גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הצוללות שלחה מכתב אזהרה לנתניהו. מה המשמעויות

ועדת החקירה לפרשת הצוללות מצאה שורת מחדלים ופגמים בהליך קבלת ההחלטות של רה"מ נתניהו, שר הביטחון לשעבר יעלון וראש המל"ל לשעבר יוסי כהן ● הוועדה קבעה כי התנהלותו של נתניהו "הובילה לפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות; בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של ישראל" ● המסקנות לא צפויות להשפיע על ההליך הפלילי המתנהל במקביל נגד אחרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת החקירה הממלכתית לרכש כלי השיט, בראשות השופט בדימוס אשר גרוניס, שלחה הודעות אזהרה לחמישה גורמים שעלולים להיפגע מהחקירה, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

בין המוזהרים גם ראש המל"ל לשעבר יוסי כהן, שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, מפקד חיל הים לשעבר רם רוטברג ועובד המל"ל לשעבר אבנר שמחוני.

ועדת החקירה לרכש הצוללות חשפה: גם נתניהו מסר עדות
בלעדי | מה באמת קרה בפרשת הצוללות, ומי גזר את הקופון?
בלעדי | פרטים חדשים על פרשת הצוללות: עדותו המלאה של הבכיר בטיסנקרופ

ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה בתקופת ממשלת בנט־לפיד כדי לחקור את תהליכי קבלת ההחלטות של הדרג המדיני בנושא הצוללות וכלי השיט בין השנים 2009-2016. הממשלה קבעה כי הוועדה לא תחקור את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים.

ההחלטה על אזהרת נתניהו ויתר הגורמים התקבלה לאחר שהוועדה בחנה עשרות אלפי מסמכים, קיימה ראיונות עם 122 מעורבים וגבתה עדויות מ־41 עדים.

חברי הוועדה - נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, שופט העליון בדימוס צבי זילברטל, קרנית פלוג, גדעון פרנק וקובי בורטמן - הדגישו כי מכתבי האזהרה "מבוססים על תמונת המצב כפי שהיא מצטיירת בפני הוועדה בשלב זה, על יסוד החומר שבפניה", וכי "הממצאים והמסקנות עשויים להשתנות".

חברי ועדת החקירה לפרשת הצוללות

"נמנע מתיעוד פגישות"

הוועדה מצאה שורת מחדלים. ראשית, סוגיית רכש הצוללות וכלי השיט הועלתה על־ידי הדרג המדיני והמועצה לביטחון לאומי ללא בחינה של צורכי הביטחון ובהתעלם ממגבלות תקציביות. "הלהיטות לקדם רכש ושיבוש התהליכים הסדורים פגעו בכוח המיקוח של מדינת ישראל והביאו להפסד כלכלי שנאמד במיליארדי שקלים".

ממצא נוסף מתייחס לכך שהמל"ל הפך מגוף מטה לזרוע ביצועית של ראש הממשלה ופעל במקביל ובסתירה למשרד הביטחון. חיל הים חבר למל"ל ולדרג המדיני במטרה להביא להתעצמות החיל על חשבון צרכים ביטחוניים אחרים תוך עקיפת צה"ל ומשרד הביטחון.

הוועדה קבעה כי התנהלותו של נתניהו בשנים 2009-2016 בעניין רכש הצוללות וכלי השיט "הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

עוד מצאה הוועדה כי נתניהו הוביל לרכש צוללות AIP על יסוד הנחות לא מבוססות, הגיע לסיכומים עם גרמניה בשורה של סוגיות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות ללא תיעוד ותוך עקיפת הממשלה. הוא נמנע מלדון בהשלכות הנובעות מהקצאת תקציבי עתק להצטיידות בצוללת שישית על מוכנות צה"ל לאתגרים ביטחוניים בטווח הזמן הקצר והארוך, אשר הוצגו בפניו, וכן ניסה לקדם הגדלות נוספות של צי הצוללות, שלא על בסיס עבודת מטה ובסטייה קיצונית מהצרכים המבצעיים שקבעה הממשלה.

באשר למכירת צוללות לצד ג' נמצא כי נתניהו "קיבל החלטות בשאלות מדיניות־ביטחוניות רגישות ללא בחינה סדורה ותוך הדרת גורמים ביטחוניים רלוונטיים, נמנע מתיעוד פגישות באופן ששלל את היכולת לקיים בקרה ומעקב אחר ביצוע החלטות בעלות חשיבות אסטרטגית לביטחון המדינה, יצר ערוצי פעולה מקבילים וסותרים ובכך הביא לסיכון ביטחון המדינה ולפגיעה ביחסי החוץ של מדינת ישראל. עוד נמצא כי הסתיר מגורמים רלוונטיים את השיח המדיני שניהל".

בניגוד להחלטת הממשלה

גם לגבי התנהלותו של יוסי כהן, שהיה ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי בשנים 2013-2015, נמצא כי היא "הובילה לשיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

על-פי הוועדה, עלה נכון לשלב הנוכחי כי כהן התנהל בחוסר מקצועיות, בחוסר זהירות ובחוסר שקיפות בשורה של סוגיות מדיניות וביטחוניות רגישות. כך נבדק כי בקשר לרכש ספינות המגן סער 6 הוא פעל בניגוד להחלטת הממשלה, בכך שפנה לערוצי רכש שונים מאלה שאושרו וקידם רכש של ספינות שונות ויקרות במאות מיליוני שקלים מאלה שאושרו על־ידי הממשלה. בנוסף, כהן הדיר את מערכת הביטחון מתהליכים שבתחום סמכותה ופעל כדי להקנות יתרון למספנת טיסנקרופ.

משה יעלון היה שר הביטחון בשנים 2013-2016 והשר לנושאים אסטרטגיים בשנים 2009-2013. נקבע כי הוא עלול להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה שהורה על פרסום מכרז בינלאומי ללא אישור ראש הממשלה לרכש ספינות, ובכך שאישר רכש ספינות שונות בייעודן ויקרות במאות מיליוני שקלים.

בנוסף, יעלון יצר מצג שווא בתצהיר שמסר לבג"ץ, לפיו גורמים אחרים ולא הוא עצמו הובילו לרכש ספינות יקרות מאלה שהוצגו ואושרו בממשלה. בנוסף, יעלון הצהיר בפני בג"ץ כי החזקת צוללת שישית מהווה פגיעה בביטחון המדינה, וכי ההחלטה לרכישה התקבלה ללא צורך, בעוד שתמך בממשלה ברכש צוללת זו ובהמשך נמנע מלהכריע בשאלת גודל צי הצוללות, אף שהנושא עלה בפניו.

במקביל למשפט הפלילי

במקביל לפעילות של ועדת החקירה מתנהל משפט פלילי נגד מעורבים אחרים. החקירה בתיק הצוללות החלה לאחר חשיפה של העיתונאי רביב דרוקר שנגעה לרכש הביטחוני של המדינה בתחום כלי השיט.

בעקבות הפרסומים החלה חקירת סמויה של המשטרה שהובילה להגשת כתב אישום. בשנת 2017 חתם מיקי גנור, סוכן תאגיד טיסנקרופ הגרמני בישראל, על הסכם עד מדינה, ממנו חזר בו בהמשך.

בשנת 2021 הוגש כתב אישום שתיאר פרשת שוחד בנוגע לרכישת צוללות וכלי שיט למדינת ישראל מהתאגיד הגרמני.

כתב האישום הוגש נגד המשנה לראש המל"ל לשעבר, תא"ל (מיל') אבריאל בר־יוסף; מנהל לשכת ראש הממשלה דאז ומקורבו של בנימין נתניהו, דוד שרן; יו"ר קרן היסוד לשעבר, אליעזר (מודי) זנדברג (שמאז הודה בהסדר טיעון והורשע); איש העסקים תא"ל (מיל') שי ברוש; היועץ הפוליטי לשעבר של השר יובל שטייניץ, רמי טייב; ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר.

התיקים נגד בן דודו של נתניהו, עו"ד דוד שמרון, ונגד מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר ("צ'ייני") מרום, שמונה השבוע לפרויקטור האזרחי של הצפון - נסגרו ללא כתב אישום. המשפט נגד גנור והאחרים ממשיך להתנהל. המשפט נגד ליבר, המתנהל בנפרד, קרוב לסיום.

מי שלא נחקר באזהרה בהליך הפלילי הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשנת 2021 בג"ץ דחה עתירה בדרישה לחקירה פלילית נגדו. יחד עם זאת, השופטים הדגישו כי בפרשת כלי השיט עולות תמיהות הנוגעות לקבלת ההחלטות. השופטים ציינו כי התמונה שעולה לא עומדת בסטנדרטים ראויים של מינהל תקין, וראוי שיינתן לכך מענה ציבורי בדמות של ועדת חקירה.

למוזהרים ניתנו 30 ימים להחליט אם לשכור עורך דין להגנתם. בשלב הבא הם יצטרכו להחליט אם להשמיע את עמדתם בפני הוועדה, בין אם בעצמם או באמצעות עורך דין. המוזהר רשאי להביא עדים לחקירה גם אם העיד כבר ולהביא ראיות בפני הבית המשפט. לאחר מכן הוועדה תודיע מה הן המלצותיה הסופיות.

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה: "רכש הצוללות וכלי השיט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה - הוא מבטיח את קיומה".

משה (בוגי) יעלון מסר בתגובה: "כמי שנאבק שנים להקמת ועדת החקירה, אני כמובן מכבד את הוועדה ואמלא אחר דרישותיה והנחיותיה. אני שלם עם כל מהלכיי, מאמין שלא נפל בהם כל רבב, ואציג בפני הועדה את תשובותיי בבוא העת".​ 

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי בעניינם של מיקי גנור ושאר הנאשמים בתיק הצוללות טרם הסתיים, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

גם זה קרה פה/ חומרים: שלומי יוסף, חדשות 12, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם אנחנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחוז החסימה צריך דווקא להתכווץ

בכנסת זורקים הצעות בלי לעבוד יותר מדי ● שינוי מרחיק לכת באחוז החסימה יעשה את ההבדל ● ולמה רומניה כן וישראל לא? ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בין היתר בירושלים בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

זריעת חיטה וגידולי חורף בעמק החולה / צילום: פייסל הייב, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

יקרה ונחותה: למה יבואני החיטה מחויבים לקנות גם חיטה מקומית

לחיטה הישראלית מוניטין גרוע בשל איכות ירודה ומחיר מופקע, אך קנייתה מהווה תנאי ליבוא חיטה מחו"ל ● בשוק טוענים לשיטת תמחור אבסורדית ואף ל"חגיגת שחיתות" של קבלני החיטה ● כך שאיפת משרד החקלאות לביטחון תזונתי מחמירה את יוקר המחיה בישראל

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

אדם, בהופעה ב-2011 / צילום: ויקיפדיה

בגיל 64: הזמר אדם הלך לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן

בית החולים איכילוב הודיע על מותו של הזמר אדם, שהשאיר מילים אחרונות לפרסם אחרי מותו: "אם אתם קוראים את המילים האלה, סימן שאני בעולם שכולו טוב. רוצה להודות על המסע המופלא בחיים האלה" • התייחס גם לחטופים: "אנסה לפעול מלמעלה"

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי ומה טווח המחירים בשוק