גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלה האיומים איתם יתמודד ענף הרכב במחצית השנייה של 2024

המחצית הראשונה הסתיימה בירידה לא דרמטית במסירות בענף הרכב, שהביקוש וההיצע בו מושפעים מאוד מזעזועים חיצוניים ופנימיים ● אולם במחצית השנייה צפוי חוסר הוודאות בארץ ובאירופה להשפיע על שני המגזרים החמים ביותר: כלי רכב חשמליים ורכבים מתוצרת סין

יבוא רכבים / צילום: Shutterstock
יבוא רכבים / צילום: Shutterstock

חוסר הנורמליות הפך בשנים האחרונות לנורמה החדשה בענף הרכב הישראלי. למעשה, מאז משבר הקורונה בתחילת 2020 לא חווה הענף רבעון "נורמלי" אחד, שהביקוש או ההיצע בו לא הושפעו מזעזועים חיצוניים או פנימיים בלתי צפויים.

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות
אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

גם המחצית הראשונה של 2024, על רקע המלחמה, רחוקה מלהיות שגרתית. מסירות הרכב התכווצו "רק" ב-11%, ובחודש יוני אף נרשמה עלייה של כמה אחוזים בהשוואה ליוני אשתקד, עם כ-26 אלף מסירות.

אבל מתוך המספר הזה, למעלה מ-4,000 כלי רכב נרשמו במשרד התחבורה ביומיים האחרונים של החודש. המשמעות היא, שהרוב היו "מסירות ברישום עצמי". כלומר לא כלי רכב שמצאו לקוח, אלא כאלה שיבואנים נאלצו לרשום על שמם לאחר שחלפו 12 חודשים מתאריך ייצורם, פלוס שלושה חודשי הארכה בשל המלחמה.

במדור הקודם עסקנו במשמעויות המיידיות והצרכניות של "הצפת המלאים" בשוק. הפעם נתמקד בתחזית למחצית השנייה של השנה בשני הפלחים הצומחים ביותר בשוק (שקשורים זה בזה), פלח הרכב החשמלי וכלי הרכב מתוצרת סין.

העלייה שלפני הירידה?

פלח הרכב החשמלי (BEV) המשיך לשבור שיאים במחצית הראשונה של 2024, עם כ-39 אלף מסירות, עלייה של 36% לעומת המחצית הראשונה של 2023.

גם נתח השוק של הפלח צמח במחצית הראשונה ל-25.3% מכלל המסירות, לעומת 16.3% בתקופה המקבילה אשתקד.

רק לשם השוואה, שיעור החדירה של הפלח החשמלי (BEV) באיחוד האירופי, שנחשב מוביל סביבתי, עמד על 12.1% בלבד חודשים ינואר-מאי.

אבל אחרי שהצמדנו לחזה את מדליית "אליפות העולם ברכישת רכב סביבתי, צריך לחזור למציאות. במחצית הראשונה רוב הרכישות בישראל בפלח הרכב החשמלי היו של כלי רכב שיובאו ושוחררו ממכס בסוף 2023, לפני העלאת מס הקנייה בינואר 2024 (מ-20% ל-35%).

חלק נכבד מהדגמים מהמלאים "הישנים" נמכרו (ועדיין נמכרים) בהנחות לא מבוטלות, כולל מכירות "אפס קילומטר". לעומת זאת, יבואנים שהחלו לשווק מלאי "חדש", שכבר ב-2024 יובא במס קנייה גבוה, העלו מחירים משמעותית, וכתוצאה מכך הם חווים האטה בתנופת המסירות. זוהי תופעה די מובנת בהתחשב בקפיצה של אלפי עד עשרות אלפי שקלים במחיר. בשורה התחתונה, נראה כי נתוני המסירות "הירוקים" המרשימים של המחצית הראשונה משקפים בעיקר את העבר ולא את העתיד לבוא.

עתיד הפלח החשמלי נמצא כרגע בידי האוצר. אם בששת החודשים הקרובים לא יוצג מתווה חדש של הטבות מס לרכב "ירוק", ברירת המחדל בינואר 2025 היא זינוק במס הקנייה על רכב חשמלי מ-35% כיום ל-83%, בדומה למס על רכבי בנזין.

נזכיר שהאוצר מתנה את ההצגה של מתווה "מס ירוק" חדש באישור "חוק מס הנסועה", שמחייב הליכי חקיקה והרבה מיקח וממכר פוליטיים. לפיכך כלל לא בטוח אם יוצג מתווה. אבל גם אם בסופו של דבר תושג פשרה, ומס הקנייה יעלה ב-2025 "רק" ב-10% או ב-15%, זו עדיין תהיה קפיצה נוספת ולא מבוטלת במחיר.

בינתיים נראה שלאוצר לא אצה הדרך להציג מתווה חדש, וגם הציבור טרוד בעניינים קיומיים. אבל אם וכאשר האסימון ייפול, והציבור יפנים את גודל ההתייקרות המתקרבת ברכב חשמלי, אפשר לצפות במחצית השנייה לעלייה נקודתית בביקוש לרכב חשמלי, בעיקר של חברות ליסינג, כדי "להרוויח את ההתייקרות".

בטווח הארוך יותר, מי שעשוי להרוויח מהמגמה הוא פלח הפלאג-אין (PHEV), שהטבת מס הקנייה עליו בוטלה לחלוטין בינואר השנה, כך שהמס עליו עלה מ-55% ל-83%. כתוצאה מכך, במחצית הראשונה של 2024 "נחתכו" המסירות בפלח הזה ב-48%, ונתח השוק התכווץ מכ-5.5% ל-3.2% בלבד. אפילו כך, הרוב המוחלט של המסירות בפלח במחצית היו של כלי רכב שיובאו במס הישן.

כרגע הענף רדום, וחלק מהיבואנים אף הפסיקו כליל את היבוא של דגמי פלאג-אין מובילים, דוגמת קיה נירו פלאג-אין. אבל אם וכאשר המיסוי על חשמליות יזנק, הפער יצטמצם, וניתן להניח שלקוחות "ירוקים", בעיקר ציי רכב, יבצעו "נסיגה" מחשמליות למכוניות פלאג-אין עם טווח חשמלי ארוך, בעיקר סיניות.

לקוחות רבים אחרים, שרכשו רכב חשמלי מטעמי חיסכון, ייסוגו למכוניות היברידיות, ואם אלה לא יהיו זמינות אז הם יחזרו למכוניות בנזין רגיל, וכבר ראינו את תחילתה של המגמה במחצית הראשונה של 2024.

נקודת אור עבור הסינים

ב-2 ביולי דיווחה סוכנות הידיעות הסינית הממשלתית Xinhua על הצלחת המסירות של כלי הרכב הסיניים בישראל במחצית הראשונה השנה. נמסר, כי "המותגים הסיניים הובילו את שוק הרכב הישראלי לפני דרום קוריאה ויפן".

הדיווח אף הדגיש את הדומיננטיות של כלי הרכב הסיניים בפלח החשמלי, עם יותר מ-68% מכלל המסירות בפלח מתחילת השנה.

זו הייתה ידיעה חיובית די נדירה, בהתחשב בקו הביקורתי על ישראל שמובילים כלי התקשורת וסוכנויות הידיעות בסין מתחילת המלחמה. אבל אין ספק, שישראל ממשיכה להיות "נקודת אור" עבור יצואני הרכב החשמלי של סין, יותר מתמיד.

בסוף השבוע האחרון נכנסו לתוקף באיחוד האירופי מכסים חדשים בגובה 17%-37% (בהתאם למותג) על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין.

בישראל לעומת זאת נרשמה במחצית הראשונה של 2024 עלייה של כ-16.8% במסירות כלי רכב מתוצרת סין לעומת התקופה המקבילה, ונתח השוק שלהן זינק מ-17% ל-22%.

פוטנציאל מכירה נמוך

לכאורה המספרים הללו אמורים להביא להאצה של היצוא של כלי הרכב מתוצרת סין לישראל בחודשים הקרובים, כולל כניסה מואצת של מותגים חדשים.

אבל עם כל הכבוד לישראל, אי אפשר להתעלם מכך שפוטנציאל המכירות בשוק הרכב הישראלי, כ-300 אלף כלי רכב בשנים טובות, נמוך משמעותית מפוטנציאל ה-EU, שהוא שוק של 12 מיליון כלי רכב. ספק אם ישראל לבדה (או אפילו ביחד עם נורבגיה, שהודיעה כי לא תכיר במכסים החדשים) מצדיקה את ההשקעה הנדרשת של הסינים בהכנת דגמים ומותגים לחדירה לאירופה.

לפיכך ניתן להניח, שאם אכן אירופה תטיל מכסי מגן קבועים, נראה כבר במחצית השנייה של 2024 נסיגה בתוכניות היצוא של חלק מהדגמים והמותגים לאירופה ולישראל.

מדובר במיוחד בקרב יצרנים קטנים או בקרב יצרנים "גדולים", שטרם השקיעו משמעותית בחדירה ל-EU. ממש כפי שעשתה GAC ב-2021.

בשלב מאוחר יותר, בעוד שנתיים-שלוש, יחלו לפעול באירופה מפעלי ייצור סיניים פטורים ממכס, דוגמת המפעל של BYD בטורקיה, שעליו הוכרז בסוף השבוע. אבל בטווח המיידי כל יבואני הסיניות נכנסים לכוננות ספיגה.

עוד כתבות

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה בארה''ב / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

בניו יורק מתכננים "להציף את הרחובות" ביום השנה ל-7 באוקטובר

מאמצי הארגונים היהודים לא הצליחו לעצור את הפיכת ה-7 באוקטובר ל"יום השנה לג'נוסייד" בקמפוסים בארה"ב ● באוניברסיטת קולומביה הקמפוס יהיה סגור היום לאורחים, ומספר בניינים ייסגרו לגמרי, בשל "עודף זהירות המבוסס על מידע שקיבלנו לאחרונה"

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בב''ש / צילום: לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

צעירה נרצחה ועשרה נפצעו בפיגוע משולב בתחנה המרכזית בבאר שבע

המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • שר הביטחון גלנט ביקר בבסיס נבטים שנפגע במתקפה האיראנית: "מי שחושב שהרתיע אותנו - שיסתכל על ביירות" • רצף אזעקות מהבוקר: יירוטים בשמי הגליל המערבי, כ-30 שיגורים לקריית שמונה • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, העביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תיעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

שי אהרונוביץ', מנכ''ל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

ביטול שטר ה-200 שקלים והגזירות שעל השולחן. מנהל רשות המסים מדבר

בין דיוני התקציב לסיורים בצפון המופגז והערכת הנזקים, מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' מסכם את השנה הראשונה בתפקיד בראיון בלעדי לגלובס ● לדבריו, הגזירות הצפויות בחוק ההסדרים הן הרע במיעוטו, כולל הקפאת מדרגות המס: "הציבור חייב להפנים את גודל המשבר"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

"מעולם לא ביקשתי לעשות משהו שהוא רק עבור חרדים; שום קבוצת ייחוס לא נמצאת אצלי לפני טובת הממלכה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, סוגר עוד מעט שנתיים סוערות בתפקיד, ובראיון לגלובס הוא קובע שני יעדים מרכזיים לסוף השנה הקלנדרית: 60 אלף עובדים זרים בענף הבנייה, ועד 70 אלף יחידות דיור בשיווקים מוצלחים

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

אילוסטרציה: Shutterstock

תחזיות סותרות ומציאות דינמית: האתגרים בדירוג האשראי של ישראל בעת מלחמה

S&P ציינה כי "אין מלחמה אזורית רחבה יותר עם מעורבות ישירה של איראן". ואולם רק שעות ספורות קודם לכן תקפה איראן ישירות את ישראל עם שיגור של כ-200 טילים בליסטיים ● גם ההודעה של מודי'ס הוכיחה שקצב האירועים באזור מהיר יותר מזה של חברות הדירוג

נתן חץ ואהרון פרנקל / צילום: תמר מצפי, אלי אטקין

אהרון פרנקל מסתער על אלוני חץ בהשקעה של 800 מיליון שקל - מדוע נתן חץ לא חושש מהשתלטות?

פרנקל, שרשם בשנים האחרונות רווחים עצומים מהשקעותיו במניות גב-ים ואירונאוטיקס, בדרך להפוך לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב, לצד המנכ"ל נתן חץ ● חץ: "אהרון נכנס בדלת הראשית, הוא משקיע מכובד, שמביע אמון בחברה. המקרה שלו לא דומה לזה של האחים אמיר בשופרסל"

איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי

מילד מחונן במשפחת עולים בירושלים ועד לצמרת מהפכת ה-AI

איליה סוצקבר, אחד המוחות המבריקים בתחום, מזהיר זה שנים על הסכנות בפיתוחי בינה מלאכותית ● הוא עזב את OpenAI, שהיה ממייסדיה, והחליט להקים חברה חדשה שבתוך שלושה חודשים הצליחה לגייס מיליארד דולר ● בענף ממתינים למימוש הבטחתו הגדולה: פיתוח בינה מלאכותית שתשנה את העולם - מבלי להרוס אותו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

השכר הממוצע ביולי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השכר הממוצע קפץ ל-13,591 שקלים. ומה קורה בהייטק?

לפי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע ביולי עלה של 6% לעומת השנה שעברה ● השכר בהייטק עלה ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ● הגידול בשכר עולה בקנה אחד עם רמת האבטלה הנמוכה בישראל, שיעור המובטלים במשק הישראלי נמצא ברמות נמוכות במיוחד, 2.7% בלבד בחודש אוגוסט

אלי גליקמן, ראסל אלוואנגר ויואב שטרן / צילום: חן גלילי, כדיה לוי, יח''צ

לאחר שכמעט שילשה את ערכה: מניית הספנות מישראל שוב צנחה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● צים נחלשה בשלושת ימי המסחר האחרונים ב-22% ● ננו דיימנשן הודיעה שברבעון השלישי הכנסותיה צמחו ב-21% לעומת הרבעון המקביל ב-2023 ● ובבנק ההשקעות אופנהיימר העלו את מחיר היעד למניית טאואר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי-הוודאות צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● לפי Coface BDi, הורדת הדירוג ע"י סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי, בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה