גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי הריבית תתחיל לרדת? התחזית האופטימית למשק

בנק אוף אמריקה, אחד הבנקים הגדולים בעולם, פרסם את התחזית החצי־שנתית שלו לכלכלה העולמית, ובה התייחסות לישראל ● הוא צופה התאוששות הדרגתית בצמיחת המשק והתמתנות איטית באינפלציה ● ומה אם תתפתח מלחמה בצפון? לתרחיש הזה התחזיות לא ערוכות

תושבים יוצאים ומבלים בישראל. תחזית אופטימית של בנק אוף אמריקה / צילום: טלי בוגדנובסקי
תושבים יוצאים ומבלים בישראל. תחזית אופטימית של בנק אוף אמריקה / צילום: טלי בוגדנובסקי

בנק אוף אמריקה, אחד מארבעת הבנקים הגדולים בארה"ב המחזיק בלמעלה מ־10% מחסכונות האמריקאים, פרסם ביום ראשון את התחזית שלו לכלכלה עולמית, ובכללה למשק הישראלי. בבנק הורידו מעט את תחזית הצמיחה של ישראל, אך כמעט בכל קטגוריה אחרת נשאר בטווח האופטימי של התחזיות - בתנאי שלא תתפתח מלחמה כוללת בצפון.

ראיון | מנהלת ההשקעות הבכירה שמסבירה: איך השקל שומר על יציבות ולמה ה-S&P 500 "מציג תמונה מטעה"
מה עושים עם 100 אלף שקל בשנתיים? המדריך למשקיע לטווח הקצר 

התחזית העולמית: הבנקים המרכזיים "יוצאים מסנכרון"

בכל הנוגע לכלכלה העולמית, בבנק אוף אמריקה נשמעים אופטימיים. אחרי יותר משנתיים בהן האינפלציה והריביות ברחבי העולם הרקיעו לשיאים חדשים והמתיחות הגיאו־פוליטית געשה - בבנק אוף אמריקה דווקא מעלים את תחזית הצמיחה העולמית. "הכלכלה העולמית ממשיכה להראות סימנים של עמידות, המונעת בידי ביצועי־היתר של ארה"ב וצמיחה מפתיעה בסין, גוש האירו ועיקר השווקים המתעוררים. זה מביא אותנו לשדרג את תחזית הצמיחה העולמית מ־2.8% ל־3.2% (לשנת 2024, ע"א)".

בבנק אוף אמריקה אומרים כי הבנקים המרכזיים "יוצאים מסנכרון". כלומר, אם לקראת אמצע 2022 חלק ניכר מהבנקים המרכזיים בעולם החלו להעלות ריבית יחסית במקביל, כעת, נראה שהדרכים מתחילות להתפצל.

כך למשל, הכלכלה האמריקאית נחשבת חזקה במיוחד, מה שתומך בהשארת הריבית של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, על כנה. להערכת בנק אוף אמריקה, הפד יתחיל להוריד ריבית רק בדצמבר 2024, והריבית תתייצב על שיעור גבוה יחסית של בין 3.5% ל־3.75% בעוד שנתיים. לעומת זאת, אירופה מתנהגת בהתאם לתחזיות והריבית בגוש האירו ירדה לפני שבועיים ל־4.25%. בינתיים, בסין בכלל סובלים מ"חולשה מתמדת בענף הנדל"ן ורמות נמוכות של אמון צרכני".

הגירעון: מתיישרים עם הערכות בנק ישראל והאוצר

ישראל בהקשר הזה היא מקרה חריג בתחזית הגלובלית, בשל מה שמכנים בבנק אוף אמריקה "חוסר ודאות הקשור במלחמה".

בבנק האמריקאי לא מקלים ראש בעליית הגירעון, שעמד נכון לחודש אפריל על 7% תוצר. "הביקושים מתאוששים במהירות, אבל הוצאות הקשורות למלחמה שומרות על הגירעון התקציבי רחב". כותבים בבנק. אבל הם צופים כי בכל זאת, ממשלת ישראל תצליח לעמוד ביעד הגירעון שלה ל־6.5% תוצר בסוף 2024 - כל עוד לא תהיה הסלמה בצפון.

למעשה, גם בתחזית הקודמת של הבנק האמריקאי, באפריל, הם סיפקו את אותו הצפי בדיוק. אז הם אמרו כי "אנחנו עדיין רואים את הגרעון התקציבי ל־2024 בשיעור של 6.5%. אך בהתאם למשך הזמן שהקונפליקט יימשך, עלות המלחמה עלולה להיות גבוהה יותר. חזית חדשה שתיפתח בצפון תגביר את הנטל התקציבי ותכביד על התחזית".

האינפלציה והריבית: הורדות הריבית יתחילו ב־2025

אבל בכל הנוגע לאינפלציה ולריבית, בבנק אוף אמריקה קצת פחות אופטימיים, בין היתר בשל הגירעון. "עלייה מחודשת בביקושים, מטבע חלש ומסים גבוהים מעלים את האינפלציה, בזמן שההיצע ממשיך להיות מוגבל", כותבים בבנק האמריקאי ובעצם מתייחסים לכך שהמסים המתוכננים לתקציב 2025, אלו שנועדו לכסות על הגירעון שנוצר במלחמה, צפויים להיות בין הגורמים שיקפיצו את האינפלציה המקומית.

"אנחנו רואים את האינפלציה קרובה לגבול העליון השנה (של יעד בנק ישראל, העומד על 1%־3% אינפלציה, ע"א), ומעט גבוה מכך בשנה הבאה בשל עליית המע"מ". הם אומרים שהאינפלציה תמשיך להיות גבוהה ב־2024 ותעמוד על 2.7%, תעלה ל־2.8% ב־2025 ורק בשנת 2026, תתכנס לאמצע תחום היעד, 2.3%. ובכל זאת, כל התחזיות לשנים הבאות עומדות בתחום של הבנק המרכזי.

"בהיעדר הסלמה", אומרים בבנק אוף אמריקה. "הכלכלה אמורה להתנרמל באופן מדורג". כלכלני בנק אוף אמריקה צופים שבנק ישראל לא יוריד ריבית כלל השנה, ויחל בהרחבה המוניטרית רק ב־2025. אז, הוא יבצע להערכתם 3 הורדות ריבית של 0.25%, שיביאו את הריבית לרמה של 3.75% בסוף 2025. עם זאת, אם תיפתח חזית צפונית, צפויות "דחיות בהורדת הריבית של בנק ישראל".

הצמיחה: המשק יתאושש בעקביות ובהדרגה

בנק אוף אמריקה גם הורידו את תחזית הצמיחה שלהם לגבי ישראל: באפריל, הם חזו שהצמיחה ב־2024 תעמוד על 2.4%, אך בתחזית האחרונה הצפי ירד ל־2.2% בלבד. מדובר על צמיחה אפסית לנפש, וצמיחה שלילית כאשר מתחשבים הן באוכלוסיה והן באינפלציה. בהשוואה לתחזיות המקומיות, של בנק ישראל ומשרד האוצר, בנק אוף אמריקה צופה צמיחה הדרגתית ואיטית.

לפי בנק ישראל, הצמיחה תעמוד בסוף השנה על 2%, ועל פי האוצר על 1.6% בלבד. עם זאת, בנק ישראל אופטימי יותר מבנק אוף אמריקה לגבי ההתאוששות הכלכלית ב־2025: הם חוזים צמיחה מרשימה של לא פחות מ־5%, לעומת 3.5% בלבד בבנק אוף אמריקה.

בבנק האמריקאי חוזים צמיחה הדרגתית ועקבית במקביל לירידה באינפלציה, מה שמשקף אמון ארוך־טווח בכלכלה הישראלית. זאת, אולי, בין השאר בשל התחזית שלהם לשוק הבינה המלאכותית שהם פרסמו באפריל. שם הם מונים את ישראל (יחד עם סין, דרום קוריאה, טייוואן, סינגפור, פולין ואיחוד האמירויות) כמי שנמצאות בעמדה טובה להרוויח מהמהפכה הטכנולוגית.

מלחמה בצפון: התרחיש שאף תחזית לא ערוכה לו

התחזית של בנק אוף אמריקה, בדיוק כמו של החזאים בישראל כוללות כולן כוכבית: הסלמה בצפון. כמעט כולם מתארים פתיחה של חזית בעצימות מלאה בצפון, כולל כניסת צה"ל לצפון, בתור גורם סיכון מרכזי שקשה לחזות את השפעותיו. בנק ישראל, למשל, אומר ש"להתרחבות הלחימה בזירה הצפונית צפויה להיות השפעה מאקרו כלכלית שלילית מהותית", ובבנק אוף אמריקה אומרים ש"חזית חדשה שתיפתח בצפון תגביר את הנטל התקציבי ותכביד על התחזית".

למרות שהסיכויים להסלמה בצפון לא מבוטלים כלל, נראה שאף אחד מהגופים הללו, ובכללם משרד האוצר, לא סיפקו תחזית מספרית להשלכות הכלכליות של לחימה כזו בצפון. מה שהופך את החזית הצפונית לאחד הברבורים השחורים המרכזיים עבור הכלכלה הישראלית.

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בין היתר בירושלים בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; נייקי צונחת ב-14%, סופטבנק מגייסת 1.86 מיליארד דולר

החוזים על וול סטריט ירוקים ● תשואת האג"ח הממשלתית בארה"ב עולה ● אסיה ננעלה בירוק ● באירופה: מדד דאקס עולה ב-0.3%, הפוטסי עולה ב-0.4%, והירידות בקאק מתחזקות ל-0.5%

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Leo Correa

המונים מפגינים בדרישה להשיב את החטופים ולקיים בחירות

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ

בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע

העיצוב של החשמלית הגדולה מבית GWM הסינית לא מותיר אנשים אדישים. יש לה באגים, כמו תא מטען קטנטן, אבל היא מציעה תמורה לא רעה למחיר ● מבחן דרכים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%