גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock
אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

ההתמודדות העולמית עם החששות משימוש בבינה מלאכותית לפיתוח נשק להשמדה המונית תגיע בקרוב לשיא חדש, עם היוודע קיום ועידה בינלאומית שתתקיים בנושא באוקטובר במרוקו.

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי
כותרות העיתונים | בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

את הוועידה שתעסוק בנושא פיתוח נשק כימי בעזרת בינה מלאכותית יארח המלך מוחמד השישי במימון קטאר, סין, גרמניה, ספרד וקוריאה הדרומית. מדענים ודיפלומטים ממדינות רבות צפויים להגיע לרבאט, בצל החששות כי בינה מלאכותית עשויה לסייע לגורמים עוינים בפיתוח חומרים רעילים חדשים. "הבינה המלאכותית מציבה איום גבוה בתקופה של מתיחויות בינלאומיות", הסביר פרננדו אריאס, ראש הארגון למניעת נשק כימי, ביום שישי האחרון בברלין.

לשימוש בנשק כימי בשדה הקרב יש "מורשת" ארוכה יותר מזו של הנשק הגרעיני, שהשימוש הראשון בו היה בהירושימה ובנגסאקי ב־1945. שלושים שנה קודם לכן, שימוש בגז כלור הביא למותם של כ־6,000 לוחמים צרפתים בתוך עשר דקות באיפר שבבלגיה במסגרת מלחמת העולם הראשונה. מאוחר יותר, זכור כיצד במרץ 1988 רצח סדאם חוסיין כ־5,000 כורדים בעזרת הטלת מכלי נשק כימי על העיר חלבג'ה, ואיך משטר אסד השתמש בעשור הקודם שוב ושוב בנשק כימי נגד אזרחים - תוך שהנשיא לשעבר ברק אובמה מאיים כי יגיב על מתקפות חוזרות שכאלו - איום שלא מימש.

מי שלפחות לפי שעה נפקדת מאותה הוועידה היא רוסיה, מדינה בעלת מורשת נרחבת של שימוש בנשק כימי, בין אם בשדה הקרב ובין אם בסגירת חשבונות עם מתנגדי משטר. לפי מזכירות המדינה האמריקאית, למשל, רוסיה השתמשה בכלורופיקין נגד כוחות אוקראינים. מעבר לכך, רוסיה רשומה על השימוש בחומר הכימי "נוביצ'וק" נגד אלכסיי נבלני ב־2020. הוא אמנם לא מת מאותו אירוע, אבל לפני חודשים ספורים הוא מת בבית הכלא שבו נאסר בנסיבות עלומות.

מהווה רק "סיכון קל"?

בבסיסה, בינה מלאכותית אינה דבר שלילי, והיא משמשת בין השאר יצרני תרופות לפיתוח ענף הרפואה. אולם, העולם החל להתעורר משנתו ב־2022, עת חוקרים בכירים פרסמו בכתב העת Nature Machine Intelligence מאמר מטלטל, שלפיו לקח לבינה המלאכותית פחות משש שעות כדי להמציא 40 אלף מולקולות שעלולות להיות קטלניות. למעשה, כל שנדרשו החוקרים היה לקחת את הבינה המלאכותית שמשמשת לאותן תועלות חיוביות, ולהפוך אותה למעין "שחקן רע".

הנשיא ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

בתעשייה העולמית מודעים לכלי בעל הפוטנציאל הגדול לשמש לטובה כמו גם לרעה, ושלכן נדרש טיפול עמוק בנושא. OpenAI, יוצרי צ'אט GPT, סיפרו בפברואר כי הם בונים מערכת התרעה מוקדמת, שתודיע אם הבינה המלאכותית מסוגלת ליצור נשק ביולוגי. בחברה טענו כי הבינה המלאכותית מהווה רק "סיכון קל" לסיוע לאיומים כאלה, אך הודו כי נכון לבדוק במטרה להבין לעומק את הסכנה שמשתקפת ממנה.

"חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות לשימוש בנשק להשמדה המונית ללא רק תאורטית", מסביר ראש הארגון למניעת נשק כימי. "בלתי אפשרי לנטרל את הסיכונים שמציבה ה-AI, שאנחנו בתחילת מימוש הפוטנציאל שלה. מדע וטכנולוגיה משפרים את יעילות האמל"ח, כשה-AI היא המדאיגה מכל. היא מוסיפה קטלניות".

בה בעת, גונטר סאוטר, הממונה על סחר באמל"ח במשרד החוץ הגרמני, אומר כי פתוגנים שנוצרים באמצעות בינה מלאכותית, "עלולים להוות אתגר חמור" על השימוש בנשק ביולוגי. "ייתכן שהעולם יידרש להתאים מחדש את הקו בין חופש מחקרי מדעי לאחריות מדעית. עלינו לבחון אילו צעדים אנו יכולים לנקוט במסגרת בקרת הנשק", צוטט ב"נשיונל" האמירותי.

בארה"ב נערכים

מדינה שפועלת כבר כמה חודשים בעניין הסכנות הללו היא ארה"ב. בהוראת הנשיא ג'ו ביידן, מזכירות הגנת המולדת פרסמה באפריל מסמך שכותרתו "שימוש בטוח ואחראי בבינה מלאכותית בממשל הפדרלי, בתשתיות קריטיות ובכלכלה האמריקאית".

"משאבים חדשים להפחתת הסיכונים של AI בתחומי איומים כימיים, ביולוגיים, רדיולוגיים וגרעיניים, הוגשו במסגרת דוח לנשיא", נמסר ממזכירות ביטחון המולדת. "הדוח כולל מודלים של בינה מלאכותית שעלולים להגביר איומים ביולוגיים וכימיים על ארה"ב". במסגרת הכנת אותו מסמך הממשל בוושינגטון שילב זרועות עם אנשי אקדמיה.

עוזרת מזכיר ביטחון המולדת לנושאי מאבק בנשק להשמדה המונית, מארי אלן קלהאן, הגדירה את "השימוש האחראי" בבינה המלאכותית כמבטיח רבות לפיתוח המדע ופתרון אתגרים דחופים לשיפור הביטחון הלאומי. אולם, היא סייגה כי "הבינה המלאכותית מחייבת שנהיה מוכנים לצמצום מהיר של השימוש בה לרעה עבור פיתוח איומים כימיים וביולוגיים".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

ג'ו ביידן לאחר העימות מול טראמפ / צילום: ap, Gerald Herbert

דיווח: ביידן אמר למקורב שהוא שוקל לפרוש מהמרוץ לנשיאות

בניו יורק טיימס מדווחים כי ביידן אמר למקורב שלו כי הוא יודע שאולי לא יוכל להציל את מועמדותו אם לא יצליח לשכנע את הציבור בימים הקרובים כי הוא כשיר לתפקיד ● דובר הקמפיין של ביידן על הפרסום: "שקרי לחלוטין. אם הניו יורק טיימס היו מספקים לנו יותר מ-7 דקות להגיב, היינו אומרים להם את זה"

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר (ה') ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

מדפסת תלת מימד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב