גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כעת כי מצבם הכלכלי הורע

סקר חדש שבחן את מצבם הנפשי והכלכלי של המפונים תשעה חודשים מפרוץ המלחמה, מעלה כי השקט בשני התחומים עדיין רחוק ● בקרב בעלי המפעלים, כ־60% מעידים על פגיעה במכירות

מפעל נירלט השרוף בניר עוז / צילום: לירון מולדובן
מפעל נירלט השרוף בניר עוז / צילום: לירון מולדובן

 

המושג "שקט" הפך לנדיר מאז ה־7 באוקטובר: באזורים רבים בישראל אין שקט מטילים ומאזעקות, אין שקט נפשי ואין ראש שקט. שני אזורים נפגעו ונפגעים במיוחד - העוטף והנגב המערבי לצד הצפון - ובשניהם התושבים צריכים להחליט לאן פניהם, בזמן שהכול עדיין רועש סביבם.

ישראל מתגייסת | הקריאה למשפיענים: קחו את הטלפון שלכם ושנו את מהלך ההיסטוריה
ישראל מתגייסת | האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך
ישראל מתגייסת | דווקא בזמן הקריאות לחרם על ישראל, יותר עסקים קטנים מוכרים בשוק הגלובלי

סקר חדש שערכה פירמת הייעוץ Tefen בקרב כ-1,500 מפונים מהדרום מעלה כי 70% מגדירים את מצבם הנפשי כלא טוב, 18% סביר ורק 12% טוב. 64% מעידים כי הם מטופלים נפשית. כרבע מהמפונים סבורים שיחזרו לביתם לאחר שהמלחמה תיגמר, רבע סבורים שלא, וכמחצית כבר חזרו או נמצאים בתהליך חזרה - על אף שעדיין מתנהלת מלחמה בעזה, וירי הטילים של חמאס נמשך.

האם הם מאמינים שאחרי סיום המלחמה יושג שקט בדרום? 67% משיבים שלא. מקרב המשיבים באופן חיובי, מחצית מאמינים שהשקט יישמר לא יותר משנה.

הרוב לא מפטרים

בתפן ערכו לפני כשבוע סקר דומה בקרב מפוני הצפון, ובשני המקרים עלתה השאלה האם אתה מרוצה מפתרונות הדיור שקיבלת מהמדינה. התשובות היו כמעט הפוכות: בעוד 58% ממפוני הדרום השיבו כי הם מרוצים, 65% ממפוני הצפון אינם מרוצים.

בכל הנוגע להיבטים כלכליים, כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כי מצבם הכלכלי הורע. 63% מפוני הדרום עדיין עובדים באותו מקום, אך רבע מהמשיבים הפסיקו לעבוד - שיעור לא מבוטל, אם כי נמוך מזה של הצפון, שם כשליש מהמפונים הפסיקו לעבוד בעקבות המצב.

בצפון ובדרום יש לא מעט מפעלים, המעסיקים עשרות אלפי עובדים במצטבר, וגם הם מושפעים כמובן מהלחימה. לכן, הסקר (שנערך באופן אינטרנטי עם תיקוף טלפוני) בחן גם את עמדותיהם של 75 בעלי מפעלים בדרום ו־100 בעלי מפעלים בצפון.

בדרום, 54% ציינו שהיקף המכירות שלהם נפגע משמעותית, ובצפון מדובר בשיעור מעט גבוה יותר, 64%. עם זאת, 81% מבעלי המפעלים בדרום ו־78% מבעלי המפעלים בצפון לא פיטרו עובדים.

רוב המפעלים בשני האזורים לא העבירו את הפעילות לאזור פחות מטווח, אך בדרום 11% אומרים שאם המצב יימשך הם ייאלצו לעשות זאת, ובצפון - 31%.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

שלוה-סקוני

נבחרת שלוה-סקוני למרתון ניו יורק של שנת 2024 קיימה בשבוע שעבר מפגש בעוטף עזה, שם רצו חבריה חצי מרתון (21.1 ק"מ) מצומת יד מרדכי דרך קיבוץ ארז ונתיב העשרה ועד כרמיה וחזור. המשתתפים לבשו חולצות צהובות, צבע מדי האימון של סקוני שנבחר השנה, שעליהן הודפס סמל השבת החטופים, להעלאת המודעות והקדשת האימונים לחזרתם.

נבחרת שלוה-סקוני ליד קיר הנצחה בעוטף עזה / צילום: אבישי בדולח

בתוואי הריצה עברו הרצים במקום הירצחם של חברי קבוצת הריצה "Sderot Front Runners", שם פגשו את חבר הקבוצה של רם חיון, שסיפר על חבריו נעמי שטרית-אזולאי וקובי פריינטה שנרצחו, ואת שמואל גמזו, אביו של סמ"ר אילי גמזו ז"ל שנהרג יחד עם סמ"ר איתי מרציאנו בקרב מול המחבלים.

"הריצה המאוחדת והמשותפת דווקא במסלול הזה הוכיחה שזה לא יקרה במשמרת שלנו", אמר איתמר שבח, משנה למנכ"ל שלוה ומייסד הנבחרת. "רם ושמואל לימדו אותנו שיעור ענק בתקווה ובהתמודדות, ואיך אפשר מתוך משבר לצמוח".

קרן הישג

על רקע המלחמה והאבדות שסופגת העדה הדרוזית, השבוע ערכה קרן הישג אירוע מתן מלגות לבני העדה בדלית אל כרמל שמשרתים כלוחמים בצה"ל. האירוע התקיים בהשתתפות יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, מנהל קרן הישג אביב בושינסקי, תא"ל במיל' זאב זכרין ועוד.

לדברי מוואפק טאריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, "העדה נושאת בנטל מאז קום המדינה, ונושאת בו ביתר שאת בשנה האחרונה כש-11 מבניה נפלו בקרבות. יש לנו ברית אמיתית ואיתנה עם מדינת ישראל והעם היהודי. לא ייתכן שמדינת ישראל תזרים חשמל לעזה, אך היא אינה מיישמת את חוק החשמל המאפשר לחבר את בתיהם של האזרחים הדרוזים".

נחמה והצלה לישראל

ארגון נחמה והצלה לישראל השיק אוטו גלידה שמסתובב בין בסיסי צה"ל ושטחי כינוס בדרום הארץ ובצפונה, ומחלק לחיילים וחיילות גלידות וארטיקים בחינם - הודות לתרומה של משפחת ספרא מברזיל.

מושיקו מוסקוביץ / צילום: שירה הרשקופ

"כאחד שמשרת בימים אלו במילואים, וחווה את החום הבלתי נסבל של ימי הקיץ החמים, אני יודע כמה חשוב לרענן את החיילים והחיילות שלנו בכל הגזרות", מציין מושיקו מוסקוביץ, יו"ר הארגון.

איגוד טניס שולחן

אליפות ישראל בטניס שולחן ה-69 נפתחה השבוע בהיכל הפיס ארנה בירושלים במתכונת מיוחדת, על שמו של חלל צה"ל, שחקן טניס השולחן הירושלמי רס"ל בן זוסמן ז"ל, לוחם הנדסה שנפל בקרבות בעזה.

כ-750 שחקנים מכל הגילאים והקטגוריות לקחו חלק באליפות, שמסתיימת בשישי (5.7). רגע לפני פתיחתה, השחקנים התמסרו ביניהם ב-120 חבטות כמחווה ל-120 החטופים והחטופות הנמצאים בשבי החמאס, ועמדו דקת דומייה לזכרם של חללי המלחמה ורפואת הפצועים.

עוד כתבות

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת עמנואל מקרון קורא לאמברגו נשק על ישראל "שישמש למלחמה בעזה" ● מהן הסיבות לקריאה של מקרון?

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

חץ דורבן, מערכת ההגנה של אלביט / צילום: אלביט

לא רק נשק: הישראליות שמככבות גם בעולם התעופה והלוויין

מערכות של אלביט במאות מיליוני דולרים יותקנו בנגמ"שים אמריקאיים חדשים, אורביט טכנולוג'יס קיבלה הזמנה מאינטגרטור מוביל באירופה וחברת מנועי בית שמש פורחת בעולם התעופה וההתייחסות של שר הביטחון לשעבר ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ לאירועי 7 באוקטובר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

תקיפה ישראלית באיראן תטלטל את שוק הנפט. מי תרוויח מהמצב?

מחיר הנפט זינק אתמול בכ־5.2%, בצל ההתבטאות של ג'ו ביידן כי "דנים" באפשרות למתקפה ישראלית על מתקני הנפט של איראן ● בחברת המכליות האיראנית הלאומית כבר החלו לנקוט בפעולות, ורוקנו ביום רביעי את מכלי הענק שנמצאים בטרמינל הנפט באי חארג שבצפון המפרץ הפרסי ● תקיפה של חארג לא תשפיע על ההפקה האיראנית, ואם מעוניינים לפגוע קשות באיראן, המפתח יהיה בצד ההפקה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית בירידה - בעיקר במקומות שבהם נזקקים למיגונים

כמעט 90% מהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית נרשמו במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים ● טיוטת חוק ההסדרים לא מציעה מענה להיעדר ההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Khalil Hamra

ידע מפקיסטן, אורניום מניז'ר וניסויים בסומליה: האם טורקיה בדרך לנשק גרעיני?

כחלק מהמדיניות של טורקיה שתופסת עצמה כמעצמה עולמית, נושא הגרעין אף הוא בא לידי ביטוי ● "באנקרה מאמינים כי הטכנולוגיה תסייע להם בקבלת כיסא קבוע במועצת הביטחון", מציינים בעיתון הטורקי הימני "טורקייה" ● "זה רק עניין של זמן עד שנשמע על התקדמות בתוכנית הגרעין של טורקיה", אומרים בעיתון 

האשם סאפי א־דין / צילום: מתוך ויקיפדיה

אחראי התקציבים שמנהל מיליארדים: היורש של נסראללה שהיה יעד לתקיפת צה"ל

ישראל ניסתה הלילה לחסל את האשם סאפי א־דין בן ה־60 בן דודו של נסראללה ויורשו המיועד בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה ● תוצאות התקיפה טרם התבררו ● המועצה המבצעת בראשותו מנהלת את הפעילות הפוליטית, הכלכלית והסוציאלית של הארגון ● בדומה לנסראללה, הוא מחזיק בקשרים אינטימיים עם הפטרונים באיראן, ותפיסתו הדתית קיצונית

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי הוודאות רק צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● הורדת הדירוג על ידי סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה