גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

ביטול האג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock
ביטול האג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

כמעט שנתיים ליישום הרפורמה לביטול אגרות החוב המיועדות של המדינה בקרנות הפנסיה, מתבררת כעת תרומתה הבלתי-מבוטלת לתקציב המדינה בחיסכון של מיליארדי שקלים. 

שנה לרפורמה הגדולה של שוק ההון: מי המרוויחים הגדולים?
בלעדי | הלחץ של נתניהו, הפשרה של סמוטריץ': כך עשוי להיראות מבצע המס הגדול לשחרור "רווחים כלואים"

ראשית נסביר מה השתנה. עד לשינוי ובמשך 60 שנה, קרנות הפנסיה החדשות נהנו מרשת ביטחון בשם "אג"ח מיועדות". מדובר באגרות חוב ממשלתיות לא סחירות שהבטיחו לחוסכים בקרנות הפנסיה תשואה של 4.86% לחמש שנים - בניכוי האינפלציה. אבל מדובר היה במנגנון יקר במיוחד, שהכביד על המדינה עם עלויות עודפות של כ-9 מיליארד שקל, ולפי הערכות משרד האוצר העלויות האלו היו אמורות רק ללכת ולתפוח.

על פי מחקר חדש שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה באוקטובר 2022, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל. המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים לחיסכון עבור המדינה: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה.

 

"מפרוץ מלחמת חרבות ברזל ועד סוף הרבעון הראשון של 2024 נרשם חיסכון של למעלה מ-700 מיליון שקל," מציין המחקר, בבואו להדגיש את התרומה הכלכלית של הרפורמה בתקופה מאתגרת פיסקאלית. 

הרפורמה ביטלה את הנפקת אגרות החוב המיועדות

הרפורמה, שיצאה לדרך לאחר שנים שניסו באוצר להעבירה, ביטלה את הנפקת אגרות החוב המיועדות שהבטיחו תשואה של 4.86% צמודה למדד לתקופה של 15 שנה מהמדינה. במקומן הוחל מנגנון חדש, לפיו המדינה מספקת רשת ביטחון לנתח זהה בהיקפו של 30% מנכסי החוסכים בקרנות הפנסיה, ומבטיחה תשואה ריאלית שנתית של 5.15%.

לפי נתוני האיגוד, סכום ההפקדות החודשי לפנסיה מאז פרוץ המלחמה ועד לסוף מרץ 2024 עמד על סך של כ-35 מיליארד שקל, ומתוכו החלק המובטח עמד על 10.5 מיליארד שקל. הרפורמה גם הביאה לשינויים בנוף התחרותי של שוק הפנסיה, כאשר חלקם של בתי ההשקעות בהפקדות השנתיות לקרנות הפנסיה החדשות עומד כיום על כ-15%. 

דיווח של החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, מראה כי נכון לסוף 2023 צברו החוסכים בקרנות הפנסיה תשואה עודפת של כ-300 מיליון שקל מעל התשואה המובטחת במסגרת מנגנון הבטחת השלמת התשואה. כמו כן, מנתונים ראשוניים על התשואות בחציון הראשון של 2024, נראה שהמגמה החיובית נמשכת, עם תשואה ממוצעת בסביבות 5.5% במסלול הכללי. 

כלומר, לפחות בינתיים, ה"הימור המחושב" שלקחו באוצר משתלם. אם ההתחשבנות הייתה נעשית היום, המדינה לא הייתה צריכה להכניס את היד אל הכיס כדי להשלים לציבור החוסכים את התשואה שהובטחה להם. 

התשואה העודפת מעל 5.15% שהושגה עד כה אינה מועברת ישירות לחשבונות החוסכים, אלא לקרן ייעודית שמנהלת המדינה. מטרת קרן זו היא לשמש כרזרבה למקרה שבעתיד התשואות יהיו נמוכות מ-5.15%, ואז המדינה תוכל להשתמש בכספים אלו כדי להשלים את התשואה המובטחת לחוסכים. 

אולם נקודה קריטית היא השפעת הריבית על תוצאות הרפורמה. כיום, הריבית הגבוהה תורמת לתשואות גבוהות בקרנות הפנסיה, מה שמייצר עודפים לקרן הייעודית. השאלה היא מה יקרה כאשר הריבית תרד. 

מחד, ירידת ריבית עשויה להגדיל את החיסכון למדינה ביחס למצב טרום הרפורמה. באותם ימים, כשריבית בנק ישראל הייתה פחות ממחצית מרמתה הנוכחית והרבה לפני השפעות המלחמה על פרמיית הסיכון של ישראל - הפער בין עלות גיוס החוב של המדינה באפיקים הרגילים (כ-2.5%-3% תשואה) לבין התשואה המובטחת היה משמעותי יותר. כיום, כשאג"ח ממשלתי ל-10 שנים מגיע לכ-5% (אם כי לא צמוד), החיסכון כבר מוטל בספק. 

ההשפעות ארוכות-הטווח של המצב הביטחוני והמדיני

מאידך, ירידת ריבית עלולה להקשות על קרנות הפנסיה להשיג את התשואה המובטחת של 5.15%. בתרחיש האופטימי, ירידת ריבית תלווה בעליות חדות בשווקי ההון, מה שעשוי לפצות על הירידה בתשואות אגרות החוב. אלא שצריך להיערך גם לתרחישים פחות נוחים, כמו השפעות ארוכות-טווח של המצב הביטחוני והמדיני של ישראל על הגירעון ועל השקעות נכנסות. 

מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות, עו"ד נמרוד ספיר, התייחס לסיכונים אלה ואמר: "למרות הצטברות סכום משמעותי בקרן הייעודית להשלמת תשואה, אנו סבורים כי נכון יהיה לבחון בהמשך את הרחבת כרית הביטחון בקרן כך שתאפשר לעמוד בהתחייבויות עבור העמיתים גם מול תרחישי קיצון". 

עו''ד נמרוד ספיר, מנכ''ל איגוד בתי השקעות / צילום: רז רוגובסקי

באשר לממצאי המחקר אמר ספיר כי "על רקע הגירעון הגבוה בתקציב המדינה נוכח הוצאות המלחמה, מתברר שהרפורמה הביאה לתוספת משמעותית להכנסות המדינה. ב-2023 הפחיתה הרפורמה כמיליארד שקל מהגירעון". עוד הוסיף, ש"בתוך כך, אנו רואים המשך גידול בכספים המנוהלים על ידי קרנות הפנסיה החדשות של בתי ההשקעות".

מניתוח האיגוד עולה כי התשואה הממוצעת הנומינלית השנתית של קרנות הפנסיה החדשות מאז 1999 עומדת על כ-6.9%. נתון זה מעודד, אך אינו מבטיח תשואות דומות בעתיד. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי

ג'וליה זהר: "הוכחתי לחברה הערבית שאקזיט זה לא אסון"

בשנת 2022 מכרה ג'וליה זהר את טחינה אל–ארז לקרן פורטיסימו בתמורה לעשרות מיליוני שקלים ● בשיחה עם יובל כהן, מקים ומנהל הקרן, היא סיפרה על הדרך למכירה, מה חשב על כך הדור הבא והחיים שאחרי

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA / צילום: תמר מצפי

המומחה שמציג: כך בונים אסטרטגיה של חדשנות בחברות משפחתיות

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בפירמת LGA, הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך עסקים יכולים להצליח באקוסיסטם של היום • "עליהן לגבש אסטרטגיית ניהול וחזון טכנולוגי"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה; הנאסד"ק עולה בכ-0.8%

נעילה מעורבת באירופה ● דוח התעסוקה: 206 אלף משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי; שיעור האבטלה עומד על 4.1% ● נעילה מעורבת באסיה: הניקיי ושנגחאי ננעלו בירידות בעוד שקוספי ושנזן עלו ● ההוצאות של משקי הבית ביפן בחודש מאי ירדו ב-1.8% במונחים ריאליים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - בניגוד להערכות האנליסטים ● החוזים העתידיים על וול סטריט יציבים ● שערי מטבעות הקריפטו ממשיכים לרדת

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

פרופ' אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

שיאן האקזיטים בביומד משיק קרן הלוואות חדשה, ויש לו מסר למשקיעים הישראלים

היזם והמשקיע הישראלי–אמריקאי, שמאחוריו שורה של אקזיטי ענק ותרופות חדשניות לסרטן, מוביל מיזם חדש שיסייע לחברות צעירות בתחומי מדעי החיים ● בשיחה עמו, הוא מספר על מתחם הביומד שהוא בונה בלב הרווארד, מסביר למה הוא צופה עתיד מזהיר לחברת הסרטן הישראלית יורוג'ן ומדבר על קשריו עם הגופים המוסדיים

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

הבנק השוויצרי יוליוס בר, שהחל כעסק צ'יינג' משפחתי, מלווה חברות משפחתיות ומשפחות עושר בדרכן להפיכה לאימפריה ● בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, תיארה המנכ"לית סיגל שפירא את המאפיינים של עסקים משפחתיים, ואילו אתגרים יש להן בדרך

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

אילוסטרציה: Shutterstock

בכנסת הופתעו לגלות שהם יכולים לעזור לציבור ואף לשפר את מצבו הכלכלי

מבצע הדיבידנדים שנעשה מעל לראש של פקידי האוצר ● הרגולטור כשל בפרשת סלייס ומסרב להתעורר ● ובכנסת יכולים לשפר את המצב הפיננסי של הציבור ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

נתי סיידוף, יו''ר שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

הסדר טיעון לשיכון ובינוי: התיק נגדה ייסגר, תשלם 260 מיליון שקל

הפרקליטות סגרה את התיק נגד חברת שיכון ובינוי בחשד למתן שוחד לעובדי ציבור ● במקביל, חברת-הבת אס.בי.איי תשתיות תודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע ובעבירת ני"ע ● הצדדים יעתרו להטיל על חברת-הבת קנס בגובה 10 מיליון שקל וחילוט סכום של 250 מיליון שקל שכבר מצוי בידי המדינה