גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'ו ביידן: "הו, בחייך, למבקרים אין מושג על מה הם מדברים"

הנשיא ביידן מתעקש שהוא נשאר במרוץ, ומודיע בראיון טלוויזיה חיוור כי יפרוש רק "אם ריבונו של עולם יירד ויגיד לי" ● הוא מסרב לעבור בדיקה רפואית ("אני עובר מבחן קוגנטיבי מדי יום, אני מנהל את העולם"), אבל הלחץ בתוך מפלגתו מתעצם ועשוי לעלות מדרגה

הנשיא ביידן מחזיק בגדר על מרפסת הקפיטול. מתעקש שהוא נשאר במרוץ / צילום: ap, Evan Vucci
הנשיא ביידן מחזיק בגדר על מרפסת הקפיטול. מתעקש שהוא נשאר במרוץ / צילום: ap, Evan Vucci

הכותרות לא משתנות זה היום העשירי: חרדה מתעצמת מפני מצבו של הנשיא ג'ו ביידן, הבוקעת לא רק מאמריקה כי אם גם מאירופה, ערב ועידת הפסגה של ברית נאט"ו, המתכנסת השבוע בוושינגטון. הרוב הגדול של משתתפיה לא להוטים לחזור ולפגוש את דונלד טראמפ בשנה הבאה, ולשמוע מפיו עד כמה הוא סולד מפני עצם הרעיון של נאט"ו.

ראיון | הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט" 
"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להחליק את התדמית הבעייתית 

בשורות מפלגתו של הנשיא מוסיפים לקוות שהוא יוותר על מועמדותו לנשיאות בהקדם האפשרי, כדי שיהיה אפשר להתחיל ללא דיחוי את תהליך החלפתו. תאריך היעד הוא 19 באוגוסט, יום כינוסה של ועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו.

בימים ראשון ושני חברי קונגרס של המפלגה משני הבתים ייפגשו וירטואלית, כדי לדון באפשרות של לחץ משותף על הנשיא. במהלך השבת עלה לחמישה מספר צירי בית הנבחרים הקוראים בגלוי להחלפת ביידן.

אבל הנשיא ומקורביו עומדים בכל התוקף על נחישותו להישאר. הוא אמר את זה בראיון טלוויזיה חיוור בליל שבת, הוא צעק את זה בעצרת בחירות במדינת וויסקונסין, הוא אומר את זה במסרי התרמה ברשתות. הוא כמעט לא משאיר פתחי מילוט. הייתכן שבסוף שרשרת ארוכה של לא, לא ולא עומד כן, או אולי? הכול ייתכן, אבל לפי שעה לא ניתן הסימן.

קשה להחליט אם קשי העורף של הנשיא הוא ביטוי של עוצמה, או של חולשה; האם הוא מפריך את ההנחות על הידרדרותו הגופנית והשכלית, או שהוא דווקא מוסיף להן תוקף.

ההישג הגדול: המצב לא הוחמר

הסקרים לא עושים רושם על הנשיא, וגם לא הביקורת מתוך המפלגה. לפחות זה מה שהוא אומר. הוא נקלע לבועה שבה הוא מוקף בתמיכה, באהבה ובהסתרה שיטתית של כיוון נשיבת הרוח. ביטוי מעניין לדרגת הניתוק של אנשי הנשיא מהמציאות נמסרה בסוף השבוע בלשון של מקצוענים אמיתיים.

על פי אתר politico.com, בכירי מטה הבחירות שלו הפיצו מזכר המסביר את ירידתו הלא-תלולה בסקרי דעת הקהל בעקבות כשלונו בוויכוח הטלוויזיה עם טראמפ לפני עשרה ימים. אין צורך להיחפז בהסקת מסקנות, מייעצים כותבי המזכר, ו"יידרשו מספר שבועות כדי לקבוע איך הוויכוח השפיע על המרוץ".

"מספר שבועות" הם נתח זמן גדול וקריטי, כאשר נשארו רק שישה שבועות עד הוועידה הדמוקרטית. הוועידה הזו היא הפורום שבו יהיה ניתן להחליף את ביידן. אמריקאים בדרך כלל בוחרים את מועמדיהם לנשיאות בתהליך הנמשך שישה חודשים, בבחירות מקדימות בכל 50 המדינות. שישה שבועות הם זמן קצר מאוד אפוא, ואם הוא יתקצר עוד יותר, המפלגה תתקשה לנהל הליך סדור של בחירה ושל מינוי. יתר על כן, הוועידה הרפובליקאית תתכנס כבר בשבוע הבא, ונקל לשער שהיא תעשה חוכא ואיטלולא ממצבו של הנשיא, ותציג אותו כרפה-שכל.

קשה להאמין שטענת הנגד הבולטת ביותר של הנשיא ושל אנשיו היא שהמצב לא הורע במידה ניכרת לאחר העימות הכושל. אבל זו לא היתה הכוונה. מטה ביידן הוא שיזם את העימות, קבע את התאריך ואת המקום, וניסח את הכללים. כל זה היה מיועד לשנות את הדינמיקה של מסע הבחירות לאחר חודשים של פיגור בסקרים.

והנה בימים שלאחר העימות, שלושה סקרים מרכזיים הראו כי הנשיא מפגר ב-6% אחרי יריבו. זה אמנם פער הניתן לסגירה, כבר היו דברים מעולם, אבל זה פער ברור ועקיב, ולא ברור מה בדיוק יסגור אותו. הטענה שהמצב לא הורע היא מגוחכת על פניה, מפני שעצם הכישלון להיטיב אותו שקול כנגד הרעה.

שער וול סטריט ג'ורנל, 6 ביולי: ''ביידן דוחה בנחישות את הקריאות שיוותר על מועמדותו''

"האם זה שווה את הסיכון?"

הנשיא עצמו העניק ביום שישי ראיון לרשת ABC. כאשר המראיין, ג'ורג' סטפנופולוס, הזכיר לו את פיגורו בסקרים, ביידן השיב "אני לא, אני לא קונה את זה". סטפנופולוס תהה, בעודף עדינות, "האם זה שווה את הסיכון?". ביידן השיב: "אינני חושב שיש מישהו המתאים יותר ממני להיות נשיא או לנצח במרוץ הזה".

ביידן נשאל אז על הביקורת המוטחת בו, שהוא מעמיד את האינטרסים של עצמו מעל האינטרסים של ארצו. הנשיא משך בכתפיו. "הו, בחייך (come on)", הוא השיב לסטפנופולוס. "למבקרים האלה אין מושג על מה הם מדברים".

להלן סטפנופולוס ביזבז זמן יקר (הוקצבו לו 22 דקות, ללא עריכה), עד שהגיע לשאלה מהותית. "אם תשתכנע שאינך יכול להביס את טראמפ, האם תפרוש?". הנשיא השיב: "זה תלוי. תלוי אם ריבונו של עולם יירד, ויגיד לי את זה, אפשר שכך אעשה".

סטפנופולוס הקשה ושאל אם נוירולוג בחן את כושרו ההַכָּרָנִי (קוגנטיבי). "לא", אמר הנשיא, "איש לא אמר שיש צורך. הם אמרו שאני בסדר (I’m good)". המראיין הוסיף ושאל אם הנשיא ייאות לעבור בדיקה כזאת, ולפרסם את ממצאיה לתועלת הציבור.

"תראה", אמר הנשיא, "אני עובר מבחן הכרני מדי יום ביומו. כל יום יש לי מבחן. כל מה שאני עושה. אתה מבין, לא זו בלבד שאני מנהל מערכת בחירות, אלא אני מנהל את העולם […] למשל היום, לפני שהגעתי הנה, אני בטלפון עם ראש ממשלת - טוב, מה שלא יהיה, מוטב שלא להיכנס לפרטים, אבל עם נתניהו. ואני בטלפון גם עם ראש הממשלה החדש של אנגליה […]".

המראיין: "זה מה שאתה עושה, והעם האמריקאי עוקב, אבל הולכת וגוברת הדאגה לנוכח גילך ולנוכח בריאותך. וזה הטעם שאני שואל - כדי להניח את דעתם, האם תהיה מוכן לבדיקה רפואית עצמאית?".

ביידן השיב כי "נשאר הרבה זמן במערכת הבחירות. יש יותר מ-125 יום", ועל כל ענה המראיין כי "התשובה עכשיו היא אפוא 'לא', אתה לא רוצה בזה כרגע". "כבר עשיתי את זה", השיב ביידן.

דו השיח העקר הזה היה יכול להימשך עוד שעות מבלי להגיע לחוף מבטחים. הנשיא היה יכול להביא אותו אל קיצו אילו הסכים לבדיקה. אבל הוא לא הסכים, ובזה הבטיח שהספקות על בריאותו הנפשית לא ירפו ממנו, על חשבון עניינים שהוא קיווה להעמיד במרכז מסע הבחירות. הרעיון שיש לו "125 יום" להוכיח שאין בו דופי מעורר חלחלה בשורות הדמוקרטים, מפני שמה יקרה אם הדופי יימצא ביום ה-124? או אפילו ביום ה-24?

בהיעדר מעידה בולטת נוספת, ביידן יוכל להוסיף ולטעון שכשלונו מול טראמפ "יכול לקרות לכל אחד". הסימנים יוסיפו להתרבות שהוא עומד על סף תבוסה.

עוד כתבות

האם בנק ישראל יעלה את הריבית? / צילום: Shutterstock

החלטת הריבית ביום רביעי. האם בנק ישראל יחזור למתווה של העלאות?

לאור ציון יום השנה לטבח ה-7 באוקטובר, החלטת הריבית נדחתה מיום שני ליום רביעי הקרוב בשעה 16:00 ● בשווקים יש הערכות כי ייתכן שנראה העלאת ריבית, בעיקר בשל עליות המחירים ברכיבי השירותים במדד המחירים לצרכן

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי-הוודאות צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● לפי Coface BDi, הורדת הדירוג ע"י סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי, בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בב''ש / צילום: לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

צעירה נרצחה ועשרה נפצעו בפיגוע משולב בתחנה המרכזית בבאר שבע

המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • הותר לפרסום: ניר חדד, לוחם במיל' בחטיבה 8, מת בביה"ח לאחר שנפצע בקרב בעזה בחודש יוני • שר הביטחון גלנט ביקר בבסיס נבטים שנפגע במתקפה האיראנית: "מי שחושב שהרתיע אותנו - שיסתכל על ביירות" • רצף אזעקות מהבוקר: יירוטים בשמי הגליל המערבי, כ-30 שיגורים לקריית שמונה • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

בניין פּאק בניו יורק סיטי, ארה''ב / צילום: Shutterstock

OpenAI פותחת משרדים חדשים בבניין היסטורי בניו יורק

חברת OpenAI תשכור מעל 8,000 מ"ר של משרדים בבניין פּאק (Puck) ההיסטורי, הממוקם ברובע מנהטן שבניו יורק סיטי ● העסקה באה על רקע מגמת עלייה בכמות עסקי ה-AI שתופסים שטחי משרדים בארה"ב, אשר מסייעת לייצוב התחום שנמצא במשבר

שי אהרונוביץ', מנכ''ל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

ביטול שטר ה-200 שקלים והגזירות שעל השולחן. מנהל רשות המסים מדבר

בין דיוני התקציב לסיורים בצפון המופגז והערכת הנזקים, מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' מסכם את השנה הראשונה בתפקיד בראיון בלעדי לגלובס ● לדבריו, הגזירות הצפויות בחוק ההסדרים הן הרע במיעוטו, כולל הקפאת מדרגות המס: "הציבור חייב להפנים את גודל המשבר"

ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

לאחר עיכובים ושיפור בריבית למשקיעים: בלדי צפויה להשלים הנפקת האג"ח

חברת המזון של ארז דהבני הבטיחה גיוס של כ-300 מיליון שקל במכרז המוסדי ● עיקר תמורת הגיוס תשמש למחזור חובות יקרים ולצמצום הערבויות שהעמיד בעל השליטה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.6%, אלוני חץ זינקה בכ-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש בכ-2.5% מול הדולר בשישי לאור התקיפה הישראלית בביירות בסופ"ש ולצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● במקביל, הדולר התחזק בחדות בעקבות דוח תעסוקה חזק מהצפוי בארה"ב ● ביום רביעי צפויה להתקיים החלטת הריבית של בנק ישראל, ובהפניקס מעריכים כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

נתן חץ ואהרון פרנקל / צילום: תמר מצפי, אלי אטקין

אהרון פרנקל מסתער על אלוני חץ בהשקעה של 800 מיליון שקל - מדוע נתן חץ לא חושש מהשתלטות?

פרנקל, שרשם בשנים האחרונות רווחים עצומים מהשקעותיו במניות גב-ים ואירונאוטיקס, בדרך להפוך לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב, לצד המנכ"ל נתן חץ ● חץ: "אהרון נכנס בדלת הראשית, הוא משקיע מכובד, שמביע אמון בחברה. המקרה שלו לא דומה לזה של האחים אמיר בשופרסל"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו