גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי, ומה טווח המחירים בשוק

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock
מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

 

ההתבטאות השנויה במחלוקת של מנכ"ל נגה שאול גולדשטיין בכנס ה־INSS, לפיה אין ביכולתו להבטיח חשמל בעת מלחמה עתידית, הכניסה רבים ללחץ - ולחיפוש אחר מענה.

המדור מתמקד בטכנולוגיה צרכנית במובן הרך של המילה, אולם כדי לנסות לסייע בהרגעת הרוחות, ולספק קצת ודאות עם מידע, נסביר כאן בעזרת המומחים מהו גנרטור, מה ההבדל בינו לבין תחנת כוח, היכן ניתן להשיג ומה טווח המחירים בשוק.

3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ
עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

הגדרות: בין גנרטור לתחנת כוח

בצורה הבסיסית ביותר, גנרטור הוא מתקן להפקת חשמל שעובד על בנזין, סולר או גז. הגנרטורים הביתיים מתבססים על בנזין, והמתקדמים הם היברידים - משמע, עובדים על בנזין וגז; התעשייתיים עובדים על סולר. לעומת זאת, תחנות כוח מבוססות חשמל, ולכן עובדות עם סוללת ליתיום. הטכנולוגיה הזו דומה לסוללות רכב, וככל שניצול האנרגיה יהיה טוב יותר וזמן הטעינה יהיה מהיר יותר, כך המוצר חזק יותר.

לפי לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי במחסני חשמל, "למי שרוצה להפעיל המון מכשירים, עדיף לבחור בגנרטור, שכן התפוקה הרבה יותר גבוהה, במחיר נמוך יותר. עם זאת, אי־אפשר לשים גנרטור בתוך הבית - אלא במרפסת או בגינה.

"בנוסף, הגנרטורים מפיקים הרבה מאוד רעש, ולכן כשקונים צריך לשים לב שבחרתם במוצר מושתק - משמע אטום וסגור, ונראה כמו יחידה אחת יצוקה. בלי זה, אי־אפשר לישון, כי הרעש לא סביר - כמו רעש של טרקטור שעובד ליד הבית. צריך לזכור שגם המושתקים עצמם מייצרים רעש, אך בעוצמה פחותה.

"מול זה, תחנת הכוח מאוד שקטה, למעט המאוורר. אפשר לשים אותה בתוך הבית בלי שום בעיה, ואפשר להכניס אותה לחדר השינה אם צריך. לתחנת הכוח אפשר גם לחבר פאנל סולארי, ויש טעינה מהשמש". לחלק מתחנות הכוח חש מנועי אינוונטר, שהם למעשה מנועים שקטים, וצורכים אנרגיה מעטה יותר.

אבירם שעשוע, אחראי טכני, אנקר, בקבוצת המילטון מסביר כי "גנרטור הוא מנוע רועש כמו של מכסחת דשא. הוא מאוד יעיל, אבל מאוד כבד, ולא כל־כך פשוט להפעלה. היתרון שלו, כמובן, בכך שהוא אינו תלוי בחשמל ועובד יותר זמן. מנגד, היתרון של תחנות כוח הוא שהן מהוות מעין סוללת גיבוי הרבה יותר גדולה שלא מרעישה, המשקל שלה יותר קל, היא לא מלכלכת, מסריחה או כבדה.

"צריך לזכור שעם גנרטורים אי־אפשר לעבוד אם יש תינוק בבית, גם בגלל הרעש, ובטח אי־אפשר שזה יהיה בתוך הבית, בגלל הגזים שהוא משחרר. לעומת זאת, תחנת כוח אפשר לשים בממ"ד".

ביצועים: מה וכמה אפשר לחבר

לדברי כץ, השאלה החשובה לפני קנייה היא כמה הספק מייצר הגנרטור לעומת השימוש הממוצע בקילו־וואט בשעה בבית, ולפי זה ניתן לדעת כמה צריך לקנות. הרעיון הוא לכמת את הספק החשמל של המוצרים החיוניים בבית, כמו מקרר, ראוטר של אינטרנט, מזגן וטלוויזיה, ולהתאים לזה את הקילו־וואט שצורכים.

כץ מעיד על עצמו כי בחר בגנרטור היברידי מושתק. "שמתי אותו במרפסת, חיברתי ליציאת גז, וחיזקתי בעזרת דלק. הגנרטור הזה אמור לספק מענה למקרר ולמקפיא. בנוסף, הכנסתי לממ"ד תחנת כוח של 200 וואט לדברים שהם בסיסיים, כמו הטענת טלפונים. אם צריך לבחור אחד מהשניים - אז בעיניי עדיף הגנרטור, חד משמעית".

שעשוע מסביר את החשבון: "אם טלוויזיה צורכת 20 וואט בשעה, ואתם רוצים להחזיק גם מזגן, מקרר קטן וקצת תאורה, תחנה של 1,000 וואט לשעה תחזיק ל־10 שעות בערך. בממוצע, עבור אותם מוצרים, גנרטור יכול להחזיק עד 18 שעות. ההספק גבוה יותר, אבל גם המחיר יכול להיות יותר גבוה. כדי להשיג הספק הרבה יותר גבוה, צריך כמה גנרטורים. תנור, למשל, הוא צרכן מאוד גדול של חשמל".

המחיר: טווח רחב

מחירים של גנרטורים ותחנות כוח מתחילים מ־900 שקל ויכולים להגיע עד 20 אלף שקל. לפי כץ, "גנרטור לא מושתק על בנזין יעלה 900 שקל עבור 3,000 וואט, אבל הוא פחות מומלץ. גנרטור שנדלק אוטומטית אם יורד החשמל וכולל 20 אלף וואט, יכול לעלות 20 אלף שקל. המחיר של תחנות כוח נע באותו טווח, להספקים מעט שונים - וחשוב להזכיר את השילוב של הפאנל הסולארי".

לדבריו, המוצרים הנמכרים ביותר הם במחיר 4,000-5,000 שקל, וכוללים מודל היברידי של גז ובנזין, עם הספקים של 3,000 וואט. "מוצר כזה יידע לספק מקרר, טלוויזיה, ראוטר, ומזגן עם אחד כוח סוס", אומר כץ.

לפי שעשוע, טווח המחירים המומלץ לגנרטורים הוא 2,500־5,000 שקל, בהתאם להספק. לגבי תחנות כוח, המחירים קצת נמוכים יותר - 2,500־4,000 שקל. "ההבדל בין השניים הוא בהספקים - בגנרטורים זה עד 2,000 וואט לשעה, בעוד שתחנות הכוח עד 1,500 וואט לשעה".

במקרה של מחסור: האם ניתן לייבא מחו"ל?

לפי נתוני מחסני חשמל, בימים האחרונים נרשמה עלייה של יותר מ־100% בהיקף המכירות של גנרטורים ותחנות כוח חשמליות. רק ביום שישי שעבר, נמכרו כ־950 תחנות כוח ו־820 גנרטורים - בדומה לשיא מכירות שנקבע לאחר נאום חסן נסראללה במרץ האחרון. בהמילטון רואים עלייה של 150% מחמישי שעבר ועד היום. בחלק מהחנויות נרשמים חוסרים, ולכן עולה השאלה האם משתלם להזמין מחו"ל.

לפי כץ, "חשוב לוודא שהתקע הוא בתקינה אירופית, ולרכוש מתאם ישראלי שתומך במולטי־וואלטאג', כלומר תומך ב־220 וולט ולא 110 וולט. בנוסף, חשוב מאוד לא לרכוש מוצר משומש, שיכול להיות בסוף ימי השימוש שלו. אומנם לגנרטורים יש תקינה, וזה יכול להיות יותר מורכב, אבל מבחינת המיסוי יש רק מע"מ. צריך גם לזכור כי מדובר במשקל של 30־40 ק"ג, ולכן מחיר המשלוח יהיה משמעותית גבוה".

מנגד, לפי שעשוע, כאשר מדובר בתחנות כוח "הסוללה מאוד גדולה, ולהזמין מהאונליין יכול להיות הרבה יותר מורכב. משלוח סוללות לארץ לא עובר דרך טיסות, אלא במשלוח ימי, שלוקח כיום המון זמן. מבחינת איכות, חובה שהמוצר יהיה במצב איכותי כי הוא מייצב מתח. אנחנו ממליצים לקנות את המוצר אופליין, ולא ברשת".

 

עוד כתבות

דן לואב / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה

המיליארדר היהודי דן לואב ידוע כמשקיע אקטיביסט מהדור הישן, שלא מפחד להביע ביקורת ולבצע שינויים דרסטיים ● באמצעות האסטרטגיה הזו, הוא הצליח להגדיל את ההון של קרן הגידור שלו מ־3 מיליון דולר ל־7.7 מיליארד ● איך למרות זאת הוא פספס את מהפכת ה־AI, ומה חלקו במאבק נגד סטודנטים פרו־פלסטיניים?

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בלוך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

מעל 10 אלף יח"ד בחמש שנים: איזו עיר היא שיאנית ההתחדשות העירונית?

בדיקת הלמ"ס מעלה, כי תל אביב וערי המרכז מובילות בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית, ואילו בצפון ובדרום אין כמעט פרויקטים ● הממצאים מחזקים את הביקורת הרבה שקיימת כיום על ההתחדשות העירונית ותמ"א 38 בישראל, שאינה מגיעה כמעט לפריפריה

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה בעלי פטור ניתן להחזיר לשירות מילואים, ולמה זה תהליך כל כך מסובך?

השחיקה של חיילי המילואים מביאה צורך לחפש מקורות נוספים לכוח אדם ● בזמן שרבים מעוניינים להשלים זאת באמצעות גיוס חרדים, אחרים מציעים לגייס בעלי פטור משירות זה ● בפועל, השליטה של צה"ל בנתונים לגביהם לא ברורה, וגם מי שמנסים לחזור ולשרת נתקלים בקשיים ● המשרוקית של גלובס

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

הדירה בשכונת רביבים על גבול שיכון דן בתל אביב / צילום: רובי צוק

צפון תל אביב: דירה עם גג ענק נמכרה ב־6 מיליון שקל

דירת גג עם שני מפלסים בשכונת רביבים בפרויקט "טופ דן" נמכרה לאחר זמן רב על המדף ובמחיר השוק, 6 מיליון שקל ● מדובר בדירה 5 חדרים הזקוקה לשיפוץ ● שכונת רביבים מאופיינת בבנייה נמוכה ובצמודי קרקע

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

ענקית ההשקעות שהסתבכה בקריאות לחרם בגלל עסקיה עם ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: וול סטריט ג'ורנל מציג את התוכניות בישראל ליום שאחרי בעזה, בלקרוק הסתבכה במלזיה בגלל הקשרים עם ישראל, ובניו יורק טיימס מסקרים את המציאות ביו"ש ● כותרות העיתונים בעולם

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה

עלייה במספר התיקים בהוצאה לפועל: באיזו עיר מספר החייבים הוא הגבוה ביותר?

מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה כי בסוף שנת 2023 היו במערכת ההוצאה לפועל 562,996 חייבים - עלייה של 5% לעומת 2022 ● בת ים בולטת עם השיעור הגבוה ביותר של חייבים מבין הערים הגדולות ● אילו ערים נוספות ברשימה?

טלי בן  עובדיה / צילום: תמר מצפי

פחות משנה מהקמתו: טלי בן עובדיה עוזבת את מיזם רלוונט של ניר צוק

"אחרי לא מעט לבטים החלטתי שהגיע זמן פרידה", כתבה בן עובדיה בהודעה לעובדים ● גם מרב בטיטו סיימה את העסקתה במיזם רלוונט לאחרונה, וגם כמה תוכניות שתוכננו לעלות שלא קרו בסופו של דבר ●  מי שכרגע מובילים את הפרויקט אלו מודי פרידמן, ממייסדי קשת ובעבר מנכ"ל ערוץ 10 ושילה דה בר, לשעבר עורך ידיעות אחרונות

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

דן עדיקא ויואב שטרן. הישראליות בוול סטריט / צילום: איל יצהר, ננו דיימנשיין, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניית התקשורת שזינקה ב-56% ביום אחד: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● בעלי המניות של ווקמי זומנו לאסיפה לאישור מכירתה לחברת SAP ● אקטליס קפצה בכ-56% בעקבות הזמנות מגרמניה ● וקרן ההשקעות הקנדית מרצ'ינסון יוצאת נגד הנהלת ננו דיימנשן

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קרן גייטס בחוץ, הקרנות המשפחתיות בפנים: למי יוריש וורן באפט את הונו

המשקיע המפורסם המחזיק במניות ברקשייר האת'וויי בשווי מעל 130 מיליארד דולר, עתיד להפנות את מרבית הונו לקרן צדקה חדשה שתנוהל על ידי ילדיו ● "אני מרגיש טוב מאוד לגבי הערכים של ילדיי, ויש לי 100% אמון בהתנהלותם", אמר ● בקרן גייטס הוא כנראה מאמין פחות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים עדיין עומדים במקום": העיר שבה ניתן לקנות דירת 5 חדרים במיליון וחצי שקל

בשכונת אבני חן בחריש נמכרה דירת 5 חדרים בשטח 107 מ"ר תמורת 1.55 מיליון שקל ● "המלחמה יצרה בהתחלה קיפאון בשוק, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים מקום לגור בו", אומר שגיא אקשטין שייצג את המוכרים ואת הקונים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

המטבוליזם של הישראלים השתנה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri

פחות שומן, יותר פחמימות: כך המלחמה משפיעה על הישראלים

חברת לומן, שפיתחה מכשיר הבוחן את תוצרי המטבוליזם, בדקה מדגם של 100 משתמשים. אצל כ-60% מהם חל מעבר לשימוש ביותר פחמימות כמקור אנרגיה - למרות ששמרו על התזונה שלהם דומה ● וגם: הניסוי הקליני המוצלח של חברת התרופות האמריקאית אלנילם ● השבוע בביומד 

ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף

המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים?

75 אלף דולר בשנה - זה המספר שננקב בעבר כשכר האולטימטיבי לאזרח אמריקאי, אלא שמחקרים חדשים מטילים בו ספק ● כלכלנים משערים שהוא פופולרי כי הוא נראה בהישג יד: "אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם"

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים