גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפיתוח הישראלי שמאפשר ללוחמים לשלוף רימונים מהר יותר

בחברת ACS פיתחו פאוץ' עשוי מפולימר קשיח שלדבריהם מגן חיצונית על רימון ובטוח יותר בנשיאה ● אחרי פיילוט מוצלח ושימוש ביחידות עלית בעולם, בצה"ל הוחלט לרכוש כ–50 אלף פריטים ● ישראל מתגייסת

טריגר פאוץ'. קיצור זמנים שיכול לחסוך חיים / צילום: ACS
טריגר פאוץ'. קיצור זמנים שיכול לחסוך חיים / צילום: ACS

 

מאז פרוץ המלחמה פועל צה"ל לשדרוג יכולות הלוחמים, וכחלק מכך נרכשו גם כ־50 אלף יחידות "טריגר פאוץ'" (פאוץ' גינסברג) בעלות של מיליוני שקלים. מדובר בפטנט כחול־לבן של בעלי חברת ACS, ניר שאול וניר גלבוע, שמאפשר ללוחם בשדה הקרב לפעול בצורה מהירה ובטוחה כאשר הוא נדרש לשלוף רימונים. 

ישראל מתגייסת | כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כעת כי מצבם הכלכלי הורע
ישראל מתגייסת | הקריאה למשפיענים: קחו את הטלפון שלכם ושנו את מהלך ההיסטוריה
ישראל מתגייסת | האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

המוצר עשוי מפולימר קשיח, שמגן על הרימון חיצונית (על המנוף והפיוז) ובטוח יותר בנשיאה. בשדה הקרב, הלוחם שצריך לשלוף את הרימון מבטל את אבטחת הפאוץ' בעזרת הורדת הנצרה ולחיצה על שני לחצנים. בדרך זו מתאפשר לו לשלוף מהר את הרימון, כך שכף ידו עוטפת את מנוף הרימון והוא מוכן להשלכה אל עבר האויב. קיצור הזמנים הזה, בן שניות ספורות, עשוי להיות ההבדל בין חיים למוות.

עד עתה, השימוש במוצר היה בהיקף קטן יחסית בצה"ל, וההצלחה הביאה להחלטה להרחיב את השימוש.

מה שטוב לדלתא פורס

פאוץ' גינסברג נקרא על שמו של הקצין הראשון שהכניס את הפאוצ'ים לצה"ל, סא"ל אלי גינסברג ז"ל - שגם היה זה שפיתח את המונח "זמינות אפס", שנוגע לצורך בתגובה מהירה במיוחד של הלוחם. גינסברג שימש כקצין לוחם בשייטת 13, ופיקד בין השנים 2023-2020 על היחידה ללוחמה בטרור (לוט"ר). ב־7 באוקטובר הוא היה בחופשת שחרור, אך כשנודע לו על מתקפת חמאס קפץ לדרום, ונפל בקרב על הגנת בארי.

עוד בטרם הרכש הנרחב של הפאוצ'ים לצה"ל, פאוץ' גינסברג נמכר ליחידות העילית המובילות בעולם, כמו דלתא פורס וריינג'רס בארה"ב, GIGN בצרפת, יחידה מיוחדת בסינגפור ויחידה בריטית. "לאחר שפאוץ' גינסברג הוכיח את עצמו בצבאות המובילים בעולם ובכמה יחידות עילית בישראל, אני גאה בכך שהוא יעמוד לרשותם של כלל לוחמי צה"ל", אומר גלבוע.

שאול, ששירת לפני כ־30 שנה כקצין בימ"מ ונפצע, הוסיף כי "בשנת 1992 לא הצלחתי לתפעל רימון בשל פציעה מקליע ביד והיום, אחרי 30 שנה, אני סוגר מעגל כשפאוץ' טריגר מאפשר זאת תוך קיצור זמנים".

הבחירה ברכישת טריגר פאוץ' במיליוני שקלים מהווה דוגמה אחת מבין רבות להשקעה הנרחבת של משרד הביטחון בתוצרת ביטחונית כחול־לבן מתחילת המלחמה.

כפי שנחשף בגלובס, מינהל הרכש השקיע בעקבות הנחיית מנכ"ל המשרד, האלוף במיל' אייל זמיר, כ־30 מיליארד שקל בשמונת החודשים הראשונים של המלחמה. זהו סכום ששווה לרוב להיקף הרכש השנתי של מינהל הרכש, כאשר יותר ממחציתו הופנה לציוד ביטחוני, תחמושת ונשק.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

G City וסביון

במטרה לחזק את עסקי הצפון, ביום חמישי הקרוב (בתאריך ה-11.7) ייערך במתחם G סביון פסטיבל בירה, שבמסגרתו יוצעו למשתתפים עמדות בירה ואוכל ממבשלות ועסקים מהצפון שנפגעו בצל המלחמה. המהלך מתקיים בשיתוף המועצה המקומית סביון.

באירוע תהיה גם עמדה של "בירה תומר", לזכרו של הלוחם תומר נגר ז"ל שניהל לבדו קרב בלימה מול עשרות מחבלים בכיסופים ב-7 באוקטובר. אביו של תומר חבר למבשלת שריגים, הנמצאת בהר טוב בבית שמש, ויחד יצרו בירה על שם הבן.

האירוע יתקיים במתחם G סביון ב-11.7 החל מ-18:00

עוגן

ענף החקלאות נפגע כידוע קשות מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. בעוגן, גוף אשראי חברתי הפועל ללא מטרות רווח, גייסו לאחרונה כ-33 מיליון שקל לטובת מתן הלוואות מסובסדות לחקלאים.

תוכנית הסיוע לחקלאים כוללת שני מסלולי הלוואות לחקלאים: סיוע מיידי וסיוע לטווח הארוך. מסלול הסיוע המיידי, שפועל בשיתוף עם ארגון לקט ישראל, מציע הלוואות מסובסדות לחקלאים עצמאים עם פעילות בקנה מידה קטן יחסית, המתמודדים עם בעיות תזרים מזומנים.

מסלול הסיוע לטווח הארוך מאפשר לחקלאים לקבל אשראי בהיקפים גדולים יותר, בעיקר לצורך השקעה בשיקום ובפיתוח המשקים שלהם. במסגרת זו יכול כל חקלאי שנפגע לקבל מעוגן הלוואה של עד מיליון שקל בפריסה ל-10 שנים. בתוכנית של עוגן לחקלאים שותפים גם SparkIL (הסוכנות היהודית), השומר החדש ומכון וולקני.

הקרנות של עוגן מתבססות על מודל מימון המשלב תרומות ממקורות פילנתרופיים, גיוס הון ממכירת איגרות חוב ופיקדונות למשקיעים, יחד עם קווי אשראי בנקאיים. לדברי המנכ"ל, שגיא בלשה, "אנו שואפים לא רק להקל על הנטל הכלכלי המוטל על כתפי החקלאים, אלא גם להעצים את יכולתם להמשיך לתרום לחוסן החקלאי ולביטחון התזונתי של ישראל".

מגדילים, מבנים, תדהר ואצטדיון סמי עופר

במסגרת כנס ארצי לנדל"ן מטעם אתר מגדילים, שיתקיים באצטדיון סמי עופר בחיפה, תוצג התערוכה "עזה ב-50 מ"מ" - צילומי חיילים מהחזית של הצלם מיכה בריקמן.

לוחמים אחרי סריקת מבנה ברצועת עזה, צילום מהתערוכה ''עזה ב־50 מ''מ'' / צילום: מיכה בריקמן

בריקמן הוא מתעד קרבי המשרת במילואים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. במהלך החודשים האחרונים צילם אלפי תמונות של חיילים וחיילות בסדיר ובמילואים, בחזית הדרומית בעוטף ובעזה. "להרבה אנשים קשה היום להשתתף באירועים מקצועיים בלי החיבור למה שקורה בחזית, ואני מאמין שהתערוכה תיתן את המקום הנכון להזדהות של המשתתפים עם צה"ל וחייליו", אומר בריקמן.

את התערוכה אצרה בהתנדבות יפעת אשכנזי, אוצרת מוזיאון העיר חיפה, ואבישי דותן, מסטודיו דותן לידז'י, יתרום את העבודות למיתוג ועיצוב החלל. חברות הבנייה מבנים ותדהר נתנו חסות, ומימנו את עלויות ההפקה וההקמה.

תיעוד חטופים

ברקע חידוש המשא־ומתן לעסקת חטופים, ותשעה חודשים לאחר השבת השחורה, מושק Remember - פרויקט הסברה בינלאומי בשיתוף חטופים ששוחררו, תוך שימוש ב-AI.

צילום מסך מתוך סרטון איתן יהלומי / צילום: אתר הפרויקט: www.remember-il.co.il

הפרויקט נועד לחשוף את העולם לתקופת השבי הקשה שעברה על החטופים, והוא מדמה בצורה ויזואלית את העדויות. בסרטון הראשון מתוארת עדותם של אלה אלייקים בת ה-8 ואיתן יהלומי בן ה-12 ששרדו את השבי. סרטונים נוספים צפויים להתפרסם מדי מספר ימים.

יוצר הפרויקט הוא עופר רוזנבאום מקבוצת רוזנבאום תקשורת. לדבריו, "הפרויקט הושק כדי להעביר מסר חד וברור לכל מנהגי העולם, כולל המנהיגים שלנו בישראל, מה המשמעות של קריסת המשא־ומתן".

עוד כתבות

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'

הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר

"בליל המתקפה האיראנית התבוננתי במפעל החיים שלי - הניסוי הראשון של חץ 3, כיפת ברזל, טילי פיתון וקלע דוד", אומר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל ● כיום כל אלה גם עוזרים לו להתמודד עם מתקפות חיזבאללה, שמגיעות עד המפעלים של החברה שלו בצפון ● שיחה קצרה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת קורא להפסיק לספק נשק "שישמש למלחמה בעזה" ● מקרון מנסה מצד אחד לשמר את ההשפעה בלבנון, ומצד שני שואף להוביל למהלך משמעותי נגד ישראל ● אבל לא רק שהתרומה של צרפת ליבוא הביטחוני של ישראל אפסית, מקרון גם לא יצליח לרתום למהלך את המדינה המשמעותית ביותר

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

שגית דותן / צילום: אורן דאי

שגית דותן נבחרה למנכ"לית מקס במקום רון פאינרו

דותן תחליף את רון פאינרו שכיהן כמנכ"ל מקס בשמונה השנים האחרונות ● בתפקידה האחרון, דותן כיהנה כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"לית לקוחות פרטיים בחברה ● המינוי מותנה באישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל, ומועד הכניסה לתפקיד ייקבע בהמשך

האם בנק ישראל יעלה את הריבית? / צילום: Shutterstock

החלטת הריבית ביום רביעי. האם בנק ישראל יחזור למתווה של העלאות?

לאור ציון יום השנה לטבח ה-7 באוקטובר, החלטת הריבית נדחתה מיום שני ליום רביעי הקרוב בשעה 16:00 ● בשווקים יש הערכות כי ייתכן שנראה העלאת ריבית, בעיקר בשל עליות המחירים ברכיבי השירותים במדד המחירים לצרכן

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים, וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד-משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשו דירה בבאר שבע ב-745 אלף שקל, ואז קיבלו פיצוי של עוד מחצית מהסכום

בני זוג רכשו דירה בבאר שבע, וזמן קצר לאחר מכן התגלו כשלים במבנה ● אדם קנה שישיית מים וחטיפים בחנות נוחות בתחנת דלק, והגיש תביעה על כך שחויב במחיר גבוה מזה שהיה נקוב על המוצר ● בית משפט השלום דחה תביעת דיירת נגד שכנתה המגדלת שלושה חתולים בדירה ברמת גן בטענה למטרד ● 3 פסקי דין בשבוע

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

"מעולם לא ביקשתי לעשות משהו שהוא רק עבור חרדים; שום קבוצת ייחוס לא נמצאת אצלי לפני טובת הממלכה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, סוגר עוד מעט שנתיים סוערות בתפקיד, ובראיון לגלובס הוא קובע שני יעדים מרכזיים לסוף השנה הקלנדרית: 60 אלף עובדים זרים בענף הבנייה, ועד 70 אלף יחידות דיור בשיווקים מוצלחים

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת