גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מאז פרצה המלחמה, באוקטובר האחרון, זינקה מניית הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן  ב-136% והשלימה זינוק של פי 10 מאז הנפקתה בבורסה בתל אביב לפני שלוש שנים. נקסט ויז'ן, המנוהלת על-ידי מיכאל גרוסמן, נהנית ממומנטום חיובי של ביקושים למוצריה בעקבות המלחמה, שהתחיל עוד קודם לכן, על רקע פלישת רוסיה לאוקראינה ב-2022.

קרן המטבע: הדולר מאבד מכוחו כ"מטבע הרזרבי" של הבנקים המרכזיים
החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים 
ההכנסות ירדו: פריון מפטרת 6% מכוח-האדם 

החברה מרעננה, מפתחת ומייצרת מצלמות יום ולילה מיוצבות, שמיועדות בעיקר למל"טים ורחפנים. הפתרון שלה מסייע לייצב את התמונה גם בתנאי טיסה קשים. לקוחות החברה מגיעים מהסקטור הביטחוני, אך גם מהאזרחי, ובין הלקוחות ניתן לציין את משרד הביטחון, אלביט מערכות והתעשייה האווירית.

נקסט ויז'ן נסחרת כיום לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל - הגבוה מזה של חברות ותיקות במשק ובהן כלל ביטוח, ענקית המחשוב מטריקס וקונצרן ההלבשה דלתא - מה שמקנה לה מקום של כבוד במדד ת"א 125.

הצלחה חריגה מגל ההנפקות של 2021

נקסט ויז'ן הייתה חלק מגל הנפקות הטכנולוגיה של שנת 2021 בבורסה בתל אביב. אבל בניגוד לרוב חברות הטכנולוגיה שהונפקו אז ואיבדו חלק ניכר משוויין, נקסט ויז'ן ייצרה לבעלי העניין בה ערך עצום, ואלה לא היססו לממש החזקות.

מבדיקת גלובס עולה כי במהלך שלוש השנים שחלפו מאז ההנפקה, מכרו חמישה נושאי משרה ובעלי עניין מניות בהיקף מצטבר של יותר מ-350 מיליון שקל. מדובר בכמעט מחצית מהמניות שהחזיקו החמישה מיד לאחר ההנפקה (שעמדו בסה"כ על כ-57% מההון). המימושים בוצעו במחירים שהלכו ועלו, עד שהגיעו לאחרונה ל-58 שקל למניה - יותר מפי 10 מהמחיר ההנפקה.

נקסט ויז'ן הוקמה בשנת 2009 על-ידי חן גולן, המשמש כיו"ר החברה, ובוריס קיפניס שהוא סמנכ"ל הטכנולוגיות. בתחילת דרכה השקיעו בה גם איש העסקים יוסף סנדלר, האלוף במיל' עמירם לוין ונחמן בנשעיה. סנדלר ולוין השקיעו מיליוני שקלים בודדים בחברה והם נהנו מהצפת ערך משמעותית, של עשרות עד מאות מיליוני שקלים לכל אחד. ההשקעה הראשונה של סנדלר ולוין בנקסט ויז'ן בוצעה לפי שווי של פחות מ-1 מיליון דולר לחברה והשקעה נוספת שלהם בוצעה שנתיים לאחר מכן לפי שווי של כ-3.7 מיליון דולר לחברה.

מצעד המרוויחים: מהמנכ"ל ועד האלוף

בראש המממשים מאז ההנפקה עומד סנדלר, המכהן כדירקטור בחברה. הוא מימש בשנים האחרונות מניות נקסט ויז'ן בהיקף כולל של מעל 133 מיליון שקל. סנדלר הוא מנהל השקעות עצמאי ממטולה, שלפי דיווחי החברה משמש כדירקטור גם בחברות נוספות. לפי דיווח מהשבוע, סנדלר מכר מניות בהיקף של 5 מיליון שקל, חודש אחרי שמכר מניות בהיקף של 44.3 מיליון שקל. סנדלר מחזיק כעת ב-10.1% מהון המניות של נקסט ויז'ן, בשווי נוכחי של כ-444 מיליון שקל.

האלוף בדימוס עמירם לוין, שכאמור נכנס להשקעה בחברה לצד סנדלר, כבר אינו בעל עניין בה. דיווחים מהשנים הקודמות הראו שמימש מניות בכ-10.7 מיליון שקל עד שחדל להיות בעל עניין בפברואר שעבר. במועד הדיווח האחרון הוא החזיק ב-4.99% ממניות החברה, ואם לא מכר אותן מאז, הרי ששווין הנוכחי מגיע ל-215 מיליון שקל.

היו"ר מימש מניות במיליונים השנה

גם המייסד המשותף והיו"ר, חן גולן, מימש לאורך השנים מניות בהיקף מצטבר משמעותי - כמעט 115 מיליון שקל. בדומה לסנדלר, גם הוא דיווח על מכירת מניות ב-5 מיליון שקל השבוע, ובחודש שעבר הוא מכר מניות ב-23.7 מיליון שקל. נכון להיום הוא מחזיק ב-6.8% מהמניות, לעומת החזקה של 15.3% מיד לאחר ההנפקה. המניות שמחזיק גולן הן בשווי של כ-296 מיליון שקל.

המייסד המשותף השני, בוריס קיפניס שמכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה, מימש מאז ההנפקה מניות בהיקף כולל של 46.1 מיליון שקל. המימוש האחרון שלו היה מוקדם יותר השנה, כשמכר מניות תמורת 14.9 מיליון שקל במחיר מניה של 38.8 שקל. קיפניס מחזיק כעת ב-9.1% מההון בשווי נוכחי של 397 מיליון שקל.

מימושים מצטברים בהיקף דומה היו גם למנכ"ל מיכאל גרוסמן, שמכר בשנים האחרונות מניות תמורת 42.7 מיליון שקל ונותר עם החזקה של 1.3% מההון, בשווי של 55.6 מיליון שקל.

הדירקטור והמשקיע נחמן בנשעיה מימש במצטבר 14.9 מיליון שקל (מתוכם 5 מיליון שקל השבוע) והוא מחזיק ב-3.6% ממניות החברה בשווי של כ-156 מיליון שקל.

ההכנסות והרווח יותר משולשו ברבעון

את הרבעון הראשון של השנה סיימה נקסט ויז'ן עם הכנסות של 27.2 מיליון דולר, יותר מפי שלושה מהכנסות ברבעון המקביל שעמדו על 8.5 מיליון דולר, בזכות גידול כמותי במספר הלקוחות והיחידות שנמכרו. כ-41% מהמכירות היו לאירופה וכ-22% לישראל. הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-14.5 מיליון דולר, עלייה מ-4.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ובהשוואה ל-27.6 מיליון דולר בשנת 2023 כולה.

לפי הדוח, "מאז תחילת המלחמה, חל גידול בהזמנות של מצלמות ומוצרים נוספים של החברה מצד לקוחותיה הישראליים", והיא מציינת שהגדילה עוד קודם את המלאי ובהמשך גם את כושר הייצור.

לדברי החברה, "המלחמה באוקראינה, כמו מלחמת 'חרבות ברזל', הבליטו את ההאצה שקיימת בשימוש בכלים מתאבדים, במזל"טים ורחפני תצפית קטנים לשימוש הכוחות בשטח. לאור מגמה זו, החברה חווה בפועל עלייה בביקושים לפתרון אותו היא מספקת ואף צופה המשך בהתעניינות".

במצגת החברה לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון היא ציינה מגמות בשוק שמובילות לרוח גבית לפעילותה, בין היתר הגדלת תקציבי הביטחון בעולם ובפרט באירופה, שילוב יכולות AI מתקדמות, התפתחות מואצת של שימושים אזרחיים, מעבר לשימוש בכלים קטנים והקטנת התחרות בשל חסימת רכש מיצרנים סיניים.

בדוחות הרבעון הראשון כתבה החברה שלאור התוצאות החזקות וצבר ההזמנות הצומח, שעמד באמצע מאי עמד על 91.7 מיליון דולר (לעומת 70.5 מיליון דולר בסוף השנה שעברה), החליט הדירקטוריון לעדכן את יעד הצמיחה השנתי מ-70% ל-112%, כך שההכנסות בשנה הנוכחית יגיעו לרמה של כ-110 מיליון דולר.

עוד כתבות

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים

HJ-8 (''חץ אדום'') / צילום: ויקיפדיה

נחשף טיל הנ"ט הסיני שבו חמאס משתמש נגד צה"ל

בתיעוד חדש מרפיח נחשף סרטון בו חמאס משתמש בטיל נ"ט מונחה מתוצרת סין ● משגר HJ-8L יכול לכלול שני טילים: אחד בעל טווח של 3 ק"מ ואחד גדול יותר ל־4 ק"מ ● טיל הנ"ט המונחה מתווסף לאמצעי לחימה נוספים מתוצרת סין שבהם השתמשו חמאס

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

העתירה נגד מינוי שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13: מועצת העיתונות תבקש להצטרף

מועצת העיתונות תבקש להצטרף כידידת ביהמ"ש לעתירה שהגישו ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים בדרישה לבטל את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● נשיא המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר: "מדובר בשאלה עקרונית שעלולה להשפיע על שוק התקשורת כולו ועל נשמת אפם של חופש הביטוי וחופש העיתונות"

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בלוך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

מעל 10 אלף יח"ד בחמש שנים: איזו עיר היא שיאנית ההתחדשות העירונית?

בדיקת הלמ"ס מעלה, כי תל אביב וערי המרכז מובילות בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית, ואילו בצפון ובדרום אין כמעט פרויקטים ● הממצאים מחזקים את הביקורת הרבה שקיימת כיום על ההתחדשות העירונית ותמ"א 38 בישראל, שאינה מגיעה כמעט לפריפריה

נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס / צילום: Armis

הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים

אחרי ניסיון כושל להקים סטארט-אפ פינטק, נדיר יזרעאל לא התייאש והקים את חברת הסייבר ארמיס, שקצב ההכנסות השנתי שלה כבר חצה את רף 200 מיליון הדולר ● החלום שלו הוא לבנות אימפריה כחול-לבן, אבל בינתיים הוא מזהיר: "בישראל לא חוששים מספיק ממתקפת סייבר כוללת. צריך להיערך כדי שלא יקרה כאן 7 באוקטובר של הסייבר" ● שיחה קצרה עם נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

צרפת הולכת לקלפי / צילום: ap, Jean-Francois Badias

"מקום ראשון": הישג חסר-תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בצרפת

לפי המדגמים, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון ● שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים

גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb

חברת המו"פ הרפואית ורילי תסגור את פעילותה בישראל בתחילת אוקטובר

ורילי, חברת הבת של אלפאבת (החברה האם של גוגל) אשר נוסדה כדי להוציא לפועל פרוייקטים ברמת חדשנות והשפעה גבוהה בתחום הבריאות, הודיעה כי תסגור את מרכז הפיתוח בישראל ● "ההחלטה לא קשורה למלחמה" מסרה החברה לגרדיאן הבריטי ● המרכז מעסיק 25 עובדים בישראל

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

הגוש הגדול בשדה דב / צילום: איל יצהר

אחרי 50 שנה: כך תתחלק הקרקע היוקרתית בין 1,700 הבעלים

ביהמ"ש צפוי לאשר את מתווה חלוקת הזכויות בקרקעות ברובע שדה דב בת"א, מהלך שיאפשר הקמת 2,700 דירות ואלפי מ"ר תעסוקה ומסחר ● בכך יבוא לסיומו פירוק השיתוף של הגוש הגדול

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

פינוי-בינוי באילת: אאורה נבחרה להקים 700 דירות

במסגרת הפרויקט ייהרסו 128 דירות ישנות במתחם צופית באילת, ובמקומן יוקמו 700 דירות חדשות, שטחי מסחר ומבני ציבור, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת למתחם ● בין היתר יקבלו הדיירים מענק בסך 30 אלף שקל לכל דירה

סניף של נייקי / צילום: Reuters, JONATHAN CHERRY

נייקי מחקה 27 מיליארד דולר ביום אחד. והמשבר מגיע גם לאימפריה של הראל ויזל

מניית קמעונאית הספורט הגדולה בעולם צנחה ב־20% ביום שישי בעקבות תחזית מאכזבת ורשמה את אחד הימים הגרועים בתולדותיה ● הירידות החדות הגיעו גם למניות פוקס והחברה הבת ריטיילורס, זכיינית נייקי בישראל ובמדינות נוספות ● בזמן שנייקי מכירה בחולשתן של חנויות המותג, הראל ויזל מתכנן עשרות סניפים חדשים

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קרן גייטס בחוץ, הקרנות המשפחתיות בפנים: למי יוריש וורן באפט את הונו

המשקיע המפורסם המחזיק במניות ברקשייר האת'וויי בשווי מעל 130 מיליארד דולר, עתיד להפנות את מרבית הונו לקרן צדקה חדשה שתנוהל על ידי ילדיו ● "אני מרגיש טוב מאוד לגבי הערכים של ילדיי, ויש לי 100% אמון בהתנהלותם", אמר ● בקרן גייטס הוא כנראה מאמין פחות

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

עופר גלבוע / צילום: שלומי יוסף

עופר גלבוע רכש חברת תעופה שעמדה בפני פשיטת רגל. היום היא שווה כמיליארד דולר

את חברת ק.א.ל הכושלת רכש גלבוע, לשעבר בכיר בענף הטקסטיל, תמורת כ־10 מיליון דולר בלבד: "הייתי המשוגע היחיד שהסכים לקנות חברה עם מטוס אחד, שנותר לו חודש לטוס" ● לאחר שהקורונה והאיום החות'י הזניקו את מחירי התובלה האווירית, היא נמצאת במקום שונה לגמרי עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בשנה ורווחיות גבוהה, הנובעת מהתמחות בהטסת מטענים מיוחדים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

רשות המסים התפשרה על 4 מיליארד שקל מול חברת טבע. איך זה קרה?

טבע תשלם לרשות 750 מיליון דולר (כ־2.8 מיליארד שקל, לפי שער הדולר־שקל הנוכחי): מדובר בסכום נמוך באופן משמעותי מזה שדרשו בתחילה ברשות המסים - 6.9 מיליארד שקל

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

הדרך של ידין ענתבי לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים

ענתבי כיהן בתפקיד הממונה על שוק ההון, הביטוח והחסכון הפנסיוני בשנים הגורליות שלאחר חקיקת רפורמת בכר, ש"בראה" את שוק ההון הישראלי כפי שאנחנו מכירים אותו כיום ● בתפקידו כראש חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית של הפועלים, הצליח ענתבי להיחלץ מפרשת העלמות המסים בארה"ב, כעת הוא הופך למנכ״ל הבנק