גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבכיר שבטוח: אלו הטעויות של נתניהו בניהול המלחמה

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, סבור כי רה"מ חוזר על אותן טעויות בהתנהלותו מול ארה"ב, טוען שחיסול חמאס הוא אפשרי, ומודאג מהמתרחש בצפון: "אני מתחיל לחשוב שנתניהו דוחף אותנו לעימות צבאי עם חיזבאללה בלי שאנחנו מוכנים"

אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף
אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף

בשבועות האחרונים הדיווחים אודות הנעשה ברצועת עזה הולכים ומתמעטים, ויש בציבור תחושת אי-ודאות איפה ישראל עומדת בהתייחס לאיומים סביבה.

כדי לנסות לבנות לנו תמונת מצב ולהבין לאן הדברים הולכים, דיברנו עם האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים. את השיחה קיימנו לרגל קיומו של כנס הרצליה ה-21 של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, שמתקיים השבוע בהובלת גלעד באחת מהתקופות המורכבות והגורליות בתולדות המדינה. 

כנס מדברים צפון | "בצפון יש מלחמה אמיתית יום־יומית - אבל ירושלים לא איתנו"
מפקד צבא ארה"ב חשף: הסיבה שבגללה מלחמה עם חיזבאללה מסוכנת לישראל
● ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף גלעד, אנחנו יותר משמונה חודשים מאז ה-7 באוקטובר. תן לנו תמונת מצב. 
"אנחנו נמצאים במצב שבו לצה"ל יש הישגים יוצאים מן הכלל, הוא הפגין יעילות מבצעית ברמה מאוד גבוהה נגד אויב אכזר. הוא פגע קשות בחמאס, וייקח להם שנים לשקם את עצמם - אני מקווה שהם בכלל לא יהיו במצב שהם יכולים לשקם את עצמם. אנחנו נמצאים במצב שבו גם בצפון, מבחינה טקטית חיזבאללה סופג המון מהלומות, אבל כדי שהישגים הצבאיים יהפכו משמעותיים, נדרשת תבונה לאומית ומנהיגות, ופה אנחנו לוקים לחלוטין". 

"נתניהו חוזר על אותן טעויות" 

לדבריו, "אני אתחיל מהסרטון הנוראי שאני לא מצליח להתאושש ממנו, של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הוא משתלח בממשל האמריקאי שלא מסייע לנו יותר. אין דבר נורא ומופרך מהדבר הזה. ארה"ב התייצבה לצידנו מההתחלה, היא מנעה אפשרות להתקפה גם בצפון על-ידי הרתעה, מבחינה תקציבית היא סיפקה לנו נשק חיוני ותחמושת חיונית ברכבת אווירית וימית שלא נראתה כמותה שנים בכל רחבי העולם. זה דומה לבן אדם שצריך עירוי דם ומקבל אותו בכמויות בחדר מיון על-ידי מיטב הרופאים.

"ישראל הצליחה להתאושש בזכות עצמה אבל גם בסיוע של האמריקאים ועל-ידי הבריתות האזוריות. למשל במתקפה איראנית הנרחבת על ישראל, חיל האוויר התמודד בצורה מופתית, אבל קיבלנו הרבה עזרה מבחוץ.

"מה שיש בסרטון הזה הוא כפיות-טובה. זה מחזיר אותי לימים עברו, לשתי שגיאות נוראות של ראש הממשלה שהוא עומד לחזור עליהן. אחת - שהוא בא לקונגרס האמריקאי בצורה לעומתית, בצורה פרובוקטיבית, כדי לנגח את הנשיא, וזו טעות איומה".

גלעד מדגיש כי הוא מדבר ממקום של ניסיון. "אני בעל ניסיון עצום בשיחות עם האמריקאים. אני בדרך-כלל לא מספר על עצמי, אבל הייתי מעורב עשרות שנים ברבדים הכי עמוקים ביחסי ישראל-ארה"ב, והמסקנה שלי היא שארה"ב היא עמוד התווך בביטחון הלאומי של ישראל. היא מעניקה לישראל מטריית ביטחון, לא רק צבאית אלא גם ביטחונית. יש בינינו שיתוף-פעולה מודיעיני, שיתוף-פעולה בזירה הבינלאומית, היבטים כלכליים נרחבים - ולירוק להם בפרצוף ככה זה דבר נורא".

כשברק אובמה כיהן כנשיא ארה"ב, נתניהו הגיע לנאום בקונגרס בניסיון להשפיע על הקונגרס ולגרום להיות לעומתי בנושא הסכם הגרעין. גלעד סבור כי זו טעות איומה. "ללכת על הראש של הנשיא ולנסות לכפות עליו בלחץ הקונגרס לסייע לנו? זה לא עובד ככה. אתה לא יכול לכפות על הממשל דברים כאלה. זה מופרך".

"דבר שני", אומר גלעד. "פורסם שנתניהו גרם לכך שהסכם הגרעין בוטל. האם ההסכם הזה היה גרוע? מאוד. האם ביטולו הוא גרוע ממנו? כן בהחלט. היום איראן היא מדינה סף גרעינית ותוך פרק זמן קצר יכולה להפוך למעצמה גרעינית, דבר שמערער על היציבות של ישראל. יש לה את חומרי הדלק הגרעיני ברמה מספיקה להעשיר לרמה צבאית. תוך פרק זמן קצר הם יכולים להפוך למעצמה גרעינית".

"במילים אחרות", מסכם גלעד. "נתניהו חוזר על אותן טעויות. אין שום סיבה שהוא ייסע לארה"ב אלא בהזמנת נשיא ארה"ב, ואין שום סיבה שיוציא סרטון שהוא כולו מופרך ויגיד שארה"ב לא עוזרת לנו - במקום לבנות גשר משותף עם ארה"ב כולל בנושא האיראני, כולל כל הבריתות האזוריות שהאמריקאים יכולים להביא לנו, ברית אזורית עם סעודיה ועוד". 

לדברי גלעד, "אני מתחיל לחשוב יותר ויותר שנתניהו דוחף אותנו לעימות צבאי עם חיזבאללה בלי שאנחנו מוכנים. אני לא רוצה להיכנס פה לכל מיני פרטים שאסור לדבר עליהם ושלא כדאי לדבר עליהם, אבל להכין מדינה לעימות עם מפלצת כזאת שאנחנו אפשרנו להיבנות בגבולנו הצפוני, זה לא עניין של מה בכך. אני חושב שזאת תהיה טעות לעשות את זה עכשיו, אלא אם כן אין לנו ברירה. אם אין ברירה, אז אין מה לעשות, אבל יש ברירה. צריכים להתחיל תהליך מדיני שיאפשר למנוע את ההידרדרות הזו". 

"חיסול חמאס הוא אפשרי" 

ומה צריך בשלב זה לעשות בעזה לפי האלוף גלעד? "בעזה צריך לסיים. צריך להחזיר את החטופות והחטופים בחיים - אני מדגיש, בחיים. המדינה חייבת להחזיר אותם ועל-ידי כך גם להניע תהליך אזורי שיאפשר גם את חיסול חמאס. חיסול חמאס בעיניי אפשרי. הוא חיוני ולא רק על-ידי פעולות צה"ל אלא בפעולה מדינית משלימה. זה עלול לקחת כמה שנים, אבל גם אם זה ייקח שנתיים-שלוש, זה בסוף יקרה.

"זה צריך להיות מאמץ משולב צבאי, כלכלי, אסטרטגי ועוד. אם לא נעשה את זה, ישראל תקבל אחריות ישירה על עזה. הייתי אחראי על עזה פעמיים בחיים שלי. זה אזור מצוקה נוראה, עתיר פוטנציאל למחלות, לתקלות איומות, וכל התקציב הזה, כל הנטל התקציבי על כתפיי צה"ל ועל כתפיי החיילים - אסור שזה יקרה".

לגלעד חשוב לומר כי "אם ראש הממשלה לא יחזור בו מחוק הגיוס, שזה בעצם חוק פירוק הצבא והאחדות הפנימית... אם החוק הזה יתקבל בכנסת, ואם הוא יאושר על-ידי כל הדרגים - הוא פשוט יהפוך לחוק חורבן לצבא".

נניח שאנחנו הולכים לתהליך מדיני, וחמאס מקבל את ההצעה שביידן חשף - זה אומר בעצם שישראל מסיימת את המלחמה. איך זה בעצם יגרום להחלשת החמאס?
"זה לא בדיוק שחמאס נשאר שם. צה"ל הלם בו קשות, פירק את החטיבות והגדודים, את המסגרת הצבאית, את התשתיות התת-קרקעיות. אולי לא מודעים לזה, אבל התשתית החמאסית נפגע קשות. אבל אם אתה באמת רוצה לסלק את חמאס, כמו שבכל מדינות ערב סילקו את האחים המוסלמים, צריך להביא גם חלופה שלטונית ועתיד כלכלי לפלסטינים, והעתיד הזה הוא התקדמות בשיקום. הרי האזור הזה הרוס, ואתה חייב לשקם אותו. אם לא תשקם אותו, צה"ל יישאר שם שנים רבות וישקע שם במלחמת גרילה עקובה מדם. אחר-כך המטרה צריכה להיות ברית אסטרטגית שתבודד את חמאס מהעולם". 

"איראן הופכת למדינה סף גרעינית" 

דווח בימים האחרונים שבאיראן העשירו אורניום בריכוז גבוהה, והם ממש קרובים לפצצה. אתה חושב שהם יפרצו לפצצה בקרוב?
"איראן הופכת למדינה סף גרעינית - כך אני מתרשם מדיווחים שמוציאה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הדרך שלהם באזור זה לחנוק את ישראל בטבעת אש, לפגוע ביחסים שלנו עם ירדן. אחר-כך הם תומכים בתימן ובחות'ים. הם לא עוברים את הסף הנדרש לפצצה גרעינית, ולכן אין להם עדיין יכולת מלאה. אבל הם יכולים להגיע לשם, ובמקביל הם מפתחים יחסים דיפלומטיים עם סעודיה, ויש להם ברית אסטרטגיה עם רוסיה וסין".

מה קורה עכשיו ביהודה ושומרון?
"השטח מבעבע. החדשות הטובות הן שצה"ל, אמ"ן ושב"כ עושים מניעה ראשונית ומניעת פיגועים - אלה מילים יבשות שאומרות שכל יום הצבא נכנס ופועל למנוע אירועי טרור. מצד שני, שר האוצר עושה נזקים. המדיניות שבצלאל סמוטריץ' מקדם הורסת את יהודה ושומרון. בקרוב נראה שצה"ל נושא על כתפיו מעין שלטון ישיר ביהודה ושומרון, דבר שיפגע בכשירות צה"ל. אני שופט דברים בראייה רציונלית - מה תורם למדינת ישראל? שר האוצר מנסה להרוס הכול כדי לקדם את רעיון הסיפוח". 

מה לגבי נושא הפועלים הפלסטינים - איך יש להתייחס לפלונטר הזה?
"לפחות 120 אלף פועלים הם מאושרי עבודה, זה אומר שהשב"כ בדק אותם ואישר להם להיכנס לישראל. לעומת זאת, יש אוכלוסייה של שב"חים שלהם השב"כ לא אישר להיכנס ולעבוד, והם גורם מסוכן עם פוטנציאל לטרור. צריך להתמקד בהם, ולא למנוע ממי שנבדק להיכנס לעבוד".

עוד כתבות

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

פלורנטין, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

8 מתוך 10 השכונות המועדפות על הייטקיסטים נמצאות בתל אביב

הקרבה למשרדים, האווירה הליברלית והמשכורת המאפשרת מגורים באזורים מבוקשים, הביאו לכך שאחד מכל ארבעה תושבים בשכונות הצפוניות של תל אביב הוא הייטקיסט ● מחקר חדש שערכה חברת מדלן, שהגיע לידי גלובס, מלמד על העדפות המגורים של אנשי ההייטק ● ובאילו ערים גדולות שיעורם נמוך במיוחד?

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שר האוצר מנסה לרכך את המכה של הורדת הדירוג: ״הכלכלה חזקה, נעביר תקציב עם צעדי ריסון״

סמוטריץ׳ התייחס לראשונה להורדת הדירוג החריפה לכלכלת ישראל ● בניסיון לאותת לחברות הדירוג האחרות הוא התחייב להעברת תקציב

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: דני שם-טוב-דוברות הכנסת

השכר, קרן ההשתלמות והפנסיה - כל מה שכדאי לדעת על הגזירות של משרד האוצר

באוצר הציגו שלל צעדים כבדים במטרה למלא את הקופה ● בין היתר על המוקד, הטלת מס על קרנות ההשתלמות, קיצוץ ההטבות בפנסיה, שחיקת הנטו לשלוש שנים והקפאת מדרגות המס ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק?

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

חטיבת מילואים בגבול הצפון / צילום: דובר צה''ל

הסיוע למשרתי המילואים: מה המדינה הבטיחה ומה ניתן בפועל?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: הוקרה ותגמול למשרתי המילואים

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה איבדה 2.2%

דאו ג'ונס הוסיף היום 0.3%, נאסד"ק ירד ב-0.4% ו-S&P 500 נסוגה ב-0.2% ● ענקיות הטכנולוגיה נחלשו וחברות השבבים רשמו ירידות ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

2 ספינות תוצרת ישראל הגיעו לפיליפינים / צילום: באדיבות חיל הים הפיליפיני

ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה

שתי ספינות התקפה מתוצרת מספנות ישראל הגיעו ב־17 בספטמבר לפיליפינים ● הספינות נושאות איתן משגרי MLR-NLOS וטילי ספייק NLOS מתוצרת רפאל ● ספינות ההתקפה מהוות רק דוגמה אחת מבין רבות לקשרי הסחר הביטחוני הנרחבים בין המדינות

נתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הסוכנות האירופית לתעופה ממליצה: לא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר

לאחר חיסול נסראללה, הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי ממליצות לחברות התעופה: "לא לפעול במרחב האווירי של ישראל ולבנון עד סוף אוקטובר" ● וויזאייר ביטלה טיסות ל-48 השעות הקרובות ● איזה חברות תעופה הקפיאו פעילות בישראל? זוהי תמונת המצב העדכנית

מפגינים בטהרן בהפגנת תמיכה בחיזבאללה לאחר התקיפה של ישראל / צילום: ap, Vahid Salemi

"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי

החיסול של מזכ"ל חיזבאללה תפס את הכותרות הראשיות ברחבי העולם ● בתקשורת המערבית והערבית, התמקדו בהודעת צה"ל ובנסיונות להעריך מה המשמעות של החיסול לאיראן

נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock

הרבה יותר מגל ביטולי טיסות, מאות אלפי נוסעים עשויים להיפגע מההמלצה החריגה

כבר לא רק ביטולים תכופים, אלא ממש קריאה לא לטוס לכאן: ההודעה של סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי עלולה להשפיע על מאות אלפי נוסעים בחודש הקרוב ● החשש: חברות התעופה האירופאיות יפסיקו לטוס לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

הפקולטה לניהול. רבע מהעובדים בחברות מסחריות מסתירים המצאות מהמעסיקים שלהם / צילום: Shutterstock

רבע מהעובדים בחברות מסחריות מסתירים המצאות מהמעסיקים שלהם. כך תוכלו להימנע מזה

ארגונים מעודדים חדשנות בקרב העובדים, אך לעתים אלה מסתירים בכוונה המצאות כדי להשתמש בהן לאחר שיעזבו את החברה ● מחקר חדש מגלה כי התופעה נפוצה, ופיתח מדד שעשוי לסייע למעסיקים לגבש אסטרטגיות ניהוליות על מנת להתמודד עמה