גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

20 הקומות בצומת יגאל אלון שמלמדות על מצב שוק הנדל"ן בתל אביב

כמו בעולם, גם בישראל סובל שוק המשרדים מירידה בביקוש ובמחירים עד כדי השכרה בפחות ממחירי עלות ● נראה היה שההאטה תימשך, אלא ששלוש עסקאות נדל"ן גדולות שנחתמו לאחרונה בת"א טרפו את הקלפים ● האם מדובר בסימנים ליציאה מהמשבר?

גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי
גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי

התקופה האחרונה לא הייתה מהמזהירות מבחינת סקטור הנדל"ן למשרדים: ההאטה בענף ההייטק בישראל ובעולם, עליית הריבית, אי היציבות הפוליטית בארץ וכמובן המלחמה - כל אלו גרמו להאטה רבתי, ודאי אחרי שיאי הפעילות בשנים 2021 ו־2022. גם ניתוחי שוק שערכו גורמים שונים הראו ירידה משמעותית במחירי השכירות למ"ר, ואף ירידה מסוימת בתפוסות - נתון ששוק המשרדים הישראלי לא ראה תקופה ארוכה.

ראיון | מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"
המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

נראה היה שההאטה תימשך, עד שבתוך שבוע הגיעו שלוש עסקאות גדולות וטרפו את כל הקלפים: עסקת גוגל בסך יותר ממיליארד שקל במגדל ToHa2, עסקת פאלו אלטו שנחשפה בגלובס ומרחיבה משמעותית את שטחי החברה במגדל אלון 1, והמעבר של קרן פיטנגו למגדל לנדמרק החדש, לאחר 20 שנה במשרדיה בהרצליה. ייתכן שמיהרנו להספיד את שוק המשרדים, בדגש על הלב הפועם בתל אביב?

"המרכז של תל אביב מתנהל אחרת"

אין ספק שענף הנדל"ן למשרדים בהאטה כלל עולמית, בעיקר על רקע ההאטה בהייטק. לכולנו זכורות עסקאות השיא מלפני שנתיים, במחיר של כ־200 שקל למ"ר במרכז תל אביב. על פי סקירת ניומארק־נת"מ למחצית השנייה של 2023, דמי השכירות למשרדים באחד מהאזורים הלוהטים של אותה תקופה, ציר יגאל אלון בתל אביב, ירדו ב-27% בתוך 18 חודשים.

 

העסקאות האחרונות שדיווחנו עליהן משמעותיות בכל קנה־מידה: עסקת גוגל, על סך 1.15 מיליארד שקל בעשר שנים, הייתה נחשבת לעסקת ענק גם בשיא פריחת ענף ההייטק; עסקת פאלו אלטו, המתרחבת לכמעט 20 קומות ותחלוש על מחצית משטחי המשרדים במגדל אחד, היא גם צעד המביע אמון בשוק; ופיטנגו, ששוכרת את אחת הקומות הגבוהות בפרויקט היוקרתי לנדמרק ונוטשת את ביתה בשני העשורים האחרונים, גם היא נקודת ציון חשובה.

שלוש העסקאות משקפות מחירים ממוצעים של 130-150 שקל למ"ר. מדובר בירידות מהותיות מהשיאים שהזכרנו, אך אנשי המקצוע לא רואים זאת כסימן למשבר, אלא כחזרה לשפיות אולי. "השיאים שנרשמו לפני שנתיים הם היוצאים מהכלל, וכך צריך להתייחס לזה", אומר אור בן צבי קליין, סמנכ"ל ניומארק-נת"מ. "מחירי העסקאות האחרונות הם מחירי שוק טובים, שלא מראים על התרסקות. מדובר על שינויים מינוריים ובהתאמות למצב השוק, לא יותר".

פיטנגו נטשה את משרדיה הוותיקים לטובת פרויקט לנדמרק / הדמיה: עמרי אמסלם

האם זו מגמה שיכולה להעיד על התאוששות השוק כולו? "יש תנועה מוגברת יותר לאחרונה", אומר בן צבי קליין, "אבל לחברות לוקח יותר זמן מבעבר לבחור את המגדל ואת השטח. הן מנצלות פתיחה של פרויקטים חדשים במקומות נוחים, יש להן אלטרנטיבה למשרד שבו היו שנים, שלא הייתה קיימת עד כה. סימן טוב לחוסן הענף מתבטא גם בשכירויות המשנה (שוכר שמשכיר את השטח ששכר לחברה אחרת, י"נ): הן לא ארוכות טווח, אלא לשנתיים-שלוש. זה מעיד על כך שהחברות מניחות שיצטרכו את השטחים שוב בקרוב".

"בענף המשרדים בישראל צריך תמיד לחלק את הדברים לשניים - למדינת תל אביב ולכל היתר", מציין איתי שפרן, יועץ כלכלי ושותף בחברת פתרונות כלכלה תכנונית. "יש לא מעט מקומות שמתמודדים עם סטגנציה, אבל בתל אביב זה לא קורה בהכרח. מרכז העיר הוא לב ענף המשרדים בישראל, והוא מתפקד אחרת. תל אביב תמשיך להיות המבוקשת ביותר, ומוקד משיכה בעיקר לענף ההייטק, וכל עוד התחום הזה ימשיך להתאושש, נראה עוד עסקאות כאלו".

פאלו אלטו מרחיבה משמעותית את שטחיה במגדל אלון 1 / צילום: Shutterstock

מה לגבי ערי המעגל השני?

ברקע העסקאות הגדולות במרכז תל אביב, המציאות במעגל השני של בירת העסקים לא זהה. ערים כמו פתח תקווה, ראשון לציון, חולון, בת ים ובני ברק, ואפילו האזורים המרוחקים יותר גם בתל אביב עצמה ("מעבר למרחק של חצי סוללת קורקינט" בשפת אנשי הנדל"ן), מתמודדות עם ביקוש חלש יותר, וזאת למרות ששטחי המשרדים בהן ממשיכים לגדול.

מגדל מילניה במתחם האלף / הדמיה: וויפוינט

זאת ועוד: רק החודש התבשרנו על פיטורים צפויים של מאות עובדי הייטק: חברת פאגאיה, המחזיקה בכ־2,500 מ"ר משרדים במגדלי שרונה בתל אביב, מפטרת כ־100 עובדים, יוניקורן הפינטק ראפיד, המחזיק כ־11 אלף מ"ר במגדלי עזריאלי, מפטר כ־30 עובדים, אפליקציית מוביט היושבת בנס ציונה מפטרת כ־25 עובדים, וחברת Chegg העולמית סוגרת את מרכז הפיתוח ברחובות ומפטרת 80-100 עובדים. וזו רשימה חלקית.

פיטורים כאלו מסמנים על התרוקנות צפויה של שטחי משרדים, שלא בטוח עד כמה יהיה קל למלא - ודאי כאלו שאינם ב"פריים לוקיישן" בתל אביב. כבר לפני שנה העמידה וויקס לשכירות משנה חלק משטחי הקמפוס החדש שלה בגלילות. לא רחוק משם אמורה סולאראדג', המתמודדת עם קשיים כלכליים, לאכלס בתחילת 2025 את הקמפוס החדש שלה - וייתכן שתנהג באותו אופן כדי לצמצם עלויות. אמות פועלת עדיין לאכלוס רוב שטחי מגדל קמפוס חולון, והפרויקט שלה במתחם האלף בראשל"צ עודנו מסווג כפרויקט בתכנון, כשש שנים לאחר שזכתה בקרקע.

"אי אפשר לצבוע הכול בוורוד", אומר אור בן צבי קליין, סמנכ"ל ניומארק-נת"מ. "יש אי־ודאות גדולה בכל הקשור לענף ההייטק, והשוק מאתגר, איטי וקצת יותר קשה - אבל הוא לא שחור. יש חוסר ודאות, אבל הענף לא מתרסק".

"ההיצע שנבנה בשלוש-ארבע השנים האחרונות בתחום המשרדים ברחבי ישראל הוא בהיקפים חסרי תקדים, בערך פי שניים מהצורך", אומר איתי שפרן, יועץ כלכלי ושותף בחברת פתרונות כלכלה תכנונית. "במעגל השני, בעיקר ממזרח ומדרום לתל אביב, הדברים נראים אחרת. בפתח תקווה, למשל, משכירים היום שטחים מתחת למחירי עלות - ולא רק שם. באזורים האלו צריך יותר אורך רוח".

אחת ממילות המפתח עבור אותם אזורים היא הרכבת הקלה: כשתסתיים הקמת הקווים הסגול והירוק, שייצרו עם הקו האדום רשת רכבות שמגיעה גם לערי המעגל השני, מפת הביקושים כנראה תשתנה. "כשהרכבת הקלה תתחיל לפעול כרשת תחבורתית של קווים משולבים, נהיה בעולם אחר לגמרי", אומר בן צבי קליין. "הכול ייראה אחרת, גם אזורי תעסוקה כמו מתחם האלף בראשון לציון, הרצליה פיתוח ומתחם אינפיניטי ברעננה".

שפרן טוען שגם להתפתחות ההייטק יכולה להיות השפעה על ערי המעגל השני: "אם ההייטק יחזור לצמוח, תהיה לכך השפעה על חברות פיננסיות ועסקיות אחרות שתגרום להן לצאת ממגדלי המשרדים בתל אביב. סטנדרט המחירים שיקבע ההייטק יכביד עליהן והן יצאו לאזורים במעגל השני".

"פוש" זמני למניות הנדל"ן המניב

מאז החלה ההאטה בענף המשרדים, בחודשים הראשונים של 2023, סבלו מניות חברות הנדל"ן המניב מירידות חדות, שנמשכו השנה. מתחילת שנת 2024 ירד מדד תל אביב מניב ישראל בכ־16%.

מניית אמות, אחת מהשותפות בפרויקט ToHa2 שבו נחתמה עסקת הענק עם גוגל, עלתה בכ־5% לאחר הדיווח - אך מאז צנחה ב-6%. גב־ים, השותפה השנייה בטוהא, זינקה מתחילת השבוע שעבר ב־8% ומאז שומרת על כוחה.

"עולם המשרדים נמצא לחלוטין בתקופה מאתגרת", אומר בן צבי קליין, "אבל תקופה מאתגרת היא לאו דווקא תקופה קשה או לא טובה לענף".

"היינו בתחתית קרוב לשנתיים, אבל אנחנו עוד נראה את העלייה מגיעה", בטוח שפרן, "במיוחד כשההייטק יחזור להתפתח ולצמוח, אחרי העצירה שכולנו חווינו, בישראל ובעולם".

עוד כתבות

אייל פסו, מנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

למרות החולשה במניה, מנכ"ל גאוזי אופטימי: "זו נקודת אור כשחברה ישראלית, בזמן מלחמה, מנפיקה בנאסד"ק"

את הרעיון להקמת גאוזי, שמייצרת טכנולוגיה לשליטה במעבר אור דרך זכוכיות, קיבל המנכ"ל אייל פסו כשרצה למנוע תצפית מהרחוב לביתו: "רציתי כפתור שיוכל להפוך שקוף לאטום ולהפך" ● לאחר שהנפיק את החברה בוול סטריט, ולנוכח קבלת הפנים הצוננת לה זכתה המניה, הוא טוען כי "כשהמשקיעים יבינו שהטכנולוגיה שלנו היא בבסיס של הרבה שווקים, נוכל לעשות פלאים"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

מפעל נירלט השרוף בניר עוז / צילום: לירון מולדובן

כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כעת כי מצבם הכלכלי הורע

סקר חדש שבחן את מצבם הנפשי והכלכלי של המפונים תשעה חודשים מפרוץ המלחמה, מעלה כי השקט בשני התחומים עדיין רחוק ● בקרב בעלי המפעלים, כ־60% מעידים על פגיעה במכירות

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להחליק את התדמית הבעייתית

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

נחי פינקלשטיין / צילום: תמונה פרטית

שכונות החוף של חיפה: "הדירות הישנות יכפילו וישלשו את ערכן"

דירות שמיועדות לפינוי בינוי מגלמות מהר מאוד במחיר את התקווה לדירה חדשה וגדולה יותר ● האם בנווה דוד ושער העלייה עוד אפשר למצוא מציאות? ● האזינו

צבי מדלג בין החלקות השרופות. גבול הצפון / צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

כלבים משוטטים ברחו לישראל מההפגזות בלבנון: כך הפכו יישובי הצפון לג'ונגל בחסות המלחמה

להקות תנים בין הבתים, כלבים שפלשו מלבנון, שטחי ענק שרופים וציידים לא חוקיים ● כשמרבית התושבים מפונים, את מקומם בערי הצפון תופסים בעלי החיים ● המשרד להגנת הסביבה: "נדע לשקם את המערכת האקולוגית, אבל היא לא תחזור להיות מה שהייתה"

התחדשות עירונית. ''יותר מעורבות של המדינה גם לאחר האכלוס'' / צילום: נוי מאיה

מחקר: מה צריך לעשות כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות בפרויקטי התחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מובילים במקרים רבים לרווח לדיירים הוותיקים, אך יכולים להכניס אותם גם להוצאות גבוהות לאורך הזמן ● מחקר חדש בדק את הפערים בין הדיירים הוותיקים לחדשים ובחן מה ניתן לעשות כדי לצמצם אותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר

מדד השירות: אלו החברות המצטיינות והגרועות בביטוח, בפנסיה ובגמל

מנתוני רשות שוק ההון עולה כי בין המצטיינות בשירות בביטוח נמצאות AIG, מגדל והפניקס, בעוד בפנסיה ובגמל בולטת ילין לפידות ● ומי האחרונות בכלל הקטגוריות

מדוע רוכשי הדירות בישראל משלמים לבנק הרבה יותר / אילוסטרציה: Shutterstock

הממוצע מטעה: כל המספרים מאחורי המשכנתה שהישראלים לוקחים

ההתעוררות במכירת הדירות והתחדשות עליית המחירים, מחזירות למרכז הבמה את ההלוואה הכבדה ביותר של רוב משקי הבית ● כך מורידות הלוואות בפריפריה ולשיפוצים את גובה המשכנתה הממוצעת, שבמרכז הארץ מגיעה כבר ל־2 מיליון שקל ויותר ● וגם: איך קורה שאתם משלמים לבנק יותר מכפול מסכום ההלוואה שנטלתם כדי לרכוש את הדירה, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההחזר

אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית שדרות: "אם נחכה להחלטה של מישהו - בסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר"

כיצד יש לבנות מחדש את הצפון והדרום של ישראל? ראשי עיריית עכו, קריית שמונה ושדרות, ביחד עם מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור, ניסו לענות על השאלה הזו במסגרת פאנל מיוחד שהתקיים בוועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

בינה מלאכותית לא מחסלת ג'ובים? ספרו את זה לפרילנסרים

יש כעת נתונים התומכים במה שהפרילנסרים טוענים כבר חודשים

שימפנזים. מעמידים גם שומרי ראש / צילום: Shutterstock

מארבים, איסוף מודיעין וחיסולים: הצד האפל של השימפנזים מוכיח שוב עד כמה הם דומים לנו

עשרות שנות מחקר לא הותירו מקום לספק: השימפנזים מנוסים ביסודות המלחמה, וגם יודעים להטיל טרור

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשוק מעריכים: זה הרגע שבו בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם השבוע את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות ● כעת בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים להורדה אחת או שתיים בשנה הקרובה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הפרקליטות מתנגדת לדחיית עדותו של נתניהו: יש לקבוע לנובמבר

לדברי הפרקליטות, "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה-מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק שבו האינטרס הציבורי מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט" ● עוד צוין כי אם ראש הממשלה טוען כי מילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו - עליו להבהיר זאת במפורש