גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

מערכת הבחירות האינסופית בארה"ב מתנהלת זה שנה ויותר, בעצם יותר, מפני שדונלד טראמפ הקדים להודיע על כוונתו להתמודד עוד בתחילת 2021, מייד לאחר שפינה את הבית הלבן. אבל השבוע אנחנו נכנסים אל השלב הסופי שלה.

פרשנות | הבוחרים בניו יורק מדיחים ציר קונגרס אנטי-ישראלי רדיקלי
כותרות העיתונים בעולם | צרפת שוקלת לתגבר את צבא לבנון, והסיבה שפוטין תומך בחמאס

הערב, (ו' לפנות בוקר בישראל), הנשיא ביידן והנשיא לשעבר טראמפ ייפגשו פנים אל פנים בוויכוח הטלוויזיה הראשון של המערכה. ב-15 ביולי תתכנס ועידת המפלגה הרפובליקאית, שתמנה רשמית את טראמפ למועמדה. ב-19 באוגוסט תתכנס הוועידה הדמוקרטית, שתמנה את ביידן.

יום ההצבעה הרשמי הוא אומנם 5 בנובמבר, אבל כמעט כל המדינות יתחילו להצביע עוד קודם, אם בקלפיות מיוחדות ואם באמצעות הדואר. שבע מדינות, כמו אילינוי ומינסוטה, יתחילו 40 יום ויותר לפני המועד הרשמי. אחרות, כמו קליפורניה ואריזונה, יתחילו חודש מראש.

ב-2020, שני שלישים מבעלי זכות ההצבעה, 101 מיליון בני אדם, הטילו את פתקיהם או שלחו אותם לפני היום הנקוב בחוקה (יום השלישי הראשון בשבוע המלא הראשון של נובמבר).

פירושם של המספרים האלה הוא שבשביל חלק ניכר מציבור הבוחרים, מערכת הבחירות הממשית תסתיים ימים או שבועות לפני סופה הרשמי. לא קל להיאבק על חסדיהם של המצביעים המוקדמים, אבל אפשר בהחלט להניח שבמערכה הזו לא יהיו זמנים מתים. אינטנסיביות בלתי פוסקת היא הכרח גמור, כדי לשכנע מצביעים להשתמש בזכותם.

 

הפעם: שני ויכוחים מוקדמים מאוד

ויכוחי הטלוויזיה של העבר נפתחו תמיד בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר (הסיבוב הראשון היה ב-1960, אחר כך הייתה הפסקה של 12 שנה, והוויכוחים התחדשו ב-1976). היו שנים שבהן כל הוויכוחים - שלושה, או אפילו ארבעה - נערכו באוקטובר. הפעם, הראשון הוא בסוף יוני, והשני נועד להתקיים ב-10 בספטמבר. הם יסתיימו אפוא בתאריך מוקדם מאוד, אם כי מוקדם פחות ממה שנדמה, בהתחשב בזה שאנשים יתחילו להצביע בסוף ספטמבר, כאשר רישומם של הוויכוחים עדיין יהיה טבוע בזיכרונם.

הסיבה להתחלה המוקדמת היא אולי אסטרטגית אבל גם תוצאה של זהירות. את התאריכים הציע מטהו של ביידן. טראמפ הבטיח מלכתחילה להופיע לכל ויכוח. הוא הניח שביידן מנסה להשתמט מעימות ישיר. לנשיא יש סיבה סבירה לחשוש מפני ויכוח, מפני שכושר הדיבור שלו ומצבו הקוגניטיבי חזרו והועמדו בספק. ויכוחים מוקדמים מקטינים במידה מסוימת את הסיכונים.

הנשיא כמובן היה יכול לדלג על הוויכוחים. הוא היה יכול להתנות אותם בהכרה פומבית של טראמפ בלגיטימיות של ניצחון ביידן ב-2020. עד היום, טראמפ מתאר את הבחירות ההן כמעשה זיוף. בדרך-כלל, בוויכוחים נשמרים גינונים כלשהם. מחוץ לבחירות של 1980, כל אימת שאחד המתווכחים היה נשיא מכהן, יריבו פנה אליו בתואר "אדוני הנשיא", או לפחות השתמש בתואר "נשיא" כדי לתאר אותו. הבה נעצור את נשימתנו. הסיכוי שטראמפ יכיר בנשיאותו של ביידן במהלך הוויכוח שואף לאפס. אם הוא יעשה כן, זו תהיה הכותרת הגדולה של הוויכוח.

הוויכוח יימשך 90 דקות, והוא יתנהל בתוך אולפן של סי.אן.אן באטלנטה, בירת ג'ורג'יה, בלי קהל. המיקרופון ייפתח רק כאשר יגיע תורו של אחד המתווכחים, כך שטראמפ לא יוכל להפריע בקריאות ביניים. כפי שעשה לביידן ב-2020 וגם להילרי קלינטון ב-2016.

את הוויכוח ינחו שניים מוותיקי הסיקור הפוליטי של סי.אן.אן, שאינם נוטים אהדה לטראמפ. הם גינו אותו לא פעם על עיוותים ועל חצאי-אמתות. יהיה מעניין לראות אם הם ייצאו מגדרם להפגין ניטרליות.

בחירת הנושאים בידיהם. אבל ספק אם הוויכוח ייזכר על רשימת נושאיו. ההתעניינות העיקרית תהיה בסגנון ובלשון הגוף. ביידן יצטרך לעמוד במבחן הגיל, טראמפ יצטרך לעמוד במבחן הריסון העצמי והריכוז. מטות הבחירות של שניהם יבלו את הימים הבאים בהגזמות. הם יוכיחו שביידן הוא הזקן הכושל, וטראמפ הוא הנרקיסיסט הזקן, בלי קשר למה שיגידו.

הכיוונים הפוליטיים אינם קשים לניחוש. טראמפ יאשים את ביידן בהפקרת הגבול הדרומי של ארה"ב לפלישת פושעים, טרוריסטים ואנסים, המסכנים את ביטחונה הלאומי של ארה"ב ואת ביטחונם האישי של אזרחיה, וגונבים את מקומות העבודה שלהם. זו כנראה נקודת התורפה העיקרית של ביידן לצד האינפלציה. אומנם האינפלציה עומדת עכשיו על שליש רמתה מקיץ 2022, אבל הפופולריות הנמוכה של ביידן בענייני כלכלה היא הנכס העיקרי של טראמפ.

ביידן יזכיר שהשקיע טריליון דולר בתשתית הכורעת של ארה"ב, יותר מכל נשיא ב-65 השנה האחרונות. התוצאות ניכרות בכל רחבי ארה"ב: דרכים נסללות, גשרים נבנים או מתוקנים, מערכות חשמל ואינטרנט מתעדכנות. הוא ידבר על יוזמתו למחול על חובות הסטודנטים. זה עניין מרכזי בארה"ב, הנוגע ל-44 מיליון סטודנטים בהווה ובעבר, עם חוב של 1.4 טריליון (1,400 מיליארד) דולר.

יהיה מעניין לראות את טראמפ מתמודד עם שני ענייני חוץ מסובכים: המזרח התיכון ואוקראינה. הוא כמובן יחזור על ההבטחה הקבועה, שהוא ישכין שלום "בתוך 24 שעות". אבל האם יתקוף את ביידן על חוסר לויאליות כלפי ישראל? או על עודף הרפתקנות נגד רוסיה? חזקה עליו שיאשים את הנשיא, כי מדיניות החוץ שלו דוחפת את ארה"ב ל"מלחמת עולם שלישית". התנצחות עזה מובטחת.

הסקרים ערב הוויכוח משקפים כמעט-תיקו. אנחנו מתעניינים לא במספרים הארציים, שיש להם משמעות מוגבלת בהתחשב בשיטת הבחירות המסובכת, אלא בשש או שבע מדינות, לאו דווקא הגדולות ביותר, שבהן יוכרעו הבחירות.

הזקן הכושל נגד הנרקיסיסט הזקן

סקר מעקב יומי של הניו יורק טיימס הראה ביום ג', כי לטראמפ יש יתרון זעיר בכל אחת ממדינות-המפתח. תנודה קטנה מאוד תוכל לשנות את המשוואה. מן הסקרים נראה שתנודה קטנטנה לטובת ביידן אומנם התרחשה בשבועות האחרונים, מאז שטראמפ הורשע בבית משפט בניו יורק.

משימתו העיקרית של ביידן היא להוכיח שהוא כשיר להתמודד בגיל 81, ולחזק את ספקות הבוחרים כלפי התאמתו הטמפרמנטלית של טראמפ; משימתו העיקרית של טראמפ היא להוכיח באמצעות השוואה ויזואלית וקולית, שהוא-הוא הכשיר.

ביידן מתכונן לקראת הוויכוח באופן הקלאסי: בסמינרים ארוכים של מדיניות ובתרגילי דיבור וסגנון. טראמפ אומר שהוא מתכונן פשוט באמצעות שאלות ותשובות בעצרות הבחירות שלו. אין ספק שהוא ייכנס לאולפן במידה הרבה יותר גדולה של ביטחון עצמי. הביטחון הזה לא תמיד היטיב לשרת אותו בעבר.

מאז הוויכוח של 1960 (קנדי-ניקסון), משקיפים לא נטו לייחס לוויכוחים את היכולת להכריע בחירות. אבל מפעם לפעם ויכוחים השפיעו. ניחוש: הוויכוח הזה ייכנס לרשימת המשפיעים.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

תמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

תמיר כהן מתפטר מניהול שיכון ובינוי: ינסה לרכוש את השליטה בחברה

מנכ"ל שיכון ובינוי עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד ● ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● בכוונת תמיר כהן לגבש קבוצת משקיעים שתנסה לרכוש את השליטה בחברה ●  מניית שיכון ובינוי נחתכה בכ-65% מאז רמות השיא לפני כשלוש שנים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

יראו סוף סוף את הכסף? מכירת הקופות המסלוליות של סלייס יוצאת לדרך

בעקבות אישור בית המשפט המחוזי, הודיע המנהל המורשה בסלייס, רו"ח אפי סנדרוב, כי הוא יוצא בהליך למכירת ארבע קופות מסלוליות ● סנדרוב: "מדובר בצעד שנועד להבטיח לכ-90% מלקוחות סלייס חזרה לפעילות סדירה תחת גוף מנהל מקצועי"

נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס / צילום: Armis

הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים

אחרי ניסיון כושל להקים סטארט-אפ פינטק, נדיר יזרעאל לא התייאש והקים את חברת הסייבר ארמיס, שקצב ההכנסות השנתי שלה כבר חצה את רף 200 מיליון הדולר ● החלום שלו הוא לבנות אימפריה כחול-לבן, אבל בינתיים הוא מזהיר: "בישראל לא חוששים מספיק ממתקפת סייבר כוללת. צריך להיערך כדי שלא יקרה כאן 7 באוקטובר של הסייבר" ● שיחה קצרה עם נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

הגוש הגדול בשדה דב / צילום: איל יצהר

אחרי 50 שנה: כך תתחלק הקרקע היוקרתית בין 1,700 הבעלים

ביהמ"ש צפוי לאשר את מתווה חלוקת הזכויות בקרקעות ברובע שדה דב בת"א, מהלך שיאפשר הקמת 2,700 דירות ואלפי מ"ר תעסוקה ומסחר ● בכך יבוא לסיומו פירוק השיתוף של הגוש הגדול

סונאק (מימין) ומקרון. בהפרש של שבועיים, על אף כל הסקרים, קראו לבחירות בזק / צילום: Associated Press, Kin Cheung

שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

שני טכנוקרטים צעירים מבריקים ויהירים מקרבים את הדמוקרטיה הליברלית בצרפת ובבריטניה אל חורבנה ● מה אומר אקט התאבדותם על מנהיגים אחרים במשבר?

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

אל''מ במיל' שי קרמונה / צילום: דוברות מתפ''ש

המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"

שי קרמונה, מנכ"ל זכיינית KFC ישראל, משרת מאז אוקטובר במילואים כנציג מפקדת התיאום והקישור לעזה ● בטור מיוחד לגלובס הוא משתף באתגרים ובקשיים, ומסביר מה גורם לו להמשיך ● ישראל מתגייסת

צרפת הולכת לקלפי / צילום: ap, Jean-Francois Badias

"מקום ראשון": הישג חסר-תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בצרפת

לפי המדגמים, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון ● שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

רשות המסים התפשרה על 4 מיליארד שקל מול חברת טבע. איך זה קרה?

טבע תשלם לרשות 750 מיליון דולר (כ־2.8 מיליארד שקל, לפי שער הדולר־שקל הנוכחי): מדובר בסכום נמוך באופן משמעותי מזה שדרשו בתחילה ברשות המסים - 6.9 מיליארד שקל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קרן הפנסיה סירבה לשלם לחולה בסרטן. מה קבע ביהמ"ש?

אב הגיש תביעת מזונות לביהמ"ש לענייני משפחה, אך גרושתו טענה כי הוא מחויב בתשלום מזונות ולכן אינו יכול להגיש בקשה כזו ● עיריית אשקלון פיגרה בתשלומים לקרן הפנסיה, והקרן סירבה לשלם קצבה לחולת סרטן ● ואדם שמכר לשותפו בחברה את מניותיו טען להסכמה בע"פ לרכוש אותן בחזרה ● 3 פסקי דין בשבוע

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה

עלייה במספר התיקים בהוצאה לפועל: באיזו עיר מספר החייבים הוא הגבוה ביותר?

מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה כי בסוף שנת 2023 היו במערכת ההוצאה לפועל 562,996 חייבים - עלייה של 5% לעומת 2022 ● בת ים בולטת עם השיעור הגבוה ביותר של חייבים מבין הערים הגדולות ● אילו ערים נוספות ברשימה?

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: צילומים: Shutterstock, AP-Michael Perez

העימות הנשיאותי הראשון בארה"ב הוליד הרבה טענות. לא כולן מדויקות עובדתית

בסוף השבוע נערך הדיבייט הראשון במסגרת הבחירות לנשיאות ארה"ב, בין הנשיא המכהן ומועמד הדמוקרטים ג'ון ביידן לבין המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ ● איך היו הביצועים מבחינת דיוק בעובדות - במהלך העימות ומחוצה לו? ● המשרוקית של גלובס

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי, ומה טווח המחירים בשוק

דן לואב / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה

המיליארדר היהודי דן לואב ידוע כמשקיע אקטיביסט מהדור הישן, שלא מפחד להביע ביקורת ולבצע שינויים דרסטיים ● באמצעות האסטרטגיה הזו, הוא הצליח להגדיל את ההון של קרן הגידור שלו מ־3 מיליון דולר ל־7.7 מיליארד ● איך למרות זאת הוא פספס את מהפכת ה־AI, ומה חלקו במאבק נגד סטודנטים פרו־פלסטיניים?

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה בעלי פטור ניתן להחזיר לשירות מילואים, ולמה זה תהליך כל כך מסובך?

השחיקה של חיילי המילואים מביאה צורך לחפש מקורות נוספים לכוח אדם ● בזמן שרבים מעוניינים להשלים זאת באמצעות גיוס חרדים, אחרים מציעים לגייס בעלי פטור משירות זה ● בפועל, השליטה של צה"ל בנתונים לגביהם לא ברורה, וגם מי שמנסים לחזור ולשרת נתקלים בקשיים ● המשרוקית של גלובס

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?