גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המכס האירופי והמס הישראלי מאיצים את הפלאג־אין הסיני

המכירות בפלח רכבי הפלאג־אין רשמו השנה ירידה חדה בעקבות ביטול הטבת מס הקנייה "הירוקה", והשוואת המס לזה של מכוניות בנזין. אולם כיום מסתמן כי בהמשך השנה, וב־2025, הפלח עשוי לעשות "קאמבק", בשל החלטת האיחוד האירופי להטיל מכסים כבדים על כלי רכב חשמליים, שמיובאים מסין החל מיולי השנה.

שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך
שבבי בינה מלאכותית והגנת סייבר לרכב: האם ענף האוטו־טק הישראלי מתעורר?
מבחן דרכים | ב.מ.וו X5 שומר על העיצוב המסורתי ומתחדש במנוע חסכוני במיוחד

כתוצאה מכך בוחנים כיום יצרנים סינים לייצא לאירופה דגמים "ירוקים" שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, ובהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים. הסנונית הראשונה בגל החדש היא גרסת הפלאג של הקרוס־אובר בגודל בינוני Seal U של חברת BYD, שעשויה לנחות בישראל עוד השנה.

השבוע מסרה העיתונות באירופה כי BYD אישרה ליבואנים שלה על כוונתה לשווק את הגרסה הזו באירופה כבר בחודשים הקרובים. זאת בין השאר בשל העובדה שהיא צפויה להיות זולה משמעותית מהגרסה החשמלית של אותו רכב לאחר הטלת המכסים ב־EU.

Seal U של BYD / צילום: יח''צ

הגרסה הזו, שמכונה DM-I, מצוידת בדור חדש של מערכת הפלאג־אין מבית BYD, שמשלבת מנוע חשמלי, מנוע טורבו־בנזין בנפח 1.5 ליטר וסוללה גדולה יחסית. המכונית תוצע באירופה בשלוש גרסאות: הראשונה בהספק 217 כ"ס עם סוללה של 18.7 קילוואט־שעה וטווח חשמלי של עד 89 ק"מ בתקן WLTP; השנייה עם סוללה של 26.6 קילוואט־שעה וטווח חשמלי של עד 125 ק"מ; והשלישית עם שני מנועים, סוללה של 18.7 קילוואט, הספק משודרג של 324 כ"ס וטווח חשמלי של עד 70 קילומטר. אורכה של המכונית 4.77 מטר, רוחבה 1.89 מטר, גובה 1.67 מטר, והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.76 מטר ומצוידת בתא מטען בנפח 552 ליטר.

פלאג־אין בכמה הספקים ל"סרס 5"

מעניין במיוחד הוא מחיר החדירה הצפוי באירופה. מחיר גרסת הבסיס צפוי להתחיל ברמה הנמוכה בכ־2,000 אירו מזו של גרסת הבסיס של קיה נירו פלאג־אין. בתרגום למחירים בישראל עם מס קנייה מלא עשויה המכונית להציע גרסת בסיס בפחות מ־200 אלף שקל. המכונית צפויה להגיע ככל הנראה עוד השנה, בין השאר בשל חשיבות שוק הרכב הישראלי ל־BYD. בחודשים ינואר-מאי השנה נמסרו בכל האיחוד האירופי 9,844 כלי רכב של BYD, לעומת 9,024 מסירות בישראל באותה תקופה.

עוד דגם, ששיווקו באירופה נבחן כיום, הוא גרסת הפלאג־אין של הקרוס־אובר "סרס 5", שמשווק כיום בישראל. הגרסה הזו כוללת מנוע 1.5 בנזין ומנועים חשמליים במספר הספקים עד למעלה מ־600 כ"ס. מחירה בסין מתחיל בכ־34 אלף דולר. גם עבור סרס ישראל היא שוק אסטרטגי. מתחילת השנה נמסרו בישראל 1,073 כלי רכב של סרס לעומת 119 בכל האיחוד האירופי.

גם קבוצת GEELY הסינית בוחנת כיום את היצוא לאירופה של גרסאות פלאג־אין מפיתוח עצמי. הקבוצה כבר משווקת כיום בסין מספר דגמי קרוס־אובר וסדאן של המותג "גלאקסי", שעתיד להיות מותג היצוא שלה לאירופה. כלי הרכב מצוידים במערכת הפלאג־אין שאמורה לספק טווח משולב (בנזין וחשמל) של למעלה מ־1,300 ק"מ. המחיר של הקרוס־אובר גלקסי L5, שמצויד במערכת ההנעה הזו, מתחיל בסין בכ־28 אלף דולר.

לעומת זאת חברת SAIC, שכלי הרכב החשמליים שלה צפויים לספוג באירופה את המכס הגבוה ביותר מבין היצרנים הסינים (כ־38%), בוחנת כיום דווקא את האלטרנטיבה ההיברידית. מקורות באירופה מוסרים כי החברה צפויה להתחיל לשווק באירופה ב־2025 את הדור החדש של הקרוס־אובר ZS, שמכונה CLOUD, עם הנעה היברידית, וזאת לאחר שבשנים האחרונות שווק בגרסה חשמלית בלבד. הרכב יצויד במערכת הנעה היברידית חדשה, שזהה לזו שבה מצויד הרכב הקומפקטי MG3, שצפוי להגיע לישראל בקרוב עם תמחור אגרסיבי.

בתחילת 2025 צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי בישראל לרשום זינוק נוסף. השיעור המינימלי ינוע סביב 45%, אולם אם האוצר לא יציג אלטרנטיבות מס בחודשים הקרובים, עשוי מס הקנייה לזנק ל־83%, בדומה לרכבי בנזין. שינוי זה צפוי להגדיל את האטרקטיביות היחסית של דגמי הפלאג־אין על פני החשמליים.

נחתה בישראל: סנונית ראשונה של הדגם החשמלי פולסטאר 3

המותג פולסטאר של קבוצת GEELY נערך להרחבת היצע הדגמים בישראל. במסגרת זו נחת החודש בישראל לבחינה ותקינה רכב חשמלי ראשון מדגם "פולסטאר 3". זהו קרוס־אובר חשמלי יוקרתי־ספורטיבי, שמיועד להתחרות במותגי היוקרה הגרמניים. אורכו 4.6 מטר, רוחבו 1.85 מטר, גובהו 1.47 מטר והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.73 מטר.

פולסטאר 3 של קבוצת GEELY / צילום: יח''צ

הוא מוצע באירופה בשלוש גרסאות, שהבסיסית מביניהן מצוידת בשני מנועים בהספק 476 כ"ס ובסוללה של 82 קילוואט־שעה עם טווח של עד 568 ק"מ. מחירה באירופה מתחיל בכ־58 אלף אירו, דומה למחיר של גרסת הביצועים של טסלה Y.

הגרסה הבכירה מציעה הספק של 489 כ"ס וסוללה מאסיבית של 107 קילוואט־שעה עם טווח של כ־610 ק"מ. מחירה באירופה מתחיל בכ־85 אלף אירו.

מכרזי משרד הביטחון יפסלו כלי רכב שיכולים לאסוף ולשדר נתונים

משרד הביטחון בוחן הכנסת דרישה "לעקר" את יכולות איסוף ותקשורת הנתונים של כלי רכב שמתמודדים על מכרזים צבאיים. מקורות בענף הרכב מעריכים כי דרישה ברוח זו צפויה להיכלל כבר במכרז ההצטיידות החדש במשאיות חשמליות לצה"ל, שבימים אלה מופץ ליבואנים במתכונת של "בקשה לקבלת מידע" (RFI).

המהלך נובע ככל הנראה מהחשש שכלי רכב בעלי יכולות איסוף, חישה ותקשורת נתונים מתקדמות, יאספו וישדרו נתונים על מיקומם ועל אופי השימוש בהם בשירות הצבא לשרתים במדינות זרות, וישמשו לאיסוף מודיעיני. תהליך "העיקור" כולל ניתוק של הרכב מכל אמצעי תקשורת ליצרן הרכב או לצדדים שלישיים, כולל ביטול האפשרות לעדכן תוכנה לכלי הרכב מרחוק (OTA).

רכב ליסינג צבאי בקריה בת''א / צילום: תמר מצפי

יצוין כי בימים אלה משלים הממשל האמריקאי רגולציה חדשה בתחום הביטחון הלאומי, שעתידה לאסור את איסוף הנתונים מכלי רכב "חכמים", שמיוצרים במספר "מדינות בסיכון גבוה" ובראשם סין. בסוף מאי הוגשה טיוטת הצעה בנושא על ידי חברת הקונגרס אליסה סלוטקין, בעברה אנליסטית של ה־CIA ובכירה בפנטגון.

בטיוטה להצעה נכתב, כי "כלי הרכב של ימינו הם מתוחכמים יותר מאי־פעם ומצוידים במצלמות, ברדארים ובחיישנים מתקדמים אחרים, ויש להם יכולת לעבד, לשדר ולאחסן מידע שנאסף מכלי רכב בארה"ב... אם כלי רכב אלה יורשו לפעול בארה"ב הם יספקו לממשלת סין 'מטמון' של מודיעין רב־ערך על ארה"ב, כולל הפוטנציאל לאסוף מידע על מתקנים צבאיים, תשתיות קריטיות כגון תחנות ורשתות כוח ואפילו לאתר את מיקומם של מנהיגים".

על פי הצעת החוק יינקטו על הפרתו סנקציות שכוללות קנסות של עד מיליון דולר ועד 20 שנות מאסר.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי, ומה טווח המחירים בשוק

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נער האוצר שהפך למנכ"ל בנק הפועלים: הדרך של ידין ענתבי לפסגה

ענתבי כיהן בתפקיד הממונה על שוק ההון, הביטוח והחסכון הפנסיוני בשנים הגורליות שלאחר חקיקת רפורמת בכר, ש"בראה" את שוק ההון הישראלי כפי שאנחנו מכירים אותו כיום ● בתפקידו כראש חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית של הפועלים, הצליח ענתבי להיחלץ מפרשת העלמות המסים בארה"ב, כעת הוא הופך למנכ״ל הבנק

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

הגוש הגדול בשדה דב / צילום: איל יצהר

אחרי 50 שנה: כך תתחלק הקרקע היוקרתית בין 1,700 הבעלים

ביהמ"ש צפוי לאשר את מתווה חלוקת הזכויות בקרקעות ברובע שדה דב בת"א, מהלך שיאפשר הקמת 2,700 דירות ואלפי מ"ר תעסוקה ומסחר ● בכך יבוא לסיומו פירוק השיתוף של הגוש הגדול

אל''מ במיל' שי קרמונה / צילום: דוברות מתפ''ש

המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"

שי קרמונה, מנכ"ל זכיינית KFC ישראל, משרת מאז אוקטובר במילואים כנציג מפקדת התיאום והקישור לעזה ● בטור מיוחד לגלובס הוא משתף באתגרים ובקשיים, ומסביר מה גורם לו להמשיך ● ישראל מתגייסת

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

רשות המסים התפשרה על 4 מיליארד שקל מול חברת טבע. איך זה קרה?

טבע תשלם לרשות 750 מיליון דולר (כ־2.8 מיליארד שקל, לפי שער הדולר־שקל הנוכחי): מדובר בסכום נמוך באופן משמעותי מזה שדרשו בתחילה ברשות המסים - 6.9 מיליארד שקל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

פינוי-בינוי באילת: אאורה נבחרה להקים 700 דירות

במסגרת הפרויקט ייהרסו 128 דירות ישנות במתחם צופית באילת, ובמקומן יוקמו 700 דירות חדשות, שטחי מסחר ומבני ציבור, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת למתחם ● בין היתר יקבלו הדיירים מענק בסך 30 אלף שקל לכל דירה

הדירה בשכונת רביבים על גבול שיכון דן בתל אביב / צילום: רובי צוק

צפון תל אביב: דירה עם גג ענק נמכרה ב־6 מיליון שקל

דירת גג עם שני מפלסים בשכונת רביבים בפרויקט "טופ דן" נמכרה לאחר זמן רב על המדף ובמחיר השוק, 6 מיליון שקל ● מדובר בדירה 5 חדרים הזקוקה לשיפוץ ● שכונת רביבים מאופיינת בבנייה נמוכה ובצמודי קרקע

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

משרד החקלאות רוצה להחליף שם. לא תאמינו כמה זה יעלה לכם

בהחלטת ממשלה שעברה היום הוחלט לשנות את שמו של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ל"משרד החקלאות וביטחון המזון הגולמי" ● עפ"י בדיקה שערכה התנועה לאיכות השלטון, עלות שינוי שם המשרד צפויה להגיע לסכום של 1.5-2 מיליון שקל

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

יראו סוף סוף את הכסף? מכירת הקופות המסלוליות של סלייס יוצאת לדרך

בעקבות אישור בית המשפט המחוזי, הודיע המנהל המורשה בסלייס, רו"ח אפי סנדרוב, כי הוא יוצא בהליך למכירת ארבע קופות מסלוליות ● סנדרוב: "מדובר בצעד שנועד להבטיח לכ-90% מלקוחות סלייס חזרה לפעילות סדירה תחת גוף מנהל מקצועי"

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הצוואה של וורן באפט: כך יתחלק הונו של משקיע העל

המשקיע המפורסם המחזיק במניות ברקשייר האת'וויי בשווי מעל 130 מיליארד דולר, עתיד להפנות את מרבית הונו לקרן צדקה חדשה שתנוהל על ידי ילדיו ● "אני מרגיש טוב מאוד לגבי הערכים של ילדיי, ויש לי 100% אמון בהתנהלותם", אמר ● בקרן גייטס הוא כנראה מאמין פחות

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

עופר גלבוע / צילום: שלומי יוסף

עופר גלבוע רכש חברת תעופה שעמדה בפני פשיטת רגל. היום היא שווה כמיליארד דולר

את חברת ק.א.ל הכושלת רכש גלבוע, לשעבר בכיר בענף הטקסטיל, תמורת כ־10 מיליון דולר בלבד: "הייתי המשוגע היחיד שהסכים לקנות חברה עם מטוס אחד, שנותר לו חודש לטוס" ● לאחר שהקורונה והאיום החות'י הזניקו את מחירי התובלה האווירית, היא נמצאת במקום שונה לגמרי עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בשנה ורווחיות גבוהה, הנובעת מהתמחות בהטסת מטענים מיוחדים

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

העתירה נגד מינוי שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13: מועצת העיתונות תבקש להצטרף

מועצת העיתונות תבקש להצטרף כידידת ביהמ"ש לעתירה שהגישו ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים בדרישה לבטל את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● נשיא המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר: "מדובר בשאלה עקרונית שעלולה להשפיע על שוק התקשורת כולו ועל נשמת אפם של חופש הביטוי וחופש העיתונות"

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים