גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson
שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

כדורגל הוא סיפור. קחו למשל את היורו הנוכחי - היכולת אמנם רחוקה מלהרשים, אבל איך אפשר להישאר אדישים כשכריסטיאנו רונאלדו בוכה אחרי החמצת פנדל? איך אפשר שלא להתרגש כשכריסטיאן אריקסן הדני מבקיע אחרי שביורו הקודם הוא התמוטט ועבר החייאה על המגרש? ובכל זאת, למרות הרומנטיקה, מאחורי הסיפור של המשחק האהוב, כמו רוב הדברים המרגשים, עומד כסף. המון כסף. 

כמו ב-2006: בגרמניה מקווים שהצלחה ביורו תאותת שהמשבר הכלכלי מאחוריה
הטרנד החם: לא מבינים בכדורגל ועדיין מהמרים על תוצאות היורו

בשבוע שעבר פרסמה פירמת הייעוץ דלויט את הסקירה השנתית שלה לעונת 2023/2022 על כלכלת הכדורגל האירופי, עם מסקנה ברורה: הוא לא מפסיק לצמוח. הכנסות המועדונים ביבשת עמדו באותה עונה על 35.3 מיליארד אירו, עם עלייה של 16% ביחס לשנה שלפניה. בדלויט אף מעריכים שבתום השנה ההכנסות יעמדו על 37.6 מיליון אירו ובעוד שנתיים על 39.1. בקיצור, אין שום סימן באופק שיכול להעיד על היחלשות אימפריית הכדורגל. 

"הכדורגל ממצב את את עצמו כמשחק הגלובלי הגדול ביותר", אומר אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור תקשורת, מדיה וספורט בדלויט ישראל. "לא משנה כמה מאמצים הכדורסל והענפים האחרים ישקיעו, הכדורגל הוא הדומיננטי ביותר בפופולריות, באהדה ובחשיפה. זה כמובן מייצר למועדונים הרבה הזדמנויות להגדיל את ההכנסות שלהם מאוהדים ברחבי העולם. כיום שידורי כדורגל הפכו ממוצר מבוקש למוצר קריטי. הכדורגל הוא הגביע הקדוש של הטלוויזיה".

אורן רוזמן / צילום: מיכה לובטון

חמש מדינות, ואחת מעל כולן

על אף שהכדורגל פופולרי בכל אירופה, הכסף נמצא ברובו בחמש מדינות - אנגליה, גרמניה, ספרד, איטליה וצרפת. הקבוצות במדינות אלו הכניסו בשנה החולפת 19.6 מיליארד אירו, עלייה של 14% ביחס לשנה שלפניה. מעל כולן, כמעט בליגה משל עצמו, עומד הכדורגל האנגלי, שהכניס בשנה האחרונה כ־7 מיליארד אירו, עלייה של 8% מהשנה שעברה. 

המרכיב הדומיננטי יותר בהכנסות הכדורגל האנגלי - 53% מההכנסות - הוא זכויות השידור. "בסוף זה הסיפור", מדגיש פרופ' אלכס קרומר מהמחלקה לניהול ספורט באוניברסיטת מולדה שבנורבגיה. "הכדורגל האנגלי הכניס בשנה שעברה 3.7 מיליארד אירו מזכויות שידור, בעוד הליגה הגרמנית למשל הכניסה 1.5 מיליארד מזכויות אלו". 

איך אפשר להסביר את הפערים העצומים האלה?
"אין לזה תשובה חד־משמעית, אבל הרבה יותר קל למכור ליגה בשפה האנגלית. אם בכפרים נידחים בהודו יש ביקוש לראות כדורגל אנגלי, אז ברור שהמפרסמים יבינו את המשמעות וישימו מלא כסף. לכדורגל האנגלי יש גם מסורת, וכנראה שיש לזה גם ערך משמעותי עבור הצופים". 

מעבר לזכויות שידור, 33% מהכנסת הקבוצות האנגליות מגיעים מספונסרים ומשיווק, ו־14% מגיעים מהכנסות בימי משחקים (כרטיסים ומנויים). "באחת הטבלאות בדוח יש התייחסות לתפוסת האצטדיונים בליגה האנגלית", אומר רוזמן. "כשראיתי אותה הייתי בהלם. כל האצטדיונים מלאים כמעט עד אפס מקום, אין אפשרות להשיג כרטיסים. כל הליגה סולד־אאוט".

ובכל זאת, למרות שבליגה האנגלית ההכנסות הכי גבוהות, אלופת אירופה השנה הגיעה ממדריד. יכול להיות שפערי הכסף לא מתבטאים ביכולת?
"זו אחת השאלות המעניינות והשנויות במחלוקות. כשמסתכלים על הליגה האנגלית כמכלול, אין ספק שהיא הכי חזקה ועשירה. אבל אני לא בטוח שזה נכון בשפיץ - בכל הליגות יש קבוצות צמרת חזקות מאוד. אגב, יש גם טענה שבגלל שהליגה האנגלית כל כך חזקה, הקבוצות מגיעות למפעלים האירופיים מותשות".

כך או כך, הפופולריות הגבוהה של הליגה האנגלית גם עלולה לשחוט פרה קדושה, לפיה התחרות היא זו שמייצרת עניין. "אין ספק שהליגה צריכה להיות תחרותית ברמה כזו או אחרת", אומר קרומר, "אבל אם נסתכל על הליגה האנגלית בשנים האחרונות, נראה שמנצ'סטר סיטי זכתה בשש אליפויות מתוך שבע האחרונות. כלומר, התחרותיות לא באמת גבוהה, ועדיין העניין שובר כל שיא אפשרי.

"בסוף הסיפור הוא הכוכבים והיכולת. בתקופה של האצן אוסיין בולט כולם ידעו מי ינצח ועדיין הוא שבר שיאי רייטינג. אנשים אוהבים שואו".

"ביזנס שונה מכל מה שאנחנו מכירים"

אמנם הכדורגל האנגלי נמצא בליגה משל עצמו, אך הצמיחות היחסיות הגדולות ביותר בשנה החולפת היו בליגה הגרמנית והאיטלקית, עם עלייה של 22% בכל אחת מהן. הליגה הגרמנית, הבונדסליגה, הכניסה 3.8 מיליארד אירו, כשההכנסות מימי משחקים כמעט הכפילו את עצמן.

כל אלו מעלים מחדש את התהייה אם קבוצת כדורגל יכולה להיות מוצר רווחי. "למרות ההכנסות יוצאות הדופן, כשמסתכלים על שורת הרווח מקבלים סיפור אחר", אומר קרומר. "אנגליה, למשל, עומדת על הפסד של 788 מיליון, לפני מס. כשההכנסות עולות, גם ההוצאות עולות.

"צריך לזכור שכדורגל הוא ביזנס שונה לגמרי מכל דבר אחר שאנחנו מכירים. בביזנס רגיל אתה רוצה להרוויח, בכדורגל בכלל לא ברור שזה המטרה. מה שיותר ברור זה שהקבוצות רוצות לנצח, ושיש גם לחץ מהאוהדים להשקיע עוד. הרווחיות בכדורגל בדרך כלל באה לידי ביטוי בצורות שונות - למשל, פתיחת דלתות לעסקים אחרים של הבעלים. זה למעשה כמו הוצאות שיווק".

"המפתח לרווחיות הוא שיעור שכר השחקנים מתוך מההכנסות", מסביר רוזמן. "אנחנו רואים כיום שאצל חלק מהמועדונים מדובר על 70%־80%, אלו מספרים שקשה מאוד להרוויח בהם. בנוסף, נכנסים לכדורגל בעלי הון משמעותיים בשנים האחרונות והם גורמים לכך שהרבה יותר יקר להצליח כמועדון גדול. הסכומים בשוק העברות גדלים".

יש לזה השפעה גם על ישראל?
"בהחלט, מכבי ת"א ומכבי חיפה עשו השנה עסקאות מאוד משמעותית. התהליך מתחיל מהקבוצות הגדולות באירופה, אבל הוא מקפיץ גם את השוק הבינוני והקטן. אגב, בשנים האחרונות שתי הקבוצות הישראליות היו רווחיות. האצטדיונים שלהן היו מלאים כמעט לכל אורך העונה, הן הצליחו יפה מאוד בזירות האירופיות והכניסו סכומים יפים מאוד".

כדורגל הנשים: "זה הענף להשקיע בו עכשיו"

מעבר לכדורגל הגברים שסוחף את אירופה, שווה לשים לב גם לכדורגל הנשים שייתכן ומתחיל להרים ראש - בשנה האחרונה צמחו ההכנסות ב־50% והגיעו ל־48 מיליון ליש"ט. התחזיות מצביעות על המשך גידול והגעה ל־68 מיליון בעונת 2024/25. "מה שקורה עכשיו בכדורגל נשים קרה לפני 30 שנה בכדורגל הגברים", מסביר קרומר. "אני לא יודע אם זה יגיע לאותם המספרים, אבל זה לחלוטין צומח ובמונדיאל הנשים האחרון היה אחלה רייטינג והאצטדיונים היו מלאים. זה הענף להשקיע בו עכשיו".

"זה חשוב מאוד ברמה החברתית, עוד לפני הרמה הכלכלית", מסכם רוזמן. "באירופה המספרים מתחילים לטפס ואני מקווה שגם בישראל יתחילו להשקיע בתחום. הפוטנציאל אדיר. אין סיבה שנשים לא יהיו חלק מלא מענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם".

עוד כתבות

התחדשות עירונית בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבדל של חצי מיליון שקל לדירה באותה שכונה: האזור שהפך לנבנה ביותר בתל אביב

המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים אמנם ירד מעט מהשיא ועומד על 4.75 מיליון שקל, אבל הירידה נובעת משינוי בתמהיל הדירות שנמכרו - ולא מירידת מחירים ● ארבע הערות על שוק הנדל"ן בת"א

האשם סאפי א־דין / צילום: מתוך ויקיפדיה

אחראי התקציבים שמנהל מיליארדים: היורש של נסראללה שהיה יעד לתקיפת צה"ל

ישראל ניסתה הלילה לחסל את האשם סאפי א־דין בן ה־60 בן דודו של נסראללה ויורשו המיועד בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה ● תוצאות התקיפה טרם התבררו ● המועצה המבצעת בראשותו מנהלת את הפעילות הפוליטית, הכלכלית והסוציאלית של הארגון ● בדומה לנסראללה, הוא מחזיק בקשרים אינטימיים עם הפטרונים באיראן, ותפיסתו הדתית קיצונית

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים בנתב״ג הפעילות כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופאיות שלא לטוס לארץ עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

ארוחת בוקר בקפה עברי / צילום: חגית אברון

פעם היה כאן טוב יותר? ארבעה מקומות שיחזירו אתכם בזמן

קפה שמגיש דייסת סולת ובפלות לימון, אוסף נדיר מהשנים הראשונות למדינה, תערוכה על סודות חיי הקיבוץ ומכונות דפוס שמפיקות שלושה עמודים בחצי יממה ● לאחר שנה מתוחה, יצאנו לחפש הפסקה מההווה במקומות שמתרפקים על העבר ● חגית אברון תופרת יום

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP- Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci ,Phelan M. Ebenhack ,Ebrahim Noroozi

לתרופת הפלא לגבריות יש תופעות לוואי. אף אחד לא מדבר עליהן

אנשי השיווק בעסקי הסטרואידים מוכרים חלומות על "חיזוקים" לחדר הכושר ולחדר המיטות, אבל רק מעטים מדברים על תופעות הלוואי ● באופן אירוני, הטסטוסטרון מגביר את הגבריות אך עלול להוריד לאפס את ספירת הזרע ● קליניקה מתמחה: "מתן מרשמים זו אמנות, לא מדע"

התקפת הטילים מאיראן על ישראל / צילום: Reuters, Wisam Hashlamoun

היערכות לתקיפה באיראן; הקלות בהנחיות פיקוד העורף למרכז הארץ

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה הצטרפה לחגיגה: OpenAI השלימה גיוס ענק והערכת השווי זינקה ל-157 מיליארד דולר

גיוס ענק של 6.6 מיליארד דולר מקפיץ את השווי של OpenAI ● לפי הניו יורק טיימס, Thrive Capital השקיעה בחברה כ-1.3 מיליארד דולר, ובגיוס השתתפו גם מיקרוסופט, אנבידיה, סופטבנק, פידליטי ו-MGX

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

כוחות צה''ל בפעילות ממוקדת בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

למגוייסים בצו 8 אין איך להגיע לצפון ובמשרדי הביטחון והתחבורה מגלגלים אחריות

חטיבות מילואים רבות הוקפצו בצו 8 במהלך החג להגיע לשירות המילואים, אך אין להם דרך להגיע אליו - לא בתחבורה הציבורית למי שנמצא בארץ ולא באמצעות טיסות חילוץ למי שנמצא בחו"ל ● מלשכתה של מירי רגב נמסר "מי שאמון על הסעת חיילי המילואים הוא צה״ל ומשרד הביטחון בלבד"

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

ניר עוז - מבט מלמעלה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים

חברי קיבוץ ניר עוז מנסים להתחיל במלאכת השיקום, על אף שכספי הסיוע הממשלתיים טרם הגיעו ● בניר עוז מתוסכלים מהתקציב של מנהלת תקומה לשיקום הקיבוץ, שעומד על 200 מיליון שקל: "זה יספיק אולי לשליש מהתכנון" • גלובס בעקבות הקיבוץ שעבר את זוועת 7 באוקטובר, וכעת מנסה שוב לעמוד על רגליו

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Khalil Hamra

ידע מפקיסטן, אורניום מניז'ר וניסויים בסומליה: האם טורקיה בדרך לנשק גרעיני?

כחלק מהמדיניות של טורקיה שתופסת עצמה כמעצמה עולמית, נושא הגרעין אף הוא בא לידי ביטוי ● "באנקרה מאמינים כי הטכנולוגיה תסייע להם בקבלת כיסא קבוע במועצת הביטחון", מציינים בעיתון הטורקי הימני "טורקייה" ● "זה רק עניין של זמן עד שנשמע על התקדמות בתוכנית הגרעין של טורקיה", אומרים בעיתון 

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי הוודאות רק צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● הורדת הדירוג על ידי סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד