גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

הדי הרחקת התעשיות הביטחוניות הישראליות מתערוכת יורוסאטורי היוקרתית והפארסה בבתי המשפט בצרפת שככו, ונראה כי אלו לא השפיעו על הביקוש למוצרים הישראליים. בה בעת, גרמניה שברה את שיא המכירה המקומי, ארה"ב מאשרת מכירה פוטנציאלית גדולה לטייוואן והמדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

הנשק שמיוצר בקיבוץ יגור וכבר נמכר לעשר מדינות בעולם
טכנולוגיית יירוט הרחפנים הרוסית החדשה שקיימת גם בישראל
טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

הסטארט־אפ הישראלי שמסוגל להכווין מטוס קרב אל מפעיל כטב"ם

התעשייה הביטחונית הישראלית כבר מזמן אינה כוללת רק את החברות הגדולות, אלא גם סטארט־אפים צעירים, רעבים ומועילים - כשלפחות חלקם מתאימים לשימוש דואלי. קרי, הן למגזר הביטחוני והן למגזר האזרחי. חברה צעירה שהמוצר שלה נמצא בשימוש ישראלי ובתהליך בחינה במדינות מסקרנות כמו אוקראינה, היא R2.

את החברה ייסד לפני 3.5 שנים ד"ר יפתח ריכטר, וזו מספקת מוצר המעניק Full Spectrum Defense. המשמעות היא שניתן לאתר גורם עוין על בסיס כל מוצר שלו שמשדר אות, בין אם מדובר בכטב"ם, טלפון סלולרי, שעון חכם או אוזניות. און פניג, מנכ"ל החברה, מסביר כי המערכת יודעת לאתר, לאכן ולזהות את כל הגופים במרחב: "כל מה שבממד הפיזי, נראה לעין. אבל מאחורי הקלעים יש מערכת טכנולוגית שאחראית על ההפעלה". 

הסנסור של R2 / צילום: R2 Wireless

לכטב"ם לדוגמה, יש ערוץ שעשוי לשדר בין המפעיל לבין הכלי. ברגע שמתבצע אותו שידור, R2 יודעים לזהות את סוג השידור, מהו האובייקט - ומיקומו של המפעיל. למוצר יש שימושים אזרחיים אפשריים כמו הגנה על נמלי תעופה, אבל בעולם הצבאי הוא קריטי במיוחד בגין ריבוי האמצעים הבלתי מאוישים. במלחמת רוסיה־אוקראינה מופעלים כטב"מים באוויר, כשב"מים בים ורכבים בלתי מאוישים ביבשה. כמו כן, רק לאחרונה פגעו המורדים החות'ים באוניית הסוחר טוטור בעזרת כשב"מ ממולכד. ל־R2 יש את היכולת לאתר את מקור הסכנה, כשהסנסור של החברה יכול לשבת גם על אוניות.

פניג מציין כי ישנן סכנות משמעותיות נוספות שאיתן ניתן להתמודד עם R2, כמו "ספופינג" - מתן אות שגוי כדי לפגוע ביכולות ניווט ה-GPS. סוגיה שמוכרת לכל מי שנוסע בחודשים האחרונים באזור הצפון, ורואה כי הוא ממוקם ב"נמל התעופה רפיק חרירי בביירות". הסטארט־אפ הישראלי מסוגל לזהות גורם עוין שיבצע פעולה כזו. "התחום כולל בתוכו גם לוחמה אלקטרונית, ספופינג ופעולות נוספות שאנחנו יודעים לאתר ולזהות, כולל ג'אמינג", הוא מסכם. 

הביקוש לטילי ספייק ממשיך לצמוח

המלחמה באוקראינה הביאה לביקוש הולך וגובר לטילי נ"ט מסדרת ספייק של רפאל, כולל באמריקה הלטינית. כך מדווח באתר ZM. לפי הדיווח, כבר 45 צבאות ברחבי העולם משתמשים בטילי ספייק, כאשר אלו רכשו בסך הכל יותר מ־80 אלף טילים. בה בעת, בכיר ברפאל סיפר ל־ ZM כי ליטא החליטה לרכוש טילי ספייק LR. זהו דגם אחד מתוך סדרת הספייק כולה שניתנת לשיגור מכ־45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. 

לפי פרסומים זרים, לספייק LR ו- MR, למשל, יש את אותה עמדת שיגור, שכוללת את יחידת הפיקוד, הכוונת התרמית וחצובה. המערכת מתוכננת כך שניתן יהיה לשגר את הטיל תוך פחות מ־30 שניות. אחת האפשרויות של המערכת היא "שגר ושכח", שבה הלוחם משגר את הטיל למטרה, וזה עושה את דרכו באופן עצמאי למטרה. 

אחד ממקורות העניין החדשים של ספייק הוא ארגנטינה, שבוחנת הטמעה של משגרים כחלק מהליך מודרניזציה לטנקים מדגם TAM VCTP. זהו רק נדבך אחד מתוך התעניינות רחבה של בואנוס איירס במערכות ישראליות, כשתוכנית רחבה יותר כוללת אפשרות לרכישת מסוקים משומשים מארה"ב - וביצוע שדרוג משמעותי שלהם בישראל.

המכירה של אימקו לארה"ב

קבוצת אימקו הודיעה השבוע כי חברת הבת האמריקאית שלה ADTI זכתה בהזמנה בסך כ־9.5 מיליון דולר (כ־35 מיליון שקל) עבור ייצור ואספקת תתי־מערכות ורתמות לניהול חשמל. המערכות יסופקו במהלך 18 החודשים הקרובים.

ADTI, שבסיסה בבולטימור, מרילנד, משמשת כזרוע עסקית וייצורית בארה"ב של החטיבה הביטחונית בקבוצת אימקו. בה בעת, בישראל, אימקו היא ספקית ושותפה של מנהלת המרכבה והרק"ם (מנת"ק) במשרד הביטחון בפיתוח, ייצור ותמיכה ברכבים משוריינים מתקדמים כגון נגמ"שי הנמר, האיתן וטנק המרכבה.

העסקה ההיסטורית של הענקית הגרמנית

הענקית הביטחונית הגרמנית ריינמטאל קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ בסך 8.5 מיליארד אירו (9.1 מיליארד דולר) מצבא גרמניה. לפי הערכות, חלק מאותה הזמנה של פגזים שנחשבים מבוקשים במיוחד יופנה לאוקראינה, לאחר שמחירם זינק מאז פרוץ המלחמה פי ארבעה.

סוגיה מעניינת בעסקה היא שלא רק אוקראינה תיהנה מפגזים על בסיס הרכישה שמבצעים הבונדסוור, אלא גם הולנד, אסטוניה ודנמרק. לפי החוזה, אספקת הפגזים אמנם תימשך שנים - אבל תחל כבר ב־2025. בד בבד, בריינמטאל פועלים להאיץ את יכולות הייצור שלהם ל־700 אלף פגזים בשנה - פי עשרה יותר מטרום ימי המלחמה באוקראינה. 

מכירת המל"טים המתאבדים הענקית של ארה"ב לטייוואן

בצל האיום הסיני הגובר, ארה"ב אישרה מכירה אפשרית של יותר מאלף חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) זעירים לטייוואן. האספקה הצפויה כוללת את דגמי סוויצ'בלייד 300, ואלטיוס 600 M, שהוכיחו את עצמם במסגרת מלחמת רוסיה־אוקראינה. באתר TWZ מציינים כי המטרה היא היערכות של טייוואן עם כמה שיותר חימושים משוטטים זולים יחסית, לקראת עימות צבאי אפשרי מול סין. 

החימושים המשוטטים האמריקאים עשויים להיות מופנים, למשל, נגד נחתות סיניות - במטרה לפגוע בניסיונות פלישה של בייג'ינג. כיום, יחידות צבאיות טייוואניות כבר מתרגלות שימוש נרחב בטילי נ"ט מונחים, במסגרת תרחיש של הגנה על החוף. בסיכומו של דבר, החימושים המשוטטים עשויים להעניק ערך מוסף ליכולות ההגנתיות הנדרשות מול סין. 

הברית הנורדית מול רוסיה

מדינות אירופה מפנימות כי רוסיה מהווה איום על כל היבשת, ולכן מאחדות כוחות בשיתופי פעולה חריגים. נורבגיה, שבדיה ופינלנד הכריזו לאחרונה על הקמת "מסדרון" יבשתי צבאי בין שלושת המדינות, שמיועד להגביר את יעילות הובלת הכוחות והציוד בין שלושתן. "זו אבן דרך חשובה", הכריז ראש ממשלת נורבגיה יונס גאהר סטורה. 

המסדרון ממוקד בצפון שלוש המדינות, קרי באזור הארקטי - מה שעשוי להעיד כי נורבגיה, שבדיה ופינלנד חוששות מהאיום הרוסי מכיוון האוקיאנוס הארקטי. הפשרת הקרחונים במרחב מקלה את תנועת השיט שהולך ומתרבה מדי שנה, וכך גם האיום של רוסיה ששבעה רצון כי יותר ספינות ששטו מהמזרח הרחוק לכיוון אירופה בעבר דרך מרחב האוקיאנוס ההודי - עוברות אל החצר האחורית של פוטין. בעקבות כך, רוסיה משדרגת את נוכחותה הצבאית באזור, וזה עלול להפוך לאיום. 

בה בעת, נורבגיה החליטה בעצמה להסיט טייסת F-35 לבסיס חיל האוויר ברדופוס, במטרה שיוצבו במתקנים תת־קרקעיים ששוכנים בעומק ההרים. זהו מהלך חדש־ישן משום שבאוסלו החליטו על נקיטה בצעד שכזה כבר ב־1938, כשרוחות המלחמה באירופה החלו להתחזק. ההפסקה של אחסון מטוסי קרב בתוך ההרים התבצעה רק בשלהי המלחמה הקרה. 

עוד כתבות

עופר גלבוע / צילום: שלומי יוסף

עופר גלבוע רכש חברת תעופה שעמדה בפני פשיטת רגל. היום היא שווה כמיליארד דולר

את חברת ק.א.ל הכושלת רכש גלבוע, לשעבר בכיר בענף הטקסטיל, תמורת כ־10 מיליון דולר בלבד: "הייתי המשוגע היחיד שהסכים לקנות חברה עם מטוס אחד, שנותר לו חודש לטוס" ● לאחר שהקורונה והאיום החות'י הזניקו את מחירי התובלה האווירית, היא נמצאת במקום שונה לגמרי עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בשנה ורווחיות גבוהה, הנובעת מהתמחות בהטסת מטענים מיוחדים

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

משרד החקלאות רוצה להחליף שם. לא תאמינו כמה זה יעלה לכם

בהחלטת ממשלה שעברה היום הוחלט לשנות את שמו של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ל"משרד החקלאות וביטחון המזון הגולמי" ● עפ"י בדיקה שערכה התנועה לאיכות השלטון, עלות שינוי שם המשרד צפויה להגיע לסכום של 1.5-2 מיליון שקל

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

שרון רביד, מנכ''לית ויריליטי / צילום: מיכל בנדק

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים

כשמנכ"לית ויריליטי מדיקל, שרון רביד, נדרשה להעביר את מוצר הסקס-טק שלה מהניסויים הקליניים לשלב המסחרי, היא הייתה צריכה להבין איך פונים לגברים עם בעיות בתפקוד המיני ● מה אפשר ללמוד מההצלחה של ויאגרה, ומה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה?

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים

HJ-8 (''חץ אדום'') / צילום: ויקיפדיה

נחשף טיל הנ"ט הסיני שבו חמאס משתמש נגד צה"ל

בתיעוד חדש מרפיח נחשף סרטון בו חמאס משתמש בטיל נ"ט מונחה מתוצרת סין ● משגר HJ-8L יכול לכלול שני טילים: אחד בעל טווח של 3 ק"מ ואחד גדול יותר ל־4 ק"מ ● טיל הנ"ט המונחה מתווסף לאמצעי לחימה נוספים מתוצרת סין שבהם השתמשו חמאס

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בנעילה בת"א; אלקטריאון טיפסה בכ-12%, ריטיילורס צללה בכ-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ת"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● בסיכום חודש יוני מדד ת"א 35 נחלש כ-2% ובסיכום חצי שנתי עלה בכ-6% ● ה-S&P 500 עלה ב-15%, העלייה הגבוהה ביותר במחצית ראשונה של שנת בחירות מאז 1976 ● בשבוע הקרוב, ייערכו בחירות בבריטניה ולפרלמנט בצרפת ● במזרחי טפחות מעריכים שבנק ישראל יפחית את הריבית באוגוסט

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

סניף של נייקי / צילום: Reuters, JONATHAN CHERRY

נייקי מחקה 27 מיליארד דולר ביום אחד. והמשבר מגיע גם לאימפריה של הראל ויזל

מניית קמעונאית הספורט הגדולה בעולם צנחה ב־20% ביום שישי בעקבות תחזית מאכזבת ורשמה את אחד הימים הגרועים בתולדותיה ● הירידות החדות הגיעו גם למניות פוקס והחברה הבת ריטיילורס, זכיינית נייקי בישראל ובמדינות נוספות ● בזמן שנייקי מכירה בחולשתן של חנויות המותג, הראל ויזל מתכנן עשרות סניפים חדשים

ענקית ההשקעות שהסתבכה בקריאות לחרם בגלל עסקיה עם ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: וול סטריט ג'ורנל מציג את התוכניות בישראל ליום שאחרי בעזה, בלקרוק הסתבכה במלזיה בגלל הקשרים עם ישראל, ובניו יורק טיימס מסקרים את המציאות ביו"ש ● כותרות העיתונים בעולם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים עדיין עומדים במקום": העיר שבה ניתן לקנות דירת 5 חדרים במיליון וחצי שקל

בשכונת אבני חן בחריש נמכרה דירת 5 חדרים בשטח 107 מ"ר תמורת 1.55 מיליון שקל ● "המלחמה יצרה בהתחלה קיפאון בשוק, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים מקום לגור בו", אומר שגיא אקשטין שייצג את המוכרים ואת הקונים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בלוך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

מעל 10 אלף יח"ד בחמש שנים: איזו עיר היא שיאנית ההתחדשות העירונית?

בדיקת הלמ"ס מעלה, כי תל אביב וערי המרכז מובילות בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית, ואילו בצפון ובדרום אין כמעט פרויקטים ● הממצאים מחזקים את הביקורת הרבה שקיימת כיום על ההתחדשות העירונית ותמ"א 38 בישראל, שאינה מגיעה כמעט לפריפריה

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי, ומה טווח המחירים בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

המטבוליזם של הישראלים השתנה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri

פחות שומן, יותר פחמימות: כך המלחמה משפיעה על הישראלים

חברת לומן, שפיתחה מכשיר הבוחן את תוצרי המטבוליזם, בדקה מדגם של 100 משתמשים. אצל כ-60% מהם חל מעבר לשימוש ביותר פחמימות כמקור אנרגיה - למרות ששמרו על התזונה שלהם דומה ● וגם: הניסוי הקליני המוצלח של חברת התרופות האמריקאית אלנילם ● השבוע בביומד