גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

"אנחנו תשעה חודשים מהשבת השחורה, זה סימבולי, וכמובן שאי אפשר להתחמק מהשפעות המלחמה. אבל כל פרויקטי התחבורה נמשכים ואפילו ביתר שאת", הבטיח החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, בשיחה עם אורן דורי בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס.

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"
המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

נראה שהמלחמה משפיעה על המכרזים הבינלאומיים שאתם מנהלים. קשה היה למצוא חברות זרות שייגשו למכרזים של הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה, ובקו הכחול בירושלים אנחנו רואים שהספרדים רצו לעזוב אחרי שהם כבר זכו, בגלל לחצים פוליטיים. האם הסנטימנט המדיני כלפי ישראל פוגע בפרויקטים גדולים של המדינה? 
"רק עכשיו נסגר מכרז ההפעלה של נת"ע עם שישה מציעים, עם קבוצות בינלאומיות. כל הקווים בירושלים מתקדמים. רכבת ישראל בתנופת פיתוח מאוד משמעותית. נתיב מהיר בכניסה לצירי האורך והרוחב - ממשיכים. יש אתגר בנושא של חברות בינלאומיות בעיקר בתקופת המלחמה. לחלק מהמהנדסים היה קשה להגיע. רצינו ואנחנו עדיין רוצים להביא לפה חברות וידע בינלאומי כי אנחנו חושבים שזה משפר את התחרות ומביא ידע ורצון לעמוד בלוחות זמנים. 

"רק לפני חודש עשינו וובינר יחד עם השגרירות האמריקאית בישראל והשתתפו בו כ-150 חברות אמריקאיות שבודקות אפשרות לבוא לפה לפרויקטי תשתית. גם חברות בינלאומיות שנמצאות על הגדר יחזרו פנימה ביתר שאת", אומר רוטנברג.

במכרזים קודמים אנחנו לא זוכרים שחברות אמריקאיות היו מאוד דומיננטיות בארץ. בעיקר הסתמכו על האירופאים והסינים. האם הפנייה לאמריקאים נעשתה על רקע חשש שאולי בעתיד יהיה קשה יותר לגייס את האירופאים? 
"אירופה היא לא מקשה אחת. יש יותר קושי מכיוון הספרדים והצרפתים. הצ'כים, הפולנים והגרמנים מאוד רוצים להיות פה, והאמריקאים תמיד הביעו התעניינות ובהרבה מכרזים הם לא נכנסו בגלל מחירים. אנחנו רוצים שהם יהיו פה יותר אקטיביים". 

האמריקאים היו פחות תחרותיים כאן בגלל המחירים. יכול להיות שהסתמכות על האמריקאים בעתיד תייקר לנו את המכרזים הבאים?
"אי אפשר לדעת. יש פרויקטי ענק, למשל שדה התעופה הנוסף שאנחנו מנסים להקים שדווקא שם בגלל דרישות בטיחות וביטחון מאוד גבוהות יהיה להם יתרון מסוים". 

בעניין הדיור, מחירי הדירות ממשיכים לטפס ובאוצר ממשיכים באותו קו מאז ימי כחלון. הגיע הזמן לשינוי מדיניות?
"ראינו שמחירי הדיור טיפסו. ראינו שהלמ"ס לא יודעים למדוד חלק מהדברים, כמו הטבות קבלן. אני לא בא להגיד שהמדינה לא יכולה לעשות יותר, אבל הממשלה חתמה על 42 הסכמי גג עם רשויות מקומיות, שמכילים למעלה מ-700 אלף יחידות דיור ומהן חצי מיליון יח"ד אמיתיות, והשאר תוספות של שטחי מסחר, מתוכם מומשו עד היום כ-190 אלף יח"ד. אי אפשר להגיד שאין פה מסה קריטית. 

"ועדיין צריך לשפר את קצב הייצור של המוצר דירה. חלק מזה טמון בשיפור הקצב בוועדות המקומיות, בקצב הייצור של היתרי בנייה, טופסי 4, חסמי היצע של עובדים. בכל אחד מהדברים האלה צריך לטפל. כל יחידות הדיור האלה מתחילות להתממש. זה קורה. וזה עוד לפני שדיברנו על כל הצד של ההתחדשות העירונית, שכבר רואים היום בשוק שזה משמעותי וזה ימשיך להיות ככה". 

הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין ירדו בכמעט 20% מתחילת השנה. מה אומרות התחזיות? 
"השנים 2021-2022 היו אנומליות ולא מייצגות - הייתה קפיצה דרמטית בכל הכנסות המדינה ובעיקר בנדל"ן. אנחנו רואים בתחזיות ל-2024 מגמה של יציבות לרמה שלפני המלחמה ואפילו שיפור מסוים בחלק מהפרמטרים לעומת 2023. בכל הכנסות המדינה כבר שיפרנו את הנומרטור האחרון והן עלו לעומת היעד שהצבנו בתחילת 2024. רואים חזרה איטית לקו המגמה".

לאן הולך תקציב המדינה?
"תקציב המדינה מושפע בעיקר מהמלחמה ומהוצאות הביטחון הגבוהות. זו תהיה 'הגורילה' שבחדר בשנים הקרובות. המשמעות היא גירעון גבוה יותר בשנת 2024. תוואי הגירעון ילך ויעלה עד שיתכנס חזרה לקראת סוף השנה כתוצאה מכך שהחודשים עם ההוצאות הגבוהות של שנת 2023 יצאו מהגירעון המתגלגל. לכן, שנת 2024 היא שנת מלחמה במצב הקיים, בלי התפתחויות חדשות. 

"שנת 2025, בהנחה שתהיה שנת התאוששות ורוב הלחימה כבר תהיה מאחורינו, עדיין תיוחד בהוצאות ביטחוניות גבוהות, ונצטרך להתכנס לסביבת גירעון שתוריד לנו את היחס חוב תוצר. הוודאות הזו חשובה לשווקים וחשובה כדי לייצר את סביבת הגיוס לממשלה".

כדי שנגיע ליחס חוב תוצר יורד כבר בשנה הבאה, צריך להגיע לגירעון של 3% וקצת. וזה כרגע חצי ממה שאנחנו רואים היום, והציפיות גם מצד הנומרטור הן 5% ומשהו. היעד שאתה מציג פה הוא שאפתני מאוד.
"נכון. חשוב להחליט שאנחנו לוקחים את השנה הזו וחוזרים ליחס חוב תוצר יורד, גם אם לא בקצב מאוד גבוה. אחרי זה צריך לדבר על הרכב התקציב ועל דברים נוספים. למרות הצורך הנכון בהוצאות ביטחוניות גבוהות יותר, אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון as is . כי אחרת לא תהיה התכנסות גם בצד ההוצאה". 

אנחנו רואים שיש שיח על מבצע שחרור דיבידנדים והטבות מס. חלק מהאגפים באוצר מתנגדים, כמו אגף התקציבים והכלכלן הראשי. מה עמדתך? 
"באופן כללי, מבצעים חד פעמיים כאלה הם לא דבר טוב. צריך לשמור אותם למקרים חריגים כי הם מייצרים התנהגות שנובעת מהמבצע ואנחנו רוצים לרווח הכנסות עתידיות. יש דרכים ליצור שינויים כאלה שהם יותר פרמננטיים ולכן זה שיח לא נכון". 

מדובר בממשלה על סנקציות לחברות שלא מחלקות רווחים כלואים או לא משתמשות בהם לפיתוח. למשל דובר על הצעה להטיל מסים גם על דיבידנדים שלא שוחררו. לדעתך יש מקום לזה? 
"זה דבר עדין כי קשה להיכנס לספרים של כל חברה וחברה, ולהתחיל לנתח כמה היא צריכה או רוצה להשקיע, מה קצב הצמיחה שלה, וכנגזרת מזה כמה היא צריכה לשלם דיבידנד. אני חושב שזו אופטימיזציה שיהיה קשה מאוד לעשות". 

תשואות האג"ח של המדינה בגיוס שעשיתם הגיעו כבר ללמעלה מ-5%. אז קודם כול, למה זה קרה דווקא עכשיו?
"אנחנו עדים לתהליך מסוים של עליית תשואות במלחמה. ראינו את קו המגמה לאחר 14.4 - התקיפה האיראנית. צריך להבין שאנחנו במלחמה. אז להשוות אותנו למקום שאין בו תשעה חודשים מלחמה זו לא השוואה של תפוחים לתפוחים. יחסית למדינה במלחמה, מה סביבת התשואות שהיא אפשרית. אנחנו מסתכלים על סביבת הריבית העולמית שכנראה לא הולכת לרדת. מתחילת השנה ועד היום, התשואות על אג"ח אמריקאיות, שלא מושפעות מהסיכון הגיאופוליטי שלנו, עלו בחצי אחוז. ולכן כאשר יש דחייה בציפיות לירידת ריבית זה משפיע על כל התשואות. על זה יש את הרובד הישראלי. ריבית האפס שלנו זו ריבית בנק ישראל שעומדת היום על 4.5%. אז לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, או ל-30 שנה ב-5.5%-5.6%, זה לא סוף העולם". 

*** גילוי מלא: סיקור הוועידה נעשה בשיתוף בין בנק מזרחי טפחות לגלובס על פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

כוחות צה''ל בפעילות ממוקדת בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

למגוייסים בצו 8 אין איך להגיע לצפון ובמשרדי הביטחון והתחבורה מגלגלים אחריות

חטיבות מילואים רבות הוקפצו בצו 8 במהלך החג להגיע לשירות המילואים, אך אין להם דרך להגיע אליו - לא בתחבורה הציבורית למי שנמצא בארץ ולא באמצעות טיסות חילוץ למי שנמצא בחו"ל ● מלשכתה של מירי רגב נמסר "מי שאמון על הסעת חיילי המילואים הוא צה״ל ומשרד הביטחון בלבד"

ד''ר זאק דבי־אהרון / איור: גיל ג'יבלי

יותר מ־3,000 צוותים ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון לבעיה. יזם ישראלי אחד הצליח

ד"ר זאק דבי־אהרון הקים עם שותפו דני מרגלית את חברת AEYE Health שפיתחה מוצר לאבחון ללא רופא של פגיעה בראייה ● בראיון לגלובס הוא מדבר על העתיד שהוא צופה לבינה מלאכותית ברפואה, על תחרותיות, ואיך הצורך להשפיע קשור לגינה שמול בניין ההסתדרות בתל אביב ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

התחדשות עירונית. קשיים להשיג מימון עקב מצב השוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

היזמית לא הצליחה להשיג ליווי בנקאי לפרויקט וביטלה את הסכם המכירה: מה פסק בית המשפט?

רוכשת דירה בפרויקט התחדשות עירונית הגישה בקשה למתן צו מניעה זמני, לאחר שהחברה היזמית ביטלה את החוזה עימה בטענה כי לא מצאה ליווי פיננסי לפרויקט ● לטענתה, הסיבה לביטול ההסכם היא עליית מחירי הדיור, אך החברה טענה כי פעלה בהתאם לחוזה

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

ארוחת בוקר בקפה עברי / צילום: חגית אברון

פעם היה כאן טוב יותר? ארבעה מקומות שיחזירו אתכם בזמן

קפה שמגיש דייסת סולת ובפלות לימון, אוסף נדיר מהשנים הראשונות למדינה, תערוכה על סודות חיי הקיבוץ ומכונות דפוס שמפיקות שלושה עמודים בחצי יממה ● לאחר שנה מתוחה, יצאנו לחפש הפסקה מההווה במקומות שמתרפקים על העבר ● חגית אברון תופרת יום

חץ דורבן, מערכת ההגנה של אלביט / צילום: אלביט

לא רק נשק: הישראליות שמככבות גם בעולם התעופה והלוויין

מערכות של אלביט במאות מיליוני דולרים יותקנו בנגמ"שים אמריקאיים חדשים, אורביט טכנולוג'יס קיבלה הזמנה מאינטגרטור מוביל באירופה וחברת מנועי בית שמש פורחת בעולם התעופה וההתייחסות של שר הביטחון לשעבר ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ לאירועי 7 באוקטובר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי הוודאות רק צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● הורדת הדירוג על ידי סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים בנתב״ג הפעילות כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופאיות שלא לטוס לארץ עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

מסק צבאי טס ליד קריית ים / צילום: ap, Baz Ratner

מטוס קרב של צה"ל תקף בטולכרם - הפלסטינים מדווחים על הרוגים

10 רקטות זוהו במטח לחיפה והגליל - אין נפגעים • הרמטכ"ל בגבול הצפון: "הפגיעה הקשה בחיזבאללה בכל הגזרות תימשך" • חוסל המחבל שאחראי לרצח 12 הילדים בירי למג'דל שמס • מהבוקר - כ-200 שיגורים זוהו מלבנון • ביידן על האפשרות שישראל תגיב על המתקפה מאיראן: "היום לא יקרה דבר" • בצבא אישרו - חוסל ראש שלטון חמאס ברצועת עזה: "יד ימינו של סינוואר" • כל העדכונים

ניר עוז - מבט מלמעלה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים

חברי קיבוץ ניר עוז מנסים להתחיל במלאכת השיקום, על אף שכספי הסיוע הממשלתיים טרם הגיעו ● בניר עוז מתוסכלים מהתקציב של מנהלת תקומה לשיקום הקיבוץ, שעומד על 200 מיליון שקל: "זה יספיק אולי לשליש מהתכנון" • גלובס בעקבות הקיבוץ שעבר את זוועת 7 באוקטובר, וכעת מנסה שוב לעמוד על רגליו

האשם סאפי א־דין / צילום: מתוך ויקיפדיה

אחראי התקציבים שמנהל מיליארדים: היורש של נסראללה שהיה יעד לתקיפת צה"ל

ישראל ניסתה הלילה לחסל את האשם סאפי א־דין בן ה־60 בן דודו של נסראללה ויורשו המיועד בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה ● תוצאות התקיפה טרם התבררו ● המועצה המבצעת בראשותו מנהלת את הפעילות הפוליטית, הכלכלית והסוציאלית של הארגון ● בדומה לנסראללה, הוא מחזיק בקשרים אינטימיים עם הפטרונים באיראן, ותפיסתו הדתית קיצונית

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בוול סטריט; עלייה במחירי הנפט לקראת מתקפה אפשרית באיראן

המסחר באירופה ננעל בירידות ● מחירי הנפט בדרך לעלייה השבועית הגדולה ביותר מזה למעלה משנה ● הניקיי ננעל בעלייה של 2%. מניות הרכב היפניות בלטו בעליות ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה