גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלחץ של נתניהו, הפשרה של סמוטריץ׳: כך עשוי להיראות מבצע המס הגדול לשחרור "רווחים כלואים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם פשרה שתאפשר להוציא לפועל מבצע לשחרור דיבידנדים של חברות במס מופחת, כפי שנחשף בגלובס, חרף ההתנגדות באוצר ● המתווה החדש מצמצם את היקף המבצע ומתמקד ברווחים שנצברו בחברות עד 2020, תוך קביעת סנקציות ● כמה כסף ייכנס לקופת המדינה, ולמה גורמי המקצוע מתנגדים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: יריב כץ, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: יריב כץ, "ידיעות אחרונות"

בעוד הדיונים על מבצע לשחרור רווחים כלואים בהטבות מס ממשיכים להתנהל בחדרי חדרים, הצעת פשרה חדשה נבחנת בציר שבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, יועצו הכלכלי פרופ' אבי שמחון ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. לגלובס נודע כי תוכנית הפשרה תצמצם את היקף המבצע ותתמקד ברווחים שנצברו בחברות בין 2018־2020 - תוך קביעת סנקציות על רווחים שייכלאו מ־2021 ואילך, וכן ומניעת מבצעים נוספים בחקיקה.

בלעדי | "מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"
משרד החקלאות רוצה להחליף שם. לא תאמינו כמה זה יעלה לכם

כפי שפורסם בשבוע שעבר בגלובס, נתניהו ויועצו דוחפים למבצע נוסף של חלוקת דיבידנדים מרווחים כלואים במס מופחת, בעוד הדרג המקצועי באוצר מביע התנגדות נחרצת. שמחון רואה במבצע הזדמנות להניב כ־20 מיליארד שקל לאיזון הגירעון, כשמנגד באוצר צופים סכום נמוך בהרבה - כ־10 מיליארד שקל - וטוענים כי מדובר ב"מכירת העתיד הכלכלי של המדינה לטובת ההווה".

סמוטריץ' טרם הציג את רעיון הפשרה לגורמי המקצוע במשרדו, אך הגבלת המבצע לרווחים שנצברו בין המבצע הקודם -שהסתיים ב־2017 - ועד סוף 2020, אמורה לרכך במעט את התנגדותם. זאת, מכיוון שהיא מצמצמת את היקף ההטבה ומנסה למנוע יצירת תמריץ במשק לצבירת רווחים עתידיים בהמתנה למבצעים נוספים. צידוק נוסף לפשרה הוא שהשנים 2018־2020 מסתמנות כ"שנים אבודות" יחסית בקשר לרווחים הכלואים. חקיקת הסנקציות נגד החברות לא תוכל להיות רטרואקטיבית על רווחים שנצברו קודם לכן - לכן על השנים האלה מעט קל יותר לצדדים להתפשר.

תחילה היה זה בעיקר שמחון שדחף לצאת במבצע דיבידנדים, שלעמדתו צריך להיות פתוח לכל הרווחים שנצברו לאורך השנים בחברות - סכום שמוערך בכ־700 מיליארד שקל. לאחרונה החל גם נתניהו ללחוץ באופן ישיר לצאת למבצע, אך עדיין לא התקבלה הסכמתו להצעת הפשרה המדוברת. לפי גורמים המעורים בפרטים, הוא עשוי להתעקש על מבצע כולל כדי למקסם את התמורה קצרת־הטווח.

באוצר מבקשים תיקונים

גורמים באוצר ששמעו על הכוונות הנרקמות בדרכים עקיפות סבורים כי גם פשרה זו אינה פותרת את הבעיות המהותיות הכרוכות במבצע לחלוקת דיבידנד מוטב לבעלי החברות. בכל מקרה, דורשים שם כי כל מבצע יהיה כפוף להסדרת חקיקה לעתיד. העיקרון המנחה לחקיקה הוא שחברות אשר יכלאו רווחים ישלמו מס גבוה יותר. אחת האפשרויות היא תשלום מס על דיבידנדים שלא חולקו.

פרופ' אבי שמחון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

במשרד האוצר גורסים כי ציפיית השוק למבצעים כאלה נובעת מהרגל שגוי שנוצר בישראל. לדעתם, שחרור רווחים כלואים בהטבה צריך להיות אמצעי אחרון, למקרים קיצוניים כמו מלחמה גדולה בצפון וקשיים בגיוס כספים. מעבר לכך, קיימת גם העלות הכלכלית של המבצע - אם הוא ייערך במתכונת של המבצעים הקודמים, שיעור המס על חלוקת דיבידנדים יופחת מ־33% ל־25%, כלומר ויתור על רבע מהסכום.

במקום מבצע, באוצר היו רוצים לפתח מנגנונים חלופיים. החוק כיום מאפשר לרשות המסים לנקוט אמצעים כלפי חברות שנמנעות מחלוקת דיבידנדים כדי להימנע מתשלום מס, תוך שהן נהנות מהטבות במסגרת חוק עידוד השקעות הון. אולם סעיף זה בחוק אינו מיושם הלכה למעשה.

כעת באוצר בודקים אפשרויות לתיקון החוק, בניסיון לייצר כללים ברורים יותר באשר לשלב שבו יכולות החברות לנצל את המיסוי הדו־שלבי - כלומר ההפרדה בין תשלום מס החברות לבין מיסוי הדיבידנדים. במשרד שוקלים לפתח מעין "מסלול ירוק" שיחליף את מנגנון הוועדה הקיים, שלטענתם לא הוכיח את עצמו. בשבוע הבא יתכנס צוות בראשות מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, כדי לדון ברעיונות לחקיקת הצעדים האפשריים.

תוצאות מעורבות

חוק עידוד השקעות הון נועד במקורו לעודד צמיחה כלכלית וחדשנות במשק הישראלי. הרעיון המרכזי הוא לתמרץ חברות להשקיע את רווחיהן בפיתוח העסק - זאת במקום לחלק אותם כדיבידנדים לבעלי המניות. לשם כך, החוק מציע הטבות מס משמעותיות על רווחים שנשארים בחברה.

אולם בפועל, חברות רבות מנצלות פירצה בחוק ובמקום להשקיע את הרווחים בפיתוח עסקי, הן פשוט מפקידות את הכסף בבנק, צוברות ריבית, ונהנות מדחיית מס משמעותית. תופעה זו בולטת במיוחד ב"חברות ארנק", שהן למעשה כלי להפחתת מס עבור יחידים בעלי הכנסות גבוהות.

אין זו הפעם הראשונה ששמחון, בתמיכת נתניהו, לוחץ ליציאה למבצע דיבידנדים. הפעם הקודמת הייתה בשלהי 2023, במהלך הדיונים לבניית תקציב המלחמה המעודכן. נייר עמדה שהכין אז הכלכלן הראשי במשרד האוצר שמואל אברמזון, אליו הצטרף הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, הזהיר כי "מבצע דיבידנד מעוות את שיקולי החברות בהחלטות ההשקעה שלהן, יוצר אי־ודאות משקית ופוגע בשוויון בין נישומים". הדוח מדגיש כי בעוד שהמבצע עשוי להניב תוספת הכנסות בטווח הקצר, הוא מוביל לפגיעה בהכנסות ממסים בטווח הארוך ולכן פוגע בהפחתת הגירעון המבני.

בהקשר היסטורי, מבצעים קודמים לשחרור רווחים כלואים הניבו תוצאות מעורבות. במבצע הראשון שנערך ב־2012 שוחררו 60 מיליארד שקל והמדינה גבתה מתוכם 4.3 מיליארד שקל במסים, בעוד שבמבצע של 2017 שוחרר סכום דומה של 61 מיליארד שקל, אך הכנסות המדינה ממסים זינקו ל־15.6 מיליארד שקל. עם זאת, הדוח של רשות המסים מראה כי היקף הרווחים הלא־מחולקים המשיך לגדול בשנים שלאחר מכן, מה שמעלה ספקות לגבי האפקטיביות ארוכת־הטווח של מבצעים כאלה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה", מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף, "אין בכוונתי למכור"

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם

טלי בן עובדיה (רלוונט), מירי מיכאלי ( i24news), יוליה שמאלוב־ברקוביץ' (חדשות 13) / צילומים: כפיר זיו,  יורי סקוירסקי, איל יצהר, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

3 הערות על שוק התקשורת: חבלי הלידה, סיבוב הפרסה ומאבק העובדים

מה עומד מאחורי שורת המהלכים המתרחשים כעת במפת התקשורת הישראלית: המינוי של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 והמאבק החריף עם העובדים, לוח השידורים החדש של ערוץ i24NEWS בעברית וההחלטה של רלוונט להתמקד בדיגיטל

נושאת המטוסים האמריקאית קרל וינסון שמשתתפת  בתרגיל הימי RIMPAC / צילום: Reuters, Qian Weizhong/VCG

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי

בשבוע שעבר נפתח בהוואי התרגיל הימי הנחשב לגדול בעולם - RIMPAC ● בתרגיל משתתפת ישראל לצד מדינות מוסלמיות בולטות כאינדונזיה, מלזיה ובורניי ● התרגיל מהווה מסר לסין ולרוסיה המאיימות על היציבות בעולם

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • הניו יורק טיימס: צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

טיילור ספוויט בהופעה בפריז בחודש מאי. תורמת בכל עיר בה היא מופיעה / צילום: ap, Lewis Joly

תרומה של ארוחות לשנה שלמה: כשכוכבת פופ עוזרת יותר מהממשלה

כוכבת הפופ האמריקאית טיילור סוויפט מופיעה כעת בסיבוב הופעות עולמי ● לפי ארגוני צדקה בערים בהן היא הופיעה, היא משאירה אחריה תרומות נדיבות ● בליברפול לדוגמה, לאחר 3 ימים של הופעות היא תרמה סכום שיממן ארוחות למשך שנה שלמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הנאסד"ק שבר שיא נוסף; אפל ננעלה בשיא כל הזמנים

אפל התחזקה ב-1.6% והגיעה לשיא כל הזמנים ● הנאסד"ק טיפס ב-0.8% ושבר את שיא כל הזמנים שקבע אתמול בסיום המסחר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושר בכנסת: החוק שמאפשר לעצור סליקת אשראי לעסקים שעושקים קשישים

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן שורה של סמכויות רחבות במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה עקצו או הטעו קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות ● יוזמת החוק, ח"כ מירב כהן: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים"

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת