כולם רוצים בית ספר לרפואה. למה עכשיו והאם זה הפתרון למחסור ברופאים
יורוג'ן פארמה הישראלית מגייסת 107 מיליון דולר

לדברי הקרן, בדרך כלל, תהליך זה אורך בין שישה לתשעה חודשים, אך זהו זמן נצח במונחים של חברה המנסה לפעול בימים אלה מתוך השוק הישראלי.

טלאור זקש, שותף מנהל בקרן eHealth Ventures ומנכ"ל החממה: "המסלול המהיר שהשקנו הוא התשובה שלנו למצוקות של יזמים ויזמות ישראליים צעירים בראשית דרכם, שמתקשים לגייס הון בימים קשים אלה. משקיעים רבים עזבו את ישראל מאז ה־7 באוקטובר, ונוסף על כך, ההשקעות בתחום הבריאות הדיגיטלית צנחו בכל העולם וגם בישראל, ללא קשר למלחמה. ההון שנשקיע בתהליך מהיר ייתן מרווח נשימה לרעיונות מבריקים, שעשויים להיות הדבר הגדול הבא בתחום הבריאות הדיגיטלית וכיום יש סכנה שירדו לטמיון".

על־פי דוח של חברת הייעוץ PwC ושל האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), בשנת 2023, נרשמה צניחה של כ־50% בהיקף גיוסי ההון לעומת 2022 - מ-3.4 מיליארד דולר ל-1.7 מיליארד דולר. כמו כן, מספר החברות החדשות שהוקמו ירד מ-279 בשנת 2022 ל-163 בשנת 2023 - כאשר הירידה נמשכת גם בשנת 2024.

קרן eHealth Ventures נוסדה בשנת 2016, כשותפות־על בין קרן מכבי מקבוצת מכבי שירותי בריאות וזק"ש, והיא זכתה במכרז החממות של רשות החדשנות. בשנת 2021, גויסה הקרן השנייה. עד היום, בחנה הקרן 1,800 חברות פוטנציאליות, והשקיעה ב-35 מביניהן - עם מספר עסקאות שמיקם אותה במקום השני ברשימת הקרנות הפעילות בישראל בתחום הביומד, שגובשה על־ידי סטארט־אפ ניישן סנטרל, בשנים 2022-2023.

פורום חדש ממפה את בעיות היסוד של סקטור הביומד בישראל

בכנס של סקטור הבריאות בישראל, שנערך לאחרונה בבית לוינשטיין ברעננה, התבקשו הדוברים להציג את עצמם רק בשמם וללא תפקידיהם ותאריהם. מעטים הצליחו להתאפק. מטרת הבקשה יוצאת־הדופן הייתה לתת לרעיונות לעלות בחדר, תוך שבירת החומות בין רגולטורים, מערכת הבריאות, המגזר השלישי וחברות הביומד. לכנס הגיעו מעל 100 איש, המעוניינים להפוך לחלק מפרויקט Life Science Israel Hub, שמטרתו קידום "חזון ביו-רפואי ביו-פרמצבטי לישראל".

יזם האירוע הוא פרופ' מאיר פוגטש, מרצה בתחום מדיניות הבריאות באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת מסטריכט, ובעל חברת ייעוץ. בין המרצים, ניתן היה למצוא בכירים במערכת כמו אורלי ויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים של הכללית; עפרה פיינמסר, מנכ"לית גיליאד ישראל; פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון; שמוליק בן יעקב, ראש האגודה לזכויות החולה ורבים נוספים.

מדובר בקבוצה שצפויה לפעול יחד לטווח ארוך, בצוותי עבודה מצומצמים, קצת כמו שיטת הפעולה של ארגון 8400, אך בצורה הרבה פחות פורמלית. צוותי חשיבה כבר מיפו חמש זירות בהן ניתן להתקדם כבר ברבעון הקרוב.

הראשונה, היא מציאת מקורות מימון חדשים לטכנולוגיות ולפרויקטים באקוסיסטם המקומי, שכעת, על רקע המלחמה, רעב ביותר לתקציבים. עלתה האפשרות למימון באמצעות אג"ח חברתי - שיטת מימון בה הציבור משקיע במיזם, ואחר כך מקבל תגמול מטעם גורם כמו משרד הבריאות או קופת חולים, אם הושגה הצלחה.

זירה שנייה, היא הקמת מועצה לאומית של נציגי מטופלים, גוף שייעץ למשרד הבריאות לגבי עמדתם של המטופלים בסוגיות רפואיות שונות. כרגע, המשימה היא להגדיר אג'נדה למועצה הזו ולהציג למשרד לאישור.

זירה שלישית, היא סקר מיפוי צרכים של האקוסיסטם, כשהמטרה היא לכתוב מסמך מקיף שיפרט את כל השחקנים בארץ, על רצונותיהם ובעיותיהם.

זירה רביעית, היא הקמה של "מרקט פלייס" דיגיטלי. את הזירה הזו מוביל פוגטש עצמו והוא קורא לה "הווייז של המחלות הנדירות". המטרה היא להביא למקום אחד את כל הידע והפתרונות, ומצד שני, את הצרכים, בתחום המחלות הנדירות, אשר בדרך כלל מפוזרים בין גורמים שונים.

הזירה החמישית, בהובלת מיה ביתן, מומחית לחוויית לקוח ופעילה בתחום שיפור הרפואה המגדרית בישראל, תעסוק בהקמה של מרכז ייעודי לרפואה מגדרית. המטרה היא לכלול במקום אחד רפואה, מחקר, יזמות וחדשנות, תוך מיקוד בכל שלבי חייהן של נשים, מרפואת מתבגרות, דרך שלבי הפוריות, גיל המעבר והגיל השלישי הנשי.

לדברי פוגטש, "בערה בי התחושה שניתן ואפשר לרתום את ההון האנושי האדיר שקיים בתוך המערכת, כדי להביא לתוצאות טובות יותר. להמשיך ולהיות חסרי שביעות־רצון ולהתלונן זה קל, אבל לא יביא אותנו הלאה למקום טוב יותר, בטח בנסיבות הקיימות. והכי חשוב, אפשר לקחת גם אחריות אישית ולהניע דברים, ולא רק לצפות מהממסד שיביא פתרונות".

קק"ל מקצה 20 מיליון שקל למרכז הרפואי צפון - פוריה

קרן קיימת לישראל החליטה השנה להקצות ממשאביה גם לתחום הבריאות. קק"ל, הפועלת היום כחברה לתועלת הציבור, חולשת על קרקעות רבות במדינת ישראל ומעת לעת מוכרת קרקעות, מהן היא רושמת הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה. בדוח האחרון הגלוי שלה, דוח 2022, דיווחה על הכנסות מקרקעות בהיקף של 7.7 מיליארד שקל, ועל מזומנים בקופה בהיקף של 4.5 מיליארד שקל.

לדברי גדי מאירי, דירקטור ויו"ר וועדת הכספים של החברה: "קק"ל התברכה בהכנסות יפות ויש לנו מטרות נוספות מלבד ייעור. אנחנו מסייעים במאות מיליוני שקלים בשנה, בעיקר לפריפריה. הן בתפקיד הרשמי שלנו, של פריצת דרכים והכשרת הקרקע, והן בחינוך, ויש לנו תקציב מיוחד למה שאנחנו קוראים 'פרויקטים מחוללי מפנה'. בעקבות המלחמה, הגדלנו את התקציב הזה ל־90 מיליון שקל. בשנת 2025, בגלל משבר הנדל"ן, ההכנסות יהיו נמוכות יותר, אז עוד לא הגדרנו את התקציב".

השנה, כאמור, במסגרת פרויקטים מחוללי מפנה, נכללו לראשונה מוסדות רפואיים. מאירי: "בפוריה, נבנה מרכז שיקומי ב-300 מיליון שקל, שיהיה ממש בית לוינשטיין של הצפון. את המרכז יהיה צורך לאייש בקרוב במאות תפקידים רפואיים שונים ומגוונים. אנחנו נתמוך בהקמת תשתיות בשכונה בה צפויים לגור הצוותים שייקלטו במקום. למשימה זו יוקצו כ-10 מיליון שקל, כאשר 10 מיליון שקל נוספים יוקצו להקמת מלונית למשפחות המשתקמים".

בנוסף, יוקצו 10 מיליון שקל לסיוע בהקמת המרכז השיקומי בבית החולים הדסה, 10 מיליון למרכז חירום רפואי במועצה המקומית בנימין ו-10 מיליון נוספים למרכז שלווה בגוש עציון - זאת, רק התרומה בתחום הרפואי. בנוסף, יוקצו משאבים נוספים לחינוך, תרבות ותמיכה בכיתות כוננות ביישובים.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

לרגל 30 שנה לסדרה "חברים", מה שמו האמצעי של צ'נדלר?

מיהו מטטרון, איזה שחקן קולנוע אמריקאי בחר את שם הבמה שלו בעקבות גיבור-על, ומתי הודפסה המהדורה הראשונה של ספר השיאים של גינס? ● הטריוויה השבועית

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

"אם היה שם - הוא לא שרד": בעולם מנסים להבין אם נסראללה חוסל

רוב הגורמים לא יודעים מה מצב בכירי חיזבאללה בכלל, והמזכ"ל חסן נסראללה בפרט ● לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית, ההערכה הישראלית היא שנסראללה חוסל ● מהשיחות של גורמים שמקורבים לארגון הטרור השיעי עם סוכנויות הידיעות השונות, ניכר כי מנסים להקטין ככל הניתן את תוצאות התקיפה הישראלית

נתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הסוכנות האירופית לתעופה ממליצה: לא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר

לאחר חיסול נסראללה, הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי ממליצות לחברות התעופה: "לא לפעול במרחב האווירי של ישראל ולבנון עד סוף אוקטובר" ● וויזאייר ביטלה טיסות ל-48 השעות הקרובות ● איזה חברות תעופה הקפיאו פעילות בישראל? זוהי תמונת המצב העדכנית

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: דני שם-טוב-דוברות הכנסת

השכר, קרן ההשתלמות והפנסיה - כל מה שכדאי לדעת על הגזירות של משרד האוצר

באוצר הציגו שלל צעדים כבדים במטרה למלא את הקופה ● בין היתר על המוקד, הטלת מס על קרנות ההשתלמות, קיצוץ ההטבות בפנסיה, שחיקת הנטו לשלוש שנים והקפאת מדרגות המס ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית

שניצל בחלה ב–Red Shoes / צילום: עדי אופק

המזללה המפתיעה בקיבוץ שתמצאו בה ארוחה מפנקת במחיר מפנק עוד יותר

אמנות ישראלית במוזיאון שהוא יצירת מופת בעצמו, מיזם קולינרי שמציע מטעמים ביתיים מנחמים וחנות וינטג' עם אוספים נדירים ● ביקור בקיבוץ עין חרוד לרגל 103 שנה להיווסדו

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock

וורן באפט מהמר על 300 מיליארד דולר. האם הוא מפספס בגדול?

לפי הערכה, אגירת המזומנים של באפט עלתה לו בינתיים כ־60 מיליארד דולר ● בשוק מנסים להבין האם היא טומנת תחזית קודרת

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock

משבר תעופה מתקרב? ההמלצה האירופית שמאיימת על טיסות לישראל

כבר לא רק ביטולים תכופים, אלא ממש קריאה לא לטוס לכאן: ההודעה של סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי עלולה להשפיע על מאות אלפי נוסעים בחודש הקרוב ● החשש: חברות התעופה האירופאיות יפסיקו לטוס לישראל

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מודי׳ס הנחיתה על הכלכלה הישראלית מכה חסרת תקדים ואותתה: התחתית עוד לפנינו

בהחלטה חריגה, מודי׳ס הפחיתה את דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות והציבה אותה בשורה אחת עם מדינות כמו פרו וקזחסטן ● זאת, למרות נתוני המאקרו החזקים של ישראל ● מהשווקים הגלובליים ועד למגזר ההייטק הישראלי: מה עומד מאחורי חוסר האמון הרב שמשדרים בחברת הדירוג כלפי הכלכלה הישראלית? ● שש הערות

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

"פגיעה קשה לאיראן": המומחה שמעריך האם טהרן תגיב

"אם נסראללה נהרג, זו עשויה להיות מכה עצומה לארגון, במיוחד כי לפי דיווחים היו בכירים אחרים בכוורת שנהרגו", מסביר תא"ל (מיל’) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ● לדבריו, "נסראללה הוא חלק מהמערכת האיראנית, וממלא בה תפקיד חשוב. עבור איראן, זו מהלומה שיהיה קשה לחיות איתה"

חטיבת מילואים בגבול הצפון / צילום: דובר צה''ל

הסיוע למשרתי המילואים: מה המדינה הבטיחה ומה ניתן בפועל?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: הוקרה ותגמול למשרתי המילואים

עשן ברובע דחייה בביירות אחרי התקיפה הישראלית אתמול / צילום: ap, Hussein Malla

צה"ל חיסל בדאחיה בכיר במטה המודיעין של חיזבאללה

הטיל יורט מחוץ לגבולות המדינה - חלקי יירוט גדולים נפלו סמוך לירושלים, לא היו נפגעים ● פעם נוספת: חיל האוויר תוקף באופן ממוקד בדאחיה ● דובר צה"ל אישר רשמית: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חוסל ● יחד עם נסראללה חוסלו עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בארגון הטרור וסגן מפקד משמרות המהפכה גלנט: "אחד מהחיסולים החשובים בתולדות המדינה, אנחנו לא עוצרים" ● כל העדכונים

חקלאי בשדה אורז במחוז ניאיגטה / צילום: Shutterstock

ממשלת יפן רצתה לשמור על החקלאים וגרמה למחסור לאומי ולזינוק מחירי האורז

החום שפגע ביבולים, לצד מדיניות ארוכה של מגבלות יבוא, הובילו למחסור חריף באורז ביפן ● מומחים מציינים כי דווקא ההגנה על חקלאות האורז המקומית, חלק מהותי מהתרבות, אחראית למצוקה ● והאם יש לקח לישראל, ששיבחה לאחרונה את תוכנית ביטחון המזון היפנית

ארונות מוחזרים מאפגניסטן. הצבא תלוי במערב התיכון, וגם הבחירות / צילום: Associated Press, Jason Minto

מה אומרת לכם נושאת המטוסים הארי טרומן

בלימה, לא התקפה, אמר טרומן ב-1947 ● "מלחמות נצחיות" סחטו את החשק האמריקאי להילחם. זה כולל במיוחד את תומכי דונלד טראמפ

ברק רבינוביץ' / צילום: אייל רגב

הוא עלה לישראל והתגייס לצבא בגיל 24, היום הוא מנהל קרן של חצי מיליארד דולר

"הכסף החכם נמצא בישראל, והוא לא הולך לשום מקום. יש משקיעים מאוסטרליה, צ'ילה, איסטנבול, מדינות המפרץ. פיצוץ הביפרים בלבנון הוא קמפיין אדיר לטכנולוגיה כאן" ● שיחה קצרה עם ברק רבינוביץ', שותף-מנהל בקרן F2

מפגינים בטהרן בהפגנת תמיכה בחיזבאללה לאחר התקיפה של ישראל / צילום: ap, Vahid Salemi

"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי

החיסול של מזכ"ל חיזבאללה תפס את הכותרות הראשיות ברחבי העולם ● בתקשורת המערבית והערבית, התמקדו בהודעת צה"ל ובנסיונות להעריך מה המשמעות של החיסול לאיראן

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"