גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן
מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

במחצית הראשונה של 2024 נרשמה ירידה של כ-15% (הערכה ראשונית) במסירות כלי רכב חדשים לעומת המחצית הראשונה אשתקד. בהתחשב במצב הביטחוני, בנתוני המאקרו השליליים ובמחירים הגבוהים של כלי הרכב החדשים - זהו נתון שניתן לכנות אותו "לא רע".

השבוע בענף הרכב | במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק
שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך

אבל התמונה האמיתית יותר מורכבת. במחצית הראשונה גדל משמעותית חלקן של המכירות לציי רכב ולחברות ליסינג כולל מכירות "בתוך הבית". כלומר, מכירות של יבואניות הרכב לחברות ליסינג שבבעלותן. על הנסיגה במכירות לפרטיים ניתן ללמוד גם מירידה חדה של כ-26.5% שנרשמה ביבוא של כלי רכב פרטיים בחודשים ינואר-מאי לעומת התקופה המקבילה, על פי נתוני האוצר. במונחים של הערך הכספי של יבוא הרכב הירידה הייתה אפילו יותר חדה ועמדה על 30.5%.

חלק מהירידה אפשר ליחס לשיבושי התובלה מהמזרח וחלק נוסף "תרמה" ההקדמה המאסיבית של יבוא של כלי רכב חשמליים ופלאג-אין בדצמבר 2023, לקראת עליית המס. אבל האמת היא, שגם בדצמבר 2022 היה גל מאסיבי של הקדמת יבוא ולמרות זאת בינואר-מאי 2023 נרשמה עלייה של כ-7% ביבוא.

המלאים מצטברים

לפיכך אפשר להניח, שהסיבה המרכזית היא פסימיות של היבואנים לגבי הביקוש הפרטי בהמשך השנה וחשש "להיתקע" עם מלאים לנוכח תנאי שוק קשים. אינדיקציה ברורה לכך היא הגל הנוכחי של מבצעים והוזלות בערוצי השיווק הישירים והעקיפים (אפס קילומטר), שמתבטא בהנחות משמעותיות בחלק מהדגמים.

עיון ברשימת המבצעים מגלה שאחרי בצורת די ארוכה, בחודש יוני הושקו לא פחות משישה מבצעי מכירות יזומים של יבואני רכב. רובם עבור הקהל הרחב ומיעוטם לסקטורים מוגדרים כמו מבצעי "חבר". המבצעים מעניקים הנחות לכלי רכב בטווח סגמנטים רחב, החל במכוניות קטנות ועממיות וכלה במכוניות יוקרה. הם לא פוסחים אף על דגמים חשמליים, שנחשבו עד כה לפלח בצמיחה חזקה.

רוב המבצעים מציעים הנחות צנועות של עד כ-5% ממחיר המחירון בממוצע. אחרים מתמקדים בהטבות "שוות ערך" כמו טרייד-אין מסובסד, מימון בריבית נמוכה וכדומה. אבל במקרים רבים ההנחות הרשמיות נועדו רק לגרום התעניינות וליצור תנועה באולמות המכירות. בדיקה שערכנו מגלה, שלרוב קיימת גמישות מחירים רבה יותר ללקוחות באולמות התצוגה, לעיתים עד כדי 10% ממחיר המחירון אם הלקוח מוכן להתפשר על נושאים כמו צבע הרכב, תנאי מימון, טרייד אין לרכבו וכו'.

מסירות כלי הרכב שנרכשים במסגרת המבצעים מתבצעות תוך זמן קצר, מה שמעיד על התיישנות מואצת של המלאים. נזכיר, שעל פי התקנות בישראל היבואנים מחויבים לרשום על שמם רכב מהמלאי שחלפו 12 חודשים ממועד יצורו. המשמעות היא הפסד של "יד" וירידה לא מבוטלת בערך המכירה וברווח של היבואנים. בעקבות המלחמה היבואנים קיבלו ארכה של שלושה חודשים, אבל צריך לזכור שהרבעון האחרון של 2023 היה רבעון מכירות כמעט "מחוק", כך שהיקף המלאים בישראל שהגיל שלהם 15 חודשים ממועד הייצור, או שמתקרבים לכך, גבוה משמעותית מהנורמה.

עם זאת, פה ושם עדיין יש דגמים בקצה הנמוך של סקאלת הזמינות במלאי שסובלים ממחסור באספקה. במיוחד כלי רכב שמיוצרים בטורקיה שחסמה את היצוא לישראל, כמו טויוטה קורולה ודגמי יונדאי שונים, או דגמים שמהווים להם תחליף, כמו סקודה אוקטביה, קיה פיקנטו וכו'.

בחזרה ל"אפס קילומטר"

עוד "מסלול הנחות" פחות רשמי, שגם הוא זוכה לפריחה בתקופה הנוכחית, הוא מכירות כלי רכב ב"אפס קילומטר". אלו כלי רכב חדשים, שנרכשים על ידי צד ג', לרוב חברות ליסינג, בהנחות משמעותיות ומוצעים בהנחות קטנות יותר ללקוחות כאשר "היד" הראשונה נרשמת על שם חברת הליסינג.

בדיקה של אתרי מכירות שמתמחים ב"אפס קילומטר", בהם אתרי חברות ליסינג, מגלה את המצב "הלחוץ" של שוק הרכב החדש. באתרים הללו מופיעים לא מעט דגמים "מודל 2023", כלומר הם מתגלגלים במלאים בארץ כבר קרוב לשנתיים מבלי שמצאו להם לקוחות. דגמים אחרים, במיוחד דגמי יוקרה, מוצעים בהנחות של עד 20% מהמחירון.

מעניין במיוחד היצע הרכב החשמלי ב"אפס קילומטר". תיאורטית הפלח החשמלי היה אמור להפגין חסינות ו"עמידות" בפני ירידות מחירים ומבצעים בזכות העלאת המיסוי. נזכיר שבתחילת השנה זינק מס הקנייה על רכב חשמלי מ-20% ל-35%, ובתחילת 2025 הוא אמור לזנק שוב, ככל הנראה ל-45%-50%.

כלומר, המדינה מסדרת "עליית ערך" משמעותית לכלי רכב חשמליים משומשים ועובדה זו לבדה הייתה אמורה להקטין את המוטיבציה של היבואנים "להיפטר" מכלי רכב חשמליים שבמלאי בהנחות. למרות זאת מצאנו באתרים דגמים חשמליים כמו מכונית המיני LeapMotor בהנחה של 18.5% ממחיר המחירון הרשמי, את "דולפין" של BYD בהנחה של כ-8% מהמחירון ודגם "אסטרטגי" כמו ג'ילי גיאומטרי 480 בהנחה של כ-5%. אמנם גובה ההנחות הממוצע לא דרמטי כבעבר, אולם נראה שמשבר המלאים כמעט לא פוסח על אף סגמנט.

התחרות בשוק גוברת

סיבה נוספת לריבוי המבצעים היא התגברות התחרות בשוק הרכב המקומי. המלחמה פקדה את ענף הרכב בעיצומה של הרחבה משמעותית של היקף המותגים והדגמים החדשים, שמיובאים ומשווקים בישראל, בעיקר מותגים מסין. בחודשים ספטמבר 2023 עד מרץ 2024 נוספו לשוק הרכב הישראלי עוד חמישה מותגי רכב חדשים, רובם חשמליים מתוצרת סין, ועד סוף השנה צפויים להצטרף לרשימה לפחות עוד שלושה מותגים, שפונים לשוק הרחב.

רוב המצטרפים החדשים מיובאים על ידי יבואני רכב גדולים, שיש להם מחויבות שיווקית כפולה: מצד אחד הם מחויבים להציג חדירה ראשונית משמעותית בפני היצרנים "החדשים" שלהם; ומצד שני הם מנסים "להרגיע" את היצרנים "הוותיקים" שלהם, ולהראות להם שהיבוא של המותגים חדשים לא בא על חשבון פגיעה במכירות של המותגים הוותיקים. כל זה מתרחש על רקע בו הדגמים החשמליים מתרחבים במהירות על חשבון דגמי הבנזין.

בשורה התחתונה מדובר בלחץ תחרותי שלא קל להתמודד איתו אפילו בשוק צומח, כל שכן בשוק שהתכווץ בכ-15% מתחילת השנה. לפיכך לא נופתע אם גל ההנחות יימשך עמוק לתוך הרבעון השלישי, בשורה טובה לצרכנים שמחפשים מציאות. לפחות עד שהקטנת היבוא תאזן את המלאים.

עוד כתבות

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר (ה') ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

סרן איליי אלישע לוגסי ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סרן איליי אלישע לוגסי נפל בקרב בצפון רצועת עזה

הותר לפרסום כי סמל אלכסנדר יקימינסקי, בן 19 מנהריה, נפל בפיגוע בכרמיאל לאחר שחיסל את המחבל ● מפקד בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפת כטב"ם סמוך לצור, ארגון הטרור מגיב בירי כבד ליישובים בצפון • הפיגוע בכרמיאל: נקבע מותו של הצעיר שנפצע, פצוע נוסף במצב קשה • גלנט בגבול עזה - במסר לחיזבאללה: "הטנק שיצא מהקרב ברפיח יכול להגיע עד הליטני" • עדכונים בולטים

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בתל אביב; פוקס עלתה בכ-4%, אלקטריאון ירדה בכ-5%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.7%, מדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.5% ● האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת ● רב בריח פורסת מחדש את חובותיה ועומדת להנפיק אג"ח להמרה ● פתאל רכשה את חלקו של פרוספר אמויאל בפרותאל תיירות בתמורה לחצי מיליארד שקל ● בברקליס ממליצים על קבוצת דלק באפסייד של מעל 50%

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

מחר: נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

דריה למאן-בלומנטל / צילום: טים קר (Tim Kerr)

האקזיט הישראלי שהקפיץ את מניית אחזקות הביומד

סכום הרכישה של בלקין, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת לייזר לטיפול בגלאוקומה, יכול להגיע עד 466 מיליון דולר ● ביולייט תקבל תמורת העסקה כ-8.9 מיליון שקל בשלב הראשון ● מאז שדיווחה על העסקה, זינקה ביולייט ב-40%

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

ירידה במענה לסקרי הלמ''ס / אילוסטרציה: Shutterstock

למה פחות ופחות ישראלים מוכנים לענות על סקרי הלמ"ס ואיך זה ישפיע על הכלכלה

המענה לסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא חובה עפ"י חוק, אך בשנים האחרונות שיעור המשיבים צנח ● בעוד שב־2012 עמד הנתון על 82%, כיום הוא מגיע ל־43% בלבד ● איך הירידה במענה עלולה להשפיע על המשק, והאם מדובר במגמה ייחודית לישראל?

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא