גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ
בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

דיוני תקציב המדינה לשנת 2025 במשרד האוצר התלהטו בשבוע שעבר, כאשר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון. האחרון דוחף למבצע הטבות נוסף של חלוקת דיבידנדים מרווחים כלואים, בעוד הדרג המקצועי במשרד האוצר מביע התנגדות נחרצת.

דוח תלונות הציבור: זה המשרד שקיבל הכי הרבה מכתבי תלונה
פרשת הצוללות: ועדת החקירה שלחה מכתבי אזהרה לנתניהו, יוסי כהן ובוגי יעלון

שמחון, בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, רואה במבצע שחרור רווחים כלואים הזדמנות להזרים סכומי עתק לקופת המדינה בטווח הקצר, כדי להתמודד עם עלויות המלחמה הכבדות.

לדעתו, מבצע כזה עשוי להניב כ־20 מיליארד שקל, כמיסוי על הפשרת דיבידנדים קפואים בהיקף של 80 מיליארד שקל. שמחון מתבסס על אומדן שלפיו הרווחים הכלואים שהצטברו בחברות הגיעו לשיא של כ־700 מיליארד שקל.

מנגד, הדרג המקצועי במשרד האוצר טוען כי מדובר ב"מכירת חיסול" שתיגרע מהכנסות המדינה בטווח הארוך. לטענתם, מבצעים קודמים כבר העניקו הטבות משמעותיות לחברות, וחזרה על המהלך תיצור ציפייה מתמדת למבצעים עתידיים, מה שיעודד חברות להמשיך ולצבור רווחים במקום לחלקם באופן שוטף.

 

מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' הביע אף הוא עמדה התואמת את גישת האוצר, באומרו בכנסים כי מבצע חדש עם הטבות הוא למעשה הקדמת מסים. כלומר, אם ייעשה שימוש מיידי בכספים אלה - הם ייגרעו מהכנסות המדינה בשנים הבאות.

אולם לשיטת הכלכלן הקרוב ביותר לנתניהו, שמחון, גם אם חלק מסוים מהכנסות העתיד יוקדם, הרי שלפי התחזיות הגירעון צפוי להגיע לשיא בשנה הנוכחית ולהתמתן בהדרגה לאורך השנים הבאות, כך שיש הצדקה לשבור את קופת החיסכון הזו כבר עכשיו. בנוסף, שמחון מציג ניתוח המצביע על כך שבסבבים הקודמים, הירידה בגביית המס על דיבידנדים לאחר המבצעים הייתה נמוכה מהסכום שנאסף, כך שלא מדובר רק בהקדמת גבייה אלא גם בשחרור דיבידנדים שאחרת היו נשארים כלואים.

הגזר נשאר בלי המקל

רווחים כלואים הם תוצאה של מדיניות מס שנועדה לעודד השקעות במשק. במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, חברות קיבלו הטבות מס משמעותיות על רווחים שנבעו מהשקעות מאושרות, בתנאי שלא יחלקו אותם כדיבידנד. המטרה הייתה לעודד חברות להשקיע את רווחיהן בפיתוח עסקי נוסף במקום לחלקם לבעלי המניות.

כך נוצר תמריץ לחברות לצבור רווחים גדולים מבלי לחלקם, כדי להימנע מתשלום מס. במערכת המיסוי הדו־שלבית בישראל, רווחי חברה פעם ברמת החברה ופעם נוספת כשהם מחולקים כדיבידנד לבעלי המניות. הרווחים הכלואים נהנים מדחיית מס משמעותית, שכן הם ממוסים רק ברמת החברה (לעיתים בשיעור מופחת) ולא ברמת בעלי המניות.

בעבר נערכו שני ניסיונות לשחרור רווחים כלואים ועוד מבצע אחד בנוסף מעט שונה. ב־2012, במסגרת המבצע הראשון, הופשרו כ־60 מיליארד שקל, ושולם מס בסך של כ־4.4 מיליארד שקל. ב־2017 המדינה שלשלה לכיסה 15.6 מיליארד שקל מגביית מס במבצע נוסף, אבל הפעם היה מדובר בתשלום מס מופחת על דיבידנדים בחברות מעטים - ולא ברווחים כלואים המזוהים יותר עם חברות גדולות שתחת חוק עידוד השקעות.

ב־2022 הסתיים מבצע המשך ישיר לזה שנערך עשור קודם לכן, שהביא לחלוקת דיבידנדים בהיקף של כ־35 מיליארד שקל ותשלום מס של 2.9 מיליארד שקל. למרות הצלחת המבצעים, ההערכות הן כי לאחריהם נותרו עדיין רווחים כלואים במאות מיליארדי שקלים, שהיקפם רק גדל מאז. לפי נתוני רשות המסים, הרווחים שלא חולקו בשנים 2013־2015 נעו סביב 55 מיליארד שקל בשנה. משנת 2018 הם התקרבו ל־100 מיליארד שקל בשנה. בשנים 2020־2021, שהיו חזקות במשק, נכלאו רווחים של כ־115 מיליארד שקל בשנה.

בחוק ההסדרים לשנים 2020־2021 תוקן החוק לעידוד השקעות הון במטרה לחייב את החברות לחלק את העודפים אשר הופטרו ממס חברות בכל חלוקת דיבידנד. בדומה למבצע שנערך ב־2012, גם אז ניתנה לחברות שנה שבמהלכה יוכלו ליהנות מהקלה בשיעור מס החברות אשר יחול בעת חלוקת הרווחים בדרך של "הוראת שעה". שיעור ההטבה נע בטווח של 30%־60% ממס החברות, שאותו היו נדרשות לשלם לולא הוראת השעה.

השלכות המבצעים הקודמים על התנהלות החברות היו מעורבות. מצד אחד, הם הצליחו להביא לחלוקת דיבידנדים משמעותית ולהגדיל את הכנסות המדינה ממסים. מצד שני, הם יצרו תמריץ שלילי לחברות להמתין למבצעים עתידיים במקום לחלק רווחים באופן סדיר.

על רקע המחלוקת, מסתמנת אפשרות לפשרה שתשלב בין הגישות. ההצעה המתגבשת כוללת מבצע אחרון לשחרור רווחים כלואים, אך הפעם בליווי "מקל" משמעותי. במסגרת זו, תיערך חקיקה שתחייב חברות לחלק דיבידנדים באופן סדיר בעתיד. חברות שלא יעמדו בדרישה זו עלולות להיות מחויבות במס מוגבר או אף לשלם מס על רווחים לא מחולקים.

במקביל, רשות המסים הודיעה בתחילת השנה על כוונתה להקים מחלקה שתתמקד באיתור וטיפול בחברות המחזיקות בהרי מזומנים ללא הצדקה עסקית ממשית. צעד זה נועד לחזק את האכיפה ולמנוע ניצול לרעה.

שימוש מוגבל בכפייה

חשוב לציין כי ב־2017 נחקק סעיף חוק במסגרת "מהפכת חברות הארנק", המעניק למנהל רשות המסים סמכות לכפות על חברות חלוקת דיבידנדים צבורים לצורכי חיוב במס. אולם, עד כה השימוש בסמכות זו היה מוגבל מאוד. במסגרת החקיקה המתוכננת, תיתכן הרחבה של החוק הקיים כדי שניתן יהיה ליישם את אכיפתו בפועל.

הכרעה בסוגיה זו צפויה להתקבל בקרוב. היא תשקף את האיזון העדין בין הצורך המיידי בהגדלת הכנסות המדינה לבין השאיפה ליצור מדיניות מס יציבה ואחראית לטווח הארוך.

עוד כתבות

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי ומה טווח המחירים בשוק

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חיו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות