גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיבלתם דירה בירושה? האם היא תחולק עם בן הזוג במקרה של גירושים

בית המשפט המחוזי קבע כי אף שהדירה ניתנה בירושה לבעל, היא תיכלל במסגרת איזון המשאבים הכולל ותחולק לשני בני הזוג, בין היתר כיוון ששימשה למגורי הצדדים במשך 18 שנים

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

הכותב עוסק בדיני משפחה ומשמש יו"ר (משותף) פורום דיני משפחה בלשכת עורכי הדין

נסיבות העניין: בשנת 1991 עלו בני הזוג לארץ, ארבע שנים לאחר שנישאו בחו"ל. עם עלייתם ארצה קבעו בני הזוג את מגוריהם בעיר רמלה, שם עבד הבעל, ושם נולדו ארבעת ילדיהם. בשנת 2005 רכשה אמו של הבעל דירה ברמלה, ובני הזוג וילדיהם עברו לגור בדירה מיד. לאורך השנים ביצעו בדירה שיפוצים משמעותיים, שכללו בין השאר הוספת קומה ששימשה כיחידת דיור עבור אחד מילדיהם.

האב גילה שהילדה איננה בתו וביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו: מה קבע בית המשפט?
נתן לבתו דירה במתנה ודרש אותה בחזרה לאחר גירושיו. מה קבע בית המשפט?
שאלות ותשובות | בני זוג גילו לשוכרים פוטנציאליים כמה שכר דירה הם משלמים. האם הם חשופים לתביעה?

ב־2014 הלכה לעולמה אמו של האיש, ובצוואתה הורתה כי הדירה תוענק לבנה, וזו נרשמה בהמשך על שמו בלבד. כעבור שנים מספר נפרדו בני הזוג, ובשנת 2020 הגישה האישה תביעה רכושית שבמסגרתה דרשה לקבל, בין היתר, חצי מהדירה וכן רבע מיליון שקל שהתקבלו בחשבון בעלה. לטענתה, הבית נרשם על שם האם המנוחה באופן פיקטיבי ומטעמי מיסוי. עוד היא טענה כי הם שיפצו את הבית כמה פעמים, דבר המלמד על השיתופיות בו.

האיש טען כי לא היה להם כסף לרכישת הבית, מאחר שטרם מכרו דירה אחרת בהרצליה, וכי הנכס ניתן לו בירושה. נוסף לכך טען כי השיפוצים שנערכו בבית היו מינימליים.

החלטת בית המשפט לענייני משפחה: בית המשפט לענייני משפחה פסק כי במסגרת איזון המשאבים יחלקו בני הזוג הן בדירה והן בסכום ירושה בסך רבע מיליון שקל שקיבל האיש מאמו המנוחה.

בית המשפט לענייני משפחה פסק כי האישה הוכיחה קיומו של "דבר מה נוסף" שיעיד על כוונת שיתוף בבית המגורים. לפיכך מדובר בנכס משותף. על אף שהאיש ירש את הזכויות בו מאמו המנוחה בתקופת הנישואים, והנכס רשום על שמו, הוכח כי הוא התכוון לשתף בו את אשתו לאחר פטירת אמו.

הובהר כי על אף שחוק יחסי ממון מחריג מהאיזון המשאבים נכסים שהתקבלו בירושה (וגם במתנה), הרי שלדירת מגורים משותפת ניתן מעמד מיוחד, ויש להקל על בן הזוג הטוען לשיתוף בה מכוח כוונת שיתוף ספציפית אחרי שיעלה בידו להוכיח "דבר מה נוסף" המלמד על כוונה זו.

בנוגע לרבע מיליון השקלים שהאיש טען כי אמו הורישה לו ואשר צוינו בצוואתה, בית המשפט קבע כי אין ראיות להעברת הסך הנזכר מעיזבון האם המנוחה והותרתו באופן ייחודי לשימוש המערער.

החלטת המחוזי: בית המשפט המחוזי מרכז דחה את ערעורו של האיש על פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה, תוך הדגשת העובדה שבני הזוג היו נשואים במשך 35 שנים, ושגם לאחר פטירת אמו של האיש המשיכה המשפחה להתגורר בבית, והיה ברור לצדדים כי הוא נכס המשותף להם.

הובהר בפסיקה כי יש צורך בהוכחת "דבר מה נוסף" לצורך החלתו של שיתוף בנכס חיצוני. הקריטריונים והמבחנים שנבחנים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: הראשונה בהקשר לנכס עצמו (טיבו של הנכס - היותו משמש למגורים או עסקי, עלותו ומידת ההשקעה המשותפת בו), והשנייה מתייחסת לבני הזוג עצמם (האם מדובר בנישואים ראשונים, אורך הנשואים, טיב מערכת היחסים ועוד).

ביחס לנסיבות הקשורות בנכס, ניתנה חשיבות רבה בפסיקה להיות הנכס הספציפי דירת המגורים של בני הזוג, מתוך תפישה לפיה דירת המגורים אינו נכס ככל הנכסים, והיא מהווה את "גולת הכותרת" של תא המשפחתי.

פרשנות: מפסק הדין האמור ומפסקי דין נוספים שעסקו בסוגיה ניתן ללמוד שתי מסקנות עיקריות: ראשית, גם אם אדם מקבל בירושה ו/או במתנה במהלך החיים המשותפים נכס מקרקעין, אם הוא משקיע בו מכספים משותפים או יוצר מצג כלפי בין הזוג האחר כי מדובר בנכס משותף, הנכס יכול ויהפוך לנכס משותף על אף רישומו בפועל. הדברים יפים שבעתיים כשמדובר בדירת מגורים, במיוחד כשהיא בלעדית, והצדדים התגוררו בה ו/או השקיעו בה כספים משותפים. ובאשר לכספי ירושה, למי שמעוניין לשמור אותם לעצמו מבלי לשתף את בן זוגו, יש לדאוג להפקיד אותם בחשבון בנק נפרד ולא לשתף את בן הזוג האחר.

28976-10-23

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה חיובית בתל אביב; קבוצת דלק עולה ב-3%, פתאל החזקות ב-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● פתאל רכשה את חלקו של פרוספר אמויאל בפרותאל תיירות בתמורה לחצי מיליארד שקל ● בברקליס ממליצים על קבוצת דלק באפסייד של מעל 50% ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עלתה לשיא של 13 שנים ● השקל נחלש מול הדולר לשפל של חודשיים, מזרחי טפחות: "הסיבה, התחזקות הדולר בעולם וחולשה מקומית" ● יו"ר הפד: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: "לא יותר משלושה אנשים יודעים היכן סינוואר נמצא"

נתניהו צפוי להגיע לוושינגטון בסוף החודש; גורם בבית הלבן: סביר להניח שהוא וביידן ייפגשו • במהלך הלילה: תקיפות אוויריות של חיל האוויר בדרום לבנון נגד מטרות חיזבאללה • התרעות הופעלו בעוטף בשעה חצות, מערכת כיפת ברזל יירטה בהצלחה כ-7 שיגורים שחצו לעבר שטח ישראל ● עדכונים שוטפים

בטורקיה מנסים להסביר מדוע סירבו לתדלק את המטוס הישראלי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: העולם מנתח את השפעות הידוק היחסים הביטחוניים בין רוסיה לאיראן על ישראל, טורקיה משליכה את האחריות על פרשת אי־תדלוק מטוס אל על באנטליה על הטייס, ובלבנון מיואשים משיבושי ה־GPS שמובילים לפקקי תנועה קשים בביירות • כותרות העיתונים בעולם

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה ואיך מגשרים עליו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה", מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2% ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; התשואות על האג"ח הממשלתיות זינקו

מדד נאסד"ק ננעל עם עליה של 0.6% ● נעילה ירוקה באירופה, מדד הקאק זינק ב-1.3% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%" ● טבע תחת חקירה של ה-FTC

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

אילוסטרציה: shutterstock

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים כי מדד S&P 500 יירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" ● בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר ● הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס

מארין לה פן (משמאל) יו''ר מפלגת הימין הקיצוני בצרפת וז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה, באירוע תמיכה / צילום: ap, Daniel Cole

רעידת אדמה באירופה: הצרפתים אמרו לא לרפורמות כלכליות ולהגירה, והם לא לבד

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט מלמדות כי הציבור אמר לא לרפורמות, בהן העלאת גיל הפרישה, והוא בעיקר הצביע בעד סגירת גבולות ומדיניות של אנטי-הגירה ● איך יושפעו היהודים בצרפת, ומה יהיו ההשלכות על אירופה כולה?

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם

טלי בן עובדיה (רלוונט), מירי מיכאלי ( i24news), יוליה שמאלוב־ברקוביץ' (חדשות 13) / צילומים: כפיר זיו,  יורי סקוירסקי, איל יצהר, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

3 הערות על שוק התקשורת: חבלי הלידה, סיבוב הפרסה ומאבק העובדים

מה עומד מאחורי שורת המהלכים המתרחשים כעת במפת התקשורת הישראלית: המינוי של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 והמאבק החריף עם העובדים, לוח השידורים החדש של ערוץ i24NEWS בעברית וההחלטה של רלוונט להתמקד בדיגיטל

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?