גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה צריך לעשות כדי לגרום לדורות הבאים לרצות להישאר בעסק המשפחתי?

מיקה מזור מובילת הפעילות של LGA בישראל ועו"ד יפעת גינסבורג דיברו בכנס החברות המשפחתיות של גלובס על השאלה איך נכון לתכנן ניהול המשכיות ● מיקה מזור ציינה כי אחת הבעיות של בעלי עסקים משפחתיים הוא הקושי לתכנן קדימה "כשאנחנו נכנסים לשותפות אסטרטגית צריך לקחת בחשבון את כל השינויים שעתידים לקרות" • עו"ד גינסבורג: "כשמדובר על משפחה שיש לה עסק, רמת המורכבות מאוד גדולה, יש ניגוד אינטרסים אינהרנטי בין העסק למשפחה"

עו''ד יפעת גינסבורג, שותפה מנהלת, GAC ומיקה מזור, יועצת ומנהלת פעילות LGA בישראל, בשיחה עם אסף זגריזק / צילום: תמר מצפי
עו''ד יפעת גינסבורג, שותפה מנהלת, GAC ומיקה מזור, יועצת ומנהלת פעילות LGA בישראל, בשיחה עם אסף זגריזק / צילום: תמר מצפי

היום (ה') התקיים במרכז הכנסים הבורסה לניירות ערך בתל אביב, כנס החברות המשפחתיות של גלובס, בסימן הטמעת חדשנות בעסקים משפחתיים. במהלכו, התקיים פאנל שעסק בתכנון וניהול המשכיות של עסקים משפחתיים. בפאנל התארחו עו"ד יפעת גינסבורג, שותפה מנהל ב-GAC ומיקה מזור, יועצת ומובילת הפעילות LGA בישראל- פירמת הייעוץ הבינלאומית לעסקים משפחתיים. 

מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחות
אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון"

מה זה ניהול המשכיות? איך מתחילים?

מזור ציינה כי אחת הבעיות של בעלי עסקים משפחתיים הוא הקושי לתכנן קדימה, כיצד הם רוצים שהעסק שלהם יראה. "כשאנחנו נכנסים לשותפות אסטרטגית צריך לקחת בחשבון את כל השינויים שעתידים לקרות ולהרחיב את כל מנעד האפשרויות. כשאנחנו מגיעים לנושא של בעלות והמשכיות, השאלה הזאת לא תמיד ברורה. בין אם אני יודעת את הדרך או לא, אנחנו תמיד ממליצים לפנות לעוד משפחות, כדי שיוכלו להכיר אחת את השנייה ולהתייעץ. חשוב לבחור בצורה מודעת מה האסטרטגיה הנכונה למאפיינים של המשפחה, של העסק, תוך התחשבות גם ברצון של היחידים. 

עו"ד גינסבורג, מספרת כי למשפחות רבות יש חשש מאוד גדול מהתהליך. "בדרך כלל, משפחות מכירות את העולם העסקי ורוצות לנהל את התהליך כסוג של תהליך משפטי, בדומה לזה שהם מכירים מהעולמות העסקיים שלהם. בעיניים שלנו זה פספוס ענקי, כשמדובר על משפחה שיש לה עסק בהגדרה יש רמת מורכבות מאוד גדולה, יש ניגוד אינטרסים אינהרנטי בין העסק למשפחה, דבר ראשון כדי שהתהליך יהיה נכון לחשוב על האסטרטגיה של המשכיות ולאן רוצים להגיע". 

איך ממשיכים ובונים את אותה פלטפורמה להעברה בין דורית?

כפי שמסבירה עו"ד גינסבורג, מדובר בתכנון עבודה שכולל בתוכו צירים רבים. "בהרבה מקרים התכנון מתחיל מהפריזמה של המשפט והמס, לצערי זה אחד הדברים שצובעים את כל התחומים האחרים באופן שלילי. וגם, הרבה פעמים משפחות מגיעות עם מבנה מסודר עם סוג של פירמידה, המבנה הזה נוצר כתוצאה מהרצון של בני המשפחה לייצר מבנה יעיל כלכלית, שהדיבידנד עולה מהעסק למעלה וכל בן משפחה משלם מס רק על הכסף שהוא צריך. אנחנו לא מבינים את המשמעות של זה על בני המשפחה עצמם. הרעיון ליצור מבנה פטור ממס, צריך להבין שהוא משפיע על עתיד בני המשפחה. ברמה המשפחתית החלטה כזאת יכול לחרוץ את גורל בני המשפחה שאולי לא ירצו להיות בעסק ושוללים מהם את הבחירה בעתיד אם ירצו להישאר או לא". 

מזור מבהירה כי היכולת לבחור את העתיד המקצועי היא קריטית מאוד לבני המשפחה. "יש מקרים של אנשים נכנסו לתפקידים בלי שבחרו בהם, אחים שמקבלים על עצמם תפקיד של הורים בהתנהלות העסקית מול האחים שלהם. הרבה פעמים אנחנו שואלים אנשים בני 50 או 60 מה הם רוצים, הם בכלל לא מבינים מה השאלה. אחת החוכמות היא להסתכל על הרצונות של היחידים ולחבר אותם לקונסטלציה המשפחתית. לנהל תהליך כזה, זה לא אינטואיטיבי, מי חושב שהמשפחה שלו צריכה ניהול? מה שצריך לעשות זה להבין שצריך לנהל את זה עם המון תכנון מקדים מראש, עם צוות משימה, יועצים, לגבש אסטרטגיה, ולייצר מערכת איזונים בין הצירים השונים, אנחנו רוצים לקחת בחשבון את האסטרטגיה העסקית הרצונות של דור ההמשך שלפעמים לא מעז לספר להורים מהם". 

איזה מנגנונים יסייעו לבנות מבנה אמין לדורות הבאים

עו"ד גינסברג סבורה כי למורשת המשפחתית חלק מהותי בבניית המבנה לדורות הבאים. "לכל עסק משפחתי טוב יש מורשת משפחתית. רואים את זה עם כל האנשים שנמצאים פה בחדר, אז כמובן שכשאנחנו מנסים לייצר את אותו מבנה אז צריך לראות איך משמרים את המורשת. כדי לעשות את זה חשוב לקבוע גבולות גזרה, עקרונות בסיסיים, ולייצר שקיפות בין בני המשפחה, זה מתאם ציפיות ומסייע בעת מחלוקות. ברוב המשפחות כשיש כללים שקופים וברורים לכולם ב-99% מהמקרים תהיה שמירה על הכללים ורואים את זה כחלק מהמורשת שצריך לכבד. בנוסף, חשוב גם לנסות למנוע בעיות לפני שהן קורות. להגדיר מה הגדרת התפקיד, ומתי פורשים ואיך. חלק מקביעת הכללים בתוך ניגוד העניינים הזה, צריך לדבר על החשיפות האישיות. איך החשיפה האישית משפיעה או איך אני יכולה לנטרל את ההשפעה שלה על העסק, במצבים כמו נישואים גירושים חוסר כשירות וכו'. 

"אמר לי מישהו לפני 15 שנה שהחברה שלו נהייתה כמו לשכת עבודה ממשלתית. יש ציפייה מכל בני המשפחה לעבוד בעסק. תמיד יש את החלום שהנכדים והנינים יעבוד בעסק ושהוא ימשיך דורי דורות, כשהרצון הרבה פעמים של המייסדים זה לנעול את הדורות הבאים. הרבה פעמים עצם הקיום של חופש הבחירה הופך את הרצון לצאת החוצה לנחשק פחות. דווקא לבחור להישאר. ודווקא בתור עורכת דין חשוב לי להדגיש שזה לא חזות הכל , בישראל אנשים רוצים תהליכים מאוד מהירים אז אין תהליך מהיר. כל משפחה יש לה את מה שמתאים לה וצריך סבלנות. מהצד השני, כדאי להיזהר מלתכנן יותר מדי, נכון להסתכל רק דור אחד קדימה".

מה יכול לעזור לתוכנית כזאת להצליח?

מזור, מזהירה ממספר טעויות נפוצות. "אנחנו רואים קיצוניות בין משפחות שלא רוצות לגשת לתכנון, ומצד שני גם משפחות שרוצות לתכנן ולסגור הכל מראש. אזהרה מאוד משמעותית היא בנוגע לכל הנושא של תקופות המעבר, מבחינתנו זאת תקופה של טרנזישן של 20 שנה. זה לא קורה ביום אחד, האחים והבני דודים לא מחליפים אחד את השני ביום אחד זה תהליך ארוך, וצריך להבין שלאף אחד לא כיף לתכנן את היום שאחריו. אבל, אם תשאירו את זה לילדים שלכם הסיכוי שלהם לפתור את זה הרבה יותר נמוך. צריך להישיר מבט למציאות ולקבוע עקרונות מנחים, כמו שכל מנכ"ל היה מוודא שהוא מצמיח את היורשים שלו, התפקיד שלנו זה להשאיר לילדים שלנו ולדורות הבאים קרקע יציבה ומסודרת, גם אם קשה עם הכללים. עוד נקודה שחשוב מאוד לקחת בחשבון, שככל שמשקיעים יותר בתוכנית כזו, ההפתעות נמוכות יותר. האויב של ההמשכיות הוא הפתעה". 

 גילוי מלא: הכנס בחסות - KPMG, LGA, GAC, מיתר עו״ד, יוליוס בר וגינסבורג ושות' 

עוד כתבות

אייל פסו, מנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

למרות החולשה במניה, מנכ"ל גאוזי אופטימי: "זו נקודת אור כשחברה ישראלית, בזמן מלחמה, מנפיקה בנאסד"ק"

את הרעיון להקמת גאוזי, שמייצרת טכנולוגיה לשליטה במעבר אור דרך זכוכיות, קיבל המנכ"ל אייל פסו כשרצה למנוע תצפית מהרחוב לביתו: "רציתי כפתור שיוכל להפוך שקוף לאטום ולהפך" ● לאחר שהנפיק את החברה בוול סטריט, ולנוכח קבלת הפנים הצוננת לה זכתה המניה, הוא טוען כי "כשהמשקיעים יבינו שהטכנולוגיה שלנו היא בבסיס של הרבה שווקים, נוכל לעשות פלאים"

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג'יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

צומת קפלן השלום נחסם כעת לתנועה / צילום: דנור אהרון Danor Aharon

"עסקה עכשיו": הפגנות ברחבי הארץ, צומת קפלן נחסם לתנועה

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ● בשעה 6:29 התייצבו פעילי מחאה מול בתיהם של 18 חברי קואליציה בדרישה לפעולה מיידית להחזרת החטופים ולקיום בחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

תקציב המדינה יקוצץ רוחבית למימון המשך פינוי תושבי הדרום והצפון

הקיצוץ יחול על התקציבים החברתיים והאזרחיים, כאשר חלק מהמימון יבוא גם על חשבון יישום הסכם השכר עם מורי התיכונים ● לעומת זאת, תקציבים שמוגדרים ככספים קואליציוניים יוחרגו בחלקם הגדול מהקיצוץ ● ח"כ לזימי: "הממשלה פוגעת בשירותים החברתיים הכי בסיסיים, בזמן שהיא מאשרת מאות מיליונים למשרדים המיותרים ולמקורבים"

התחדשות עירונית. ''יותר מעורבות של המדינה גם לאחר האכלוס'' / צילום: נוי מאיה

מחקר: מה צריך לעשות כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות בפרויקטי התחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מובילים במקרים רבים לרווח לדיירים הוותיקים, אך יכולים להכניס אותם גם להוצאות גבוהות לאורך הזמן ● מחקר חדש בדק את הפערים בין הדיירים הוותיקים לחדשים ובחן מה ניתן לעשות כדי לצמצם אותם

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים. למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

דירקטוריון שיכון ובינוי מינה את סמנכ"ל הכספים למ"מ מנכ"ל

המינוי מגיע לאחר שבשבוע שעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן, הודיע כי הוא עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד • ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

ווינסטון צ'רצ'יל זכה בפרס נובל. על מה?

מה השם החדש שניתן למשרד החקלאות, מדוע הופסק משחק הכדורגל בין גרמניה לדנמרק בשמינית גמר היורו, ואיזו מדינה ידועה בתור "המדינה הראשונה"?  ● הטריוויה השבועית

 

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

בינה מלאכותית לא מחסלת ג'ובים? ספרו את זה לפרילנסרים

יש כעת נתונים התומכים במה שהפרילנסרים טוענים כבר חודשים

מיכה קליין, עופר פלדמן, דפנה הר לב ודרור פלדמן בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ליזמי הנדל"ן יש תחזית פסימית לשוק הדיור: "כשל ברמת המדינה"

בפאנל "איך קונים היום דירות" בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, נרשם קונצנזוס סביב ההערכות שמחירי הדיור ימשיכו לעלות ● מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "אנשים מבינים שהעתיד בשוק יהיה יותר גרוע" ● וגם: הקשיים לקדם התחדשות עירונית בפריפריה

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"