גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

לאחר שאגד חילקה 460 מיליון שקל דיבידנד לקרן קיסטון שרכשה את השליטה בה ב-2.9 מיליארד שקל, החברה-הבת שלה מבקשת לשנות את תנאי הסכם ההפעלה שבו זכתה למשך עשור בטענה לחוסר רווחיות. 

המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?
הנסיעה באוטובוס התייקרה? כל מה שכדאי לדעת

בשנת 2017 זכתה תבל, חברה שבה אגד מחזיקה 51% וששותפות לה שנזן מטרו ו-CECC הסיניות, במכרז להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן למשך עשור, בהתקשרות שמוערכת במיליארדי שקלים. במסגרת אותו חוזה אגד מתוגמלת בעיקר על פי מספר הנוסעים בקו בשונה מאוטובוסים שם היא מתוגמלת בעיקר לפי ק"מ שמבצעים האוטובוסים במסלולים שאותם קובעת המדינה. הדבר נועד כדי לתמרץ את החברה המפעילה לספק שירותי איכותי שימשוך יותר נוסעים, וזאת בשונה מאוטובוסים ששם פעמים רבות חברות נתפסו כשהן מדלגות על תחנות ומקצרות מסלולים כי התשלום ממילא נכנס.

אלא שמספרי הנוסעים בקו האדום נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, בין היתר בשל השפעות המלחמה. לפי דוח שחיברו במשרד התחבורה לסיכום הרבעון הראשון של השנה, "הרבעון הרביעי בשנת 2023 והרבעון הראשון ב־2024 היו אמורים להיות רבעוני שיא בתחבורה הציבורית בישראל, שסוף סוף חזרה לרמתה מ־2019 ולפני הקורונה. המלחמה קטעה צמיחה זו ולמרות המאמצים והמשאבים המושקעים, גם כאן ההתאוששות תארך זמן".

הדבר נכון גם לקו אדום שלפי הדוח "לא מגיע לרמת הנסועה לה ציפינו. המלחמה פגעה משמעותית באימוץ הקו בקרב קהל הנוסעים. על פי המגמה הנוכחית נראה שעד לסוף השנה תסיע הרק"ל מעל 100 אלף נוסעים ביום".

תחזיות גבוהות יותר

התמחור של תבל התבסס על תחזיות גבוהות יותר וכעת החברה מבקשת לשנות את התנאים כדי להרוויח יותר. בממשלה יש קולות שקוראים לאמץ את הדרישה משום שבכל המכרזים החדשים התשלום הוא מבוסס על ק"מ כדי לתמרץ את המפעיל לספק שירות איכותי גם בשעות ובימים שבהם מספרי הנוסעים נמוכים יותר ולא לוותר על נסיעות ולספוג את קנסות משרד התחבורה. ואולם המחלוקת מבחינתם היא על התמחור לכל ק"מ, ושם צפוי עימות משמעותי מול תבל.

הדרישה מעוררת תמיהה שכן תבל ניגשה למכרז וזכתה בו על סמך מודל תמחור מסוים, ולאחר שזכתה ולא הרוויחה כפי שציפתה היא דורשת לשנות אותו. הדבר נפוץ במכרזי תחבורה ציבורית שבמסגרתם מתמחרים בזול ולאחר מכן מבקשים מהרגולטור לשנות את התנאים. בממשלה שואפים לעמוד על כך שתבל לא תכניס יותר כסף בעקבות שינוי המודל, אלא שלא ברור איך הדבר מתכנס למוטיבציה של תבל לשנות את המודל כדי להרוויח יותר.

בשלב הראשון של העסקה לרכישת אגד, שהושלם באוקטובר 2022, שילמו קיסטון וקרן המורים סכום של כ-2.9 מיליארד שקל עבור 60% ממניות אגד. הקרן נערכת למימוש האופציה לרכישת יתרת מניות חברת התחבורה הציבורית (40%) מידי המחזיקים בהן, מאות חברי אגד. הקרן שמניותיה נסחרות בבורסה הודיעה, יחד עם שותפתה להחזקה, קרן המורים והגננות, על הסכם לקבלת מסגרת אשראי בסכום של עד 1 מיליארד שקל עליו חתמה עם גופים בנקאיים בהובלת בנק הפועלים ובנק דיסקונט.

דיבידנד מיוחד

בד בבד חילקה מאז אגד דיבידנדים בהיקף מצטבר של 630 מיליון שקל, מתוכם 60% הגיעו לשותפות (קיסטון מחזיקה 80% מהשותפות וקרן המורים והגננות ב-20%). הדיבידנדים שימשו בין היתר לפירעון החוב לבנקים המממנים של השלב הראשון ברכישה, לאומי ומזרחי, והחוב אליהם כיום עומד על כ-1.2 מיליארד שקל.

בשנה שעברה הגישה אגד לבית המשפט בקשה לאשר לה לבצע חלוקת דיבידנד מיוחד לבעלי המניות בסך 500 מיליון שקל. בתגובה, המיזם החברתי-כלכלי לובי 99 קרא למדינה לבחון התנגדות לבקשה ולקיים בכך את סמכותה כנושה של אגד. הסיבה לפנייה לבית המשפט לצורך אישור החלוקה הייתה משום שהדיבידנד היה גבוה מיתרת הרווח לחלוקה ודרש הפחתת הון. על רקע ההתנגדות, הוסכם לבסוף על חלוקה של דיבידנד רגיל בסך 110 מיליון שקל, ועל הקטנת הבקשה להפחתת ההון ל-350 מיליון שקל. בסך-הכול חולק סכום של 460 מיליון שקל.

מדוחות קיסטון עולה כי ברבעון הראשון של השנה צמחה אגד בשיעור דו-ספרתי בהכנסות וב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות). ההכנסות ברבעון היו 1.38 מיליארד שקל, עלייה של 14% ביחס לרבעון המקביל, וה-EBITDA צמח ב-15% ל-298 מיליון שקל. ברבעון זה עיקר הכנסות אגד היו מהפעלת תחבורה ציבורית בארץ כשזו הכניסה 957 מיליון שקל מסך ההכנסות ו-EBITDA של 235 מיליון שקל.

מתבל נמסר: "תבל מפעילה את הקו האדום בהצלחה מזה כשנה ותמשיך להפעיל את הקו בהצלחה לכל אורך תקופת הזיכיון. תבל מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים".

עוד כתבות

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

יראו סוף סוף את הכסף? מכירת הקופות המסלוליות של סלייס יוצאת לדרך

בעקבות אישור בית המשפט המחוזי, הודיע המנהל המורשה בסלייס, רו"ח אפי סנדרוב, כי הוא יוצא בהליך למכירת ארבע קופות מסלוליות ● סנדרוב: "מדובר בצעד שנועד להבטיח לכ-90% מלקוחות סלייס חזרה לפעילות סדירה תחת גוף מנהל מקצועי"

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

רשות המסים התפשרה על 4 מיליארד שקל מול חברת טבע. איך זה קרה?

טבע תשלם לרשות 750 מיליון דולר (כ־2.8 מיליארד שקל, לפי שער הדולר־שקל הנוכחי): מדובר בסכום נמוך באופן משמעותי מזה שדרשו בתחילה ברשות המסים - 6.9 מיליארד שקל

טלי בן  עובדיה / צילום: תמר מצפי

פחות משנה מהקמתו: טלי בן עובדיה עוזבת את מיזם רלוונט של ניר צוק

"אחרי לא מעט לבטים החלטתי שהגיע זמן פרידה", כתבה בן עובדיה בהודעה לעובדים ● גם מרב בטיטו סיימה את העסקתה במיזם רלוונט לאחרונה, וגם כמה תוכניות שתוכננו לעלות שלא קרו בסופו של דבר ●  מי שכרגע מובילים את הפרויקט אלו מודי פרידמן, ממייסדי קשת ובעבר מנכ"ל ערוץ 10 ושילה דה בר, לשעבר עורך ידיעות אחרונות

סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המחצית הראשונה של 2024 האירה פנים למדדי הדגל בוול סטריט בעוד שבבורסה המקומית התמונה פחות זוהרת ● אילו מניות ישראליות כיכבו בוול סטריט, איזו מניה אכזבה במדד ת"א 125 ומה היה התחום הלוהט בשוק המניות?

צרפת הולכת לקלפי / צילום: ap, Jean-Francois Badias

"מקום ראשון": הישג חסר-תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בצרפת

לפי המדגמים, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון ● שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים

אל''מ במיל' שי קרמונה / צילום: דוברות מתפ''ש

המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"

שי קרמונה, מנכ"ל זכיינית KFC ישראל, משרת מאז אוקטובר במילואים כנציג מפקדת התיאום והקישור לעזה ● בטור מיוחד לגלובס הוא משתף באתגרים ובקשיים, ומסביר מה גורם לו להמשיך ● ישראל מתגייסת

דן עדיקא ויואב שטרן. הישראליות בוול סטריט / צילום: איל יצהר, ננו דיימנשיין, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניית התקשורת שזינקה ב-56% ביום אחד: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● בעלי המניות של ווקמי זומנו לאסיפה לאישור מכירתה לחברת SAP ● אקטליס קפצה בכ-56% בעקבות הזמנות מגרמניה ● וקרן ההשקעות הקנדית מרצ'ינסון יוצאת נגד הנהלת ננו דיימנשן

דן לואב / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה

המיליארדר היהודי דן לואב ידוע כמשקיע אקטיביסט מהדור הישן, שלא מפחד להביע ביקורת ולבצע שינויים דרסטיים ● באמצעות האסטרטגיה הזו, הוא הצליח להגדיל את ההון של קרן הגידור שלו מ־3 מיליון דולר ל־7.7 מיליארד ● איך למרות זאת הוא פספס את מהפכת ה־AI, ומה חלקו במאבק נגד סטודנטים פרו־פלסטיניים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בנעילה בת"א; אלקטריאון טיפסה בכ-12%, ריטיילורס צללה בכ-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ת"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● בסיכום חודש יוני מדד ת"א 35 נחלש כ-2% ובסיכום חצי שנתי עלה בכ-6% ● ה-S&P 500 עלה ב-15%, העלייה הגבוהה ביותר במחצית ראשונה של שנת בחירות מאז 1976 ● בשבוע הקרוב, ייערכו בחירות בבריטניה ולפרלמנט בצרפת ● במזרחי טפחות מעריכים שבנק ישראל יפחית את הריבית באוגוסט

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה

עלייה במספר התיקים בהוצאה לפועל: באיזו עיר מספר החייבים הוא הגבוה ביותר?

מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה כי בסוף שנת 2023 היו במערכת ההוצאה לפועל 562,996 חייבים - עלייה של 5% לעומת 2022 ● בת ים בולטת עם השיעור הגבוה ביותר של חייבים מבין הערים הגדולות ● אילו ערים נוספות ברשימה?

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קרן גייטס בחוץ, הקרנות המשפחתיות בפנים: למי יוריש וורן באפט את הונו

המשקיע המפורסם המחזיק במניות ברקשייר האת'וויי בשווי מעל 130 מיליארד דולר, עתיד להפנות את מרבית הונו לקרן צדקה חדשה שתנוהל על ידי ילדיו ● "אני מרגיש טוב מאוד לגבי הערכים של ילדיי, ויש לי 100% אמון בהתנהלותם", אמר ● בקרן גייטס הוא כנראה מאמין פחות

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: צילומים: Shutterstock, AP-Michael Perez

העימות הנשיאותי הראשון בארה"ב הוליד הרבה טענות. לא כולן מדויקות עובדתית

בסוף השבוע נערך הדיבייט הראשון במסגרת הבחירות לנשיאות ארה"ב, בין הנשיא המכהן ומועמד הדמוקרטים ג'ון ביידן לבין המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ ● איך היו הביצועים מבחינת דיוק בעובדות - במהלך העימות ומחוצה לו? ● המשרוקית של גלובס

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb

חברת המו"פ הרפואית ורילי תסגור את פעילותה בישראל בתחילת אוקטובר

ורילי, חברת הבת של אלפאבת (החברה האם של גוגל) אשר נוסדה כדי להוציא לפועל פרוייקטים ברמת חדשנות והשפעה גבוהה בתחום הבריאות, הודיעה כי תסגור את מרכז הפיתוח בישראל ● "ההחלטה לא קשורה למלחמה" מסרה החברה לגרדיאן הבריטי ● המרכז מעסיק 25 עובדים בישראל

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון