גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית שדרות: "אם נחכה להחלטה של מישהו - בסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר"

כיצד יש לבנות מחדש את הצפון והדרום של ישראל? ראשי עיריית עכו, קריית שמונה ושדרות, ביחד עם מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור, ניסו לענות על השאלה הזו במסגרת פאנל מיוחד שהתקיים בוועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס

אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי
אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

במסגרת ועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, התקיים פאנל שכותרתו "לבנות מחדש את הצפון והדרום", ובו לקחו חלק עמיחי בן שלוש, ראש עיריית עכו, אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, אלון דוידי, ראש עיריית שדרות ואלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים של באר-שבע והנגב. הדיון עסק בקשיים התקציביים ומתן מענים לצרכי התושבים של במצפון ודרום וגם על האתגרים של היזמים שהפועלים עדיין לא מגיעים לאתרים והעיכובים שמשפיעים על כל הענף והרוכשים. 

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"
משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"
החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן" 

הצורך בשינוי התפיסה והתקציבים הנדרשים לפיתוח

ראש עיריית שדרות נשאל על מצב האיום הקיים בעיר ועל מיגון הרכבת שלא פעילה בשל הסכנה. "אני יכול לעשות סדרה בנטפליקס על ההיערכות בחירום ואיך עושים מהלימון לימונדה. הדבר המרכזי שצריך להבין הוא שיש גשר והגשר שבור; במשך שנים בונים בתי חולים מתחת לגשר הזה, מרכזי חוסן ומענקים ומדברים על לעשות קירות למעלה ולמטה ומתגאים ביחידות כמו 8200, ושכחנו כמו חלם - לתקן את הגשר וזה הסיפור. רבותי, זה לא רחוק מפה, להגיע משדרות לכאן לנס ציונה זה כשעה, כלומר שעה ו20 דקות מכאן, יושב לו שם מתחת לאדמה ההיטלר של שנות ה-2000, סינוואר, והאדם הזה מקיף את עצמו בהרבה מחבלים טרוריסטים שתכליתם לחסל ולהרוג אותנו וזה קרה ב-7 באוקטובר וזה יכול לקרות שוב גם בצפון וביהודה ושומרון. לכן הדבר החשוב ביותר - שאני אעשה את עבודתי וכך כל ראשי הערים. אך המדינה צריכה לעמוד בשתי הבטחות; האחת להחזיר את החטופים הביתה ושתיים - לא להפסיק את המלחמה שיש לי ביקורת על עצימותה, אך לא להפסיק עד שמשמידים אותם והורגים אותם. אחרת כל מה שקרה ב-7 באוקטובר יהיה פרומו למה שיקרה בצפון וזה חשוב מאוד". 

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות / צילום: תמר מצפי

עוד אמר דוידי "דבר נוסף זה גבולות ברי הגנה, אני וגם אביחי שטרן ראש עיריית קריית שמונה שנמצא פה, היינו רצועת הביטחון משך שנים ואנחנו כאלה גם היום. זה התחיל במטולה וקריית שמונה, והייתי בשבוע שעבר ברמות ובדרום הגולן, וגם שם האזור הותקף וטווח וגם בעכו ובמקומות אחרים. מדינת ישראל, צה"ל ורוה"מ 'צריכים להחליף דיסקט'. גבול בר הגנה אומר שזה לא יכול להיות על חשבון חצי מיליון או 700 אלף איש, צריך להחליט שאנחנו רוצים להיות משהו אחר". 

"אנשים מסתובבים עם אשמה גדולה"

המנחה יובל ניסני התייחס לדברי אלון דוידי ושאל על כך שכבר 9 חודשים עברו מפרוץ המלחמה ונראה כי לא הוחלף הדיסקט, והוא השיב שיש כעת צורך בתקציבים ובמיוחד שהתושבים חזרו לעיר: "אני חושב שאנשים מסתובבים עם אשמה גדולה. קודם כל הצבא מרגיש שהוא למעשה אחראי על ה-7 באוקטובר ובהסתכלות טקטית - זו הפדיחה הכי גדולה של צה"ל. קודם רוצים להסיר מעצמם את החרפה הזו וזה לא מספיק שיסירו את החרפה צריך להיות ישרים מספיק להציע משהו אחר. מדינת ישראל צריכה להיות בעזה ולחלק אותה ל-20 חלקים ולעשות את העבודה לאט ובסבלנות. בשדרות מחודש מרץ פתחנו את העיר, ולא קראתי לאף אחד לחזור או לא לחזור, ועדיין 91% מהתושבים חזרו. אנחנו קמים בשדרות כמו בגלקסיה אחרת ואם נחכה כל בוקר להחלטה של מישהו - לא יקרה כלום, ובסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר. הממשלה העבירה החלטה לשיקום וזו טעות דרמטית. בשדרות מכרו 6,000 יח"ד עם הסכם הגג שהסתיים. על מדינת ישראל לבוא ולהעביר החלטה שבצפון ובדרום יש לתת כוח ליזמים ולעיריות ולשחרר כסף ותקציבים וזה מה שיניע את הכלכלה ואותנו קדימה". 

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה / צילום: תמר מצפי

"אמרו לי הייתי בעכו והיא ריקה"

עמיחי בן שלוש ראש עיריית עכו, נשאל על הסיטואציה המורכבת כראש עירייה שנכנס לתפקיד לפני חודשים ספורים והעיר מטווחת בשבועות האחרונים. "אני שלושה חודשים בתפקיד ו'תיק החירום' הוא הכי חשוב בעיניי וגיבשתי הערכות מצב מדי שבוע. אני קולט מפונים אצלי בעיר ומקים בתי ספר. אני עיר בלי תקציב וגרעון גדול ובפנייה לממשלה לא מקבלים תשובות גם לא מפיקוד העורף. היו אצלנו אזעקות בסופ"ש שעבר יום אחרי יום והיו פגיעות ישירות גם בעכו. עכו היא גם עיר תיירות וכשנכנסתי לפה אמרו לי 'הייתי בעכו והיא ריקה'. וזה נכון העיר ריקה וזה לא פשוט ולא יודעים לאן זה הולך. אני מעריך שהגזרה מתחממת יום ויום ולא מקבלים מענה מהמדינה בתקציב". 

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה נשאל האם אפשר לדבר במצב הזה שכל העיר מפונה והמלחמה שנמשכת, על פיתוח עתידי בקריית שמונה. "מרבית הזמן אני עוסק 'ביום שאחרי' וגלגלי השיניים עובדים ומרבית העיסוק הוא על כך. בנושא הזה שכרתי פרויקטור והקמנו צוות שייצר טיוטת החלטה מה נכון שצריך ל'יום שאחרי' ואין עדיין קשב מהמדינה. מדברים על היום שאחרי והמדינה עוד לא 'ביום שלפני'. היום עדיין לא מרגישים את הנוכחות של המדינה. בתחילת הדרך נתנו רוח גבית לאירוע בדרום, אבל אחרי 9 חודשים זה מספיק זמן לתכנית יעדים ומטרות.

אלי אביסרור, מנכ''ל חברת אביסרור / צילום: תמר מצפי

"אני אמשיך מכאן את מה שאמר דוידי על כך שאסור להגיע להסכם. עיני כל העולם הערבי על מה שקורה בעזה ובצפון, וחיזבאללה נושא עיניים לעזה ואם בהסכם כלשהו נשיג משהו, הוא טועה כמו ההסכם האחרון שנחתם הסכם הגז מול לבנון ונסראללה. העולם הערבי מסתכל עלינו, והם מבינים כוח. אנחנו צריכים לעשות הגנה משטחם. ממתי אנחנו מגנים משטחנו ומתי מפנים תושבים שהפכו את בתיהם למוצבים? במטולה זה הפך ממש לכך שבתי האנשים הם מוצבים. זה צריך להיות בצד השני ולא הגיוני שאנחנו מפונים ושם בונים וילות. לא יכול להיות שנלחמים מול חיזבאללה ב'תופסת', במקום שנגבה גם מחיר ממדינת לבנון שלא עושה כלום כל החודשים האלה של התוקפנות משטחה, ואם לא נגבה גם מלבנון מחיר קשה לא נזכה לפתרון. למשל חיזבאללה ניסה לשגר טילים מכפר דרוזי ושם הם היכו את המחבלים שיביאו אסון לכפר - וההבנה הזו צריכה להיות בכל כפר בלבנון ולא רק שם".

"תביעות פיצויים של מיליארדי שקלים"

היזם אבסירור, דיבר על המחסור בעובדים מפרוץ המלחמה ועל העיכובים שמובילים לתביעות של מיליארדים מצד הרוכשים שמחכים לקבל את הדירות, בזמן שקצב הבנייה מתארך נוכח המחסור בפועלים: "הענף נמצא במחנק גדול וחסרים לנו עובדים פלסטינים ואלו שהגיעו לא מקצועיים. יש קבלני ביצוע רבים בקשיים ובזמן הקרוב נראה את ההשלכות על המחסור. עד כה כ-50% מהאתרים סגורים והממשלה לא קיבלה החלטה איך מספקים הגנה לתביעות של הפיצויים ויש תביעות של מיליארדי שקלים שלא נוכל לעמוד בהן. במקביל, חומרי הגלם מתייקרים - האלומיניום והמלט עלו בכ-30% ואי אפשר לתמחר שהכל מתייקר. שנחזור לשגרה נראה עליית מחירים גבוהה מאוד, שזה תוצאה של משבר עובדים וחומרי גלם והמדינה צריכה לסייע".

*** גילוי מלא: סיקור הוועידה נעשה בשיתוף בין בנק מזרחי טפחות לגלובס על פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

כוחות צה''ל בפעילות ממוקדת בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

למגוייסים בצו 8 אין איך להגיע לצפון ובמשרדי הביטחון והתחבורה מגלגלים אחריות

חטיבות מילואים רבות הוקפצו בצו 8 במהלך החג להגיע לשירות המילואים, אך אין להם דרך להגיע אליו - לא בתחבורה הציבורית למי שנמצא בארץ ולא באמצעות טיסות חילוץ למי שנמצא בחו"ל ● מלשכתה של מירי רגב נמסר "מי שאמון על הסעת חיילי המילואים הוא צה״ל ומשרד הביטחון בלבד"

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

מסק צבאי טס ליד קריית ים / צילום: ap, Baz Ratner

מטוס קרב של צה"ל תקף בטולכרם - הפלסטינים מדווחים על הרוגים

10 רקטות זוהו במטח לחיפה והגליל - אין נפגעים • הרמטכ"ל בגבול הצפון: "הפגיעה הקשה בחיזבאללה בכל הגזרות תימשך" • חוסל המחבל שאחראי לרצח 12 הילדים בירי למג'דל שמס • מהבוקר - כ-200 שיגורים זוהו מלבנון • ביידן על האפשרות שישראל תגיב על המתקפה מאיראן: "היום לא יקרה דבר" • בצבא אישרו - חוסל ראש שלטון חמאס ברצועת עזה: "יד ימינו של סינוואר" • כל העדכונים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

ביידן נגד האפשרות לתקוף מתקני נפט: "לחשוב על חלופות"

צבא ארה"ב תקף 15 יעדים של החות'ים בתימן: "המטרות כללו יכולות צבאיות התקפיות" • שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם בצפון • אזעקות בשורת יישובים בצפון, נפילות בכמה מוקדים בגליל • שר הביטחון גלנט בגבול הצפון: "יש לנו עוד הפתעות בקנה - את חלקן נבצע בקרוב" • כל העדכונים 

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה הצטרפה לחגיגה: OpenAI השלימה גיוס ענק והערכת השווי זינקה ל-157 מיליארד דולר

גיוס ענק של 6.6 מיליארד דולר מקפיץ את השווי של OpenAI ● לפי הניו יורק טיימס, Thrive Capital השקיעה בחברה כ-1.3 מיליארד דולר, ובגיוס השתתפו גם מיקרוסופט, אנבידיה, סופטבנק, פידליטי ו-MGX

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

ניר עוז - מבט מלמעלה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים

חברי קיבוץ ניר עוז מנסים להתחיל במלאכת השיקום, על אף שכספי הסיוע הממשלתיים טרם הגיעו ● בניר עוז מתוסכלים מהתקציב של מנהלת תקומה לשיקום הקיבוץ, שעומד על 200 מיליון שקל: "זה יספיק אולי לשליש מהתכנון" • גלובס בעקבות הקיבוץ שעבר את זוועת 7 באוקטובר, וכעת מנסה שוב לעמוד על רגליו

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

ד''ר זאק דבי־אהרון / איור: גיל ג'יבלי

יותר מ־3,000 צוותים ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון לבעיה. יזם ישראלי אחד הצליח

ד"ר זאק דבי־אהרון הקים עם שותפו דני מרגלית את חברת AEYE Health שפיתחה מוצר לאבחון ללא רופא של פגיעה בראייה ● בראיון לגלובס הוא מדבר על העתיד שהוא צופה לבינה מלאכותית ברפואה, על תחרותיות, ואיך הצורך להשפיע קשור לגינה שמול בניין ההסתדרות בתל אביב ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד