גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה
בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

בשוק השורי השנה יש שחקני בינה מלאכותית (AI) כמו אנבידיה  - ואז יש את כל האחרים. עם תחילת המחצית השנייה של השנה, המשקיעים תוהים אם נדרש שינוי.

ההתלהבות מיצרנית השבבים, שמוצריה נתפסים כחיוניים ליישומי טכנולוגיית AI, ניכרה גם ברבעון השני השנה, כשאנבידיה דיווחה על מכירות ורווחים בחודש מאי שעברו בקלות את הציפיות של וול סטריט זה הרבעון החמישי ברציפות. מנייתה עלתה ב-37% ברבעון השני וב-149% מתחילת השנה.

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל 
אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

חלק גדול מיתר המניות במדד דעכו. המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה השנה ב-4.1%, בעוד שהמדד בכללותו עלה ב-14.5%. אלו הביצועים הנמוכים ביותר מאז 1990 לפחות, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס. שישה מתוך 11 המגזרים במדד ירדו ברבעון השני, לרבות פיננסים, אנרגיה ותעשייה.

ישנם משקיעי ערך שמרימים ידיים לנוכח הפער הזה. "אנחנו לא יכולים לעמוד בקצב כי אנחנו לא מחזיקים אנבידיה", אמר מקס וסרמן, מייסד שותף ומנהל תיקים בכיר ב-Miramar Capital. "אם אין לך את המניה הזו בתיק, זה באמת כואב. כל יום מרגיש כמו טיפול שורש בלי הרדמה".

המשקיעים בשוק המניות האמריקאי מתכוננים לתנודתיות במחצית השנייה של השנה. הם ממשיכים לצפות שהפד יוריד ריבית עוד לפני סוף 2024, וכי המניות עלולות לרדת אם יתברר שזו תקווה מוקדמת מדי. העובדה שמתקיימות השנה בחירות לנשיאות משמעה שמדיניות הממשל בסוגיות מפתח כמו מסים ואנרגיה, אינה ודאית. נוסף על כך, ציפיות האנליסטים בוול סטריט לצמיחה חזקה ברווחי החברות עלולות שלא להתממש.

מצטופפים במוקדי ה-AI

אנבידיה הייתה המרוויחה הגדולה ביותר ב-S&P 500 בשנה שעברה, וערכה גדל ביותר מפי שלושה במהלך 12 החודשים האחרונים. שווי השוק שלה הגיע ל-3 טריליון דולר ביוני, פחות מארבעה חודשים לאחר שהגיע ל-2 טריליון דולר.

קבוצת מניות הטכנולוגיה הגדולות הידועות בשם "שבע המופלאות" - אנבידיה, מיקרוסופט , אפל , אמזון.קום , מטא פלטפורמס (פייסבוק) , אלפאבית (גוגל)  וטסלה  - אחראית ל-60% מן התשואה הכוללת של המדד השנה עד יום רביעי האחרון, לפי נתוני S&P ודאו ג'ונס.

המשקיעים נהרו למניות ביג טק, בין השאר משום שהן מגדילות את הרווחים שלהם מהר יותר מאשר שאר השוק. "נראה לי הגיוני שאנחנו מצטופפים בהרבה מזירות הבינה המלאכותית האלה, כי זה המקום שבו אנשים מרגישים שיש צמיחה מתמשכת", אמרה ג'ולי בייל, אסטרטגית שוק ראשית בחברת ההשקעות Kayne Anderson Rudnick. "גם אם אתה עושה עבודה מצוינת בשאר התיק, אם אתה לא מושקע משמעותית במקום הזה, פשוט הלך עליך".

פערי מכפיל וצמיחה

אנליסטים בוול סטריט צופים שחברות במגזר טכנולוגיית המידע של S&P 500 יגדילו את הרווחים ב-16% ברבעון השני לעומת השנה הקודמת, על פי FactSet, בעוד שהרווחים בקבוצת שירותי התקשורת - ביתם של אלפאבית ומטא - צפויים לגדול ב-19%. למדד כולו, מפי האנליסטים מדבר על צמיחה כוללת של פחות מ-9% ברבעון.

תחזית כלכלית מעורפלת היא אחת הסיבות לכך שרוב המניות נוהגות באיפוק, אמרה בייל.

מדד הדאו ג'ונס עלה ב-3.8% השנה. מדד הדאו ג'ונס לתחבורה, העוקב אחר 20 חברות גדולות בארה"ב בתעשיות כמו משאיות ורכבות, ירד ב-3%. מדד ראסל 2000 המורכב מחברות קטנות ובינוניות השתנה רק במעט.

האינפלציה הייתה עקבית יותר ממה שקיוו רוב המשקיעים בתחילת השנה. הפד שמר על ריבית יציבה עד כה; כשהחלה השנה, ציפו רבים בוול סטריט שהפד יוריד את הריבית עד שש פעמים.

אך המחירים עלו בקצב איטי יותר לאחרונה, והעלו את התקוות בוול סטריט שהורדות הריבית יוכלו להתממש סופסוף. מד האינפלציה המועדף על הפד לא השתנה בחודש מאי לעומת החודש הקודם, לדברי משרד המסחר ביום שישי.

יש לאנבידיה מעט מקום לטעויות

אף שהעלייה החדה של אנבידיה העלתה זיכרונות מתקופת הדוט.קום, אמרו כמה משקיעים שהפעם לא נוצרת בועה בשוק.

"הייתה הבחנה מסוימת מצד משקיעים", אמר ג'יימס הגרטי, מנכ"ל Bartlett Wealth Management. "חלק מהמניות ספגו מכה קשה מאוד כשהרווחים היו טובים מאוד, אבל לא עמדו בדיוק בציפיות".

מניית נייקי  ירדה ב-20% ביום שישי, לאחר שיצרנית ההלבשה חתכה את תחזית ההכנסות שלה. יצרנית השבבים מיקרון טכנולוג'י  ירדה ביום חמישי ב-7.2%, לאחר שחשפה תחזית מכירות שאכזבה את המשקיעים.

המניות של שבע המופלאות נסחרות בממוצע של פי 37 מהרווחים הצפויים שלהן במהלך 12 החודשים הבאים, לפי FactSet. מדד S&P 500 נסחר בממוצע של פי 21.

המשקיעים אמרו שאנבידיה יכולה להמשיך לנסוק כל עוד המכירות והרווחים ממשיכים לעלות על הציפיות. אך הערכות שווי גבוהות הותירו את יצרנית השבבים עם מעט מקום לטעויות.

"הניחוש שלי הוא שכאשר אנבידיה תחזור לכדור הארץ, זה יקרה במהירות", אמר בריאן ג'יימס, שותף-מנהל ומנהל ההשקעות ב-Ullmann Wealth Partners.

עוד כתבות

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

סמ''ר אייל מימרן ז''ל / צילום: N12

הותר לפרסום: סמ"ר אייל מימרן נפל בקרב בצפון רצועת עזה

לאחר המטח מלבנון: מאמצים להשתלט על שרפות בכמה מוקדים בצפון, 25 צוותי כיבוי פועלים במקום • הותר לפרסום: רס"ן איתי גלאה נהרג מפגיעת רקטה במתקפה הנרחבת הבוקר של חיזבאללה על הגולן • גורם מדיני: נתניהו אישר להוציא את המשלחת הישראלית לשיחות על עסקת חטופים. הקבינט מתכנס כעת • עדכונים שוטפים

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: על רקע המלחמה היציבות הפיננסית של ישראל בנסיגה, בסיס חיל האוויר של ישראל התגלה כגורם לשיבושי GPS של חברות תעופה ותושב עזה חושף את הזוועות שמבצע חמאס בבני עמו • כותרות העיתונים בעולם 

קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור

ניצחון הלייבור בבריטניה: הציפיות בשמיים, אבל המציאות הגלובלית מעבר לפינה

קיר סטארמר סחף את בריטניה והוביל את מפלגת הלייבור לאחד מהניצחונות הגדולים שלה ● אלא שבעקבות הציפיות הגבוהות ימי החסד שלו יגמרו כבר היום לאחר שיקבל מהמלך את תפקיד ראש הממשלה ● על הפרק: הסכמי הסחר מול האיחוד, התקררות הכלכלה הסינית והתמודדות אפשרית עם כוחות עונים - דווקא בקרב בעלות ברית

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל ● וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע עדיין ברמות שיא, אך מאז מרץ רואים מגמת ירידה

השכר הממוצע במשק עמד בחודש אפריל 2024 על 13.5 אלף שקל, עלייה של 7% לעומת אשתקד ● עם זאת, נתונים ראשונים גם לחודש מאי מצביעים על המשך ירידה מאז השיא שנרשם במרץ האחרון ● השכר בהייטק, קטר הצמיחה בישראל, עולה באופן דומה

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

רו''ח אמיר שני, שותף במערך הייעוץ העסקי ב-KPMG ישראל, בכנס החברות המשפחתיות של גלובס / צילום: תמר מצפי

רו"ח אמיר שני: למה לגו היא דוגמה מופתית לעסק משפחתי

שני, שותף ב-KPMG הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך לגו המציאה את עצמה מחדש רגע לפני פשיטת רגל ● ומה יכולות חברות משפחתיות ללמוד מכך? ● "צריך לזכור מה הליבה שלנו, ויחד עם זאת להכיר את הטכנולוגיה והחדשנות"

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה