גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא עוד עסק פרטי: למה בג"ץ יכול להתערב במינוי מנכ"לית חדשות 13

העתירה נגד מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנהלת ועורכת ראשית של חדשות 13 מעלה את שאלת התערבות בג"ץ בענייניו של גוף פרטי ● החוק, הפסיקה והמומחים תמימי-דעים כי הוא יכול לעשות זאת ● מהן הסיבות לכך, ולאן זה יוביל את הדיון?

משרדי רשת 13. בעיגול: יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: Shutterstock, שלומי יוסף
משרדי רשת 13. בעיגול: יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: Shutterstock, שלומי יוסף

בשבוע שעבר הגישו ועד העובדים בחדשות 13 וארגון העיתונאים בישראל עתירה לבג"ץ נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנהלת ועורכת ראשית של חדשות 13. אחת השאלות שעלו היא האם בג"ץ יכול להתערב בהחלטות של גוף פרטי. התשובה לכך - על-פי החוק, הפסיקה והמומחים בתחום - חיובית וברורה.

עובדי חדשות 13 עתרו לבג"ץ: לבטל את מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'
ההימור המסוכן של הנהלת רשת 13 והקרב על השליטה האמיתית בערוץ
● המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב? 
עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט-נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

חוק יסוד: השפיטה קובע כי בג"ץ מוסמך לתת צווים לא רק לרשויות המדינה ולעובדיהן, אלא גם לגופים ולאנשים הממלאים תפקידים ציבוריים על-פי דין. הרשות השנייה אחראית על הרגולציה של שידורי הטלוויזיה והרדיו המסחריים בארץ, ויש לה תפקיד ציבורי מובהק. הדירקטורים של חברת החדשות, שמינו את שמאלוב-ברקוביץ', מונו לפי חוק הרשות השנייה, הקובע כי הם יהיו נציגי ציבור. אותו חוק גם קובע הגבלות על אופן בחירת הדירקטוריון ועל מנהל חברת החדשות, המשמש כעורך ראשי.

חברת החדשות אינה גוף פרטי שניתן להשוותו לחברה מסחרית אחרת בשוק. היא מתפקדת כגוף דו-מהותי, כזה שמצוי על הטווח שבין רשות ציבורית ובין גופים פרטיים. היא מספקת שירות ציבורי באחד משני ערוצי הטלוויזיה המרכזיים בישראל, פועלת מכוח רישיון שניתן לה על-פי החוק ונתונה לפיקוח של הרשות השנייה. הרשות השנייה מחזיקה ב-40% ממניות ההצבעה בחברת החדשות, וממנה נציגי ציבור מטעמה למועצת המנהלים, ולהם יש זכות וטו בנוגע להחלטה למנות מנהל לחברת החדשות. לכן, לפי הפסיקה, מועצת המנהלים והחברה כפופים לחובות מהמשפט המינהלי.

הפסיקה הכירה באפשרות להתערב לגופים פרטיים בהפעלת סמכות המוקנית לה, בין היתר בנקים, מוסדות להשכלה גבוהה, בתי ספר פרטיים, קופות-חולים, ההתאחדות לכדורגל וחברות הביטוח המספקות פוליסת ביטוח חובה.

"פעילות שמוסדרת באופן מפורש בחקיקה"

"ייחוד חברות החדשות של ערוצי הטלוויזיה בכך שפעילותן מוסדרת מפורשות בחקיקה", מסביר פרופ' ברק מדינה, מומחה למשפט חוקתי מהאוניברסיטה העברית. "הן שונות מאמצעי תקשורת פרטיים אחרים בכך שלגביהן, לאור המעמד הייחודי שלהן שנובע ממשטר הרישיונות, נקבעו הוראות מפורשות בחקיקה". כך, חוק הרשות השנייה קובע כי על חברת החדשות לקיים "שידורי חדשות מדויקים, מהימנים ומאוזנים, ולא ישוקפו בהם עמדותיהם ודעותיהם הפרטיות של מנהלי החברה, עובדיה ובעלי מניותיה".

החוק הוא גם זה שמעניק למועצת המנהלים של חברת החדשות את הסמכות למנות מנהל ועורך ראשי, כך שהמינוי ייעשה ברוב של 75%. פרופ' מדינה מסביר כי "השאלה שתעמוד במוקד הדיון בבג"ץ היא האם יש לראות בהוראות החוק הסדר ממצה, כך שהתנאים הפורמליים שנקבעו מספיקים, או שניתן ללמוד מהן על האינטרס הציבורי הייחודי לגבי נושא משרה זה, שבגינו מוצדק להחיל אמות-מידה לביקורת שיפוטית שקרובות לאלה שחלות בגוף ציבורי, ובכלל זה הימנעות מניגוד עניינים, קשר פוליטי וכישורים - בעיקר היותו של המנהל בעל ניסיון בתחום העיתונות".

לפי העתירה, למינוי של שמאלוב-ברקוביץ' לא קדם הליך תחרותי, לא נקבעו ולא פורסמו תנאי כשירות למועמדים, לא פורסמה רשימת מועמדים, וועדת האיתור הביאה לאישור מועמדת אחת בלבד. העותרים טוענים כי למרות שהמחוקק בחר להסדיר את אופן הפעולה של מועצת המנהלים של חברת חדשות ולדאוג לנציגי ציבור, אלה בחרו להתעלם מחובותיהם הציבוריות.

פרופ' מדינה מעריך כי בג"ץ יחיל את הדין שחל לגבי מינויים פוליטיים. "אם למועמד יש זיקה לגורם פוליטי - וזה כנראה המקרה הנוכחי - יידרשו כישורים מיוחדים להצדקת המינוי, ובכלל זה ניסיון עיתונאי". כך, בחוק החברות הממשלתיות נקבע כי אם למועמד לכהונת דירקטור יש זיקה אישית, עסקית או פוליטית לשר משרי הממשלה, הוועדה לא תמליץ על המועמדות, אלא אם יש לו כישורים מיוחדים בתחומי הפעולה של החברה, או שיש שיקולים של כשירות מיוחדת בנוסף לתנאי הכשירות הנדרשים.

משרת מנהל חברת החדשות היא בין התפקידים הציבוריים החשובים וגם הרגישים בכל גוף תקשורת. בעתירה מדגישים העותרים כי מעבר לסמכויות הניהוליות הרחבות, מוקנות למנכ"ל סמכויות מרחיקות לכת לקבוע את התוכן העיתונאי, ולכן העתירה עוסקת בחופש העיתונות. "אין עיתונות חופשית ללא שמירה על עצמאות העיתונאים. ללא עצמאות זו, לא יהא כוח ביד העיתונאים לבצע את תפקידם למסור אמת לציבור ולבקר את השלטון, וכלי התקשורת יאבדו את הטעם לקיומם", נאמר בעתירה.

"ניגוד עניינים מול האינטרס הציבורי"

ועדת האיתור שהוקמה למינוי מנהל חברת החדשות כללה ארבעה: נדב טופולסקי, יו"ר דירקטוריון רשת 13 וחבר מועצת המנהלים בחברת החדשות; אמיליאנו שלמזוק, מנכ"ל רשת וחבר מועצת המנהלים של חברת החדשות; אברהם נתן, חבר מועצת המנהלים של חברת החדשות מטעם הרשות השנייה; ואייל דה פאו, יו"ר מועצת המנהלים מטעם הרשות השנייה וממלא-מקום מנהל חברת החדשות.

יוליה שמאלוב / צילום: כדיה לוי

ב-13 ביוני קיבלה מועצת המנהלים את המלצת ועדת האיתור למנות את שמאלוב-ברקוביץ'. מועצת המנהלים כוללת שלושה נציגי ציבור: נתן, דה פאו ויפעת בן חי שגב; ואת שלושת נציגי רשת. שלושת נציגי הציבור מונו על-ידי שמאלוב-ברקוביץ' בעת שהייתה יו"ר הרשות השנייה, ולכן העותרים טוענים כי הם מצויים בניגוד עניינים. "דווקא מי שאמורים להיות אמונים על הגנת האינטרס הציבורי במועצת המנהלים, היו מצויים אפוא בניגוד עניינים מובהק כשניגשו למלאכת בחינת מינויה", נטען. העותרים גם מתייחסים בעתירה לפרסומים בדבר קשרים אישיים של שמאלוב-ברקוביץק ושל נתן ופעילותו בשם ראש הממשלה להאריך את כהונתה כיו"ר הרשות השנייה.

טיעון נוסף הוא שהליך המינוי נעשה באופן פסול וחפוז, וועדת האיתור הוקמה למראית עין. הטיעון המרכזי מתייחס לכך שהמינוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני לאור היעדר ניסיון עיתונאי רלוונטי, התנהלותה נגד חברת החדשות כשהייתה יו"ר הרשות השנייה, ונוכח הזיקה הפוליטית שלה לליכוד.

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין ממשרד מיתר נדב ויסמן, יפית שלו, יונתן רום, עדן יגזאו ועו"ד אמיר בשה ממשרד בשה זבידה.

סכסוך עבודה והתפטרות של חבר דירקטוריון

שמאלוב-ברקוביץ' שימשה בשנות ה-90 כמנכ"לית עיתון לדוברי השפה הרוסית, ובהמשך הייתה מנכ"לית ועורכת ראשית של ערוץ טלוויזיה בשפה הרוסית. היא עברה לפוליטיקה והתמודדתה בבחירות מקומיות בשנת 2008 ובבחירות לכנסת משנת 2006 ועד 2015 מטעם קדימה. היא כיהנה שלוש שנים מטעם קדימה ולאחר מכן הצטרפה לליכוד והגיעה בשנת 2015 למקום ה-41 אך לא נבחרה לכנסת. שנתיים מאוחר יותר מונתה ליו"ר הרשות השנייה על-ידי הליכוד.

המינוי הוביל לסערה בחדשות 13, מרבית העיתונאים חתמו על מכתב חריף, הוכרז סכסוך עבודה, והתפטר צבי חוברס, ששימש דירקטור חיצוני ברשת. במכתב ההתפטרות כתב: "דומה שהפרופיל המקצועי שלה וקורות-החיים שלה, לא רק שאינם תואמים את היכולות העיתונאיות הנדרשות לתפקיד, אלא גם צבועים בצבע בוהק של עיסוק וזיקה פוליטיים".

במכתב התשובה ששלח דה פאו לעיתונאי חדשות 13, הוא דחה את הטענות וכתב כי התפקיד דורש בעיקר כישורים בניהול אסטרטגי, ולא התייחס לתפקיד המנהל - העורך הראשי על-פי החוק. ועד עובדי חדשות 13 דחה היום את בקשת שמאלוב-ברקוביץ' להיפגש עימם. "אנו דוחים בתוקף הצעה זו, שיש בה משום ניסיון ליצור מראית עין של קשר בין נציגות העובדים ובין מנכ"לית שלתפיסתנו, מינויה לתפקיד אינו לגיטימי בהיותה חסרת כשירות לתפקיד, בעלת זיקה פוליטית מובהקת, נגועה בניגוד עניינים ומי שנושאת על גבה 'קופת שרצים' של התבטאויות נגד נשים וציבורים אחרים בישראל".

מרשת 13 נמסר בתגובה: "רק כעת קיבלנו את התביעה, ואנחנו לומדים אותה".

עוד כתבות

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי ומה טווח המחירים בשוק

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; נייקי צונחת ב-14%, סופטבנק מגייסת 1.86 מיליארד דולר

החוזים על וול סטריט ירוקים ● תשואת האג"ח הממשלתית בארה"ב עולה ● אסיה ננעלה בירוק ● באירופה: מדד דאקס עולה ב-0.3%, הפוטסי עולה ב-0.4%, והירידות בקאק מתחזקות ל-0.5%

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע