גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פינה אצל ג'יי לנו: כך משתלבות חברות הטק הישראליות בשוק הטלוויזיה העולמי

עוגת הפרסום הקטנה בארץ מחייבת את המשרדים לחפש מקורות הכנסה נוספים, כמו עבודה עם חברות ישראליות בארה"ב ובבריטניה ● מה שעובד למקאן ת"א ולאדלר־חומסקי בתחום הדיגיטל, עושה יהושע TBWA עם חברת התוכן השיווקי אינסייד, שפותחת כעת סניף בניו יורק

מגישות התוכנית "The view" / צילום: יח''צ
מגישות התוכנית "The view" / צילום: יח''צ

שוק הפרסום בטלוויזיה בישראל מוגבל, צפוף ורוויי שחקנים, בעוד התקציבים הולכים ומתכווצים. לעומת זאת, שוק הדיגיטל נמצא בעלייה, אבל עדיין לא מדובר בגידול משמעותי בפעילות הענפית. כמעט כל המשרדים הגדולים מחפשים פתרונות מחוץ לגבולות המסורתיים, ואחד מהם הוא יציאה לחו"ל. 

אפקט הרשתות החברתיות: ב-ONE ZERO משנים את הקמפיין
בלעדי | השינויים בשופרסל נמשכים: תיפרד ממשרד הפרסום גיתם

במקאן תל אביב הקימו את מקאן טק, שעובדת בארה"ב עם חברות הייטק ישראליות כמו נייס, פאפיה גלובל ולומיניס. באדלר־חומסקי פועלים בשנים האחרונות בתחום הפרסום הדיגיטלי הבינלאומי, באמצעות חברת הדיגיטל גו וחברת הדאטה ריבן.

ביהושע TBWA מחזיקים בחברת התוכן השיווקי אינסייד, שבארבע השנים האחרונות פועלת בארה"ב עם חברות טק ישראליות. כעת עושה החברה צעד נוסף ופותחת משרדים בניו יורק, בהשקעה של מיליוני דולרים שתתפרס על פני שלוש שנים. המהלך מהווה הזדמנות להצצה לאופן שבו מתנהל תחום פחות מוכר ומפותח בישראל.

סדרת ההייטק הבאה

אינסייד הוקמה ב־2010 על־ידי אורי גולדברג וליה לחמי, ובעשור הראשון שלה התמקדה בעבודה בישראל. "לפני הכול, אנחנו אנשי תוכן וקריאייטיב, שעוסקים בחיבור בין מותגים לתוכניות טלוויזיה", מציין גולדברג, 55, אב לשניים המתגורר בהרצליה. תקופת הקורונה הובילה גם אצלם לשינוי כיוון. "לא הייתה פה הרבה עבודה, והבנו שחייבים לצאת החוצה", הוא מסביר.

"מצאנו תחום עם חברות ישראליות שמחפשות קהל בינלאומי, בעיקר אמריקאי, גם B2C וגם B2B - ענף ההייטק. התחלנו לייצר קשרים ולהתרשת על כל ההיצע של התוכן שרלוונטי לעולמות של מותגים וחברות. עכשיו, אחרי ארבע שנים של רגל ועוד רגל בשוק האמריקאי, הבנו שצריך לפתוח משרד שם, ולכן אני עובר לניו יורק". 

אורי גולדברג, מייסד ומנכ''ל משותף של אינסייד / צילום: ליאת מנדל

מאז 2020 עובדת אינסייד בין היתר עם חברות כמו פלייטיקה ("הכנסנו ל־'The view' אייטם שמדגים את אחד המשחקים ומשתף את הקהל באולפן ובבית, ואצל ג'יי לנו עשינו שעשועון עם משחק אחר"), איטורו ("הכנסנו אותם לסדרת דרמה אמריקאית גדולה") ו־bringg (ב־"The advancements" של טד דנסון ב־CNBC). בקרוב ישתלב גם תוכן בתוכניתו של ד"ר פיל.

גולדברג מספר כי בחברה עובדים גם על פיתוח סדרה מתוסרטת עבור לקוח מתחום ההייטק, שמיועדת לעלות לאוויר ב־2025 ("זו סדרת A ליסט, ולכן העבודה לוקחת הרבה זמן", הוא מסביר).

החברה שיתפה פעולה עם רמי יהושע, בעלי קבוצת הפרסום יהושע TBWA, עוד קודם לכן, וב־2022 הוא רכש 44% ממניות החברה. גולדברג ולחמי מחזיקים ב־51%, ונבו כרמי ב־5%. במקביל למעבר של גולדברג, לחמי תישאר לנהל את החברה בארץ.

"עד היום עבדנו עם חברות ישראליות, אבל המטרה היא להתרחב גם לאמריקאיות", מספר גולדברג, ומציג את המודל העסקי, שהוא שונה מהמקובל בתחום. "בדרך־כלל מפרסם גדול בארה"ב קונה חבילת תוכן שנתית, ובתוך זה יש בליל של תוכניות שבהן הוא מקבל חשיפה. התפיסה שלנו, לעומת זאת, היא למצוא את היהלומים - איזו תוכנית רלוונטית לקהל שלך, יש בה את ערכי המותג שלך, ואיך אנחנו יכולים לייצר את זה בצורה אותנטית שמיישרת קו עם המותג.

"נקודה נוספת קשורה לזה שנשיג כמה שיותר זכויות סביב העסקה כדי שהיא לא תהיה טלוויזיה בלבד אלא גם דיגיטל, ונוכל ליצור המרה וביצועים ברשתות החברתיות ובנכסים של המותג. הרי כל מותג ייכנס לדבר הזה רק אם הוא רואה ROI ביעדים שלו, והדיגיטל מאפשר למדוד.

"גם בתוכנית עצמה אנחנו דואגים שיהיה קול טו אקשן של המנחה או קוד QR, ובחברות טק המדידה יותר קלה, מכיוון שמדובר בתוכנות, הורדות ואינטראקציות עם דפי נחיתה".

עד 10 מיליון דולר

כמה מגלגל הענף הזה? "עסקאות מתחילות ב־300-400 אלף דולר, זה ממשיך ל־1-2 מיליון ומגיע עד 10 מיליון דולר", אומר גולדברג. "גם מותג בינוני יכול לקחת חלק במשחק, בתקציבים שהם נמוכים מכל קמפיין טלוויזיה שהוא יעשה, וכוללים גם את ההפקה ושימוש נוסף בתכנים בדיגיטל".

שירותי הסטרימינג פופולריים, אבל במדינות רבות הם לא כוללים פרסומות. איך זה משפיע עליכם?
"לאן הולכים כל הדולרים של הפרסום, שלא יכולים לפגוש את הצופה במודל הרגיל של הפסקת פרסומות? למפגשים אחרים עם הקהל, כמו תוכן שיווקי. בארה"ב זה שוק ממוסד, הרגולציה כמעט ולא קיימת. אומנם זה עדיין לא נותן מענה לתקציבי הענק שישבו בברייק, אבל זה פחות מפריע לצופה, ומשתלב באופן אותנטי".

איך בדיוק "אותנטי"?
"בחיים האמיתיים אנחנו מוקפים מותגים, אז כשמאפיינים דמות או עלילה, מותגים משרתים את התסריט. אנחנו נפגשים עם אנשי הקריאייטיב של ההפקה, עוברים על תסריטים ואז נותנים את האינפוט שלנו - איך ניתן לייצר שילוב שמרגיש אורגני, משרת את הצופים ומפעיל אותם".

איך מתאימים מותג לתוכן?
"ראשית, בודקים את הזיקה בין עולם התוכן שבו התוכנית עוסקת לבין המותג וכן את ההתאמה בין קהל הצופים לקהל המבוקש על־ידי המותג. תוכנת ניהול פרויקטים יכולה להשתלב בריאליטי גדול שדורש שיתוף־פעולה בין צוותים לביצוע משימה מורכבת, כמו 'אקסטרים מייק אובר'. בנק ישתלב בתוכנית שעוסקת בקואצ'ינג לעסקים קטנים או משפחות שמתמודדות עם אוברדרפט להקניית חינוך פיננסי".

זה עובד גם בתכנים של נטפליקס?
"באופן רשמי אין אצלם תוכן שיווקי, אבל לחברות ההפקה מותר להשלים תקציב אם הן מוצאות מותג מתאים. קחי למשל את 'אמילי בפריז' - בכל עונה הבמאי רשאי לבחור עם מי הוא מוכן לעבוד ועם מי לא, לפי התסריט. זכות הסירוב נמצאת אצלו. אם המותג משרת את הסצנה, הוא יעשה את זה.

"בכלל, לכל תוכנית יש מידת חופש או שליטה קריאיטיבית על המסרים. לפעמים השליטה מוטה לכיוון ההפקה, בעיקר בפריים־טיים, ויש תוכניות יותר מאפשרות, בשעות היום למשל. התפקיד שלנו הוא לתווך בין אנשי התוכן והכותבים לבין המותג שרוצה חשיפה גבוהה, תוך התיישרות לכללים ולשפה של התוכנית עצמה.

"לפעמים כניסה לתוכנית מסוימת עולה בתנאי של קניית מדיה, ואז אני עובד עם קבוצת רכש מדיה בינלאומית".

לא תמיד זה מצליח.
"לפני שלוש שנים חתמנו על שיתוף־פעולה עם סדרת הדרמה המצליחה 'מיליארדים' של שואו טיים. זה עבר אישורים, צולם, קיבלנו את החומרים, ואז הבמאי קיבל רגליים קרות, והכול בוטל. מה שהיה יכול להיות הישג מקצועי אישי, הפך להחמצה גדולה. התאבלתי על הדבר הזה ממש".

"תמיד יש מניפולציה"

לדברי גולדברג, בשוק הישראלי ה"לא משוכלל" פועלות חמש חברות גדולות בתחום התוכן השיווקי, מתוכן הוא מונה כמתחרות רציניות את גריי קונטנט (אדלר־חומסקי) ו־C (פובליסיס ישראל).

הוא עצמו עוסק בארץ בייצור והפקת תוכניות ממומנות עם מפרסמים, "וגם עשינו שיתופי־פעולה מסחריים עם רשת, קשת והוט. הרגולציה אסרה על תוכן שיווקי, למרות שהוא התקיים תמיד, אבל המגבלות לאט־לאט הוסרו, ובשנתיים האחרונות זה אפשרי".

לתוכן שיווקי אין דימוי חיובי.
"זה לא מפריע לי. מצלמה היא השקרנית הכי טובה בעולם, בכל תוכנית באשר היא יש מניפולציה על הצופה. כל עוד זה לא פוגע בתוכן ובעלילה ובדמות ובאפיון - אין בעיה. אני גאה במה שאני עושה, אני איש קריאייטיב ברמ"ח איבריי.

"בטלוויזיה מסחרית את מקבלת תוכן איכותי בחינם בתמורה לעיניים הצופות שלך. אפשר להתווכח מה מפריע יותר - הפסקת פרסומות או תוכן שיווקי. בעיניי, אם התוכן השיווקי עשוי בצורה טובה, הוא מעניין ויצירתי לא פחות". 

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

עליות בוול סטריט; מדד האינפלציה המועדף על הפד עמד בצפי במאי

נייקי צונחת ב-19% ● אסיה ננעלה בירוק ● מגמה מעורבת באירופה: מדד דאקס עולה ב-0.4%, קאק מאבד 0.5% ● מדד ה-PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) לחודש מאי ירד לקצב שנתי של 2.6% - בהתאם לצפי בשוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

זריעת חיטה וגידולי חורף בעמק החולה / צילום: פייסל הייב, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

יקרה ונחותה: למה יבואני החיטה מחויבים לקנות גם חיטה מקומית

לחיטה הישראלית מוניטין גרוע בשל איכות ירודה ומחיר מופקע, אך קנייתה מהווה תנאי ליבוא חיטה מחו"ל ● בשוק טוענים לשיטת תמחור אבסורדית ואף ל"חגיגת שחיתות" של קבלני החיטה ● כך שאיפת משרד החקלאות לביטחון תזונתי מחמירה את יוקר המחיה בישראל

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ

בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע

העיצוב של החשמלית הגדולה מבית GWM הסינית לא מותיר אנשים אדישים. יש לה באגים, כמו תא מטען קטנטן, אבל היא מציעה תמורה לא רעה למחיר ● מבחן דרכים