גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בייג'ין ומוסקבה עוברות מידידות 'ללא גבולות' ליחסים של חברות-אויבות בחצר האחורית של רוסיה

מדינות מרכז אסיה מתקרבות אל סין, כאשר מלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev
שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

כאשר ביקר ולדימיר פוטין בטשקנט, הבירה הצחיחה של אוזבקיסטן, כחלק ממסעותיו האחרונים באסיה שנועדו לשמר את היחסים הטובים בין המדינות, קישטו פקידים מקומיים את השדרות בכרזות שעליהן פניו של המנהיג הרוסי - מחווה צפויה ברפובליקה הסובייטית לשעבר, שמוסקבה מטילה עליה עדיין צל גדול.

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן 
בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי 

אך מתחת לפוסטרים ניכר שינוי בעל השלכות קודרות מבחינת השפעתה הבינלאומית של מוסקבה: יותר ויותר מכוניות של מותגים סיניים כמו BYD ו-Geely נוסעות ברחובות אוזבקיסטן, ואילו מספר הלאדות הרוסיות הולך ומתמעט.

היחסים בין סין ורוסיה נמצאים בשיא היסטורי, והמעצמות האוטוריטריות משתפות פעולה כדי להתמודד עם מה שהן רואות כמערכה מערבית, שנועדה לכבול את ידי שתיהן. שי ג'ינפינג הכריז כי לידידות בינו ובין פוטין "אין גבולות", אך במרכז אסיה, אזור שמוסקבה מחשיבה כחצר האחורית שלה, מתנגשת הידידות הזו עם השאיפות הגלובליות של בייג'ינג.

המתח הזה מרחף מעל פגישתם של שי ופוטין בקזחסטן השבוע, לפסגה של "ארגון שנחאי לשיתוף פעולה", גוש אזורי מדיני-בטחוני. שי אמור להמשיך משם לטג'יקיסטן, כחלק מביקורו השמיני במרכז אסיה מאז שהפך לנשיא סין ב-2013.

מכרסמת בתחומי ההשפעה הרוסיים המסורתיים

סין ניצלה את הפלישה לאוקראינה כדי לכרסם בתחומי ההשפעה הרוסיים המסורתיים. במרכז אסיה, כמו גם באזור הארקטי, ההסתמכות של מוסקבה על בייג'ינג כדי לקיים את מכונת המלחמה שלה מאלצת אותה להסכים להסגות הגבול הללו.

בייג'ינג מושכת אליה כלכלות מקומיות ברחבי האזור, בעל המיקום האסטרטגי. השקעות סיניות מרחיקות מרוסיה את העובדים הצעירים של האזור. מסילת ברזל במימון סיני מבטיחה לחבר את האזור לאירופה, תוך מעקף של השטח הרוסי. פרויקטים של אנרגיה מתחדשת סינית עוזרים להפחית את התלות של האזור בגז רוסי.

סנג'רבק קולמטוב, עובד בן 29 במפעל סיני במרכז אוזבקיסטן, אמר שהכסף הסיני שינה באופן דרמטי את סיכויי העבודה שלו ושל בני ארצו.

כ-1.3 מיליון אוזבקים עבדו ברוסיה בשנת 2023, לפי ארגון האומות המאוחדות להגירה, ירידה מ-1.45 מיליון בשנה הקודמת. הסיבות לירידה מורכבות, אך קולמטוב מייחס חלק ממנה לעליית החלופות שבמימון סיני. "כל מי שמובטל יכול למצוא כאן עבודה במקום לנסוע לרוסיה", אמר.

עבור רוסיה הצארית, היה מרכז אסיה דומה למה שהיה המערב עבור החלוצים האמריקאים: טריטוריה פראית כביכול שאפשר להתרחב אליה, לחדש אותה ולהפיק ממנה משאבים. הניצול והמודרניזציה נמשכו תחת המשטר הסובייטי, ששמר בקנאות על גבולות האימפריה מפני פלישה סינית.

הפלישה לאוקראינה האצה את התהליך

שינויי הכוחות באזור היו בהתהוות במשך שנים, אך הואצו לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, שנתפסה בעיני רבים באזור כהפרה תוקפנית ומאיימת של שלמותה הטריטוריאלית של רפובליקה סובייטית לשעבר. במקום לתמוך במוסקבה, בחרו כל חמש המדינות במרכז אסיה להישאר ניטרליות בנוגע לפלישה.

"סין מספקת למרכז אסיה תמונה של העתיד. רוסיה היא משטר פוליטי קצר-רואי שאינו משקיע ביעדים האסטרטגיים של מדינות מרכז אסיה עצמן", אמר טמור אומרוב, עמית במכון Carnegie Russia Eurasia Center.

עבור סין ורוסיה, שתי מעצמות המבוססות ביבשה, הולכת וגדלה חשיבותו של מרכז אסיה כציר תנועה. הוא מאפשר לפוטין גישה ישירה יותר לשווקים בדרום אסיה, הוא מרכזי ב"יוזמת החגורה והדרך" של שי, פרויקט התשתית העצום שמטרתו לחבר את סין דרך נתיבי יבשה וים שונים אל שאר יבשת אירו-אסיה.

גם ארה"ב הגבירה לאחרונה את המאמצים להחזיר את השפעתה אל מרכז אסיה, ושלחה שורה של גורמים בכירים לאזור, אם כי המיקוד שלה הוגבל בעיקר למלחמה בטרור המתעורר מחדש באפגניסטן.

במשך שנים הייתה בין רוסיה וסין הסכמה שבשתיקה בנוגע לחלוקת העבודה באזור: רוסיה היא ספקית הביטחון העיקרית, בעוד שסין מתמקדת בפיתוח ובהשקעות. כעת, מערערת בייג'ינג את האיזון הזה על ידי השקעה משמעותית יותר בחלקה - ומשתמשת בכוח הכלכלי העצום שלה כדי להגביר את אחיזתה הפוליטית. הסחר בין סין למרכז אסיה עלה ל-98 מיליארד דולר בשנה שעברה, יותר מפי שלושה משהיה בשנת 2016.

באוזבקיסטן, המדינה המאוכלסת והמתועשת ביותר מבין חמש המדינות הפוסט-סובייטיות במרכז אסיה, הדיחה סין את רוסיה ממקומה כשותפת הסחר הבכירה ב-2023, על פי נתונים סטטיסטיים רשמיים. המדינה ניסתה להשתלב בכלכלה העולמית לאחר שני עשורים של בידוד.

פארק התעשייה Peng Sheng, שבו עובד קולמטוב, הוקם במימון סיני ליד העיר המרכזית האוזבקית סירדריו בשנת 2009. כיום, לאחר זרם של השקעות אל העיר, היא משמשת בית ליותר מתריסר חברות סיניות.

קולמטוב אמר שהוא אוהב לקחת את בנו לפארק ליד אזור התעשייה, שנבנה גם הוא מכסף סיני, ומקווה לשלוח את הילד לגן חדש שם, שמלמדים בו בשפות הסינית והאנגלית. "הייתי רוצה לראות כאן אפילו יותר חברות סיניות", אמר.

דומיננטיות סינית בכבישים

חברה סינית שהגיעה לאחרונה, חברת כלי הרכב החשמליים BYD, החלה את הייצור ביום חמישי במפעל חדש בג'יזקס, המחוז שבו נולד נשיא אוזבקיסטן, שבקט מירזייאיב. היא מתכננת לייצר 50,000 כלי רכב בשנה. סוללות ורכיבים מרכזיים אחרים יישלחו מסין, והעובדים המקומיים יעסקו בכל דבר, החל מריתוך וצביעה ועד הרכבת מכוניות.

בשנת 2023 הגיעו מסין כמעט 80% מתוך יותר מ-73,000 כלי רכב שייבאה אוזבקיסטן, לפי הסטטיסטיקה הרשמית. רוסיה ייצאה כ-4,500 מכוניות לאוזבקיסטן בשנת 2021, אך הביקוש ירד כל כך, עד שהמכוניות של רוסיה מקובצות כעת בקטגוריית "מדינות אחרות".

מנהרה חדשה שנבנתה על ידי סין, באורך 12 מיילים, פתחה נתיב לחיבור הרכבת הישיר הראשון אי פעם בין עמק Fergana, בחלק המזרחי הרחוק של אוזבקיסטן, ובין יתר המדינה. כביש מהיר שנסלל על ידי סין, המקשר בין צפון טג'יקיסטן ודרומה, קיצץ את זמן הנסיעה בשמונה שעות.

בעבר, רוב קווי הרכבת והכבישים המהירים שבנו הסובייטים במרכז אסיה הובילו אל מוסקבה. היעדר קשרים בין מדינות מרכז אסיה, וביניהן לשאר העולם, הפך את מרכז אסיה לאחד המקומות המבודדים בעולם.

שינויים גדולים אף יותר עשויים להגיע. בתחילת יוני חתמו נשיאי סין, קירגיזסטן ואוזבקיסטן על הסכם מפתח להקמת קו רכבת שנועד לחבר בין מדינותיהם. המגעים על ההסכם נמשכו מאז 1997. הפרויקט יקצר את הנסיעות בין מזרח אסיה למזרח התיכון ולדרום אירופה במאות קילומטרים, על ידי עקיפת רוסיה.

במשך שנים השתמשה רוסיה בהשפעתה על קירגיזסטן, חברה ב"איחוד הכלכלי האירו-אסיאתי" שבראשות רוסיה, כדי להאט את התקדמות הפיתוח של הקו. כך אומר מירשוהיד אסלנוב, מייסד "מרכז צוות החשיבה לרפורמות מתקדמות" בטשקנט, שעבד בעבר כדיפלומט אוזבקי. אך הסנקציות הקשורות למלחמת אוקראינה שינו את הדינמיקה הקשורה בסחר דרך רוסיה.

גם בתחום האנרגיה מאתגרת סין את רוסיה. זהו מגזר שהיה עד לאחרונה בשליטתה של מוסקבה. אוזבקיסטן חתמה על עסקה לרכישת גז רוסי ב-2023 לאחר שורה של הפסקות חשמל, אך הגבילה את החוזה לשנתיים עד כה, מהלך שאנליסטים אומרים כי הוא גידור נגד רוסיה, שעלולה להשתמש בגז כמנוף פוליטי.

בינתיים, חוצות משאיות ורכבות את המדינה לאורכה ולרוחבה, ונושאות מודולים סולאריים וטורבינות רוח מן החברות הסיניות הגדולות לאנרגיה המתחדשת LONGi ו-Goldwind - חלק מן המאמץ של טשקנט להשיג 40% לפחות מייצור החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים עד 2030.

"אנחנו חברים של רוסיה, אבל במקביל, אנחנו מחפשים הזדמנויות", אמר אסלנוב. "אנחנו מסתכלים מזרחה בהתלהבות רבה".

עדיין תופסים את רוסיה באור חיובי

סין אינה יכולה לתפוס לחלוטין את מקומה של רוסיה. הקריירות והרשתות החברתיות של האליטות באזור שזורות עמוק במוסקבה, והשפה הרוסית נותרה הלִינְגְּוָה פְרַנְקָה, השפה המשותפת. אנשים ברחבי האזור נוטים עדיין לראות את רוסיה בצורה חיובית יותר מאשר את סין, על פי סקר משנת 2022 של מוסד המחקר ללא מטרות רווח Central Asia Barometer.

המוניטין של סין נפגעו בעקבות היחס שלה לאויגורים הטורקים המוסלמים, שרבים במרכז אסיה חולקים איתם תרבות ושפה דומים, ומסנטימנט אנטי-סיני שעוררו כמה כלי תקשורת בשפה הרוסית. אך כבר יש סימנים לכך שסין מוצאת את דרכה אל דור חדש של אליטות במרכז אסיה.

נודירקסון מחמודוב, סטודנט בן 19 למנהל עסקים, שסיים תיכון עילית באוזבקיסטן, אמר ששלושה מתוך 26 חבריו לכיתה נסעו לסין כדי ללמוד, ואף אחד לא נסע לרוסיה. בעבר, אמר, רבים נהגו להירשם לאוניברסיטאות ברוסיה.

מחמודוב, שאומר שהוא חושק ברכב BYD, עובד גם כמנהל שיווק באקדמיה של הונג קונג, חברה פרטית ללימוד שפות. באחר צוהריים של קיץ, למדו בחריצות שמונה תלמידים בגילים 11 עד 21 אותיות סיניות בכיתת המתחילים.

גם פקידי ממשל ואנשי עסקים הגיעו לאקדמיה של הונג קונג בחיפוש אחר מורים סינים פרטיים לצורך קידום מקצועי, לדברי מחמודוב. "כולם חושבים שסין היא העתיד", הוא אמר.

אסקר ג'ומנוב תרם למאמר זה

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שלושה אנליסטים מובילים בוול סטריט ממליצים על שלוש מניות

פלטפורמת הדירוג TipRanks בחרה שלושה אנליסטים שבחרו שלוש מניות ● מיקרון תשכיל לנצל את ההזדמנויות בשוק הבינה המלאכותית ● הדגש שאמזון שמה כדי לשפר את המהירות ואת המבחר יבוא לידי ביטוי ● הירידה האחרונה במניית טוויליו היא הזדמנות קנייה

אף אחד לא ניצח בבחירות בצרפת, ואלו חדשות רעות למדינה, לאירופה ולישראל

קמפיין ה"גוועאלד" נגד הימין הפופוליסטי עבד מעל המצופה, אבל הפרלמנט החדש שנבחר בצרפת מפוצל מתמיד ● הבעיה הגדולה: המדינה שקועה בחובות, וקיפאון כלכלי ושינוי מדיניות יפעלו לרעתה ● עבור ישראל, ההישג של מפלגת השמאל הרדיקלי LFI הוא חדשות רעות

העיר ג'דה שבה יוקם המגדל. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: shutterstock, AP-Andrew Harnik

העסקה להקמת מגדל טראמפ בערב הסעודית והחשש בארה"ב

"קבוצת טראמפ" הודיעה על הקמת מגדל יוקרה בעיר הנמל ג'דה שבערב הסעודית, השנייה בגודלה בממלכה ● מומחים חוששים מעיתוי העסקה ומהשלכותיה, אם נשיא ארה"ב לשעבר ייבחר שוב

רני צים / צילום: איל יצהר

מצמצם חובות: התחנה החדשה במסע מימוש הנכסים של רני צים

לאחר שמכר את עסקיה הפיננסיים של קבוצת פסגות, מתמקד צים במימוש נכסי נדל"ן בחברת מרכזי הקניות הנושאת את שמו

רכבי BYD לקראת יצוא מסין / צילום: Reuters, CFOTO

משרד התחבורה סוגר את "הדלת האחורית" ליבוא מכוניות חשמליות מסין

המשרד הודיע ליבואני הרכב כי החל מ-2025 לא יתאפשר לייבא לישראל כלי רכב חשמליים ב"תקינה אירופית לסדרות קטנות" ● הנפגעים המיידיים יהיו מותגי רכב צעירים או כאלה שעדיין לא נערכו לכניסה מלאה לאירופה ועדיין לא השלימו תקינה אירופית מלאה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מה צפוי היום בהחלטת הריבית של בנק ישראל?

למרות הקונצנזוס בדבר השארת הריבית על כנה היום, בשווקים דרוכים לקראת מסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה ● נתוני המאקרו מאפשרים הורדת ריבית אך בנק ישראל מתמקד באלמנטים המושפעים מהמלחמה ● מה ישתנה בתחזית הכלכלית?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; סולאראדג' קפצה בכ-9%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי עלה בכ-0.5%, מדד הנג סנג צלל ב-2% ● ענקית המדיה פרמאונט גלובל מתמזגת עם סקיידנס מדיה ● מיטב: "שוק המניות ממשיך להתנפח ולהתנתק מהכלכלה, ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה" • בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

חיסכון לכל ילד. הביטוח הלאומי מפרסם נתונים מספריים / עיצוב: אפרת לוי

הלכתם על סיכון נמוך? הפסדתם: המספרים מאחורי חיסכון לכל ילד נחשפים

לפי נתוני הביטוח הלאומי, כמעט 80% מכספי תוכנית החיסכון לילדי ישראל מנוהלים כיום בקופות גמל, המניבות תשואות גבוהות בהרבה לעומת הבנקים, בפער שיעמוד על עשרות אלפי שקלים בסיום התקופה ● המנהלים הגדולים של כספי התוכנית הם אלטשולר שחם והראל

בנק ישראל / צילום: אורית דיל

בנק ישראל פחות אופטימי מלפני 3 חודשים. מה השתנה?

בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה וחתך את תחזיות הריבית להמשך השנה ● במקביל, גם תחזיות האינפלציה והצמיחה עודכנו לרעה ● מה עומד מאחורי השינוי בתחזיות של הבנק המרכזי?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר

הנייה מאיים: המשך פעילות צה"ל בעזה תוביל לקריסת השיחות • 9 רקטות במטח לעמק החולה • גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר • גלנט למשפחות חטופים: "עושים הכול כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה" • לוחם נפצע קשה בצפון הרצועה • עדכונים בולטים

ההפגנה סמוך לקריה, הערב / צילום: איציק בן לוי

"עסקה עכשיו": צעדות מחאה, הפגנות וחסימות כבישים

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ולעסקת חטופים ● המונים מפגינים בשער בגין בקריאה לעסקת לשחרור החטופים ● עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר שבשבי חמאס: "אני רוצה את מתן בבית וגורלו תלוי בגורל נתניהו, המפתחות לכלוב החטופים בידי נתניהו"

אריה דרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"חוק הרבנים" הוסר מסדר היום ברגע האחרון, בש"ס מאיימים: "ההתנהלות תפרק את הממשלה"

הקואליציה לא הצליחה לגבש רוב לחוק לאחר שבן גביר הודיע על התנגדותו עד שיצורף לקבינט המצומצם • נתניהו ביטל את הפגישה עם השר לביטחון לאומי, שתקף: "מתנהל כממשלה של איש אחד" • בעוצמה יהודית האשימו את הליכוד ואת ש"ס בדיל עם המפלגות הערביות במטרה לקדם את החוק • גורמים בש"ס זועמים: "אי אפשר לתפקד ככה"

אלפים התאספו בכיכר הרפובליקה בפריז לאחר תוצאות הסיבוב השני של הבחירות, אמש (א') / צילום: Reuters, Kyodo

הפוזיציה החלומית והמכה הקשה: מאחורי המהפך הדרמטי בצרפת

לאחר שאת סיבוב הבחירות הראשון סיימה מפלגת הימין הפופוליסטית "האיחוד הלאומי" בפוזיציה חלומית, היא נחלה מפלה קשה בסיבוב השני והמכריע ● שיתוף פעולה טקטי בין גוש המרכז של עמנואל מקרון וגוש השמאל, שהצליח מעבר למצופה, הוא זה שהביא למהפך

הנשיא ביידן מחזיק בגדר על מרפסת הקפיטול. מתעקש שהוא נשאר במרוץ / צילום: ap, Evan Vucci

ג'ו ביידן: "הו, בחייך, למבקרים אין מושג על מה הם מדברים"

הנשיא ביידן מתעקש שהוא נשאר במרוץ, ומודיע בראיון טלוויזיה חיוור כי יפרוש רק "אם ריבונו של עולם יירד ויגיד לי" ● הוא מסרב לעבור בדיקה רפואית ("אני עובר מבחן קוגנטיבי מדי יום, אני מנהל את העולם"), אבל הלחץ בתוך מפלגתו מתעצם ועשוי לעלות מדרגה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מעדכן תחזיות: הצמיחה תרד, האינפלציה תעלה, ומה עם הורדת הריבית?

רמת הריבית בישראל נותרה על 4.5% ● על רקע החלטת הבנק המרכזי: העלייה בפרמיית הסיכון לצד הפיחות בשקל ● במקביל, הבנק עדכן את תחזיות הצמיחה, האינפלציה והריבית ● במסיבת העיתונאים הדגיש נגיד בנק ישראל: "אנו ממשיכים במדיניות מרסנת במטרה למתן את האינפלציה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לא רק ישראל: הדוח שחושף את חולשתן של הכלכלות הגדולות

דוח חדש של S&P חושף שאף לא אחת ממדינות ה-G7 צפויה לרדת בשנים הקרובות לרמות החוב-תוצר שקדמו למגיפת הקורונה ● לכמה מדינות עדיין יש דירוג אשראי מושלם, מי התאוששו ממשברים פיננסיים ושוב צומחות, ואיך חוסר היציבות בישראל עלול לדרדר את מצבה

נשיא צרפת עמנואל מקרון, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Christian Hartmann

תוצאות האמת בצרפת: השמאל ניצח בבחירות, אך אין רוב לאף מפלגה

למרות הניצחון המפתיע בסיבוב השני של הבחירות, נגד המדגמים והתחזיות, לאף גוש לא צפוי רוב בפרלמנט, וצרפת נכנסת לטריטוריה לא-מוכרת מבחינה פוליטית

טריגר פאוץ'. קיצור זמנים שיכול לחסוך חיים / צילום: ACS

הפיתוח הישראלי שמאפשר ללוחמים לשלוף רימונים מהר יותר

בחברת ACS פיתחו פאוץ' עשוי מפולימר קשיח שלדבריהם מגן חיצונית על רימון ובטוח יותר בנשיאה ● אחרי פיילוט מוצלח ושימוש ביחידות עלית בעולם, בצה"ל הוחלט לרכוש כ–50 אלף פריטים ● ישראל מתגייסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

כמעט 4 מיליארד שקל קוצצו השנה מהשירותים החברתיים, וזו רק ההתחלה

מתחילת השנה עבר תקציב 2024 ארבעה קיצוצים רוחביים בממשלה, שבאו על חשבון מספר תוכניות ציבוריות ● האחרון התרחש רק השבוע, לצורך המשך מימון פינוי תושבי הדרום והצפון ● המחלוקות בממשלה והמשך הלחימה מסמנים את הקיצוצים הבאים בדרך

אילוסטרציה: Shutterstock

אחד מהסטרימרים הטובים בשוק שייך לחברה המפתיעה הזאת

הסטרימרים מביאים כוח נוסף לטלוויזיה, ולעתים ממשק המשתמש שלהם עדיף משמעותית מזה שהיא מציעה באופן מובנה ● בדקנו את הביצועים של 4 מכשירים בשוק מבית היוצר של אפל, אנבידיה, גוגל ושיאומי