גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו
מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

 

ב-7 באוקטובר, במקביל לזוועות שהתחוללו בדרום, נשרף מפעל הצבע של נירלט הממוקם בקיבוץ ניר עוז - וכל המלאי וחומרי הגלם הושמדו על ידי מחבלי ארגון הטרור חמאס. כמעט תשעה חודשים אחרי, החברה מייצרת במפעל זמני בבאר שבע את רוב המוצרים שלה, והיתר מיובאים מייצור שנעשה ביוון.

ישראל מתגייסת | פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש
ישראל מתגייסת | העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה

טרם המלחמה היו בנירלט כ־400 עובדים. מתוכם, כ־25% היו במילואים או פונו מבתיהם, וילנה טרופנוב נחטפה והוחזרה, אך היא עדיין ממתינה לבנה החטוף בעזה. כיום יש במפעל כ־380 עובדים. "אנחנו בוכים על מה שאיבדנו, אבל עובדים על החוסן שלנו ומסתכלים קדימה", אומר המנכ"ל עמרי לוטן. "לא ניתן לשום דבר להתמוטט. נקום ממה שהיינו למשהו הרבה יותר טוב.

"המחבלים העלו את המפעל באש בכוונה. הם מאוד רצו להגיד שהם פגעו במפעל כימיקלי בישראל, ותמיד היינו מטרה בעיניהם. כבר באותו היום הבנו שזה הולך למקום לא טוב, והפעלנו מערכת תרחישים. הקמנו צוותי עבודה שבדקו איפה אפשר יהיה לייצר, מה החלופות ואיפה ניתן יהיה לאחסן את מה שיש במרלו"ג.

"הקמנו קבוצות עבודה של אלו שלא היו במילואים, לא מפונים, חטופים או בטראומה. בימים הראשונים האזור היה שטח צבאי סגור, ולא נתנו לנו להתקרב. רק אחרי עשרה ימים יכולנו להיכנס, ואז הכול כבר היה שרוף".

"לא נזיז את הגבול"

תהליך השיקום כלל החלטה כפולה: לחזור לשוק כמה שיותר מהר, ולתכנן את העתיד. "חזרנו לשוק עם מוצרי הדגל - השליכט, השפכטל והצבע - ואנחנו עובדים על המפעל הגדול, שייקח זמן עד שייבנה. המקום הנמוך הזה הופך להיות הזדמנות", אומר לוטן.

מתוך הבנה שחברות אחרות לא יוכלו לייצר עבורם את הכמויות הנדרשות, הוחלט על שכירת מרלו"ג בבאר שבע, שחולק לייצור ולאחסון. במקום שני קווים שנחנכו רק ב־1 באוקטובר, שבוע לפני שהמפעל נשרף, יירכשו מכונות חדשות וקווי ייצור חדשניים יותר.

האם חשבו להקים את המפעל באופן קבוע במיקום שאינו ניר עוז? לוטן שולל זאת על הסף. "לא נזיז את הגבול איתנו", הוא נחוש. "אם היינו זזים לקרית גת, הגבול היה זז איתנו. הסיבה השנייה היא קצת יותר אמוציונלית - הטרור לא יפחיד אותנו. אנחנו שם. התפקיד שלנו הוא לשאת את הדגל.

"אם יש לך מפעל בניר עוז ושרפו לך אותו כי רוצים להפחיד אותך, תחזור לשם. אלו ערכי החברה, וזה החזון שכולם מסכימים עליו. זה גם נותן הרבה כוח לתושבים באזור ולעובדים, שיודעים שאנחנו חלק מהשמירה וחלק מהנוף של הדרום. לא הייתה דקה שחשבנו אחרת".

לוטן מודה היום גם על ההחלטה לבחור בקבלן משנה ביוון, ולא בטורקיה שהכריזה בהמשך על חרם יבוא על ישראל. "המדינה הכי מפותחת בנושא צבעים וחומרי בניין שקרובה אלינו היא טורקיה, אבל היינו הורגים את עצמנו פעם שנייה.

"זו לא הייתה החלטה פשוטה, כי הטורקים גדולים יותר ומסובסדים על ידי המדינה, אבל הרגשנו שאנחנו לא יכולים לסמוך על השותפים הטורקים. היבוא מיוון יקר יותר ואינו רווחי כרגע, אבל אנחנו עושים זאת כדי לשמור על נתח השוק ועל הלקוחות שלנו.

"בסופו של דבר, המלחמה לא תימשך לעד, ואז השוק ייפתח מאוד. זה שוק שהוא המראה של הגידול באוכלוסייה. אחרי השקע יגיע ההר".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הקרן לידידות ומפעל הפיס

הקרן לידידות, מפעל הפיס ומשרד הרווחה ישקיעו 30 מיליון שקל במיזם סיוע חברתי לנפגעי המלחמה. מטרת המיזם: להעשיר את ארגז הכלים של שירותי הרווחה ברשויות המקומיות.

עבודה של בלה חביציקין בתערוכה ''הלב הפועם'' / צילום: יח''צ

רשות מקומית שתעמוד בקריטריונים תקבל שתי הקצאות כספיות בשני מסלולי סיוע, עבור מענים קהילתיים ורכישות מרוכזות, ועבור מענים פרטניים. המיזם יימשך עד 31 באוקטובר 2024.

לדברי נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, "בזכות המיזם, אלפי אנשים שנותרו ללא קורת גג וללא תחושת ביטחון יוכלו לקבל מענה מיידי. כולי תקווה כי המלחמה תסתיים בהקדם, כדי שכל מי שנפגעו ממנה יוכלו להתחיל ולשקם את חייהם. אנחנו נפעל כדי לסייע להם בכך".

רשת יוחננוף ועמותת קהילת שבט הנובה

רשת יוחננוף תעניק את החסות המרכזית במופע הנצחה וזיכרון מוזיקלי עבור שורדי הנובה, שיתקיים בחמישי (27.6) בפארק הירקון. במהלך המופע תצא קריאה להשבת החטופים, ויגויסו כספים לטובת שיקום שורדי הנובה והמשפחות השכולות מהפסטיבל.

במהלך האירוע תחלק הרשת למשתתפים חולצות להעלאת המודעות לצורך בתמיכה ובסיוע לקהילת הנובה. קודם לכן תרמה הרשת גם להקמת מתחמי ה-Nova healing journey, המהווים חלק מפעילות השיקום היומיומית הנעשית עם השורדים על ידי עמותת קהילת שבט הנובה.

לדברי איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי הרשת, "אנו רואים בפסטיבל תחילתו של מסע ארוך לצד שורדי הנובה ובני משפחותיהם. התמודדותם היומיומית ומעוררת ההשראה לא תימחה מליבנו גם בסיום הערב".

קניון עופר רמת אביב

בקניון עופר רמת אביב מוצגת התערוכה "לב פועם", הכוללת יצירות שנוצרו על ידי אמנים תושבי העוטף והצפון, שורדי מסיבת הנובה, חיילים ואנשי מילואים אשר נפגעו במלחמת חרבות ברזל. כל אלו תרמו את ההכנסות ממכירת עבודותיהם לעמותת וראייטי, הפועלת למען ילדים עם צרכים מיוחדים בישראל, באמצעות המיזם החברתי ARTRAISING.

לדברי דוד בן משה, מנכ"ל הקניון, "התערוכה אוצרת בתוכה יצירות שהן ביטוי מוחשי להיסטוריה שנכתבת בימים אלו, ותישאר כעדות לדורי דורות. האמנים המציגים משקפים את כלל הפסיפס של ארצנו".

חברת NESS

חברת שירותי טכנולוגיות המידע והדיגיטל, נס, ערכה ערב הוקרה למאות מילואימניקים עובדי החברה ובני ובנות זוגם באולם "טרמינל" בפתח תקווה. באירוע לקח חלק אבירם מאיר, דודו של אלמוג מאיר ג'אן שחזר משבי החמאס אחרי 246 ימים. אלמוג היה אמור להתחיל את עבודתו בחברה ב-8 באוקטובר כמומחה תקשורת באחד הפרויקטים של נס, ומאז מלווה החברה את המשפחה. 

מאיר סיפר לנוכחים על התמודדות המשפחה בשמונת החודשים האחרונים, מהחטיפה ועד הרגע המשמח שבו חזר הביתה, והודה לכל הלוחמים והלוחמות הפועלים להשבת החטופים, הן במודיעין והן בלוחמה בשטח. בסיום הערב קיבלו המשתתפים סל מוצרים מהעוטף. 

עוד כתבות

סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המחצית הראשונה של 2024 האירה פנים למדדי הדגל בוול סטריט בעוד שבבורסה המקומית התמונה פחות זוהרת ● אילו מניות ישראליות כיכבו בוול סטריט, איזו מניה אכזבה במדד ת"א 125 ומה היה התחום הלוהט בשוק המניות?

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

פינוי-בינוי באילת: אאורה נבחרה להקים 700 דירות

במסגרת הפרויקט ייהרסו 128 דירות ישנות במתחם צופית באילת, ובמקומן יוקמו 700 דירות חדשות, שטחי מסחר ומבני ציבור, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת למתחם ● בין היתר יקבלו הדיירים מענק בסך 30 אלף שקל לכל דירה

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה

עלייה במספר התיקים בהוצאה לפועל: באיזו עיר מספר החייבים הוא הגבוה ביותר?

מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה כי בסוף שנת 2023 היו במערכת ההוצאה לפועל 562,996 חייבים - עלייה של 5% לעומת 2022 ● בת ים בולטת עם השיעור הגבוה ביותר של חייבים מבין הערים הגדולות ● אילו ערים נוספות ברשימה?

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

סניף של נייקי / צילום: Reuters, JONATHAN CHERRY

נייקי מחקה 27 מיליארד דולר ביום אחד. והמשבר מגיע גם לאימפריה של הראל ויזל

מניית קמעונאית הספורט הגדולה בעולם צנחה ב־20% ביום שישי בעקבות תחזית מאכזבת ורשמה את אחד הימים הגרועים בתולדותיה ● הירידות החדות הגיעו גם למניות פוקס והחברה הבת ריטיילורס, זכיינית נייקי בישראל ובמדינות נוספות ● בזמן שנייקי מכירה בחולשתן של חנויות המותג, הראל ויזל מתכנן עשרות סניפים חדשים

דן עדיקא ויואב שטרן. הישראליות בוול סטריט / צילום: איל יצהר, ננו דיימנשיין, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניית התקשורת שזינקה ב-56% ביום אחד: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● בעלי המניות של ווקמי זומנו לאסיפה לאישור מכירתה לחברת SAP ● אקטליס קפצה בכ-56% בעקבות הזמנות מגרמניה ● וקרן ההשקעות הקנדית מרצ'ינסון יוצאת נגד הנהלת ננו דיימנשן

סונאק (מימין) ומקרון. בהפרש של שבועיים, על אף כל הסקרים, קראו לבחירות בזק / צילום: Associated Press, Kin Cheung

שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

שני טכנוקרטים צעירים מבריקים ויהירים מקרבים את הדמוקרטיה הליברלית בצרפת ובבריטניה אל חורבנה ● מה אומר אקט התאבדותם על מנהיגים אחרים במשבר?

אל''מ במיל' שי קרמונה / צילום: דוברות מתפ''ש

המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"

שי קרמונה, מנכ"ל זכיינית KFC ישראל, משרת מאז אוקטובר במילואים כנציג מפקדת התיאום והקישור לעזה ● בטור מיוחד לגלובס הוא משתף באתגרים ובקשיים, ומסביר מה גורם לו להמשיך ● ישראל מתגייסת

ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף

המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים?

75 אלף דולר בשנה - זה המספר שננקב בעבר כשכר האולטימטיבי לאזרח אמריקאי, אלא שמחקרים חדשים מטילים בו ספק ● כלכלנים משערים שהוא פופולרי כי הוא נראה בהישג יד: "אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים עדיין עומדים במקום": העיר שבה ניתן לקנות דירת 5 חדרים במיליון וחצי שקל

בשכונת אבני חן בחריש נמכרה דירת 5 חדרים בשטח 107 מ"ר תמורת 1.55 מיליון שקל ● "המלחמה יצרה בהתחלה קיפאון בשוק, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים מקום לגור בו", אומר שגיא אקשטין שייצג את המוכרים ואת הקונים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה בעלי פטור ניתן להחזיר לשירות מילואים, ולמה זה תהליך כל כך מסובך?

השחיקה של חיילי המילואים מביאה צורך לחפש מקורות נוספים לכוח אדם ● בזמן שרבים מעוניינים להשלים זאת באמצעות גיוס חרדים, אחרים מציעים לגייס בעלי פטור משירות זה ● בפועל, השליטה של צה"ל בנתונים לגביהם לא ברורה, וגם מי שמנסים לחזור ולשרת נתקלים בקשיים ● המשרוקית של גלובס

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פניות הציבור: איזה בנק מטפל בתלונות הכי מהר ואיפה תחכו הכי הרבה?

דוח שפרסם בנק ישראל חושף כי בשנים 2022-2023, כ-130 אלף לקוחות קיבלו החזר מהבנקים, בסכום כולל של 33 מיליון שקל ● מבין כלל התלונות המגיעות לפיקוח על הבנקים, כ-30% נמצאו מוצדקות ● ואיזה לקוחות בנק הכי מרוצים?

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קרן הפנסיה סירבה לשלם לחולה בסרטן. מה קבע ביהמ"ש?

אב הגיש תביעת מזונות לביהמ"ש לענייני משפחה, אך גרושתו טענה כי הוא מחויב בתשלום מזונות ולכן אינו יכול להגיש בקשה כזו ● עיריית אשקלון פיגרה בתשלומים לקרן הפנסיה, והקרן סירבה לשלם קצבה לחולת סרטן ● ואדם שמכר לשותפו בחברה את מניותיו טען להסכמה בע"פ לרכוש אותן בחזרה ● 3 פסקי דין בשבוע

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קרן גייטס בחוץ, הקרנות המשפחתיות בפנים: למי יוריש וורן באפט את הונו

המשקיע המפורסם המחזיק במניות ברקשייר האת'וויי בשווי מעל 130 מיליארד דולר, עתיד להפנות את מרבית הונו לקרן צדקה חדשה שתנוהל על ידי ילדיו ● "אני מרגיש טוב מאוד לגבי הערכים של ילדיי, ויש לי 100% אמון בהתנהלותם", אמר ● בקרן גייטס הוא כנראה מאמין פחות