גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

דירות חדשות / צילום: Shutterstock
דירות חדשות / צילום: Shutterstock

הכותבת היא סגנית מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות 

עד לפני כשנתיים, ובמשך למעלה מעשור, שררה בישראל ריבית ריאלית אפסית ש"תידלקה" את שוק הנדל"ן והמשכנתאות, והביאה את הפעילות בהם - בשנים 2021 ו-2022, לשיאים היסטוריים והיסטריים.

20 הקומות בצומת יגאל אלון שמלמדות על מצב שוק הנדל"ן בתל אביב  
שאלות ותשובות | כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן 

אלא ש"לפעמים החגיגה נגמרת", והחגיגה הסתיימה, או לפחות נבלמה, ככל שבנק ישראל הפך את המגמה והוביל מהלך רצוף ומהיר יחסית של העלאות ריבית, על מנת לבלום את ההתפרצות האינפלציונית. ריבית גבוהה מכבידה על כל השחקנים בשוק: יזמים, קבלנים ורוכשים, ואם מוסיפים לזה את "מלחמות היהודים" בנושאים המשפטיים שהיו מנת חלקנו ב-9 החודשים הראשונים של 2023 ואחר כך את מלחמת "חרבות ברזל" שנפלה עלינו בשמחת תורה, התוצאה: ההלם והקיפאון שתקפו את שוקי הנדל"ן והמשכנתאות ברבעון הרביעי של 2023, מובנת בהחלט.

ועדיין, מה שפחות מובן הוא ההתאוששות שנרשמת בשווקים הללו בחודשים האחרונים. הריבית הגבוהה עדיין כאן - וכנראה תישאר חלק מחיינו עוד זמן לא קטן, וגם המלחמה, לצערנו, עודנה מתנהלת בעצימות כזו או אחרת, 9 חודשים מאותה שבת שחורה. השאלה המתבקשת היא "הכיצד?" - איך זה שגרף הפעילות בשוק הנדל"ן הולך וגדל ואיתו גם היקף הביצועים והביקושים למשכנתאות, בשעה שתנאי המקרו וגם האקלים הגיאו-פוליטי נותרו 'לא פשוטים' בלשון במעטה?

שרון בן יהודה / צילום: ליאת קוטנר

אז נכון שלא חזרנו לימי ה"הייפ" של 2021 ו-2022 ועדיין, מגמת ההתאוששות חד-משמעית: במרץ 2024 נלקחו משכנתאות בהיקף של כ 6.2 מיליארד שקל, באפריל - חודש של חגים, שבו היו ימי עסקים מועטים יחסית - נלקחו כ 6 מיליארד שקל, ובמאי גדל היקף המשכנתאות לכ-7.8 מיליארד שקל. הנתונים ליוני טרם פורסמו, אך ההערכות הן, כי המגמה תימשך והיקף השוק יגיע כבר ל-8 מיליארד שקל ואף יותר. ומכיוון שפעילות המשקיעים לא השתנתה, וההערכות הן שנתח השוק שלהם מכלל העסקאות היה ונותר סביב ה-10%, המשמעות היא ש'הציבור הרחב חוזר לשוק.

מסתגלים לריבית הגבוהה

את התופעה הזו, שהיא ממש לא מובנת מאליה, אפשר להסביר באמצעות כמה סיבות: נתחיל בסיבה "הפשוטה" שבהן - אנשים צריכים לגור איפשהו. שוק הדיור להשכרה בישראל, בשונה מהמצב בעולם המערבי, מאוד לא מפותח. ההיצע קטן, המחירים רק מאמירים ובחישוב הקר בין דמי שכירות חודשיים ש"הולכים לפח" להחזרי משכנתה שמיועדים לממן דירה בבעלות, הישראליים, ובטח אלה שיש להם די הון עצמי לרכוש דירה, תמיד יעדיפו את האופציה השנייה. כך שאחרי ההלם של ה-7 באוקטובר, אותו פלח שוק של ישראליים חוזר לאתרי הבנייה ולבנקים למשכנתאות, כדי לממש את חלום הדירה שלו.

בנוסף, היום יותר ברור כי הריבית הגבוהה לא הולכת לשום מקום והיא תישאר כאן לתקופה לא קצרה. הידיעה הזו, גם אם היא לא כזו משמחת, יוצרת ודאות - מרכיב חשוב מאוד בפעילותם של רוכשי הדירות הפוטנציאליים. כעת הם מבינים שאין עוד למה להמתין, יורדים מהגדר וחוזרים לשוק.

סיבה נוספת נוגעת לפעילות או ליתר דיוק אי-פעילות של הממשלה וזרועותיה השונות, בשוק הנדל"ן. כשם שבשוק ההון הציפיות קודמות לאירועים, כך גם בנדל"ן - ציפיות מייצרות ביקוש. הציבור רואה שאין למעשה פתרונות ממשלתיים ארוכי טווח למשבר הדיור, שיש עדיין בעיות בירוקרטיות, ושאין מספיק הפשרת קרקעות לבנייה. כך שבהיבט הזה אין שום תקווה באופק. ולכן, מי שיכול, לא ממתין עוד.

למחסור הכרוני בהיצע הדיור בישראל נוספו בחודשים האחרונים גם השפעות המלחמה: מחסור חמור בפועלים, התייקרות תשומות הבנייה וקשיים ביבוא של מוצרי הבנייה השונים. כל אלה מעכבים התחלות בנייה ומסירות של דירות, כשבצד השני, צד הביקושים, ישנו ביקוש כבוש שמבקש להתפרץ החוצה וכמובן גם הגידול הטבעי באוכלוסייה תורם את חלקו.

הלוואות קבלן מסובסדות

מסיבות אלה, ולמרות ההתמתנות במחירים שהחלה עוד לפני המלחמה, אנשים כבר מבינים שהרגיעה הזו במחירי הדירות לא תימשך לאורך זמן, ומיד כשתסתיים המלחמה והמשק בכללותו יתאושש, נראה עליות מחירים בשוק הנדל"ן. ולכן, מי שיכול לחזור לשוק כבר כעת עושה זאת, בתקווה לרכוש דירה מתאימה עוד לפני העליות הצפויות.

תופעה נוספת החשובה להבנת ההתעוררות בביקושים היא המאמצים שעושים הקבלנים על מנת לקדם את המכירות של דירות חדשות. כך למשל, ישנם קבלנים המציעים מבצעים כמו תשלום של 20% מערך הדירה בעת הרכישה, ויתרת ה-80% במסירה, כאשר בין שני מועדי התשלום הללו עשוי לעתים להיות פער של כשלוש שנים. צעד נוסף שנוקטים הקבלנים הוא מתן הלוואות סבסוד קבלן. כלומר, גם נותנים ללקוחות לשלם רק 20% מערך הדירה בעת הרכישה, וגם מעודדים אותם לקחת את המשכנתא כבר בעת תשלום המקדמה, תוך התחייבות לשלם עבורם את הריבית עד למועד המסירה. בכך הקבלנים לוקחים על עצמם את כל עלות הריבית, המשולמת לבנק מראש. מבחינתם זהו כלי יעיל להסוות ירידת מחירים בפועל, כדי לא להוריד את הרף בשוק.

שוק הדירות החדשות קטן משוק הדירות מיד שנייה, אבל מבצעי מכירות כגון אלה בהחלט משפיעים.

למרות התמשכות המלחמה, הציבור מבין שזוהי סיטואציה שתסתיים, וכשנצא ממנה המחירים יעלו. הביקושים בשוק הדיור מלמדים שזוהי אכן הציפייה של הציבור. זו חוכמת ההמונים, והיא מתרחשת לנגד עינינו.

האמור לעיל הינו בבחינת מידע בלבד ואינו מהווה הצעה למתן ההלוואה. מתן כל סוג אשראי בכפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

עוד כתבות

התרחיש ההרסני: "חיזבאללה יכול להכריע את כיפת ברזל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: לישראל יש הרבה מה להפסיד במלחמה מול חיזבאללה, הפופולריות של מרואן ברגותי מתחזקת אצל הפלסטינים, ומורים פרו-פלסטינים בארה"ב מנסים לקדם תוכנית לימוד נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

ווינסטון צ'רצ'יל זכה בפרס נובל. על מה?

מה השם החדש שניתן למשרד החקלאות, מדוע הופסק משחק הכדורגל בין גרמניה לדנמרק בשמינית גמר היורו, ואיזו מדינה ידועה בתור "המדינה הראשונה"?  ● הטריוויה השבועית

 

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להחליק את התדמית הבעייתית

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

צבי מדלג בין החלקות השרופות. גבול הצפון / צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

כלבים משוטטים ברחו לישראל מההפגזות בלבנון: כך הפכו יישובי הצפון לג'ונגל בחסות המלחמה

להקות תנים בין הבתים, כלבים שפלשו מלבנון, שטחי ענק שרופים וציידים לא חוקיים ● כשמרבית התושבים מפונים, את מקומם בערי הצפון תופסים בעלי החיים ● המשרד להגנת הסביבה: "נדע לשקם את המערכת האקולוגית, אבל היא לא תחזור להיות מה שהייתה"

מדוע רוכשי הדירות בישראל משלמים לבנק הרבה יותר / אילוסטרציה: Shutterstock

הממוצע מטעה: כל המספרים מאחורי המשכנתה שהישראלים לוקחים

ההתעוררות במכירת הדירות והתחדשות עליית המחירים, מחזירות למרכז הבמה את ההלוואה הכבדה ביותר של רוב משקי הבית ● כך מורידות הלוואות בפריפריה ולשיפוצים את גובה המשכנתה הממוצעת, שבמרכז הארץ מגיעה כבר ל־2 מיליון שקל ויותר ● וגם: איך קורה שאתם משלמים לבנק יותר מכפול מסכום ההלוואה שנטלתם כדי לרכוש את הדירה, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההחזר

חנות של קרטייה בשאנז אליזה בפריז / צילום: Shutterstock

הנכסים שאפילו הריבית הגבוהה לא יכולה לגעת בהם

התחרות על החנויות הבלעדיות ביותר בעולם היא עזה, למרות הגידול המתון בשכר הדירה ● אפילו בלקסטון להוטה לדריסת רגל בשוק הזה

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

ההפגנה בקפלן, הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst

"עסקה עכשיו": המונים מפגינים ברחבי הארץ בקריאה לעסקת חטופים

אלמוג מאיר ג'אן מדבר בפעם הראשונה: "נולדתי מחדש, מחבק את אימא שלי בכל בוקר"  • עשרות אלפים מפגינים בקריאה לעסקה לשחרור החטופים • הלוחמים הפועלים באזור רפיח איתרו פירים במבני מגורים והשמידו מחסן אמל"ח • דיווח: כטב"ם תקף רכב בעומק לבנון, באזור בעלבכ • עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי טפחות בוועידת הנדלן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, דיברה בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס על עליית הביקושים למשכנתאות, ומשמעות הדבר על שוק הנדל"ן ● "רוכשי הדירות יודעים שאם הריבית תמשיך לרדת, תהיה התאמה במחירי המשכנתאות, והציפייה שמחזירה אותם לשוק"

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב, ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עליות חדות בבורסה; הסיבות לצניחה בתשואות האג"ח הממשלתיות

המגעים לעסקת חטופים דוחפים את מדדי המניות כלפי מעלה ● מדד ת"א 35 עולה בכ-1.4% ● בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה מחר ובקבוצת הפניקס מעריכים כי יאותת על הפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה ● עונת הדוחות בוול סטריט תיפתח בשבוע הקרוב ● בפוריה פיננסים מתייחסים לשאלה האם זה הזמן להשקיע באג"ח אמריקאיות

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה