גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה" מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

הכותבים הם יו"ר מיטב ניירות ערך ומשנה למנהל השקעות ראשי גמל ופנסיה

עולם הפיננסים הגלובלי שופע נתונים וסטטיסטיקה שמעבדת אותם. מידע פיננסי נגיש הוא משאב חיובי וחשוב, הגם שחלקו לא תמיד רלוונטי.

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור
זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

האמריקאים מאוד אוהבים סטטיסטיקות בוודאי בכל הקשור לשוק ההון. ובשביל משקיעים שמן הסתם מעוניינים לדעת מתי הזמן הנכון להשקיע ומתי נכון למכור, הסטטיסטיקה היא כלי עזר.

מקובל לחשוב שישנה עונתיות מסוימת בהתנהגות שוק המניות. למשל "אפקט ינואר": מניות בישראל ובעולם משיגות בחודש זה תשואה ממוצעת שגבוהה בהרבה מזו שבשאר חודשי השנה. בין ההסברים לכך ההנחה ששנה חדשה מלווה באופטימיות (ובבונוסים שמקבלים העובדים).

אבל, אומרת הסטטיסטיקה, בחודש מאי תצא מהשוק ותחזור אליו רק בנובמבר, כי חצי השנה הזו לא טובה למשקיעים (בעיקר אוקטובר), או כפי שמסכם הביטוי המפורסם: "Sell in May and go away". וכשתחזור בנובמבר צפויה לך עדנה, בדמות הראלי של סוף השנה. בישראל מייחסים זאת לתקופת החגים - ימים שמתאפיינים בדרך כלל בתשואה חיובית, או "אפקט החגים".

יום ראשון במקום הראשון מראשית האלף

ביקשנו לזרום עם הסטטיסטיקות ולהעמיק ברזולוציה של ימים בודדים, או ליתר דיוק - אם ניתן לדעת באיזה יום בשבוע השוק שלנו בישראל (בייצוגו של מדד ת"א 125) והשוק בארה"ב (בהובלת מדד S&P 500) משיאים את התשואה הגבוהה ביותר.

אם אכן יש לכך תשובה מובהקת, ואם נדע אותה, נוכל לקנות את המדד דרך קרן מחקה יום קודם, ולמכור אותו יום אחר כך (לא שאנחנו ממליצים על פעילות קצרת טווח כדרך נכונה בהכרח לניהול השקעות).

בשוק המניות המקומי אספנו את נתוני ת"א 125 היומיים מה־1 בינואר 2000 (אז הוא היה מדד ת"א 100) ועד 31.3.2024, כלומר 24 שנים ומעט יותר.

התחשבנו רק בשבועות שבהם התקיים מסחר בכל ימות השבוע. היו 1,039 שבועות כאלה, כלומר 5,195 ימי מסחר. הבדיקה שעשינו הייתה כפולה: למצוא את היום בשבוע שבו נרשמה התשואה הגבוהה ביותר הכי הרבה פעמים (שכיחות התופעה), ואז לבדוק את התשואה המצטברת שהשיג כל אחד מימי השבוע - וזה לא בהכרח יהיה אותו היום שעליו מצביעה הבדיקה הראשונה.

ולפני שאנו חושפים את התוצאות, נקדים ונאמר שבבדיקה קודמת שעשינו לפני כעשור נמצא שיום ראשון התברר כיום הטוב ביותר למשקיעים. ביום הזה הושגה התשואה הגבוהה ביותר בשכיחות של 28%, הרבה יותר מחלקו בשבוע המסחר (5 ימי מסחר = 20%), כאשר שאר הימים נעו בין 17% ל־19%. הימים הגרועים ביותר היו אז רביעי וחמישי. גם במבחן התשואה המצטברת יום ראשון היה המנצח המובהק, עם 56% לעומת פחות מ־16% בכל אחד מהימים האחרים.

ומה העלתה בדיקתנו הנוכחית? ובכן תיראו מופתעים מהמקום הראשון.

יום ראשון הוא עם השכיחות הגדולה ביותר של יום עם התשואה הגבוהה ביותר, אם כי מעט פחות מהבדיקה הקודמת (25% לעומת 28%), והיום עם השכיחות הנמוכה ביותר של התשואה הנמוכה ביותר, 17%. היום הגרוע ביותר הוא יום שלישי עם שכיחות נמוכה של תשואה גבוהה ביותר בשיעור של 15% - אז ממש לא "פעמיים כי טוב". לצדו גם יום חמישי שאמנם יש לו שכיחות טובה בתשואה הגבוהה ביותר (23%), אבל שכיחות נמוכה מאוד בתשואה השנייה בגובהה (15%) ושכיחות גבוהה בתשואה הנמוכה ביותר.

גם במבחן התשואה המצטברת, יום ראשון היה במקום ה־1 עם 91%, ודווקא יום שלישי במקום השני עם 47%. במקום הגרוע ביותר היה יום חמישי עם 32%.

פעמיים כי טוב למשקיעי S&P 500

לא הסתפקנו בבדיקה הזו וביקשנו לבדוק מה קרה בשלוש השנים האחרונות, בין 31.3.2021 ל־31.3.2024, אולי טעמי המשקיעים השתנו.

מסתבר שכן. יום ראשון לא שמר על הבכורה, ובמבחן השכיחות של התשואה הגבוהה ביותר הוא מצוי במקום 2-3, וכך גם במבחן השכיחות של התשואה הנמוכה ביותר - מקום 2. עקף אותו דווקא יום שני עם שכיחות גדולה יותר של 23% בתשואה הגבוהה ביותר ובשכיחות הקטנה ביותר של התשואה הנמוכה ביותר (14%). אבל, המנצח במבחן של התשואה המצטברת הוא דווקא יום רביעי, עם 23%, והמפסיד המפתיע הוא יום ראשון, עם תשואה שלילית של 11%.

את אותה בדיקה שעשינו למדד ת"א 125, עשינו לגבי מדד S&P 500, שהפך בשנתיים האחרונות לפייבוריט המובהק של ציבור המשקיעים בישראל. הבדיקה מראשית המאה (1.1.2000) ועד היום השתרעה על פני 1,043 שבועות שבהם התקיים מסחר בכל ימות השבוע (ובמקרה זה ב'-ו').

דווקא כאן מתברר שפעמיים כי טוב ליום שלישי, בהפרש קל מאוד בנושא השכיחות, כאשר יום שישי מתבלט כיום עם השכיחות הקטנה ביותר של התשואה הגבוהה ביותר, אבל גם עם השכיחות הקטנה ביותר של התשואה הנמוכה ביותר.
במבחן התשואה המצטברת מנצח גם כן יום שלישי, ובמבחן הזה הוא מנצח בהפרש גדול מאוד משאר הימים - 129%, כשיום חמישי השני בסדר עם 42%. הגרוע ביותר הוא יום שני עם תשואה שלילית של 21%.

אלא שכאשר מצמצמים את הבדיקה ותוחמים אותה לשלוש השנים האחרונות התמונה משתנה לחלוטין. יום חמישי מטפס למקום ה־1 במבחן הכפול של השכיחות ולמקום ה־2 במבחן התשואה המצטברת, ואילו יום שלישי ניצב דווקא במקום האחרון הן במבחן השכיחות והן במבחן התשואה המצטברת.

לא אוהבים את שני: מה מראה המחקר האמריקאי

מצאנו גם מחקר אמריקאי דומה לשלנו שניסה כמונו לענות על השאלה מהו היום הטוב ביותר ב־S&P500. המחקר נערך על ידי דימיטרי ספק מחברת Seasonax ומשתרע על פני התקופה שמתחילת המאה ועד 30.6.2023. הוא כולל 1,200 שבועות עם 5,933 ימי מסחר, והמסקנה שלו נחרצת: יום שלישי הוא היום הטוב ביותר והוא מסביר כ־83% מתשואתו הכוללת של המדד. הימים החלשים ביותר הם שני ושישי.

לא במקרה נוצר המושג "Black Monday". אומנם מקורו אירועי ה־19.10.1987, יום שני שבו מדד הדאו ג'ונס צנח ב־23%. אבל זהו יום שאינו אהוב על העובדים האמריקאים, שחוזרים לשבוע עבודה אחרי סופשבוע ממושך.

אשר ליום שישי, זה היום שבו יוצאים לוויקאנד והמשקיעים חוששים להישאר עם יותר מדי מניות, ולהיות חשופים לאירועים שונים שיכולים להשפיע לשלילה על השוק ועל ערך מניותיהם.

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה; הנאסד"ק עולה בכ-0.8%

נעילה מעורבת באירופה ● דוח התעסוקה: 206 אלף משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי; שיעור האבטלה עומד על 4.1% ● נעילה מעורבת באסיה: הניקיי ושנגחאי ננעלו בירידות בעוד שקוספי ושנזן עלו ● ההוצאות של משקי הבית ביפן בחודש מאי ירדו ב-1.8% במונחים ריאליים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - בניגוד להערכות האנליסטים ● החוזים העתידיים על וול סטריט יציבים ● שערי מטבעות הקריפטו ממשיכים לרדת

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי

הפתעה מאמריקה: מדד האג"ח שהפך ללהיט בבורסה בת"א, והסכנות

לאט לאט מחזיקי אג"ח של חברות נדל"ן זרות שקרסו מתחילים לקבל את כספם בחזרה ● המקרה האחרון לכך הוא מכירת מלון בברוקלין, שסידרה לנושים של חברת אול־יר החזר של מלוא החוב כלפיהם ● וגם: מי לא יזכו לראות את כספם חזרה, ואיך מוסבר הזינוק באג"ח הזרות הנסחרות בת"א מתחילת המלחמה

מפגינים חוסמים את כביש החוף / צילום: אלון בנקי

ארגוני המחאה הכריזו על יום שיבוש בראשון: כך זה צפוי להיראות

המסר המרכזי ביום השיבוש הוא קריאה לבחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס" ● אלו המוקדים בהם יתנהלו ההפגנות

איור: גיל ג'יבלי

לא נערכים מראש: כך גורמת לנו המלחמה להזמין כמעט הכול ברגע האחרון

חוסר הוודאות בכל הנוגע למלחמה מקשה על רבים להתחייב ולתכנן קדימה את החופשה הבאה או האירוע הגדול ● בפלטפורמות הכרטיסים, חברות התיירות והמסעדות מדברים על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות מאוחרות - ועל הכלים שפותחו כדי להפחית את התופעה

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

הבנק השוויצרי יוליוס בר, שהחל כעסק צ'יינג' משפחתי, מלווה חברות משפחתיות ומשפחות עושר בדרכן להפיכה לאימפריה ● בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, תיארה המנכ"לית סיגל שפירא את המאפיינים של עסקים משפחתיים, ואילו אתגרים יש להן בדרך

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

פרופ' אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

שיאן האקזיטים בביומד משיק קרן הלוואות חדשה, ויש לו מסר למשקיעים הישראלים

היזם והמשקיע הישראלי–אמריקאי, שמאחוריו שורה של אקזיטי ענק ותרופות חדשניות לסרטן, מוביל מיזם חדש שיסייע לחברות צעירות בתחומי מדעי החיים ● בשיחה עמו, הוא מספר על מתחם הביומד שהוא בונה בלב הרווארד, מסביר למה הוא צופה עתיד מזהיר לחברת הסרטן הישראלית יורוג'ן ומדבר על קשריו עם הגופים המוסדיים

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות