השגרה בעכו מתעתעת. בעוד שהחיים נמשכים לכאורה כרגיל והעסקים פועלים במתכונת מלאה, החיים בה אינם מזכירים את הימים שלפני השבעה באוקטובר. בעיר החוף הצפונית אמנם לא מתמודדים עם היקפי אזעקות כמו ביישובים סמוכים יותר לגבול, אך המתח הביטחוני נותן את אותותיו. טילים וכטב"מים מאיימים על ביטחון התושבים, ומשפיעים על כל תחומי החיים - מתיירות ועד תעשייה.

כנס מדברים צפון | מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "יש התעניינות גדולה של תושבי חוץ בשוק הנדל"ן" 
כנס מדברים צפון | "רק שלא יבקשו מאיתנו את המענקים בחזרה. אין לנו מאיפה להחזיר" 
כנס מדברים צפון | "מרקם שלם של כלכלה על סף קריסה"
כנס מדברים צפון | "כלכלה בנויה על כך שהעסקים מאמינים שהמחר יהיה טוב"

במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי - שבוע סיקור מיוחד מיישובי הצפון - התכנסו הפעם במלון עכותיקה, דנו באתגרים העומדים בפני האזור ושמענו על הצורך הדחוף בתמיכה ממשלתית משמעותית. באירוע השתתפו עמיחי בן שלוש, ראש העיר עכו; מאיר דודסון, בעלים של מלון עכותיקה; מיכל צורן, מנהלת אגף פעילות בינלאומית, פיתוח עסקי, באיגוד התעשייה הקיבוצית; ויוסי סבג, סמנכ"ל חברת הנדל"ן גשם. המנחה היה כתב גלובס אסף זגריזק.

מוכנות העיר למצבי חירום

"הצפון הוא צומת קריטי", אומר ראש העיר בן שלוש. "עכו היא צומת קריטי בכביש 6. כמה נחכה עד שתהיה פה תעסוקה? הצפון הוזנח, הצפון נעלם. עכשיו אני שואל את עצמי - יורים כט"במים וטילים על הצפון, מישהו מסתכל? לאן אנחנו הולכים? הממשלה, כל חברי הכנסת וכל השרים צריכים לבוא לפה יום-יום, לראות את הצפון, להסתכל לכולם בעיניים. הממשלה צריכה היום, אתמול, להגיע לעכו וליישובים בצפון ולעזור עכשיו. בסופו של דבר יש ילדים מפונים, ילדים בבתי מלון, אנשים ומשפחות שאין להם את השגרה שלהם פה, זה עצוב".

בנוגע לשאלה אם עכו ערוכה להידרדרות משמעותית במצב הביטחוני, בן שלוש אמר כי "אני יכול להגיד שמבחינתנו אנחנו עושים את כל הדברים הכי נכונים. אני אחת לשבוע מרכז צוות של הרשות המקומית להערכת מצב. האם אנחנו ערוכים מלא? האי ודאות כל פעם מתעתעת".

בן שלוש הדגיש את החשיבות של מוכנות מתמדת ואמר כי "מהרגע הראשון שנבחרתי לתפקיד אמרתי התיק הכי חשוב מבחינתי זה החירום. אתה לא יודע מתי זה יתפוס אותך. אנחנו צריכים להיות ערוכים בכל דקה, כל שעה".

בנוסף, עכו מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בתחום המיגון. בן שלוש הודה כי "יש פה שכונות ותיקות שאין בהן מיגון. יש כאלו שאין להם ממ"דים. אנחנו האבא והאמא של התושבים, וצריכים לתת להם תשובות". הוא הוסיף כי העירייה עושה מאמצים לשפץ ולשדרג מקלטים, כולל פתיחה מרחוק במקרה של הפסקת חשמל.

השפעה על ענף התיירות

מאיר דודסון, הבעלים של מלון עכותיקה שבו התכנסנו, תיאר את המצב הקשה בענף התיירות בעיר. לדבריו, "אנחנו קצת לומדים לשחות בדרך הקשה. כל פעם שאנחנו מרימים את הראש אז מישהו דוחף אותנו חזרה למים. עברנו 4 שנים קשות של אירוע רודף אירוע".

דודסון הדגיש את הצורך בתמיכה ממשלתית לאור המצב: "הממשלה צריכה להתערב. יש דבר כזה שנקרא קו עימות, אז זה לא קו על המפה. חמישה קילומטר וזהו. ונגמר העימות. יש מעגל שני". בנוסף, הוא הסביר כי העסקים בצפון סובלים מביטולים תכופים ומירידה חדה בתפוסה, מה שמוביל להפסדים משמעותיים.

יוסי סבג, עמיחי בן שלוש, מאיר דודסון ומיכל צורן עם כתב התחבורה של גלובס אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

מצב התעשייה בצפון

מיכל צורן, מנהלת אגף פעילות בינלאומית, פיתוח עסקי באיגוד התעשייה הקיבוצית, הציגה את המצב המורכב בתעשייה ואמרה ש"הרבה מהתעשייה בצפון, אפילו בקריות, אפילו בישובים הנפלאים בקיבוצים ובמושבים ובערים, הוגדרה על ידי המדינה כתעשייה חיונית. התעשיות הללו לא מתפנות".

צורן הדגישה את המסירות של העובדים ואמרה כי "האנשים לא מגיעים כי יש צו שמחייב אותם. הם מגיעים מתוך תחושה של ציונות, של שליחות. אפילו הייתי אומרת חירוף נפש אמיתי". היא קראה לממשלה להבין את חשיבות התעשייה כעוגן כלכלי לחזרה לצפון ולספק תמיכה בהתאם.

ומה קורה עם המפעלים שלא מתפנים?
"הרבה מאוד תעשיינים באו ואמרו 'נכון שאנחנו לא חיוניים, אבל אנחנו נהיה המפתח של ההמשכיות של היום האחראי. אנחנו נהיה בעצם העוגן הכלכלי שעליו תתבסס החזירה חזרה לצפון'. ולכן, למרות שהם לא הוגדרו חיוניים על ידי המדינה, הרבה מאוד תעשיינים החליטו להמשיך". מנגד,היא מספרת כי יש מפעלים שנאלצו להתפנות, "שעזבו את האתרים המקוריים. הם פשוט יצאו לאזורים אחרים. הדרימו".

היא הוסיפה כי "הממשלה תצטרך לעזור. לעזור פה בעכו ותצטרך לעזור בקו עימות על מנת להחזיר את התושבים. לא כדי שהם יחיו מהיד לפה או איזשהו מינימום, אלא אנשים שיחזרו. בשביל לבנות כלכלה ובשביל זה צריך לסייע".

מצב הנדל"ן: "רואים הבדל ברווחיות"

יוסי סבג, סמנכ"ל חברת הנדל"ן גשם, תיאר את המצב המורכב בשוק הנדל"ן בצפון: "הביקושים בצפון נפגעו. מי שיגיד אחרת, זה יהיה מילים יפות ומכבסת מילים, אבל הביקושים נפגעו. בדרום מתחילים כבר לראות התאוששות. זאת אומרת, אם תלך עכשיו לנתח את הדוחות של רבעון 1 של חברות ציבוריות, תראה שהרבעון מראה מגמת התאוששות של השוק. אבל אם תעשה איזשהו drill down, אז בצפון עדיין יותר קשה.

"כל חברה היא באמת מקרה לגופו. זאת אומרת, יש חברות שפועלות רק בתל אביב. הן חיות בעולם אחר. אתה תראה נתונים אחרים. אני יכול להגיד לך שאנחנו, שאנחנו חיים גם בצפון, גם במרכז, גם בדרום, רואים את ההבדלים בין פרויקט בצפון לפרויקט בדרום ובין פרויקט בדרום לפרויקט במרכז. רואים את ההבדלים גם בשיעורי הרווחיות וגם בכל הדברים. אנחנו צריכים את התמיכה הממשלתית ואת העזרה המדינית כדי להתרומם ולעלות למעלה".

אתגר דמוגרפי וחברתי

מיכל צורן, שהיא עצמה מפונה מביתה, הציגה את האתגר הדמוגרפי המשמעותי שעומד בפני הצפון. "הסכנה הגדולה שלנו היא הדמוגרפיה השלילית והאטרקטיביות לאוכלוסיות שיבואו וירימו את הצפון", אמרה. "הדבר הזה הוא סכנה שקטה, שאתה יודע שאוכלוסייה תחליט לא לחזור ושהצעירים יחליטו לא לחזור. לא תהיה התחדשות. זאת תהיה מכה קשה מאוד".

צורן הדגישה את הצורך בתוכנית לאומית להחזרת התושבים ומשיכת אוכלוסייה חדשה לאזור. "הקהילה שלי כבר שמונה וחצי חודשים לא בבית ביחד עם עוד עשרות אלפי מפונים. והתחושה היא מאוד קשה, אבל אני מוסיפה לזה את מה יהיה ביום שאחרי? איך אנחנו נמשוך את הקהילה החזקה? את הקהילה היזמית הילה חזרה הביתה ואני עדיין לא רואה".

מאיר דודסון העלה נושא חשוב נוסף הנוגע לאתגר החברתי באזור. "אנחנו אזור שיש בו אוכלוסייה מעורבת, יהודית וערבית. כרגע נכון להיום, זה משהו שקשה לדבר עליו, אבל זה חייב להיות אתגר ברמה הלאומית. קודם כל, אנחנו נמצאים פה וחיים פה כולנו ביחד. בחברה הערבית, כמונו, פוחדים מהטילים, הם סובלים מהפגזות והם סובלים מהמצב הכלכלי ובנוסף לכל הדבר הזה הם סובלים מחוסר טיפול של המשטרה בפשיעה".

דודסון קרא לממשלה לקדם תוכניות לחיזוק היחסים בין הקהילות. "זה כבר לא עניין מפלגתי. יש פה אוכלוסייה גדולה שסובלת לא פחות מאיתנו, שמבינה לא פחות מאיתנו שחיזבאללה לא מבדיל בין בית כנסת למסגד, בין יהודי לערבי. והאויבים שלנו מבחוץ הם אויבים של כולנו מבחוץ, ולכן הממשלה חייבת בין השאר לקחת את הנושא הזה של גם ההידברות בין ערבים ליהודים".

קריאה לפעולה ממשלתית

כל המשתתפים הדגישו את הצורך הדחוף בתמיכה ממשלתית ואזרחית. עמיחי בן שלוש, ראש העיר, אמר כי "אני קורא לאנשים לבוא לעיר וליהנות. זאת עיר מדהימה, עיר נמל, עיר חוף. יש פה אנשים מדהימים, יש פה שוק תיירות. יש לנו המון פעילות בתחומים של אירועים ותרבות. יש פסטיבלים שהולכים להיות אוטוטו. לצד השיגרה והחירום, בואו לעשות משהו לנפש עם מוזיקה, עם מוזיקה מאחדת. זה עוגן ואנחנו פה קוראים לכולם להגיע לעיר.

צורן סיכמה בקריאה לחזון רחב יותר ואמרה ש"אני קוראת לממשלה לפתח את זה לסטארט אפ ניישן אמיתי. להגיע לצפון, לאפשר תרבות של מחשבות והשקעות, ולייצר זאת ביחד עם תושבי הצפון שהם אנשים נהדרים ומסורים".

 *** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי