גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar
אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ישראל הולכת ומתקרבת לנקודת האל־חזור של מלחמה כוללת מול חיזבאללה, לאחר חילופי אש שנמשכים קרוב לתשעה חודשים. מפרוץ מלחמת חרבות ברזל נהרגו בעימות בגבול הצפון כ־350 מחבלי חיזבאללה וכ־90 אזרחים לבנונים, לעומת 15 חיילים ו־10 אזרחים בצד הישראלי. לצורך ההשוואה, במלחמת לבנון השנייה נהרגו 250 מאנשי חיזבאללה וכ־1,200 מאזרחי לבנון. בצד הישראלי נהרגו 121 חיילים ו־44 אזרחים.

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו
טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"
הצוללת | "אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר"

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון בלבנון, ואפילו בארה"ב כבר מודים שלא יוכלו למנוע תמרון נגד חיזבאללה, אם אכן יוחלט על המהלך. שר הביטחון יואב גלנט יצא השבוע לוושינגטון כדי לפתור את משבר החימושים לפני תמרון כזה.

בצל הזחיחות שאפיינה את הדרג המדיני והצבאי לפני 7 באוקטובר, גלובס נכנס לעומק נושא שהם יתקשו להודות בהם: ההפתעות שחיזבאללה כבר הציג במלחמה, ואלו שעלולות להתגלות רק כשיתבצע התמרון עצמו. אלה כוללות את כל הזירות הצבאיות - מודיעין, יבשה, אוויר וים.

יבשה: טילי נ"ט על בסיס פיתוחי רפאל

חיזבאללה גובה קורבנות ונזקים רבים מישראל באמצעות מערך טילי הנ"ט (נגד טנקים) המתקדמים שיצר לעצמו. חלק בלתי מבוטל מהנזקים נגרמים בעזרת הטיל "אלמס 1", שהוא הנדסה הפוכה שביצעה איראן לסדרת טילי ספייק מתוצרת רפאל. הנדסה הפוכה היא תהליך שבו מצליחים לשים ידיים על אמצעי, מומחים מנתחים לעומק את מרכיביו - ואז מייצרים אחד מחודש בהליך סדרתי.

תהליך שכזה יכול היה להתרחש רק לאחר שטיל מסדרת ספייק נפל לידי איראן, ובאמצעותו הציגו האיראנים ב־2021 את ההנדסה ההפוכה לטיל גיל (ספייק MR), בעל משקל של כ־13 ק"ג וטווח עד 4 ק"מ. בתקשורת האיראנית נטען כי אלמס 1 בעל משקל של כ־11.5 ק"ג (משקל המשגר עם טיל - כ־15 ק"ג), והוא יכול לעקוב אחר מטרה עד למרחק של כשמונה ק"מ.

טילי ספייק של רפאל. איראן ביצעה הנדסה הפוכה / צילום: דוברות 'רפאל'

הדרישות הישראליות במשא ומתן מול חיזבאללה, שגורמים מערביים בהובלת ארה"ב עדיין מנסים לקדם, מתבססות על יישום החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, שהביאה ב־2006 לסיום מלחמת לבנון השנייה. לפי 1701, כוחות חיזבאללה אמורים להיות הרחק מהגבול הישראלי, מעבר לנהר הליטני, וכוחות יוניפי"ל אמורים היו לפקח על כך. בפועל, עיקרי ההחלטה ההיא לא רלוונטיים כבר שנים בשטח, אבל יישום אמיתי שלה עשוי להפחית דרסטית את איום טילי אלמס 1.

כדי להבין כיצד מחבלי חיזבאללה הגיעו ליכולות שמאפשרות להם לפגוע על בסיס יומיומי בתשתיות אזרחיות וצבאיות בישראל, כדאי לחזור לסתיו 2011. כחצי שנה לאחר פרוץ אותה מלחמה, משטר אסד בסוריה היה במצב קשה, וכל מי שיכול לעזור לו נקרא לדגל. כחלק מהסיוע האיראני הרחב נכנס לתמונה ארגון הטרור של חסן נסראללה. בשיא נוכחות חיזבאללה בסוריה, היו לפי הערכות כ־5,000 לוחמים במדינה. נוכחות כזו עשויה הייתה לבסס היכרות עם בכירים רוסים שפיקדו על הכוחות ששלח הנשיא ולדימיר פוטין, במטרה לסייע לשימור משטר אסד.

סוגיה מפתיעה ומעניינת שנוגעת הן למלחמת האזרחים בסוריה והן לחרבות ברזל היא האופן שבו איראן מנצלת את השימוש של ארגוני הטרור מ"ציר ההתנגדות" באמצעים הצבאיים מתוצרתה, לשם הצגתם בתערוכות נשק בינלאומיות. את טילי אלמס, למשל, שחיזבאללה שיגר נגד כוחות צה"ל, הציג משטר האייתוללות במאי האחרון בתערוכת DSA & NATSEC שהתקיימה בבירת מלזיה, קואלה לומפור. כלומר, זוהי פעילות טרור שמועילה כלכלית לפטרון.

במבט צופן פני עתיד, הפתעה אחת היא במידה מסוימת צפויה: רק תמרון קרקעי בתוך לבנון יבהיר מה מצב מערכת המנהרות שעל פי פרסומים זרים יש לחיזבאללה. העיתון הצרפתי "ליברסיון" חשף לפני כארבעה חודשים כי בסיוע קוריאה הצפונית, חיזבאללה החל בשנות ה־80 לבנות מערכת הגנה תת־קרקעית באורך מאות ק"מ, אשר מגיעה, כנראה, עד סוריה.

לפי העיתון הצרפתי, המלאכה של חיזבאללה בדרום לבנון מתבצעת בעבודת כפיים עם פטישים או מכונות הידראוליות, עבודה שקטה יותר שנובעת מהמאפיינים הגיאולוגיים. במתווה הזה, לפי הערכות בפרסום, מדובר על התקדמות של כ־15 מטר בחודש. בעיתון ציטטו את מכון המחקר עלמא הישראלי, שהעריך כי רשת ההגנה של חיזבאללה כוללת עשרות מרכזים מבצעיים, שמנהלים רשת שכוללת מנהרות מקומיות ובין־אזוריות. המנהרות הללו בעומק של כ־80-40 מטרים. המנהרות הללו, ככל הנראה, מצוידות ברקטות פתאח 110 מתוצרת איראן שמיועדות לטווח קצר, ואף בטילים בליסטיים.

אוויר: לא מומשו כלל יכולות הכטב"מים

המערך האווירי ההתקפי של חיזבאללה מתבסס על טילים, רקטות וכטב"מים, והכול בסיוע איראני נרחב. אלה כוללים מנעד שנע בין חימושים משוטטים (כטב"מים מתאבדים) מדגמי שאהד לבין כטב"מי איסוף כדוגמת איוב. עד השלב הנוכחי של המלחמה, בחיזבאללה לא מימשו את כלל יכולות הטווח של הכטב"מים שלהם, שלפי הערכות עשויים להגיע ל־400 ק"מ.

לפי ה־CIA, ברשות חיזבאללה יש ארסנל של כ־150 אלף טילים ורקטות, פי עשרה מהכמות שהעריכו גורמים שונים במלחמת לבנון השנייה. נוואף אל־מוסאווי, ראש אגף המשאבים של ארגון הטרור, טען בפני סוכנות אל־מיאדין כי חיזבאללה הצליח לשדרג את יכולותיו הלוגיסטיות לרמה שבה אספקה שנמשכה בעבר כחצי שנה, לוקחת כיום חודש. "לישראל אין את היכולת הלוגיסטית לפגוע בלבנון", הוסיף. בה בעת, במסגרת המאמצים הלוגיסטיים פתח חיזבאללה לפני כחודש בקמפיין תרומו לרכישת רקטות וכטב"מים, תוך שילוב עיתונאים מערוץ הבית אל־מנאר.

הכטב"מים של חיזבאללה מיטיבים לנצל את הטופוגרפיה של צפון הארץ. הם חוצים את מרחב הגבול קרוב לקרקע, עולים בסמוך להרים ויורדים לוואדיות - מה שמקשה על איתורם. הם עושים זאת במהירות גבוהה, חלקם מגיעים ל־200 קמ"ש. דווקא היקף השימוש של צה"ל וכיתות הכוננות ברחפנים מהווה נדבך מאתגר ביירוט הכטב"מים, משום שלפני ניסיון היירוט, מערך ההגנה האווירית נדרש לוודא שזהו אינו כלי טיס ישראלי.

פגיעת חיזבאללה בבסיס מירון / צילום: צילום מסך, טוויטר

חיזבאללה הקים מערך נ"מ יעיל משלהם, שהצליח ליירט מתחילת המלחמה שני מל"טים מדגם הרמס 900 ושני מל"טים מדגם הרמס 450, כולם מתוצרת אלביט. מעבר לנזקים הכלכליים, שהרי לפי פרסומים זרים מחיר הרמס 900 עשוי להגיע ל־6.85 מיליון דולר ליחידה ומחיר הרמס 450 ל־2 מיליון דולר, היירוט מאפשר למערך ההנדסה האיראני להשיג רכיבים. גם אם אלו שבורים בחלקם, ניתן ללמוד מהם.

לחיזבאללה מערכת טילי 358, טילים משוטטים שאינם מכוונים למטרה מסוימת, אבל כשהם מוצאים מטרה - הם מכוונים אליה ופוגעים. הם אומנם טסים לאט, אבל הנעתם סילונית ולא רקטית, כך שאם טיל מחטיא, הוא עשוי להסתובב ולפגוע בכל זאת במטרה. ייתכן כי חיזבאללה גם מחזיק סוללות S-200.

היירוטים של המל"טים הישראליים משפיעים על חופש הטיס בשמי לבנון שקבעה לעצמה ישראל, לפי פרסומים זרים. באל־ערבי אל־ג'דיד דווח כי בשנים 2022-2007, אמצעים של חיל האוויר הישראלי ביצעו 22,111 הפרות של המרחב האווירי הלבנוני. במלחמת לבנון השנייה אמנם הצליחו בחיזבאללה ליירט מסוק אחד של צה"ל, אבל עם טיל נ"ט. הפעלת מערך נ"מ ייעודי, גם אם אינו כולל אמצעים שהם עילית הטכנולוגיה, דורש מחיל האוויר את ההתאמות של הפעילויות באופן שלא נדרש בעבר.

מודיעין: ירי למתקנים אסטרטגיים וצילום חיפה

חיזבאללה מכיר היטב את המתקנים האסטרטגיים של ישראל. כבר במהלך המשא ומתן לקביעת הגבול הימי של לבנון עם ישראל ב־2022, שיגר הארגון לעבר אסדת כריש כטב"מים, שיורטו. במלחמה הנוכחית הם כבר הספיקו להציג יכולות צילום באמצעות כטב"מי איסוף שלא יורטו, ותיעדו את נמל חיפה. ניכר כי חיזבאללה שם לו למטרה לפגוע במתקנים של חברות ביטחוניות בצפון, לעתים די לפתוח מפות בגוגל כדי להשיג את מיקומם.

צילומי האוויר שהפיץ חיזבאללה

ביום ראשון השבוע, לדוגמה, אזעקות נשמעו דרומית לכרמיאל בעקבות יירוט כטב"ם ששיגר חיזבאללה. במרחב האזעקות נמצא מכון לשם של רפאל. האזעקה במרחב משגב מתווספת לשיגורים קודמים למרחב עכו ועין המפרץ, שסמוך למתקן אסטרטגי נוסף של רפאל, מכון דוד.

זה לא ניסיון ראשון של חיזבאללה לפגוע במתקנים ביטחוניים. לאחרונה טענו בארגון הטרור כי פגעו במפעל פלסן בקיבוץ סאסא, שבו מייצרים מיגונים לרכבים צבאיים. ההבדל המהותי בין המקרים טמון במרחק מהגבול ובאזעקות במרחב - פלסן קרוב בהרבה לגבול לעומת לשם.

ארגון הטרור מכיר לטענתו שטחי כינוס של צה"ל שאינם בסיסים או מתקנים ביטחוניים. לפני כשלושה שבועות נהרג סמ"ר (במיל') רפאל קאודרס ז"ל במתקפת כטב"מים של חיזבאללה, שפגעו בזה אחר זה במגרש הכדורגל בחורפיש ללא התרעה. כיצד? מערכות הגילוי וההתרעה בארץ ובחו"ל מחפשים וקטור שיוצא מנקודה א' ל־ב' ואז מאכנים אותו פעם ראשונה, שנייה ושלישית, וביניהן מודדים את וקטור התנועה כדי לאמוד היכן יכול ליפול האיום. אולם, ייתכן כי כאן לא הצליחו לבצע מעקב כדי ליירט.

ים: כלי השיט והצוללות הבלתי מאויישים

חיזבאללה טרם המחיש את יכולותיו הימיות, וייתכן כי המערך של ארגון הטרור, שכולל מאות מחבלים, יפתיע משם. לחיזבאללה טילים נגד ספינות, בהם C-802, בעל טווח של 120 ק"מ ומטען נפץ של 165 ק"מ; ובמיוחד, על פי פרסומים, עשרות טילי "יאחונט", בעלי טווח של 300 ק"מ ומטען נפץ של 300 ק"ג. ארגון הטרור מפעיל קומנדו ימי שפועל על סירות מהירות ואוסף מודיעין. לפי מכון עלמא, בסיסו נמצא דרומית לצור.

במכון פרסמו בעבר כי לקומנדו הימי של חיזבאללה יש בסבירות גבוהה צוללות ננס מדגם "ע'דיר" האיראני, שאורכו כ־29 מטרים ויכול לשאת כוח קומנדו של 18-10 איש. ברשותם עשויים להיות כצב"מ: כלים צוללים בלתי מאוישים. באמצעות יכולת זו ניתן לאיים, לדוגמה, על אסדת הגז כריש שסמוכה לגבולות המים הכלכליים עם לבנון, על כלים של חיל הים או על כבלי תקשורת תת־מימיים. אחד מהם הוא כבל IC-1, שמקשר בין חיפה לבין נהריה.

איום נוסף שניתן ללמוד עליו דווקא מהמורדים החות'ים הוא הכשב"מים: כלי השיט הבלתי מאוישים. שליחיה של איראן פגעו לאחרונה בספינת הצובר "טוטור" שבבעלות יוונית באמצעות כשב"מ ממולכד. זהו כלי פשוט יחסית ליצירה ולתפעול: ניתן לקחת סירת דיג רגילה, להעמיס אותה במאות ק"ג חומר נפץ ולשלח אותה מרחוק למטרה.

את המתקפה על "טוטור" ביצעו החות'ים באמצעות כשב"מ שהוא חימוש משוטט ייעודי, בשם "טופאן 1". אותו כשב"מ כולל מטען של 150 ק"ג חומר נפץ ושט במהירות מקסימלית של 35 קשר. בהתחשב בשיתוף הפעולה ההדוק בין החות'ים לבין איראן ובין החות'ים לבין חיזבאללה, ייתכן מאוד שגם לארגון הטרור השיעי הלבנוני יש יכולות דומות.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

יראו סוף סוף את הכסף? מכירת הקופות המסלוליות של סלייס יוצאת לדרך

בעקבות אישור בית המשפט המחוזי, הודיע המנהל המורשה בסלייס, רו"ח אפי סנדרוב, כי הוא יוצא בהליך למכירת ארבע קופות מסלוליות ● סנדרוב: "מדובר בצעד שנועד להבטיח לכ-90% מלקוחות סלייס חזרה לפעילות סדירה תחת גוף מנהל מקצועי"

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

אל''מ במיל' שי קרמונה / צילום: דוברות מתפ''ש

המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"

שי קרמונה, מנכ"ל זכיינית KFC ישראל, משרת מאז אוקטובר במילואים כנציג מפקדת התיאום והקישור לעזה ● בטור מיוחד לגלובס הוא משתף באתגרים ובקשיים, ומסביר מה גורם לו להמשיך ● ישראל מתגייסת

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים

הגוש הגדול בשדה דב / צילום: איל יצהר

אחרי 50 שנה: כך תתחלק הקרקע היוקרתית בין 1,700 הבעלים

ביהמ"ש צפוי לאשר את מתווה חלוקת הזכויות בקרקעות ברובע שדה דב בת"א, מהלך שיאפשר הקמת 2,700 דירות ואלפי מ"ר תעסוקה ומסחר ● בכך יבוא לסיומו פירוק השיתוף של הגוש הגדול

המטבוליזם של הישראלים השתנה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri

פחות שומן, יותר פחמימות: כך המלחמה משפיעה על הישראלים

חברת לומן, שפיתחה מכשיר הבוחן את תוצרי המטבוליזם, בדקה מדגם של 100 משתמשים. אצל כ-60% מהם חל מעבר לשימוש ביותר פחמימות כמקור אנרגיה - למרות ששמרו על התזונה שלהם דומה ● וגם: הניסוי הקליני המוצלח של חברת התרופות האמריקאית אלנילם ● השבוע בביומד 

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פניות הציבור: איזה בנק מטפל בתלונות הכי מהר ואיפה תחכו הכי הרבה?

דוח שפרסם בנק ישראל חושף כי בשנים 2022-2023, כ-130 אלף לקוחות קיבלו החזר מהבנקים, בסכום כולל של 33 מיליון שקל ● מבין כלל התלונות המגיעות לפיקוח על הבנקים, כ-30% נמצאו מוצדקות ● ואיזה לקוחות בנק הכי מרוצים?

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף

צרפת הולכת לקלפי / צילום: ap, Jean-Francois Badias

"מקום ראשון": הישג חסר-תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בצרפת

לפי המדגמים, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון ● שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בנעילה בת"א; אלקטריאון טיפסה בכ-12%, ריטיילורס צללה בכ-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ת"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● בסיכום חודש יוני מדד ת"א 35 נחלש כ-2% ובסיכום חצי שנתי עלה בכ-6% ● ה-S&P 500 עלה ב-15%, העלייה הגבוהה ביותר במחצית ראשונה של שנת בחירות מאז 1976 ● בשבוע הקרוב, ייערכו בחירות בבריטניה ולפרלמנט בצרפת ● במזרחי טפחות מעריכים שבנק ישראל יפחית את הריבית באוגוסט

דן לואב / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה

המיליארדר היהודי דן לואב ידוע כמשקיע אקטיביסט מהדור הישן, שלא מפחד להביע ביקורת ולבצע שינויים דרסטיים ● באמצעות האסטרטגיה הזו, הוא הצליח להגדיל את ההון של קרן הגידור שלו מ־3 מיליון דולר ל־7.7 מיליארד ● איך למרות זאת הוא פספס את מהפכת ה־AI, ומה חלקו במאבק נגד סטודנטים פרו־פלסטיניים?

עופר גלבוע / צילום: שלומי יוסף

עופר גלבוע רכש חברת תעופה שעמדה בפני פשיטת רגל. היום היא שווה כמיליארד דולר

את חברת ק.א.ל הכושלת רכש גלבוע, לשעבר בכיר בענף הטקסטיל, תמורת כ־10 מיליון דולר בלבד: "הייתי המשוגע היחיד שהסכים לקנות חברה עם מטוס אחד, שנותר לו חודש לטוס" ● לאחר שהקורונה והאיום החות'י הזניקו את מחירי התובלה האווירית, היא נמצאת במקום שונה לגמרי עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בשנה ורווחיות גבוהה, הנובעת מהתמחות בהטסת מטענים מיוחדים

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בלוך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

מעל 10 אלף יח"ד בחמש שנים: איזו עיר היא שיאנית ההתחדשות העירונית?

בדיקת הלמ"ס מעלה, כי תל אביב וערי המרכז מובילות בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית, ואילו בצפון ובדרום אין כמעט פרויקטים ● הממצאים מחזקים את הביקורת הרבה שקיימת כיום על ההתחדשות העירונית ותמ"א 38 בישראל, שאינה מגיעה כמעט לפריפריה