גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איש העסקים שמפסיד מיליונים מהפעולה הישראלית ברפיח

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מסבירים את ההאטה במשלוחי הנשק לישראל, בכירים ישראלים קוראים למנוע את נאום נתניהו בקונגרס, והיכולות של חיזבאללה והחות'ים מפתיעות את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

צרפת שוקלת לתגבר את צבא לבנון, והסיבה שפוטין תומך בחמאס
"צעצועים חדשים": הטנקים שאלביט תספק בקרוב לארגנטינה  

1הסיבה לכך שהיקף משלוחי הנשק של ארה"ב לישראל ירד

על רקע ההאשמות על האטה במשלוחי הנשק שהובילו לפגיעה ביחסים בין ישראל לבית הלבן במהלך השבוע האחרון, הבוקר פרסם הוול סטריט ג'ורנל כתבה תחת הכותרת "הסיבה לכך שמשלוחי הנשק של ארה"ב לישראל האטו". נכתב כי "משלוחי נשק אמריקאים לישראל הואטו מאז החודשים הראשונים של המלחמה בעזה מכיוון שרבים מהנשקים שהוזמנו בעבר כבר נשלחו או נמסרו בזמן שממשלת ישראל הגישה פחות בקשות חדשות", אמרו גורמים רשמיים בארה"ב. צוין כי "מעקב אחר משלוחי נשק לישראל הוא מורכב, מכיוון שלעתים קרובות הזמנות נשק מבוצעות שנים מראש, וממשלת ארה"ב אינה מכריזה על משלוחים". בנוסף, "רבים מכלי הנשק שסופקו על ידי ארה"ב נשלחו לישראל ללא כל חשיפה פומבית, לעתים קרובות בהסתמך על מכירות נשק שאושרו בעבר, מאגרי צבא ארה"ב ואמצעים אחרים שאינם מחייבים את הממשלה להודיע ​​לקונגרס או לציבור. גישה זו הקשתה להעריך כמה ואיזה סוג נשק ארה"ב עדיין שולחת".

צוין כי "מוקדם יותר השנה, ארה"ב התקרבה להשלמת המשלוחים הקיימים, וחייבה את הממשל לפנות לקונגרס לגבי הזמנות נשק חדשות, אמר פקיד משרד החוץ. גיורא איילנד, ששימש בעבר כראש המועצה לביטחון לאומי, אמר כי בתחילת המלחמה בעזה, ממשל ביידן האיץ את התהליך של אספקת כמות של אמצעי לחימה לישראל, שלרוב לוקח כשנתיים לשלוח, והשלים אותו תוך חודשיים בלבד. לאחר מכן הואט המשלוחים, לדבריו, אך לא בהכרח מסיבות פוליטיות. לכן, "דברי נתניהו על 'עצירה דרמטית' במשלוחי נשק שישראל ראתה לפני כארבעה חודשים, מצביעים על משהו נכון מצד אחד, אבל מצד שני מלווים בפרשנות הדרמטית הזו שאין לה בסיס", אמר איילנד.

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת ננסי א. יוסף, ג'רלד מלסין. לקריאת הכתבה המלאה. 

2בכירים ישראלים בטור בניו יורק טיימס: "אל תתנו לנתניהו לנאום בקונגרס"

זה כבר ימים ארוכים שבבית הלבן חוששים לקראת הנאום של נתניהו בקונגרס, המיועד להתרחש ב-24 ביולי, וכעת מפרסם הניו יורק טיימס את קריאותיהם של בכירים ישראלים למנוע את הנאום. "נתניהו לא מייצג אותנו. הקונגרס צריך לדחות אותו", אומרת כותרתו של טור שפורסם היום בעיתון האמריקאי. הקונגרס עשה "טעות איומה" בכך שהזמין את נתניהו לנאום, קראו אהוד ברק, תמיר פרדו, דויד גרוסמן וכותבים נוספים לחבריו, זאת מאחר והופעתו "תתגמל את התנהלותו השערורייתית וההרסנית כלפי ארצנו".

בטור נכתב כי "עד היום, נתניהו לא הצליח להציג תוכנית לסיום המלחמה בעזה ולא הצליח לשחרר את החטופים. לכל הפחות, הזמנה לנאום בקונגרס הייתה צריכה להיות מותנית בפתרון שני הנושאים הללו ובנוסף, בקריאה לבחירות חדשות בישראל". הזמנת נתניהו לנאום, נכתב, "תהווה תגמול על הבוז שלו למאמצי ארה"ב לכונן תוכנית שלום, ולאפשר סיוע נוסף לתושבי עזה", ולדחייה שלו את תכניות ביידן "להוריד את חמאס מהשלטון בעזה באמצעות הקמת כוח שומר שלום, מה שיכל להביא בעקבותיו ברית אזורית רחבה בהרבה, כולל חזון לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שהוא לא רק אינטרס ישראלי אלא גם אינטרס של שתי המפלגות הפוליטיות בארה"ב". בכך, "נתניהו מהווה את המכשול העיקרי לתוצאות אלו", טענו הכותבים, וקראו למחוקקים האמריקאים "לבקש מנתניהו להישאר בבית".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, רה"מ לשעבר אהוד ברק, חתן פרס הנובל בכימיה פרופ' אהרון צ'חנובר, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופ' דויד הראל, חתן פרס ישראל דויד גרוסמן, עו"ד טליה ששון. לקריאת הכתבה המלאה. 

3החיזבאללה והחות'ים מאתגרים את מערכות ההגנה של ישראל וארה"ב

"סדרה של ירי רחפנים על ידי מיליציות הנתמכות על ידי איראן בלבנון ובתימן חשפה כי לקבוצות יש יכולות וטקטיקות הגנה אווירית משופרות יותר ממה שחשבו בעבר, התפתחות שאמורה להניע מפקדים צבאיים בישראל ובארה"ב לבחון את תוכניותיהם לפעולות אוויריות באזור", אומרים מומחים ל-Breaking Defense. "עם זאת, לא ברור אם איראן אכן סיפקה מערכות חדשות, או שהגידול האחרון במטרות שהופלו נובע מכך שארה"ב וישראל היו פעילות יותר, מה שנותן לקבוצות הנתמכות על ידי איראן הזדמנויות רבות יותר לירות לעבר מטרות".

נכתב כי "מאז פרוץ הלחימה בין החיזבאללה לבין ישראל לאורך גבולותיה הצפוניים של ישראל, איבד חיל האוויר הישראלי חמישה מל"טים בגובה בינוני ובגובה רב. במהלך אותה תקופה איבדה ארה"ב שלושה MQ-9 Reapers מעל תימן בגלל טילים שנורו על ידי המיליציות החות'יות". צוין כי "המספרים הללו תואמים יותר לסוגי האבדות הצפויים בתרחיש של קרב בין כוחות שווים, ולא למה שנראה בדרך כלל מצד חיזבאללה והחות'ים, למרות שימוש קבוע של אלה במערכות במל"טים באזור. המקרה המתועד האחרון לפני הסכסוכים האחרונים, היה הפלת מזל"ט MQ-9 על ידי החות'ים ב-2019. לאור ההצלחה האחרונה נגד מערכות כאלה, מומחים מאמינים שארה"ב וישראל יצטרכו להתאים את תפיסת הפעולה שלהן תוך הפעלת פלטפורמות ISR בלתי מאוישות (מערכות המשמשות לפעולות מודיעין, מעקב וסיור)", נכתב.

"איום הולך וגובר נגד מל"טים בגובה בינוני ואפילו בגובה גבוה יכול לערער את הדומיננטיות האווירית של ישראל וארה"ב ולסכן את היכולת שלהן להשיג מודיעין בזמן", כתב פרזין נאדימי, עמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, באימייל.

מתוך Breaking Defense, מאת ריאד קוואג'י. לקריאת הכתבה המלאה.

4ישב 14 שנים בכלא המצרי: איש העסקים ששלט במעבר רפיח

"איברהים אל-אורגני, בדואי שישב בכלא המצרי לפני 14 שנים, הוא כיום אחד היזמים האהובים על המשטר המצרי, ומפקח על אימפריה עסקית המשתרעת על פני מגזרים מרובים, החל מבנייה ועד שירותי בריאות, שפרחה בתור שלוחה מהימנה של משטרו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי", נכתב בפייננשל טיימס. אימפריה זו והקשרים לאליטות הצבאיות והביטחניות של מצרים הקנו לאל-אורגני עמדת השפעה ייחודית בסיני וברצועת עזה, נכתב. "במשך שנים כל מי שרוצה להכניס סחורות למובלעת דרך גבול מצרים עמד בפני אפשרות אחת: עבודה עם החברות של אל-אורגני. זה תפקיד שהוא טיפח במשך עשור. אבל מאז המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, האינטרסים של אל-אורגני הגיעו תחת אור הזרקורים, לא מעט בגלל הסכומים העצומים שהרוויחה חברת 'האלה' (Hala) שלו בסיוע לעזתים נואשים להימלט. 'מיליונים הם אוספים מאיתנו כדי לצאת מעזה, וגובים תשלום גבוה גם כדי להעביר סחורות לתוך עזה', אמר איש עסקים עזתי. 'הוא הבחור הגדול'", אמר על אורגני.

"'האלה', שנוסדה בעצמה כחברת 'תיירות' המאפשרת נסיעות בין מצרים לעזה, הציעה נתיב מילוט חיוני לפלסטינים", נכתב. "אבל למעבר הבטוח במעבר רפיח היה מחיר גבוה: 5,000 דולר למבוגר ו-2,500 דולר לילד מתחת לגיל 16, לפי פלסטינים". עוד צוין כי "חברות אחרות בקבוצת אל-אורגני בנו בעשור האחרון כמעט מונופול האספקת סחורות לרצועה החסומה דרך רפיח".

המתקפה של ישראל על רפיח, שסגרה כעת את המעבר ללא הגבלת זמן, "חונקת את המשלוחים ופוגעת באינטרסים העסקיים של אל-אורגני. באופן משמעותי יותר, היא עוררה את זעמו של משטר סיסי, והפחיתה את השפעתו בעזה". נכתב כי לאור דאגותיה של קהיר, אל-אורגני, מנהיג תראבין, השבט הגדול ביותר בסיני, "הכריז בחודש שעבר על הקמת 'איחוד השבטים הערבים' ש'יעבוד לצד המדינה המצרית' בנושא ביטחון. מומחים ראו את המהלך כסימן לממשלה מודאגת המבקשת את תמיכת הבדואים - פעם שבטים נוודים שמאכלסים את סיני - על רקע החשש שהמתקפה של ישראל עלולה בסופו של דבר להבריח פלסטינים למצרים".

מתוך הפייננשל טיימס, מאת אנדרו אינגלנד. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

מצעד טילים של החותים בתימן / צילום: Reuters, KHALED ABDULLAH

עם ראש קרב של 500 ק״ג: למה טילים למרכז גורמים לאזעקות בהיקף נרחב מהרגיל?

החות'ים שיגרו טיל קרקע-קרקע מתימן לשטח מדינת ישראל שהוביל להתראות נרחבות באזור המרכז ● מדוע הטילים של חיזבאללה והחות'ים לאזור המרכז מפעילים טווח התראה נרחב כל-כך? ● מה זה אומר יירוט מחוץ לגבולות המדינה? ● מדוע הטיל הבליסטי ששיגרו חיזבאללה יורט באמצעות קלע דוד? ● ומהן עלויות היירוטים? ● גלובס עושה סדר

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

ארונות מוחזרים מאפגניסטן. הצבא תלוי במערב התיכון, וגם הבחירות / צילום: Associated Press, Jason Minto

מה אומרת לכם נושאת המטוסים הארי טרומן

בלימה, לא התקפה, אמר טרומן ב-1947 ● "מלחמות נצחיות" סחטו את החשק האמריקאי להילחם. זה כולל במיוחד את תומכי דונלד טראמפ

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

הטריליונרים הראשונים? / צילומים: AP, APSEZ, Business Wire, Nati Harnik, Hiro Komae, Rick Bowmer, David Zalubowski, Jae C. Hong, Craig Mitchelldyer

108 שנה אחרי שהוכרז המיליארדר הראשון. מי יהיה הטריליונר הראשון?

בשלוש השנים הקרובות אילון מאסק צפוי לעשות היסטוריה ולהפוך לטריליונר הראשון עלי אדמות ● אבל הוא לא יישאר בצמרת לבד להרבה זמן, עד סוף העשור מועדון הטריליונרים צפוי לכלול כבר 7 חברים, לפי חברת ניתוח הדאטה הלונדונית אינפורמה ● אלה האנשים שעשויים להמציא מחדש את העושר העולמי

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה. זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק, מיתוג ופרסום מהמובילים בעולם, לא מתרשם יותר מדי מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אמנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה למודל של פרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

"פגיעה קשה לאיראן": המומחה שמעריך האם טהרן תגיב

"אם נסראללה נהרג, זו עשויה להיות מכה עצומה לארגון, במיוחד כי לפי דיווחים היו בכירים אחרים בכוורת שנהרגו", מסביר תא"ל (מיל’) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ● לדבריו, "נסראללה הוא חלק מהמערכת האיראנית, וממלא בה תפקיד חשוב. עבור איראן, זו מהלומה שיהיה קשה לחיות איתה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מודי׳ס הנחיתה על הכלכלה הישראלית מכה חסרת תקדים ואותתה: התחתית עוד לפנינו

בהחלטה חריגה, מודי׳ס הפחיתה את דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות והציבה אותה בשורה אחת עם מדינות כמו פרו וקזחסטן ● זאת, למרות נתוני המאקרו החזקים של ישראל ● מהשווקים הגלובליים ועד למגזר ההייטק הישראלי: מה עומד מאחורי חוסר האמון הרב שמשדרים בחברת הדירוג כלפי הכלכלה הישראלית? ● שש הערות

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

חקלאי בשדה אורז במחוז ניאיגטה / צילום: Shutterstock

ממשלת יפן רצתה לשמור על החקלאים וגרמה למחסור לאומי ולזינוק מחירי האורז

החום שפגע ביבולים, לצד מדיניות ארוכה של מגבלות יבוא, הובילו למחסור חריף באורז ביפן ● מומחים מציינים כי דווקא ההגנה על חקלאות האורז המקומית, חלק מהותי מהתרבות, אחראית למצוקה ● והאם יש לקח לישראל, ששיבחה לאחרונה את תוכנית ביטחון המזון היפנית

ההלוויה של מוחמד חוסיין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו

החיסול של מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה אתמול מגיע לאחר שצה"ל הצליח לחסל כמעט את כל צמרת הפיקוד של חיזבאללה ● הבכיר היחיד שנשאר הוא אבו עלי רצא, מפקד יחידת באדר שאחראית על המרחב שמצפון לנהר הליטני ועד העיר צידון

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: דני שם-טוב-דוברות הכנסת

השכר, קרן ההשתלמות והפנסיה - כל מה שכדאי לדעת על הגזירות של משרד האוצר

באוצר הציגו שלל צעדים כבדים במטרה למלא את הקופה ● בין היתר על המוקד, הטלת מס על קרנות ההשתלמות, קיצוץ ההטבות בפנסיה, שחיקת הנטו לשלוש שנים והקפאת מדרגות המס ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

לרגל 30 שנה לסדרה "חברים", מה שמו האמצעי של צ'נדלר?

מיהו מטטרון, איזה שחקן קולנוע אמריקאי בחר את שם הבמה שלו בעקבות גיבור-על, ומתי הודפסה המהדורה הראשונה של ספר השיאים של גינס? ● הטריוויה השבועית

רה''מ נתניהו באו''ם / צילום: צילום מסך

נתניהו: חיסולו של נסראללה היה תנאי הכרחי להשגת היעדים שהצבנו

נתניהו הפיץ הצהרה מוקלטת, בעקבות חיסול מזכ"ל חיזבאללה נסראללה ● אזעקות הופעלו בגוש דן ובשפלה - בעקבות טיל ששוגר מתימן ויורט ● חלקי יירוט גדולים נפלו סמוך לירושלים, לא היו נפגעים ● שר החוץ כ"ץ חשף ב"פגוש את העיתונות": התנגדתי לתקיפת בכירי מועצת השורא בתחילת המלחמה ● צה"ל אישר רשמית: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חוסל ● נשיא ארה"ב ביידן: "חיסול נסראללה - צדק לקורבנות רבים" ● כל העדכונים

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock

וורן באפט מהמר על 300 מיליארד דולר. האם הוא מפספס בגדול?

לפי הערכה, אגירת המזומנים של באפט עלתה לו בינתיים כ־60 מיליארד דולר ● בשוק מנסים להבין האם היא טומנת תחזית קודרת

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית