גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

ביטול האג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock
ביטול האג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

כמעט שנתיים ליישום הרפורמה לביטול אגרות החוב המיועדות של המדינה בקרנות הפנסיה, מתבררת כעת תרומתה הבלתי-מבוטלת לתקציב המדינה בחיסכון של מיליארדי שקלים. 

שנה לרפורמה הגדולה של שוק ההון: מי המרוויחים הגדולים?
בלעדי | הלחץ של נתניהו, הפשרה של סמוטריץ': כך עשוי להיראות מבצע המס הגדול לשחרור "רווחים כלואים"

ראשית נסביר מה השתנה. עד לשינוי ובמשך 60 שנה, קרנות הפנסיה החדשות נהנו מרשת ביטחון בשם "אג"ח מיועדות". מדובר באגרות חוב ממשלתיות לא סחירות שהבטיחו לחוסכים בקרנות הפנסיה תשואה של 4.86% לחמש שנים - בניכוי האינפלציה. אבל מדובר היה במנגנון יקר במיוחד, שהכביד על המדינה עם עלויות עודפות של כ-9 מיליארד שקל, ולפי הערכות משרד האוצר העלויות האלו היו אמורות רק ללכת ולתפוח.

על פי מחקר חדש שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה באוקטובר 2022, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל. המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים לחיסכון עבור המדינה: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה.

 

"מפרוץ מלחמת חרבות ברזל ועד סוף הרבעון הראשון של 2024 נרשם חיסכון של למעלה מ-700 מיליון שקל," מציין המחקר, בבואו להדגיש את התרומה הכלכלית של הרפורמה בתקופה מאתגרת פיסקאלית. 

הרפורמה ביטלה את הנפקת אגרות החוב המיועדות

הרפורמה, שיצאה לדרך לאחר שנים שניסו באוצר להעבירה, ביטלה את הנפקת אגרות החוב המיועדות שהבטיחו תשואה של 4.86% צמודה למדד לתקופה של 15 שנה מהמדינה. במקומן הוחל מנגנון חדש, לפיו המדינה מספקת רשת ביטחון לנתח זהה בהיקפו של 30% מנכסי החוסכים בקרנות הפנסיה, ומבטיחה תשואה ריאלית שנתית של 5.15%.

לפי נתוני האיגוד, סכום ההפקדות החודשי לפנסיה מאז פרוץ המלחמה ועד לסוף מרץ 2024 עמד על סך של כ-35 מיליארד שקל, ומתוכו החלק המובטח עמד על 10.5 מיליארד שקל. הרפורמה גם הביאה לשינויים בנוף התחרותי של שוק הפנסיה, כאשר חלקם של בתי ההשקעות בהפקדות השנתיות לקרנות הפנסיה החדשות עומד כיום על כ-15%. 

דיווח של החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, מראה כי נכון לסוף 2023 צברו החוסכים בקרנות הפנסיה תשואה עודפת של כ-300 מיליון שקל מעל התשואה המובטחת במסגרת מנגנון הבטחת השלמת התשואה. כמו כן, מנתונים ראשוניים על התשואות בחציון הראשון של 2024, נראה שהמגמה החיובית נמשכת, עם תשואה ממוצעת בסביבות 5.5% במסלול הכללי. 

כלומר, לפחות בינתיים, ה"הימור המחושב" שלקחו באוצר משתלם. אם ההתחשבנות הייתה נעשית היום, המדינה לא הייתה צריכה להכניס את היד אל הכיס כדי להשלים לציבור החוסכים את התשואה שהובטחה להם. 

התשואה העודפת מעל 5.15% שהושגה עד כה אינה מועברת ישירות לחשבונות החוסכים, אלא לקרן ייעודית שמנהלת המדינה. מטרת קרן זו היא לשמש כרזרבה למקרה שבעתיד התשואות יהיו נמוכות מ-5.15%, ואז המדינה תוכל להשתמש בכספים אלו כדי להשלים את התשואה המובטחת לחוסכים. 

אולם נקודה קריטית היא השפעת הריבית על תוצאות הרפורמה. כיום, הריבית הגבוהה תורמת לתשואות גבוהות בקרנות הפנסיה, מה שמייצר עודפים לקרן הייעודית. השאלה היא מה יקרה כאשר הריבית תרד. 

מחד, ירידת ריבית עשויה להגדיל את החיסכון למדינה ביחס למצב טרום הרפורמה. באותם ימים, כשריבית בנק ישראל הייתה פחות ממחצית מרמתה הנוכחית והרבה לפני השפעות המלחמה על פרמיית הסיכון של ישראל - הפער בין עלות גיוס החוב של המדינה באפיקים הרגילים (כ-2.5%-3% תשואה) לבין התשואה המובטחת היה משמעותי יותר. כיום, כשאג"ח ממשלתי ל-10 שנים מגיע לכ-5% (אם כי לא צמוד), החיסכון כבר מוטל בספק. 

ההשפעות ארוכות-הטווח של המצב הביטחוני והמדיני

מאידך, ירידת ריבית עלולה להקשות על קרנות הפנסיה להשיג את התשואה המובטחת של 5.15%. בתרחיש האופטימי, ירידת ריבית תלווה בעליות חדות בשווקי ההון, מה שעשוי לפצות על הירידה בתשואות אגרות החוב. אלא שצריך להיערך גם לתרחישים פחות נוחים, כמו השפעות ארוכות-טווח של המצב הביטחוני והמדיני של ישראל על הגירעון ועל השקעות נכנסות. 

מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות, עו"ד נמרוד ספיר, התייחס לסיכונים אלה ואמר: "למרות הצטברות סכום משמעותי בקרן הייעודית להשלמת תשואה, אנו סבורים כי נכון יהיה לבחון בהמשך את הרחבת כרית הביטחון בקרן כך שתאפשר לעמוד בהתחייבויות עבור העמיתים גם מול תרחישי קיצון". 

עו''ד נמרוד ספיר, מנכ''ל איגוד בתי השקעות / צילום: רז רוגובסקי

באשר לממצאי המחקר אמר ספיר כי "על רקע הגירעון הגבוה בתקציב המדינה נוכח הוצאות המלחמה, מתברר שהרפורמה הביאה לתוספת משמעותית להכנסות המדינה. ב-2023 הפחיתה הרפורמה כמיליארד שקל מהגירעון". עוד הוסיף, ש"בתוך כך, אנו רואים המשך גידול בכספים המנוהלים על ידי קרנות הפנסיה החדשות של בתי ההשקעות".

מניתוח האיגוד עולה כי התשואה הממוצעת הנומינלית השנתית של קרנות הפנסיה החדשות מאז 1999 עומדת על כ-6.9%. נתון זה מעודד, אך אינו מבטיח תשואות דומות בעתיד. 

עוד כתבות

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הנאסד"ק שבר שיא נוסף; אפל ננעלה בשיא כל הזמנים

אפל התחזקה ב-1.6% והגיעה לשיא כל הזמנים ● הנאסד"ק טיפס ב-0.8% ושבר את שיא כל הזמנים שקבע אתמול בסיום המסחר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה, והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

מדפסת תלת מימד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ירידה במענה לסקרי הלמ''ס / אילוסטרציה: Shutterstock

למה פחות ופחות ישראלים מוכנים לענות על סקרי הלמ"ס ואיך זה ישפיע על הכלכלה

המענה לסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא חובה עפ"י חוק, אך בשנים האחרונות שיעור המשיבים צנח ● בעוד שב־2012 עמד הנתון על 82%, כיום הוא מגיע ל־43% בלבד ● איך הירידה במענה עלולה להשפיע על המשק, והאם מדובר במגמה ייחודית לישראל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בתל אביב; פוקס עלתה בכ-4%, אלקטריאון ירדה בכ-5%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.7%, מדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.5% ● האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת ● רב בריח פורסת מחדש את חובותיה ועומדת להנפיק אג"ח להמרה ● פתאל רכשה את חלקו של פרוספר אמויאל בפרותאל תיירות בתמורה לחצי מיליארד שקל ● בברקליס ממליצים על קבוצת דלק באפסייד של מעל 50%

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר