גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב־2021 / צילום: יוסי כהן
דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב־2021 / צילום: יוסי כהן

פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, בגין גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות ניירות ערך, נגד דוד אברהם כץ, ששיווק השקעות נדל"ן בחו"ל בפרויקטים יוקרתיים תחת קבוצה המכונה בראשית, ונגד עו"ד גיא אבני, ששימש כנאמן לכספי המשקיעים. ההחלטה התקבלה בפברואר השנה. מאחר שכץ משרת מאז 7 באוקטובר כקצין מילואים בעזה, השימוע עדיין לא התקיים. יצוין כי לא מדובר ב"קבוצת בראשית" - חברה אחרת המתמחה בליווי דיירים ובניהול פרויקטים של התחדשות עירונית. 

בלעדי | שלב אחר שלב: כך פעלה השיטה של "מוכר חלומות הנדל"ן" החדש
"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

נגד עו"ד אבני, ששימש כנאמן החברה להבטחת כספי המשקיעים, מתנהלות שבע תביעות אזרחיות של משקיעים שאיבדו את כספם, בטענה כי הכספים הופקדו בידיו, והוא העביר אותם בניגוד להסכמי ההשקעה. אבני, אשר ממשיך לעסוק בעריכת דין, טוען כי העביר את הכספים בהתאם להסכמים.

נגד כץ והחברות שניהל הוגשו בשלוש השנים האחרונות לפחות 14 תביעות הנוגעות לפעילותו במסגרת קבוצת בראשית. חלק קטן מהתביעות נדחו לאחר שהצדדים הגיעו להסכמי פשרה, בחמש תביעות ניתנו פסקי דין בהיעדר הגנה בסכום של כ־3.5 מיליון שקל, ויתר התביעות עוכבו בשל צו עיכוב ההליכים. היקף התביעות שטרם התבררו או שעוכבו מגיע ל־11 מיליון שקל.

בקופה יש סכום זעום

בפברואר הוגשה תביעה על־ידי קבוצת משקיעים נוספת על סכום של 2.6 מיליון שקל. למוחרת הגשת התביעה ניתן צו פתיחת הליכים בהליך פשיטת רגל שהגיש כץ באוגוסט בשנה שעברה. נקבע כי הוא ישלם 1,900 שקל מדי חודש לקופת הנושים. להליך מונה כנאמן עו"ד אמיר כספי, ולפי החוק יש חצי שנה להגשת תביעות חוב, תקופה המסתיימת בעוד כחודשיים. עד כה הוגשו תביעות חוב בגובה 6.5 מיליון שקל, מהם כמיליון שקל חוב לבנק לאומי.

בקופת הנושים יש כיום סכום זעום של 55 אלף שקל. לכץ יש שתי דירות - בית מגוריו עם משפחתו באורנית ודירה להשקעה בפתח תקווה, שנמכרה בהליך כינוס נכסים בסכום של 1.5 מיליון שקל, אך עוד לא הוכרע כיצד יחולקו הכספים.

עו"ד איתי אנשל, המייצג משקיעים, מסר לגלובס כי מדובר במהלך "חסר תום־הלב של מר כץ להסתתר תחת הליך חדלות פירעון. בימים אלה המשקיעים פועלים על־מנת לבטל את אותו עיכוב הליכים, וניסיונו להתחמק ממתן דין וחשבון על מעשיו". לדבריו, מאחר שהטענה היא כי החובות נותרו במרמה, יש לבטל את הליך חדלות הפירעון כדי שיוכלו לנהל הליך נגדו בבית המשפט. 

עו''ד איתי אנשל

החקירה נפתחה ב־2021

ביולי 2021 פתחה רשות ניירות ערך בחקירה גלויה נגד כץ ששיווק השקעות נדל"ן בחו"ל בפרויקטים יוקרתיים תוך הבטחה לתשואות גבוהות ללא סיכון. ברשות חקרו חשד כי כץ גייס מיליוני שקלים ללא תשקיף, הציג מצגי שווא והעביר את כספי המשקיעים לשימוש פרטי. המשקיעים השקיעו כמה מאות אלפי שקלים כל אחד.

המשקיעים שתבעו טוענים כי נפלו למסכת שקרים חוצת־גבולות, בין היתר בישראל, בבריטניה, בארה"ב ובאיטליה. לטענת המשקיעים "כץ הוא הרוח החיה" ומי שעמד בקשר ישיר עימם והיה האחראי למצגי השווא שהוצגו בפניהם.

אחד מהמיזמים הרבים ששיווקה החברה הציע לציבור להשקיע בהקמת מועדון מגורים מלונאי "הגדול והיוקרתי בעולם" שיכלול קרוב ל־200 יחידות מגורים ודירות מפוארות, ומתחם שבו יותקנו מועדון גולף, מנחתי הליקופטר, מועדון פולו, אורוות ומסלולי רכיבה, מטווחי ירי, מועדון קריקט ועוד.

מיזם אחר ששיווק כץ היה "פרויקט ספיר", שבמסגרתו הוצעה השקעה ב"אחוזה מפוארת ובה מעונות יוקרתיים במתקן מלונאי" תשע דקות נסיעה ממכללת ספיר במושב שובה בדרום. בעלון צוין כי האחוזה תכלול 32 יחידות דיור, בריכות שחייה, חדר כושר ועוד. בעלון החברה הוצעה תשואת רווחים של 11%-7%.

המשקיעים, שנתנו את כספם ב־2018-2019, טענו בתביעה כי מדובר בקרקע שלא ניתן להוציא לה היתר בנייה, וניסיונותיהם לקבל בחזרה את כספם לא צלחו.

בין התביעות שהוגשו נגד כץ, היו גם תביעות של שלושה חיילים משוחררים. תביעה אחת שהגישו שניים מהם נמחקה מטעמים פרוצדורליים ולא הוגשה מחדש. השניים הגישו תביעות חוב לנאמן על נכסיו של כץ. תביעה של החייל המשוחרר השלישי הסתיימה בפסק דין לאחר שכץ לא הגיש כתב הגנה.

עו"ד אהב כהן, שהגיש את התביעות, סיפר כי "לפני כשנתיים וחצי הגיעו למשרדי, בנפרד, שלושה בחורים צעירים, חיילים משוחררים, וגוללו בפניי כיצד השקיעו מאות אלפי שקלים מהחסכונות האישיים שלהם לטובת איזשהו חלום אמריקאי שהוצג להם על־ידי מר כץ. מבלי לגרוע מחומרת מעשיו של כץ כלפי כלל משקיעיו - העובדה שראה לנכון ליטול משלושה חיילים משוחררים סך מצטבר של למעלה ממיליון שקל, מעידה אודות חומרת הדברים שבמעשיו".

בתביעה שהוגשה השנה לבית המשפט המחוזי מרכז מתוארות השקעות בפרויקטי נדל"ן במיאמי, שם התובעים השקיעו כספים תוך הבטחה לתשואות בסכום של 2.6 מיליון שקל. עו"ד אנשל אמר לגלובס: "אנחנו טוענים בתביעה שכץ ועו"ד אבני היו שותפים למהלך תרמיתי שבמסגרתו נטלו מיליוני שקלים מאזרחים מן היישוב במצגי שווא. אחרי שנטלו את כספי המשקיעים ולא סיפקו את הבטחותיהם - בעלי החברה ועו"ד אבני פשוט נעלמו".

בתביעה מתארים המשקיעים את חלקו של עו"ד אבני וטוענים כי היה שותף מלא של כץ למהלכי המרמה. הם טוענים כי אבני רשום גם כבעלים של שתי חברות אשר נתבעות אף הן, שבהן נטען כי הייתה התחייבות להקצות למשקיעים מניות.

לפי עו"ד אנשל, חקירה העלתה כי אותן חברות פרויקט שאליהן הצטרפו כביכול אותם משקיעים לעסקאות ההשקעה במיאמי לא נפתחו כחברות שותפים של המשקיעים, כפי שנחתם, אלא מדובר בחברות בבעלותו היחידה של עורך דין אבני.

הטענה היא שאבני קיבל את כספי המשקיעים והיה אמור לשחררם לחברה רק כנגד המצאת ערבויות, מסירת הנכסים והמצאת פוליסות ביטוח. "דבר מזה לא התקיים, אולם כלל הכספים יצאו מחשבונותיו של אבני, וחשבונות הנאמנות התרוקנו".

החברים מבית הכנסת

כץ בן ה־46 הוא אב לחמישה ילדים, בנו של פרופ' יוסי כץ, חתן פרס ישראל להיסטוריה, והוא עבד במשרד ראש הממשלה שנים רבות. הוא מתפלל באותו בית הכנסת יחד עם הרב שי פירון, שר החינוך לשעבר, שמשמש רב הקהילה; פרופ' דוד האן, שכיהן ככונס הרשמי במשרד המשפטים; ועו"ד משה רוזנטל.

בתביעות נטען כי אחד ממצגי השווא להשקעה המוצעת בבריטניה הוא הצגת "חבר מנהלים" בעלון שיווקי, תוך שימוש בשמות מוכרים של מכריו, בהם הרב פירון, פרופ' האן ובנצי ליברמן, ראש רשות מקרקעי ישראל ויו"ר מועצת יש"ע לשעבר, ונוספים. בדיקת גלובס בעבר העלתה כי אין לאחרונים קשר לפרויקט או לחברה, והשימוש בשמם נעשה ללא ידיעתם.

מצג שווא נוסף היה בשימוש בעלון השיווקי בשמה של חברת אל על ובלוגו שלה. בפרויקט ספיר הוצג כי מדובר במפעל מאושר על־ידי משרדי הכלכלה, האוצר ופיתוח הנגב והגליל, אך למשרדים לא היה קשר לפרויקט. כץ והחברה טענו כי מדובר בפרויקט חייהם שהתעכב בשל משבר הקורונה ובשל משבר עם מתווך.

"לא פרשה פלילית"

עו"ד גיא אבני מסר בתגובה: "כיהנתי כנאמן בפרויקטים ועבדתי בהתאם לחוק. נגיש חומר לפרקליטות שיצייר את התמונה המלאה שתראה שעשיתי הכול להגן על המשקיעים. אני סמוך ובטוח שבפרקליטות יקשיבו לטענות ויקבלו אותן".

באשר לתביעה האחרונה שהוגשה מסר עו"ד אבני: "פעלתי בהתאם להסכמי הנאמנות ועל־פי הדין. חברות שהוקמו הוחזקו בנאמנות על־ידי כדי להבטיח את כספי ההשקעה. העברתי כספים רק לאחר שהוצגו לי הבטוחות הנדרשות".

עורכי דינו של כץ, עמית בכר ולילך מיכלשטיין ממשרד ש. הורוביץ ושות', מסרו בתגובה: "דוד כץ מגויס למילואים מאז 7 באוקטובר, ברצף, ומשרת בתפקיד פיקוד משמעותי בלחימה יום־יומית ברצועת עזה. כשיסתיים שירותו, נקיים הליך שימוע ונבהיר לפרקליטות כי החברה ומר כץ פעלו ופועלים ביושרה ובמקצועיות כלפי כלל המשקיעים שלהם. אנחנו משוכנעים כי לאחר שהפרקליטות תבחן לעומק את טענותיו בשימוע, היא תמצא שלא מדובר בפרשה פלילית, והמקום לברר את הטענות של מספר משקיעים הוא בהליכים אזרחיים, כפי שקורה בימים אלה".

מוועדת האתיקה של מחוז דרום בלשכת עורכי הדין נמסר כי לא ננקטו הליכים נגד עו"ד גיא אבני, מאחר שהם ממתינים לתוצאות החקירה. 

עוד כתבות

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

מדפסת תלת מימד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

יאיר אמסטרדם מנכ''ל Verbit / צילום: אודי אלדרוטי

הוא נאלץ לפטר עובדים בגלל הבינה המלאכותית, עכשיו הוא מבטיח: נעזור לעורכי דין להבין כשהעד משקר

יאיר אמסטרדם, שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר בחברת התמלול, מנסה להתנער מהתדמית הטכנוקרטית שדבקה בו ● בראיון ראשון מאז שנכנס לעמדה לאחר עזיבתו הפתאומית של המייסד ו"כוכב התקשורת" תום ליבנה, הוא אומר: "תום הוא דמות מאוד מיוחדת, הוא הפך לדמות ציבורית - אבל זו הייתה החלטה שלו" ● ומבהיר: "יש לי דעות פוליטיות אבל כל עוד אני מנהל בחברה - אני מחויב לה"

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

סרן איליי אלישע לוגסי ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סרן איליי אלישע לוגסי נפל בקרב בצפון רצועת עזה

הותר לפרסום כי סמל אלכסנדר יקימינסקי, בן 19 מנהריה, נפל בפיגוע בכרמיאל לאחר שחיסל את המחבל ● מפקד בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפת כטב"ם סמוך לצור, ארגון הטרור מגיב בירי כבד ליישובים בצפון • הפיגוע בכרמיאל: נקבע מותו של הצעיר שנפצע, פצוע נוסף במצב קשה • גלנט בגבול עזה - במסר לחיזבאללה: "הטנק שיצא מהקרב ברפיח יכול להגיע עד הליטני" • עדכונים בולטים

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם