גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר לשעבר במשרד האנרגיה מגבה את מנכ"ל נגה: "אין מספיק כושר ייצור"

בכיר לשעבר במשרד האנרגיה מתייחס לסערה סביב מוכנות משק החשמל למלחמה ומגבה את מנכ"ל נגה שאול גולדשטיין, שנשקלת הדחתו: "הוא צודק, גם אם היה יכול להתבטא אחרת" ● יו"ר נגה, סמי תורג'מן, התייחס לראשונה לסוגיה בוועידה השנתית לאנרגיה ולכלכלה: "לא סותמים לאף אחד את הפה, אבל צריך לדעת איך מביעים את הדעות"

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה / צילום: ap, Dan Balilty
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה / צילום: ap, Dan Balilty

סערת דבריו של מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, שאול גולדשטיין, בנוגע לאי ההיערכות של מדינת ישראל למלחמה ממושכת וההליך להדיחו, בהובלת יו"ר הדירקטוריון סמי תורג'מן, ממשיכה להיות נושא השיחה המרכזי בענף האנרגיה. בכיר לשעבר במשרד האנרגיה והתשתיות, בדומה לגורמים נוספים בענף, מביע את הסכמתו בשיחה עם גלובס עם דבריו של גולדשטיין, ואומר: "הוא צודק, גם אם היה יכול להתבטא אחרת. לא צריך לעסוק בשאלה האם שאול דיבר בצורה דיפלומטית או לא, אלא בשאלה האם אפשר לסמוך על משק החשמל".

המנכ"ל שחשף חשש מהפסקת חשמל בדרך להדחה: מה קרה מאחורי הקלעים
המומחים מאשרים: משק החשמל בישראל לא מוכן למלחמה ממושכת
3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ

אותו בכיר לשעבר מציין כי למשק החשמל יש פערי היערכות רבים מול אותו מתאר שעליו דיבר גולדשטיין, של מלחמה בעצימות מלאה עם חיזבאללה. "מדינה במלחמה לא מתחילה לריב מי דיבר על מה, אלא מכינה את המשק לעתיד", הוא מוסיף. לדבריו, ישראל צריכה לשאוב דוגמה מאוקראינה, שאיבדה במלחמה מול רוסיה כמחצית מכושר ייצור החשמל שלה - כולל הכיבוש הרוסי של תחנת הכוח הגרעינית זפורוז'יה: "נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מוטרד מהביטחון האנרגטי".

בעקבות החשש לביטחון האנרגטי של קייב, הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח (EBRD) הודיע לפני כשלושה שבועות על מתן מימון בסך 300 מיליון אירו לאוקראינה, בעבור שיקום יכולות ייצור החשמל. ככלל, נראה כי זלנסקי ואנשיו כבר עוסקים בכל מה שישראל צריכה לעשות: ביזור משק האנרגיה, כולל הטמעת אנרגיות מתחדשות מאסיבית, פיזור יחידות ייצור והקמת מיקרו־גרידים.

"כדי לייצר הגנה על האנרגיה למבני ציבור, כולל, למשל, קופות חולים, צריך שיהיו לוחות סולאריים על הגג", אומר הבכיר לשעבר. "אפילו אוקראינה, עם מעט השמש שלה, הולכת לכיוון. זה יעניק חסינות למערכת החשמל, כמו בעזה, שם אין תחנת כוח פעילה אבל יש חשמל, כי מחברים את הסולאר לשכונה". בדרך זו אפשר ליצור מיקרוגרידים (רשתות חשמל זעירות) רבים, שאיתם כל בניין יכול להפוך לאי אנרגטי. בין השאר, עבור משימה זו, האיחוד האירופי תרם לקייב, באמצעות גוף ההגנה האזרחית שלו, 15 אלף פאנלים סולאריים מחברה שוויצרית.

מדינת ישראל לא סובלת כרגע ממחסור כרוני בחשמל, אף שכזה עלול להיווצר בין השנים 2029-2028. בד בבד, בעיה שהיא כבר כרונית בענף האנרגיה המקומי, היא אי העמידה ביעדי הייצור מאנרגיות מתחדשות שהמדינה קבעה לעצמה. ביעד ל־2020 עמדו רק ב־2022 (10%) וב־2023 הגיעו ל־12.5% - כאשר מעוניינים ב־2025 להגיע ל־20% - יעד שככל הנראה לא יושג.

לצד בעיית היעדר גיוון מקורות הייצור, ישנה בעיה לא פחות חמורה בעת מלחמה, של היעדר ביזור המיקומים. מדינת ישראל מתבססת על ריבוי תחנות כוח גדולות והיעדר תחנות כוח קטנות. באוקראינה כבר הבינו את הצורך בביזור של יחידות ייצור קטנות, ולכן קיבלו מהמאגרים של האיחוד האירופי יותר מ־1,000 יחידות מיקרוגנרציה, שמבוססות על סולר. אלו, אמנם, מזהמות בעת הפעלתן, אך שימוש בריבוי יחידות זעירות שמפוזרות בשטח מקשה על האויב בפגיעה באספקת החשמל.

"אם מפזרים טורבינות ניידות בכל מיני מקומות, אז הסיפור סגור", מסביר הבכיר לשעבר במשרד האנרגיה. "העתיד טמון באנרגיות המתחדשות, אבל צריך גם לגוון את התמהיל. למדינת ישראל אין מספיק כושר ייצור, כשגם האספקה לגוש דן לא מספיק מגוונת".

בסיכומו של דבר, הוא קורא לממשלת ישראל ללמוד מזלנסקי וליצור תוכנית חירום לאומית. "אפשר לפרוס בבתי עלמין לוחות סולאריים, כולל בסמוך לגוש דן. מעבר לכך, מדינת ישראל מתבססת על ייצור מגז טבעי, כשראינו ב־7 באוקטובר כיצד השביתו את אסדת תמר לחודש. האסדות מתבססות על עובדים זרים, שלאחר שיגורים צפויים במהרה לרצות לעזוב. צריך לחשוב כיצד מאחסנים את הגז ומגוונים גם אותו. צריך להכין את המשק בצורה אחרת".

"מצב משק החשמל - חור בגדר"

בתוך כך, היום (ג'), מתקיימת הוועידה התשיעית לאנרגיה ולכלכלה, שם תופס מצב משק החשמל בישראל מקום מרכזי.

לראשונה, מאז פרוץ הסערה בנוגע לגולדשטיין ולדבריו, יו"ר נגה תורג'מן התייחס לנושא במהלך הוועידה. "אנרגיה היא הכרח קיומי של החיים שלנו וחלק חשוב מהביטחון הלאומי של ישראל. כולם יודעים שמערכת החשמל נמצאת בבנק המטרות של חיזבאללה - זה לא סוד", אמר תורג'מן. "מערכת הביטחון צריכה לעשות הכל כדי לפגוע ביכולת המדויקת המאיימת על תשתית החשמל. האתרים הקריטיים במערכת החשמל נמצאים תחת הגנה כפולה ומשולשת, והם בעדיפות גבוהה, גם ביחס לאתרים אסטרטגים אחרים. כאשר מתכוננים לפעולה, צריך להיות מתואמים - אנו לא סותמים לאף אחד את הפה, אבל צריך לדעת איך מביעים את הדעות".

בנוגע לתוכנית פיתוח משק החשמל, יו"ר נגה הוסיף כי "חייבים להגדיל את ההספק המותקן במשק כדי להגדיל את היתירות והתחרות. בראש ובראשונה, חייבים לקדם במהירות וביעילות את שתי התחנות שאמורות לקום במרכז הארץ. עד 2035, עוד 2,100 מגה-וואט לפחות, ועד 2040 עוד הספק מותקן של 5,000 מגה-וואט לפחות".

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, התייחס גם הוא למוכנות משק החשמל למלחמה במהלך הוועידה. "הסיכוי לפעולה משמעותית בצפון עולה", אמר כהן, "הקווים האדומים נחצו. התרחיש הצפוני מביא לביתנו אתגרים רבים, ואנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים. לאורך השנים ובעיקר מה-7 באוקטובר, נערכו עשרות דיונים בנושא. תרחיש העלטה של מעל 48 שעות הוא נמוך מאוד. אנחנו פועלים בהגנה אקטיבית של חיל הים והאוויר. אנו כבר לא תלויים רק בשתי תחנות כוח באשקלון ובחדרה. יש עשרות תחנות כוח ברחבי הארץ. מילאנו את המלאים של פחם וסולר. פרסנו מאות גנרטורים ברחבי הארץ".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר כי "שאול גולדשטיין שאמר דברים חשובים לא נמצא כאן - אני אמשיך את דבריו - מצב רשת החשמל הוא חור בגדר. כשרוצים ביטחון אנרגטי, זה אפשרי. צריך לבזר את משק האנרגיה - לאפשר לבתים פרטיים, לעסקים וליישובים לעבור לאנרגיה סולארית".

לדבריו, "מתי נוכל לעשות זאת - אין לי מושג. הגענו לתקרת זכוכית בישראל ואי אפשר לחבר יותר מתקנים סולאריים לרשת. זה מתחיל באישור תוכניות פיתוח לרשת, באיחור אחרי שנים ארוכות, וגם אז לא ברור מתי זה קורה ומבוצע. מי שעוקב אחרי הפיתוח ומה קורה שיש עיכוב - זה חור שחור של 40 מיליארד שקל".

עוד כתבות

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

ארונות מוחזרים מאפגניסטן. הצבא תלוי במערב התיכון, וגם הבחירות / צילום: Associated Press, Jason Minto

מה אומרת לכם נושאת המטוסים הארי טרומן

בלימה, לא התקפה, אמר טרומן ב-1947 ● "מלחמות נצחיות" סחטו את החשק האמריקאי להילחם. זה כולל במיוחד את תומכי דונלד טראמפ

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

סופו של נסראללה: אדריכל הטרור שהוביל את חיזבאללה מאז 1992

ישראל הצליחה לחסל את מנהיג חיזבאללה במתקפה אווירית מאסיבית על המטה הראשי של ארגון הטרור ● נסראללה, אח בכור לשמונה, לא הגיע ממשפחה דתית, אך בגיל 9 החל להפוך למוסלמי אדוק ● את קודמו בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה הוא הכיר בעיראק - ולמרות החרטה על מלחמת לבנון השנייה, הוא התכונן בשנים האחרונות למלחמה נוספת עם ישראל

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

״העלאות מסים, אינפלציה ופגיעה בחסכונות״: ההשלכות האפשריות של הורדת הדירוג החריגה

ההחלטה החריגה של מודי׳ס על הורדת דירוג כפולה, לצד תחזית שלילית, עלולה להביא לכדור שלג שישפיע על הכיס של ישראלים רבים ● מהמשכנתאות, דרך המסים הישירים ועד לפנסיה - אלו ההשלכות האפשריות

פלורנטין, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

8 מתוך 10 השכונות המועדפות על הייטקיסטים נמצאות בתל אביב

הקרבה למשרדים, האווירה הליברלית והמשכורת המאפשרת מגורים באזורים מבוקשים, הביאו לכך שאחד מכל ארבעה תושבים בשכונות הצפוניות של תל אביב הוא הייטקיסט ● מחקר חדש שערכה חברת מדלן, שהגיע לידי גלובס, מלמד על העדפות המגורים של אנשי ההייטק ● ובאילו ערים גדולות שיעורם נמוך במיוחד?

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

הפקולטה לניהול. רבע מהעובדים בחברות מסחריות מסתירים המצאות מהמעסיקים שלהם / צילום: Shutterstock

רבע מהעובדים בחברות מסחריות מסתירים המצאות מהמעסיקים שלהם. כך תוכלו להימנע מזה

ארגונים מעודדים חדשנות בקרב העובדים, אך לעתים אלה מסתירים בכוונה המצאות כדי להשתמש בהן לאחר שיעזבו את החברה ● מחקר חדש מגלה כי התופעה נפוצה, ופיתח מדד שעשוי לסייע למעסיקים לגבש אסטרטגיות ניהוליות על מנת להתמודד עמה

שריפה שפרצה בזירת התקיפה בביירות, הערב / צילום: ap, Bilal Hussein

בישראל מעריכים שנסראללה חוסל; צה"ל תוקף את מחסני הנשק של חיזבאללה בביירות

בישראל מעריכים: נסראללה היה בבונקר שהותקף - ולא שרד • אחרי התקיפה בדאחיה: אזעקות בצפון, דובר צה"ל: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • גורם ישראלי: "ישראל הולכת למלחמה" • שר החוץ של ארה"ב בלינקן: "זה רגע מסוכן במזרח התיכון" • עקב ההתפתחויות הדרמטיות: ראש הממשלה נתניהו החליט להקדים את חזרתו ארצה, וימריא הלילה מניו יורק • כל העדכונים

הטריליונרים הראשונים? / צילומים: AP, APSEZ, Business Wire, Nati Harnik, Hiro Komae, Rick Bowmer, David Zalubowski, Jae C. Hong, Craig Mitchelldyer

108 שנה אחרי שהוכרז המיליארדר הראשון. מי יהיה הטריליונר הראשון?

בשלוש השנים הקרובות אילון מאסק צפוי לעשות היסטוריה ולהפוך לטריליונר הראשון עלי אדמות ● אבל הוא לא יישאר בצמרת לבד להרבה זמן, עד סוף העשור מועדון הטריליונרים צפוי לכלול כבר 7 חברים, לפי חברת ניתוח הדאטה הלונדונית אינפורמה ● אלה האנשים שעשויים להמציא מחדש את העושר העולמי

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock

מה איבדה דיסני בגלל הטכנולוגיה ואיך תמציא את עצמה מחדש

ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת קברה את השיטה המסורתית של דיסני ● אלא שבסרט חדש גדולי האנימטורים מתעקשים: כל מה שצריך הם אמביציה טכנית וסיפור מצוין

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

"אם היה שם - הוא לא שרד": בעולם מנסים להבין אם נסראללה חוסל

רוב הגורמים לא יודעים מה מצב בכירי חיזבאללה בכלל, והמזכ"ל חסן נסראללה בפרט ● לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית, ההערכה הישראלית היא שנסראללה חוסל ● מהשיחות של גורמים שמקורבים לארגון הטרור השיעי עם סוכנויות הידיעות השונות, ניכר כי מנסים להקטין ככל הניתן את תוצאות התקיפה הישראלית

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

מפגינים בטהרן בהפגנת תמיכה בחיזבאללה לאחר התקיפה של ישראל / צילום: ap, Vahid Salemi

"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי

החיסול של מזכ"ל חיזבאללה תפס את הכותרות הראשיות ברחבי העולם ● בתקשורת המערבית והערבית, התמקדו בהודעת צה"ל ובנסיונות להעריך מה המשמעות של החיסול לאיראן

חקלאי בשדה אורז במחוז ניאיגטה / צילום: Shutterstock

ממשלת יפן רצתה לשמור על החקלאים וגרמה למחסור לאומי ולזינוק מחירי האורז

החום שפגע ביבולים, לצד מדיניות ארוכה של מגבלות יבוא, הובילו למחסור חריף באורז ביפן ● מומחים מציינים כי דווקא ההגנה על חקלאות האורז המקומית, חלק מהותי מהתרבות, אחראית למצוקה ● והאם יש לקח לישראל, ששיבחה לאחרונה את תוכנית ביטחון המזון היפנית