גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב, ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר
אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

אישי: נשוי + 2, גר בניו יורק
מקצועי: מייסד, מנכ"ל ויו"ר Carbyne, המפתחת פתרונות תוכנה למוקדי חירום

ילדות ומשפחה: נולדתי באשדוד לאם פיזיותרפיסטית ואב מהנדס בתעשייה האווירית. הייתי התלמיד הכי מופרע בכיתת המחוננים. בדקתי גבולות כל הזמן, אבל היו לי ציונים טובים.

פורטפוליו | הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים
פורטפוליו | המנכ"ל שפספס אקזיט של יותר ממיליארד דולר
פורטפוליו | "גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

צבא: שירתי כמעט חמש שנים ביחידת הקומנדו אגוז, הייתי סמ"פ בפלגה המבצעית והשתחררתי בדרגת סרן. השירות סיפק לי כלים ויכולות שאני מיישם עד היום כיזם וכמנכ"ל.

המיזם הראשון: לאחר השחרור עברתי למנהטן ועבדתי באבטחת השגרירות. שם גם הקמתי את המיזם הראשון שלי, שסייע למשקיעים לגייס כספים מהקהילות היהודיות בארה"ב. ב־2010, אחרי שנה וארבעה חודשים, חזרתי לישראל ללימודי משפטים ומנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן. בסיום הלימודים התקבלתי להתמחות במשרד עורכי דין, אבל אז עברתי אירוע ששינה את חיי.

השוד: בחוף גורדון בתל אביב ראיתי שלושה צעירים שניסו לגנוב תיקים. צעקתי והרחקתי אותם, אבל הם באו אליי ודרשו כסף לאלכוהול. בסופו של דבר נתתי להם 50 שקל והם הלכו. התקשרתי למשטרה, וכשזומנתי להעיד שם עברתי חוויה נוראית, עם מיליון שאלות מיותרות. באותו הרגע הבנתי שאני חייב לתת לזה מענה. זה מה שהוביל אותי להקמת קרביין (Carbyne).

קרביין: במשך שנים תחום שירותי 911 (מוקד חירום) נשלט טכנולוגית בידי חברות גדולות, שלא השקיעו בחדשנות. בעקבות כך גופי הצלה לא עבדו בענן, ולא היו להם יכולות וידאו או סנכרון לגופים אחרים.

בקרביין אנחנו בונים את התשתית הזאת. התוכנה מנהלת את כל התקשורת מול מוקדי החירום מרגע שאזרח מתקשר. היא מנתבת את השיחה למוקד המתאים, מאפשרת להעביר אותה לווידאו, לשלוח מיקום ותמונה וגם לשתף מידע עם השוטרים וצוותי ההצלה בשטח. כך אנו יוצרים מערכת שליטה ובקרה שמספקת תמונת מצב מלאה של השטח.

כיום אנחנו תומכים במוקדי 911 ביותר מ־120 מדינות בעולם, ומסייעים להם לנהל יותר מ־20 מיליון שיחות חירום בשנה. יש לנו שיתופי פעולה עם גופים כמו גוגל ואמזון ופעילות ענפה בארה"ב, מקסיקו וקולומביה. בישראל אנחנו פועלים עם עיריית תל אביב, ירושלים, ארגון איחוד הצלה ועוד. אנחנו מעסיקים כ־180 עובדים, מהם כ־70 בישראל.

מייסדים ומשקיעים: הראשונה שהצטרפה אליי כמייסדת הייתה ליטל לשם, כיום בעלת מניות בחברה. בהמשך הצטרף כיועץ פנחס בוכריס, לשעבר מפקד 8200. ואז פגשתי את אלכס דיזנגוף, חבר מהתיכון ששירת איתי באגוז, שהיה לו מיזם משותף עם יוני יטאסון לניווט בתוך מבנים. הצעתי לשניהם למזג את המיזם שלהם ברעיון שלי ולהקים סטארט־אפ יחד.

עד כה גייסנו 136 מיליון דולר בארבעה סבבים. משקיע הסיד הראשון בחברה היה אהוד ברק. כששאלתי אותו למה הוא השקיע בתחילת הדרך, הוא אמר לי: ראיתי בן אדם שאם יסגרו לו דלת הוא ייכנס דרך החלון. בין המשקיעים הבולטים הנוספים אפשר למנות את ראש ה־CIA לשעבר דיוויד פטראוס.

המשטרה: ​ניסינו להציע את המערכות שלנו למשטרת ישראל אך ללא הצלחה. אם גופי הביטחון היו משתמשים במערכות שלנו ב־7 באוקטובר, אף אחד לא היה שואל את הנפגעים שאלות של מיקום - הוא היה עובר בזמן אמת והיה אפשר להציג על מפה את כל הפניות שמגיעות. חד משמעית, היה אפשר להציל חיים שם עם המערכות שלנו.

הפעילות בארה"ב: ב־2019 חזרתי לניו יורק, כי ראיתי שהשוק והמוצר בשלים. הגעתי, ובום - קורונה. זה היה הזוי, אבל המעבר אפשר לנו לגייס הרבה כסף ולצמוח במאות אחוזים. היום אנחנו מחזיקים כ־5% משוק המוקדים הטלפוניים של מרכזי החירום בארה"ב.

אני חי בניו יורק בחמש השנים האחרונות, ובקורונה קיבלנו החלטה להעביר את הנהגת החברה מישראל לכאן. כל ההנהלה והמכירות בארה"ב. בראייה של משקיעים אמריקאים אנחנו כיום בסיכון נמוך יותר.

לשמור על המותג: הפילוג ו־7 באוקטובר יצרו השמדת ערך למותג שהייתה מדינת ישראל. משקיעים שלי לא מבינים איך הגענו למצב כזה.

מבט לעתיד: אפשר לבנות בקרביין חברה עצמאית של מיליארדי דולרים. הביזנס שלנו מתאים להנפקה בוול סטריט בזכות היציבות, החוזים ארוכי הטווח ומרווחי הרווח היפים. ברמה האישית ארצה לחזור לחיות בישראל על אף המורכבות.

עוד כתבות

כוחות צה''ל בפעילות ממוקדת בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

למגוייסים בצו 8 אין איך להגיע לצפון ובמשרדי הביטחון והתחבורה מגלגלים אחריות

חטיבות מילואים רבות הוקפצו בצו 8 במהלך החג להגיע לשירות המילואים, אך אין להם דרך להגיע אליו - לא בתחבורה הציבורית למי שנמצא בארץ ולא באמצעות טיסות חילוץ למי שנמצא בחו"ל ● מלשכתה של מירי רגב נמסר "מי שאמון על הסעת חיילי המילואים הוא צה״ל ומשרד הביטחון בלבד"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP- Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci ,Phelan M. Ebenhack ,Ebrahim Noroozi

לתרופת הפלא לגבריות יש תופעות לוואי. אף אחד לא מדבר עליהן

אנשי השיווק בעסקי הסטרואידים מוכרים חלומות על "חיזוקים" לחדר הכושר ולחדר המיטות, אבל רק מעטים מדברים על תופעות הלוואי ● באופן אירוני, הטסטוסטרון מגביר את הגבריות אך עלול להוריד לאפס את ספירת הזרע ● קליניקה מתמחה: "מתן מרשמים זו אמנות, לא מדע"

ניר עוז - מבט מלמעלה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים

חברי קיבוץ ניר עוז מנסים להתחיל במלאכת השיקום, על אף שכספי הסיוע הממשלתיים טרם הגיעו ● בניר עוז מתוסכלים מהתקציב של מנהלת תקומה לשיקום הקיבוץ, שעומד על 200 מיליון שקל: "זה יספיק אולי לשליש מהתכנון" • גלובס בעקבות הקיבוץ שעבר את זוועת 7 באוקטובר, וכעת מנסה שוב לעמוד על רגליו

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית בירידה - בעיקר במקומות שבהם נזקקים למיגונים

כמעט 90% מהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית נרשמו במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים ● טיוטת חוק ההסדרים לא מציעה מענה להיעדר ההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

התחדשות עירונית. קשיים להשיג מימון עקב מצב השוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

היזמית לא הצליחה להשיג ליווי בנקאי לפרויקט וביטלה את הסכם המכירה: מה פסק בית המשפט?

רוכשת דירה בפרויקט התחדשות עירונית הגישה בקשה למתן צו מניעה זמני, לאחר שהחברה היזמית ביטלה את החוזה עימה בטענה כי לא מצאה ליווי פיננסי לפרויקט ● לטענתה, הסיבה לביטול ההסכם היא עליית מחירי הדיור, אך החברה טענה כי פעלה בהתאם לחוזה

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

המאצ'י צרוב עם אגס מוחמץ / צילום: אסף קרלה

המשבר ניכר בצלחת: השנה שעברה על המסעדנות הישראלית

הקבוצה הכי תל אביבית שהוציאה תעודת כשרות למען המטרה, הפרידה מחלום מישלן כשהוא עוד בטווח נגיעה, ושורה של סגירות כואבות ● אחרי המכה של אוקטובר המסעדות חזרו, אבל אחרת: מצומצמות, ענוות ונגישות

ד''ר זאק דבי־אהרון / איור: גיל ג'יבלי

יותר מ־3,000 צוותים ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון לבעיה. יזם ישראלי אחד הצליח

ד"ר זאק דבי־אהרון הקים עם שותפו דני מרגלית את חברת AEYE Health שפיתחה מוצר לאבחון ללא רופא של פגיעה בראייה ● בראיון לגלובס הוא מדבר על העתיד שהוא צופה לבינה מלאכותית ברפואה, על תחרותיות, ואיך הצורך להשפיע קשור לגינה שמול בניין ההסתדרות בתל אביב ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת עמנואל מקרון קורא לאמברגו נשק על ישראל "שישמש למלחמה בעזה" ● מהן הסיבות לקריאה של מקרון?

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל

ללא ערבות אישית ומבלי שהבטיח לקוח: כך גייסה הקבוצה של עומר אדם 410 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

לגלובס נודע כי קבוצת הענן שמאחוריה עומדים השלושה, מגייסת הלוואת ענק מבנק מזרחי טפחות לבניית חוות שרתים בצרעה ● ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר שחקנים, בהם בנק לאומי ● בשוק צופים כי לאחר השלמת העסקה, הקבוצה עשויה לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'

הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר

"בליל המתקפה האיראנית התבוננתי במפעל החיים שלי - הניסוי הראשון של חץ 3, כיפת ברזל, טילי פיתון וקלע דוד", אומר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל ● כיום כל אלה גם עוזרים לו להתמודד עם מתקפות חיזבאללה, שמגיעות עד המפעלים של החברה שלו בצפון ● שיחה קצרה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל

מסק צבאי טס ליד קריית ים / צילום: ap, Baz Ratner

מטוס קרב של צה"ל תקף בטולכרם - הפלסטינים מדווחים על הרוגים

10 רקטות זוהו במטח לחיפה והגליל - אין נפגעים • הרמטכ"ל בגבול הצפון: "הפגיעה הקשה בחיזבאללה בכל הגזרות תימשך" • חוסל המחבל שאחראי לרצח 12 הילדים בירי למג'דל שמס • מהבוקר - כ-200 שיגורים זוהו מלבנון • ביידן על האפשרות שישראל תגיב על המתקפה מאיראן: "היום לא יקרה דבר" • בצבא אישרו - חוסל ראש שלטון חמאס ברצועת עזה: "יד ימינו של סינוואר" • כל העדכונים

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה הצטרפה לחגיגה: OpenAI השלימה גיוס ענק והערכת השווי זינקה ל-157 מיליארד דולר

גיוס ענק של 6.6 מיליארד דולר מקפיץ את השווי של OpenAI ● לפי הניו יורק טיימס, Thrive Capital השקיעה בחברה כ-1.3 מיליארד דולר, ובגיוס השתתפו גם מיקרוסופט, אנבידיה, סופטבנק, פידליטי ו-MGX