גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken
פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

קרן וולף הכריזה היום (ד') על זוכי וזוכות הפרס לשנת 2024. פרס וולף הוא פרס ישראלי הניתן בכל שנה למספר מובילים ומובילות בתחומי המדע והאמנות. הפרס נחשב למנבא של הנובל בתחומים המשותפים לשני הפרסים. יותר משליש מזוכי פרס וולף בתחומים האלה זכו מאוחר יותר בנובל.

שאלות ותשבות | תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות 

השנה הוכרזו פרסים בחמישה תחומים: רפואה, פיזיקה, מתמטיקה, חקלאות ומוזיקה. חמשת הפרסים, בסך 100 אלף דולר בכל תחום, יוענקו השנה לתשעה זוכים משש מדינות: ישראל, ארצות הברית, אנגליה, צרפת, שוויץ והונגריה.

הפרס ברפואה מוענק במשותף לפרופ' בוטונד רוסקה (Botond Roska) מהמכון לרפואת עיניים מולקולרית וקלינית בבאזל (IOB) ופרופ' ז'וזה אלן סאהל (Jose-Alain Sahel) מאוניברסיטת פיטסבורג, ארה"ב ואוניברסיטת סורבון, צרפת. החוקרים פיתחו טכנולוגיה לשינוי גנטי של תאים ברשתית העין כך שיהפכו רגישים לאור, וכך הם מחליפים קולטני אור שנפגמו כתוצאה מטראומה או מחלות גנטיות. בשיטה זו הצליחו השניים להשיב חלקית את חוש הראייה לאדם עיוור, על ידי יצירת חלבונים לוכדי אור באחת מעיניו ובכך פרצו דרך בטיפול בעיוורון.

פרס וולף במתמטיקה לשנת 2024 מוענק במשותף לפרופסור עדי שמיר ממכון ויצמן למדע, ישראל ולפרופסור נוגה אלון מאוניברסיטת פרינסטון, ארה"ב, על "תרומותיהם החלוציות לקריפטוגרפיה מתמטית, לקומבינטוריקה ולתיאוריה של מדעי המחשב".

פרופסור עדי שמיר זוכה בפרס וולף על היותו, כך על פי ועדת הפרס, הכוח המוביל בהפיכת הקריפטוגרפיה לדיסציפלינה מדעית, המבוססת במידה רבה על מתמטיקה. הוא נחשב לאחד מאבות שיטת ההצפנה RSA. לתגליותיו השפעה עצומה על תחומים מתמטיים רבים.

פרופסור נוגה אלון זוכה בפרס וולף על השפעתו העמוקה על מתמטיקה בדידה ותחומים קשורים נוספים. תרומותיו המכוננות כוללות פיתוח טכניקות בקמובינטוריקה, תורת הגרפים ותיאוריה של מדעי המחשב, ופתרון בעיות ארוכות שנים בתחומים אלה וכן בתורת המספרים האנליטית, גיאומטריה קומבינטורית ותורת המידע.

פרס וולף בפיזיקה לשנת 2024 מוענק לפרופסור מרטין ריס (Martin Rees) מאוניברסיטת קיימברידג', אנגליה, על תרומותיו החלוציות לאסטרופיזיקה של אנרגיות גבוהות, יצירת גלקסיות ומבנים ביקום, וקוסמולוגיה. תרומותיו הבולטות נעות מאסטרופיזיקה של אנרגיות גבוהות לרבות מנגנונים להתפרצויות קרני גמא, סילוני רדיו רבי עוצמה ויצירת חורים שחורים בגרעיני גלקסיות, ועד להבנת הפיזיקה של הכוכבים הראשונים, והיווצרות המבנים הגדולים והגלקסיות הראשונות בתום "העידן האפל".

פרס וולף בחקלאות לשנת 2024 מוענק במשותף לשלושת הזוכים: פרופסור אליוט מ. מאירוביץ (Elliot Meyerowitz) מקאלטק והמכון הרפואי האוורד יוז, ארה"ב, פרופסור ג'ואן קורי (Joanne Chory) ממכון סאלק, ארה"ב, ופרופסור ונקטסן "סונדר" סונדראסן (Venkatesan "Sundar" Sundaresan) מאוניברסיטת קליפורניה, דיוויס, ארה"ב, על גילויים מרכזיים בביולוגיה התפתחותית של צמחים התורמים לשיפור יבולים.

תעלומה בת 100 שנה

פרופסור אליוט מ. מאירוביץ זוכה בפרס וולף על תרומות רבות ויוצאות דופן לתחום הגנטיקה ולהבנתנו את הבסיס המולקולרי של צמיחה והתפתחות צמחים. הוא פתר את התעלומה בת מאה השנה על האופן שבו צמחים יוצרים דפוסי עלים ופרחים ספציפיים, והמעבדה שלו שיבטה ואפיינה רבים מהגנים הללו.

פרופ' מאירוביץ מצא את הקולטן הראשון אי פעם להורמון צמחי והיה הראשון לשבט ולרצף גן מצמח האראבידופסיס. הוא סייע בקידום אראבידופסיס כ"אורגניזם מודל" המשמש במחקר ביולוגי וגנטי של צמחים ברחבי העולם. תרומותיו הקונספטואליות החלוציות לתחום הגנטיקה המולקולרית והמורפוגנזה של הצמח פתחו את תחום מדעי הצמח המודרני.

פרופסור ג'ואן קורי זוכה בפרס וולף על תרומתה לביולוגיה התפתחותית של צמחים שסללו את הדרך לעבודה חדשנית עדכנית ולהתקדמות גדולה בהבנת תהליכים הכרחיים לשיפור היבול: איתות אור, איתות הורמונים, הימנעות מצל, זמן פריחה, ויסות גדילה, ועמידות למחלות.

פרופסור ונקטסן סונדרסאן זוכה בפרס וולף על גילויים חלוציים בגנטיקה ובביולוגיה מולקולרית של רביית צמחים ויצירת זרעים ועל יישום ידע זה לפיתוח גידולים היברידיים מתרבים עצמאית אשר ישנו את החקלאות, ויהפכו גידולים בעלי יבול גבוה לשימושיים על ידי חקלאים.

פרס וולף במוזיקה לשנת 2024 מוענק למלחין במוזיקה הקלאסית, גיורג' קורטג, הונגריה, על, לדברי ועדת הפרס: "תרומתו למורשת התרבותית של העולם, שהיא ביסודה מעוררת השראה ואנושית".

קורטג זוכה בפרס וולף על היותו דוגמה למוזיקאי רב מעלה ואנושי. המוזיקה שלו, העוסקת בשאלות הקיומיות של נפש האדם, מתמקדת ברגשות יסוד כמו אהבה, צער, פחד, חרדה, ייאוש ורצון להרמוניה ופיוס. האמנות שלו נעה בין צורות קטנות, כמו יצירותיו הקצרות בפסנתר, לבין קנטטה או אופרה בקנה מידה גדול, ומשקפת את העבר והווה של כל ההיסטוריה של המוזיקה המערבית. ההשפעה של קורטג על מוזיקאים רבים היא עצומה. עמיתיו ותלמידיו זכו לספוג ממנו רוח ייחודית של מסירות למוזיקה, חשיבה מבנית והרמונית ומכן חוו את הדרכתו כנושא לפיד האנושיות.

עוד כתבות

התחדשות עירונית. ''יותר מעורבות של המדינה גם לאחר האכלוס'' / צילום: נוי מאיה

מחקר: מה צריך לעשות כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות בפרויקטי התחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מובילים במקרים רבים לרווח לדיירים הוותיקים, אך יכולים להכניס אותם גם להוצאות גבוהות לאורך הזמן ● מחקר חדש בדק את הפערים בין הדיירים הוותיקים לחדשים ובחן מה ניתן לעשות כדי לצמצם אותם

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

אם הורישה נחלה לבן הצעיר. הבן הבכור יצא למאבק. מה נקבע?

אישה תבעה גניקולוג בתביעה אזרחית לאחר שהורשע במעשים מגונים - ביהמ"ש חייב אותו לשלם פיצוי על נזקים שנגרמו לה, כולל נזק לא ממוני ● אדם סייע לגיסו המנוח לשפץ דירה וטען כי הוא הבטיח לו שיוכל להשכיר חלק מהבית, לפני שנפטר ● וגם: אם הורישה נחלה במושב לבנה הצעיר, והבן הבכור יצא למאבק ● שלושה פסקי דין בשבוע

אייל פסו, מנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

למרות החולשה במניה, מנכ"ל גאוזי אופטימי: "זו נקודת אור כשחברה ישראלית, בזמן מלחמה, מנפיקה בנאסד"ק"

את הרעיון להקמת גאוזי, שמייצרת טכנולוגיה לשליטה במעבר אור דרך זכוכיות, קיבל המנכ"ל אייל פסו כשרצה למנוע תצפית מהרחוב לביתו: "רציתי כפתור שיוכל להפוך שקוף לאטום ולהפך" ● לאחר שהנפיק את החברה בוול סטריט, ולנוכח קבלת הפנים הצוננת לה זכתה המניה, הוא טוען כי "כשהמשקיעים יבינו שהטכנולוגיה שלנו היא בבסיס של הרבה שווקים, נוכל לעשות פלאים"

מיכה קליין, עופר פלדמן, דפנה הר לב ודרור פלדמן בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ליזמי הנדל"ן יש תחזית פסימית לשוק הדיור: "כשל ברמת המדינה"

בפאנל "איך קונים היום דירות" בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, נרשם קונצנזוס סביב ההערכות שמחירי הדיור ימשיכו לעלות ● מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "אנשים מבינים שהעתיד בשוק יהיה יותר גרוע" ● וגם: הקשיים לקדם התחדשות עירונית בפריפריה

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

התרחיש ההרסני: "חיזבאללה יכול להכריע את כיפת ברזל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: לישראל יש הרבה מה להפסיד במלחמה מול חיזבאללה, הפופולריות של מרואן ברגותי מתחזקת אצל הפלסטינים, ומורים פרו-פלסטינים בארה"ב מנסים לקדם תוכנית לימוד נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

שימפנזים. מעמידים גם שומרי ראש / צילום: Shutterstock

מארבים, איסוף מודיעין וחיסולים: הצד האפל של השימפנזים מוכיח שוב עד כמה הם דומים לנו

עשרות שנות מחקר לא הותירו מקום לספק: השימפנזים מנוסים ביסודות המלחמה, וגם יודעים להטיל טרור

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צומת קפלן השלום נחסם כעת לתנועה / צילום: דנור אהרון Danor Aharon

"עסקה עכשיו": הפגנות ברחבי הארץ, צומת קפלן נחסם לתנועה

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ● בשעה 6:29 התייצבו פעילי מחאה מול בתיהם של 18 חברי קואליציה בדרישה לפעולה מיידית להחזרת החטופים ולקיום בחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: ap, Amr Nabil

"האיראנים מצאו את עצמם עם הגב לקיר": העיתונאי הסעודי שבטוח - זו הסיבה לטבח המזעזע של ה-7 באוקטובר

עבד אל־עזיז אל־חמיס, עיתונאי סעודי מוביל, ניצל את מעמדו וכ־350 אלף עוקביו כדי להביע עמדה ברורה נגד פשעי חמאס ומשטר האייתוללות, וגרף כותרות בכל העולם ● לגלובס הוא מסביר את השיקול האיראני, ומה ישראל צריכה לעשות לטובת נורמליזציה

משרד החקלאות וביטחון המזון

ביטחון המזון: בדקנו איך משרד החקלאות הטעה את הציבור לטובת הייצור המקומי

שינוי השם של משרד החקלאות זכה בעיקר לביקורת בשל התזמון ● לנו זה הזכיר שתחת השר דיכטר המשרד מגלה לא פעם העדפה לייצור המקומי כדי להשיג את אותו "ביטחון מזון" ● הבעיה היא שכדי לשכנע את הציבור, המשרד מציג נתונים שלא תמיד נותנים תמונה מהימנה ● המשרוקית של גלובס

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

דירקטוריון שיכון ובינוי מינה את סמנכ"ל הכספים למ"מ מנכ"ל

המינוי מגיע לאחר שבשבוע שעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן, הודיע כי הוא עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד • ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר

רשות שוק ההון מדרגת את השירות של חברות הביטוח בישראל. אלו המצטיינות

"מדד השירות" השנתי של רשות שוק ההון, שפורסם היום, מדרג את רמת השירות של חברות הביטוח בתחומים שונים ● מי המשתפרות הגדולות בתחום הביטוח לעומת השנה שעברה, ומי מובילות בתחום קופות הגמל?