גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברצלונה החליטה לאסור דירות airbnb בעיר. האם אירופה תלך בעקבותיה?

חקיקה חדשה שעיריית ברצלונה מקדמת תאפשר לה לא לחדש רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר ● הסיבה למהלך: עשרות מיליוני תיירים מקפיצים את מחירי השכירות ודוחקים את המקומיים ● באירופה מתמודדים עם אתגרים דומים, אך טרם ננקט צעד כה דרסטי

תושבי ברצלונה מפגינים נגד התיירות ההמונית (יוני) / צילום: ap, Emilio Morenatti
תושבי ברצלונה מפגינים נגד התיירות ההמונית (יוני) / צילום: ap, Emilio Morenatti

ראש עיריית ברצלונה, ג'אום קולבוני, הודיע בשישי האחרון על צעד דרסטי שמטרתו להילחם במחירי הדיור הגבוהים בעיר, והכריז על כוונתו לחוקק חוק שיאסור על השכרה לטווח קצר למטרות תיירות. החוק ימנע מבעלי דירות לקבל רישיון אירוח תיירותי החל מנובמבר 2028.

"אנחנו מתמודדים עם מה שלדעתנו הוא הבעיה הגדולה ביותר של ברצלונה", אמר קולבוני במסיבת עיתונאים בשישי האחרון. "המשמעות היא שמשנת 2029, אם לא יהיו תקלות, דירות התיירות כפי שאנו תופסים אותן היום ייעלמו מהעיר ברצלונה. הדירות ישמשו את תושבי העיר במקום, או ייצאו לשוק להשכרה או למכירה". 

טורקיה וצרפת בחוץ: הישראלים לא רוצים לטוס ליעדים עוינים
● 36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בשנים האחרונות לא התקבלו היתרים לדירות תיירים חדשות בעיר, הממשלה המקומית הורתה על סגירתן של 9,700 דירות תיירים בלתי חוקיים מאז 2016, וקרוב ל־3,500 דירות הוחזרו כדי שישמשו כמגורים עיקריים לתושבים המקומיים.

למרות הכול, דמי השכירות המשיכו לטפס. לפי בלומברג, כיום יש בברצלונה כ־10 אלף בתים רשומים כבתי השכרה לתיירים. לפי אידאליסטה, האתר הגדול במדינה לרישומי נכסים, מחירי השכירות למ"ר בברצלונה עלו ב־14% ב־12 החודשים עד אפריל, והם הגבוהים ביותר מבין ערי ספרד.

ולא רק בברצלונה - בעשור האחרון ממשלות מקומיות נוספות בספרד הכריזו על הגבלות על השכרה לטווח קצר, ביניהם האיים הקנריים.

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock

ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מסביר כי ברקע ההחלטה של קולבוני עומדת תופעה אשר נפוצה ברחבי היבשת ומכונה "אובר־טוריזם".

"אירופה תעבור השנה את מספרי התיירים של 2019. זה גורם לעומס מאוד כבד ביעדים פופולריים, כמו ונציה, ברצלונה, פריז ולונדון. מבחינת התושבים זה הולך והופך בלתי נסבל". בשנת 2023 ביקרו בברצלונה כ־16 מיליון תיירים.

"אובר־טוריזם הוא מצב שבו הפיתוח התיירותי של המקום גדול יותר מהיכולת של התושבים להכיל את הפיתוח. בכל רחבי אירופה רואים המון ניסיונות למתן את זה ולהעביר את התיירות לאתרים נוספים.

 

"לדוגמה, בונציה הטילו מס למבקרים, באמסטרדם מונעים פיתוח תיירותי במרכז העיר, במקומות אחרים מפעילים משטרת תיירות עם אכיפה מאוד מחמירה. יש יעדים שמגבילים airbnb, כמו ברלין למשל".

המהלך של ברצלונה עשוי לסמן את העמדה האגרסיבית ביותר בעולם כלפי דירות לשהייה קצרה. ערים כולל ניו יורק, ונקובר וטוקיו מחייבות כיום את המארחים לגור בדירות שהם משכירים, ובסן פרנסיסקו וסיאטל יש הגבלה על מספר הנכסים שמארח יחיד יכול לרשום.

דאלאס אסרה על דירות לשהייה קצרה בשכונות מסוימות, בעוד שערים רבות אחרות - לונדון, אמסטרדם ופריז ביניהן - הציבו מגבלות על מספר הלילות שניתן לשכור דירה מדי שנה. עד כה, ברלין הלכה הכי רחוק עם ההגבלות, כשהיא הציגה איסור על השכרה לשהייה קצרה של בתים שלמים בשנת 2016. לאחר שהאיסור הגורף הזה התברר כקשה ליישום, העיר ביטלה את החוק ב־2018 והחליפה אותו בהגבלות רופפות יותר וכן קנסות גבוהים יותר על הפרתן.

גם בישראל היה ניסיון למהלך דומה לפני מספר שנים. בשנת 2021, במסגרת הצגת תוכנית לפתרון משבר הדיור, הודיע שר האוצר דאז אביגדור ליברמן כי יחוקק חוק נגד השכרת דירות לטווח קצר, במטרה להוסיף לשוק הדיור למכירה או להשכרה רגילה 15 אלף דירות, אולם המהלך לא יצא אל הפועל.

מקום שני אחרי צרפת

לדברי ד"ר כתר, בברצלונה יש שילוב של כמה גורמים בעייתיים. "ספרד היא המדינה השנייה בפופולריות בתיירות באירופה אחרי צרפת. התיירים שמגיעים לברצלונה הם לרוב צעירים שמסתובבים ברחובות עד שעות מאוחרות, שותים אלכוהול ומבלים בדירות ה־airbnb. זה מקשה מאוד על התושבים שחיים לצד הדירות".

הוא מוסיף כי "המשכורות לא גבוהות, לרוב, ספרדי ממעמד הביניים ירוויח בסביבות 1,000 אירו לחודש. בשנתיים האחרונות הפיתוח התיירותי גרם לעלייה מאוד דרמטית בשכר הדירה".

כאשר הפיתוח התיירותי דוחק אוכלוסיות מקומיות, מסביר ד"ר כתר, נוצרת "טוריפיקציה" (על משקל ג'נטרפיקציה). "הדירות במרכז העיר מושכרות לטווח קצר, החנויות המקומיות מתחלפות ברשתות הגדולות, עסקים מקומיים נדחקים הצידה. מי שהסתובב בעיר בשנים האחרונות בוודאי ראה הרבה כתובות גרפיטי המבטאות מסרים נגד תיירים. בשבועות האחרונים הייתה הפגנה מאוד גדולה בטנריף".

על־פי נתונים של אקסלטור (Exceltur), עמותה המאגדת את השחקנים הגדולים בענף התיירות בספרד, בשנת 2023 תרומת הענף למשק הסתכמה ב־12.8% מהתוצר המקומי הגולמי.

איגוד הדירות לתיירים בברצלונה, Apartur, מסר ל"גרדיאן" כי "קולבוני עושה טעות שתוביל לעוני ולאבטלה", והוסיף כי האיסור יביא לעלייה בדירות תיירים בלתי חוקיות. אולם בתי המלון צפויים להרוויח מהמהלך, היות שיצטמצמו האפשרויות של התיירים ללון בשכירות לטווח קצר. מהלך זה מגיע לאחר שב־2015 נאסר על פתיחת מלונות חדשים באזורים הפופולריים בעיר - כעת קולבוני מאותת על כך שיסיר את ההגבלה.

הלכה הכי רחוק

אתר airbnb עלה לאוויר ב־2008. את היקפי השינוי שנוצר בעולם התיירות ניתן ללמוד מדוח החברה לרבעון הראשון של 2023, שלפיו מספר הלילות המוזמנים בכל העולם עמד על 121.1 מיליון - שיא הזמנות לרבעון בודד.

אלא שבפועל המספרים גדולים הרבה יותר, היות שכיום ניתן להשכיר דירות לטווח קצר בעוד שלל אתרים כמו בוקינג או ברשתות החברתיות.

אצלנו, המלחמה ומצב השוק הובילו לכך שדירות ששימשו לתיירות ו־airbnb השתחררו והגדילו את ההיצע בעיר. מטבע הדברים, עיקר השימוש בדירות הוא של תיירות פנים ומעט תיירות נכנסת. אולם גם תל אביב סובלת לעתים מהשפעות התיירות.

ד"ר כתר מעריך ש"אין אובר־טוריזם בתל אביב, אבל יש מקומות שבהם התיירות מעיקה על התושבים. אין ספק ש־airbnb השפיע לרעה והעלה מחירי שכירות. בקורונה היה קיטון משמעותי של דירות כאלה בשוק, וזה השפיע לטובה על המחירים".

לדבריו, "עיריות לרוב לא מעודדות שכירות קצרת־טווח, כי היא פוגעת באיכות החיים של התושבים. מצד שני, במשרד התיירות מבינים שרגולציה עלולה לפגוע ביכולת לעמוד בכמות התיירים שמגיעים בשנה. באירופה, כ־17% מהתיירים ישנים בדירות airbnb, פלח מאוד גדול. בישראל זה בין 13%-11%".

בירושלים הסיפור מעניין אף יותר. "בעיר העתיקה קורה משהו אחר, בעיקר ברובע היהודי שבו התושבים נהנים מהפיתוח התיירותי. נכון, מסתובבים להם מורי דרך ומדריכים מתחת לחלון מבוקר ועד ערב, אבל הם גם מרוויחים מזה, הרבה מהתושבים באזור הם מתיישבים אידאולוגים, וכשבאים לשם תיירים, זה תומך באידאולוגיה שלהם. בנוסף, התיירות משפרת את רמת הביטחון האישי, מכיוון שהיא מגבירה שיטור. זה מייצר שירותים שלא היו קיימים בעבר".

עוד כתבות

הנפת דגל אוקראינה באי / צילום: ap, Michael Shtekel

הלב של הים השחור: "אי הנחש" והשליטה על נתיב הסחר במלחמת רוסיה־אוקראינה

"אי הנחש", שמשמש כציר מרכזי בסחר בים השחור, הפך בשנים האחרונות לאחד ממעוזי הקרבות בין רוסיה לאוקראינה ● "מי ששולט בו, שולט בים", אומרים אנשי צבא ● כתב וול סטריט ג'ורנל ביקר בשטח שקייב כבשה לפני שנתיים, והפך לסמל אייקוני כבר בראשית המלחמה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שר האוצר מנסה לרכך את המכה של הורדת הדירוג: ״הכלכלה חזקה, נעביר תקציב עם צעדי ריסון״

סמוטריץ׳ התייחס לראשונה להורדת הדירוג החריפה לכלכלת ישראל ● בניסיון לאותת לחברות הדירוג האחרות הוא התחייב להעברת תקציב

הטריליונרים הראשונים? / צילומים: AP, APSEZ, Business Wire, Nati Harnik, Hiro Komae, Rick Bowmer, David Zalubowski, Jae C. Hong, Craig Mitchelldyer

108 שנה אחרי שהוכרז המיליארדר הראשון. מי יהיה הטריליונר הראשון?

בשלוש השנים הקרובות אילון מאסק צפוי לעשות היסטוריה ולהפוך לטריליונר הראשון עלי אדמות ● אבל הוא לא יישאר בצמרת לבד להרבה זמן, עד סוף העשור מועדון הטריליונרים צפוי לכלול כבר 7 חברים, לפי חברת ניתוח הדאטה הלונדונית אינפורמה ● אלה האנשים שעשויים להמציא מחדש את העושר העולמי

הפקולטה לניהול. רבע מהעובדים בחברות מסחריות מסתירים המצאות מהמעסיקים שלהם / צילום: Shutterstock

רבע מהעובדים בחברות מסחריות מסתירים המצאות מהמעסיקים שלהם. כך תוכלו להימנע מזה

ארגונים מעודדים חדשנות בקרב העובדים, אך לעתים אלה מסתירים בכוונה המצאות כדי להשתמש בהן לאחר שיעזבו את החברה ● מחקר חדש מגלה כי התופעה נפוצה, ופיתח מדד שעשוי לסייע למעסיקים לגבש אסטרטגיות ניהוליות על מנת להתמודד עמה

פלורנטין, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

8 מתוך 10 השכונות המועדפות על הייטקיסטים נמצאות בתל אביב

הקרבה למשרדים, האווירה הליברלית והמשכורת המאפשרת מגורים באזורים מבוקשים, הביאו לכך שאחד מכל ארבעה תושבים בשכונות הצפוניות של תל אביב הוא הייטקיסט ● מחקר חדש שערכה חברת מדלן, שהגיע לידי גלובס, מלמד על העדפות המגורים של אנשי ההייטק ● ובאילו ערים גדולות שיעורם נמוך במיוחד?

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

"אם היה שם - הוא לא שרד": בעולם מנסים להבין אם נסראללה חוסל

רוב הגורמים לא יודעים מה מצב בכירי חיזבאללה בכלל, והמזכ"ל חסן נסראללה בפרט ● לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית, ההערכה הישראלית היא שנסראללה חוסל ● מהשיחות של גורמים שמקורבים לארגון הטרור השיעי עם סוכנויות הידיעות השונות, ניכר כי מנסים להקטין ככל הניתן את תוצאות התקיפה הישראלית

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

מפגינים בטהרן בהפגנת תמיכה בחיזבאללה לאחר התקיפה של ישראל / צילום: ap, Vahid Salemi

"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי

החיסול של מזכ"ל חיזבאללה תפס את הכותרות הראשיות ברחבי העולם ● בתקשורת המערבית והערבית, התמקדו בהודעת צה"ל ובנסיונות להעריך מה המשמעות של החיסול לאיראן

רה''מ נתניהו באו''ם / צילום: צילום מסך

נתניהו: חיסולו של נסראללה היה תנאי הכרחי להשגת היעדים שהצבנו

נתניהו הפיץ הצהרה מוקלטת, בעקבות חיסול מזכ"ל חיזבאללה נסראללה ● אזעקות הופעלו בגוש דן ובשפלה - בעקבות טיל ששוגר מתימן ויורט ● חלקי יירוט גדולים נפלו סמוך לירושלים, לא היו נפגעים ● שר החוץ כ"ץ חשף ב"פגוש את העיתונות": התנגדתי לתקיפת בכירי מועצת השורא בתחילת המלחמה ● צה"ל אישר רשמית: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חוסל ● נשיא ארה"ב ביידן: "חיסול נסראללה - צדק לקורבנות רבים" ● כל העדכונים

ההלוויה של מוחמד חוסיין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו

החיסול של מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה אתמול מגיע לאחר שצה"ל הצליח לחסל כמעט את כל צמרת הפיקוד של חיזבאללה ● הבכיר היחיד שנשאר הוא אבו עלי רצא, מפקד יחידת באדר שאחראית על המרחב שמצפון לנהר הליטני ועד העיר צידון

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה איבדה 2.2%

דאו ג'ונס הוסיף היום 0.3%, נאסד"ק ירד ב-0.4% ו-S&P 500 נסוגה ב-0.2% ● ענקיות הטכנולוגיה נחלשו וחברות השבבים רשמו ירידות ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

ברק רבינוביץ' / צילום: אייל רגב

הוא עלה לישראל והתגייס לצבא בגיל 24, היום הוא מנהל קרן של חצי מיליארד דולר

"הכסף החכם נמצא בישראל, והוא לא הולך לשום מקום. יש משקיעים מאוסטרליה, צ'ילה, איסטנבול, מדינות המפרץ. פיצוץ הביפרים בלבנון הוא קמפיין אדיר לטכנולוגיה כאן" ● שיחה קצרה עם ברק רבינוביץ', שותף-מנהל בקרן F2

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock

הרבה יותר מגל ביטולי טיסות, מאות אלפי נוסעים עשויים להיפגע מההמלצה החריגה

כבר לא רק ביטולים תכופים, אלא ממש קריאה לא לטוס לכאן: ההודעה של סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי עלולה להשפיע על מאות אלפי נוסעים בחודש הקרוב ● החשש: חברות התעופה האירופאיות יפסיקו לטוס לישראל

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד